Håper på svar på dette. Jeg har spist søte epler sammen med fett og protein (ost og olje). Går det bra eller er det best å unngå fett overhodet og holde seg til noe magert(kun protein)? Hvordan vet man når sukkeret vil komme til å lagres som fett? Eller bør jeg for all del holde meg til karbohydrateinnhold på max 5 gram pr 100 g? Altså holde meg til bær?
Jeg er ikke helt sikker, men Fedon anbefaler å innta frukt sammen med noe fett, f.eks. nøtter for å dempe blodsukkerstigningen.
Her kommer det vel an på hvilken type frukt du spiser og hvor mye og ofte.
Det beste er vel å spise bær hvis man går på ketolyse eller holder seg under ca 70 g karbo om dagen. Generell lavkarbo tillater jo litt frukt.
om det går bra hvis du spiser litt frukt?
det må du nesten spørre kroppen din om! .. det kan jo hende at du tåler å spise litt av det, mens andre gjør det ikke.
Erfaringsmessig er det best å spise frukt med fett/protein. .. og ikke spise frukt som eget mellommåltid.
Jeg vil gjerne ha frukt med i kostholdet mitt. det beriker og smaker bedre synes jeg. deilig m feks eple i salat, mandel/sesam-melk med banan, mangosaus til fisk, appelsinsaft i sjokolade(selvlaget) osv...
Det kommer helt ann på hvordan du tåler det! ...hvis det får deg til å gå "berserk" i godtehyllene i butikken, eller du blir sur og trøtt.. ville jeg kuttet det ut... vær obs og tilstede i kroppen din så merker du godt hva som tåles eller ikke...
Hvis alt går på "autopilot" og det er mye stress/tanker så er det vanskelig å få de rette signalene fra kroppen på hva du bør spise...
stol på kroppen din at den klarer gi deg "beskjeder". Eller lær deg lytte- signaler.
erfaringer fra andre kan gi deg tips og råd på veien, men er ikke nødvendigvis det riktige for deg.
hei! ja det har du rett i. sukker og fett hører ikke sammen, men her er det snakk om mengder.
det avhenger også av hva din kropp tåler.
Optimal ernæring sier noe om forholdene mellom karbo, protein og fett.
i ett måltid kan du feks ha 10 g karbo(ett eple), 20 g protein(feks kjøtt/fisk) og feks 30-40 g fett(feks avokado, smør og fett fra kjøttet/fisken). som du ser ville det vært mer "fornuftig" å bytte ut eple m grønnsaker for da får du mer mat for de samme innholdet!! ...det er jo en måte å gjøre det på... sjekk ut OE filosofien for akkurat det... så får du konkrete beregninger. spiller da ingen rolle sånn sett hvor karboene kommer fra(bare du ikke overstiger pr dag eller pr måltid).. men det er anbefalt at de er "trege"
les også på Fedon etc for beregning/anbefaling og oppskrifter på frukt-basert ...de sier alle noe om forholdene mellom karbo, fett og protein. da kan du spise frukt - hvis du følger rådene der .
det samme gjelder KJERNEsunn og de fleste andre også...
så lenge du holder blodsukker stabilt så er det jo greit( det er jo insulin som gjør at du lagrer fettet)
Jeg kjenner til Fedon, men har ikke lest optimal ernæring, nei. Flott. Da leser jeg den. Doktor Annika Dahlquist, du tenker på?( Kjempekø på den på biblioteket)Tusen takk.
Det er WOLFGANG LUTZ jeg mener... den er ikke oversatt til Norsk så vidt jeg vet... hvis du leser Ziggy sitt innlegg..husker ikke helt hva tråder heter. ligger under OE filosofi og under "hvordan beregne" etc...
"HAR JEG FORSTÅTT UTREGNINGENE" heter visst tråden....les Ziggy sin litt lenger ned...ser litt komplisert ut...men er ikke det når du setter deg litt inn i det og bruker dine egne tall (vekt etc) . lykke til !
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.