< Tilbake til oversikten

Oppskrift på lavkarbo syltetøy?

ekenna sa for siden:

Heisann!

Det jeg lurte på var om noen har en god oppskrift på lavkarbo-syltetøy som er holdbart? At det liksom ikke absolutt må fryses? Er det mulig uten sukker? :) Og, går det ant å bruke Certo Syltepulver i? Vet at det blir tilsatt litt sukker, på grunn av at pulveret ikke skal klumpe seg, og for et bedre resultat, men likevel:confused:...? (Har ikke sett næringsinnhold, så vet ikke hvor mye karbohydrater det er i en pakke...)

kamp sa for siden:

Jeg har brukt sukrin til rips. Så la jeg et voks lokk på toppen før jeg skrudde på lokket.
Fungere helt fint! Kalles syltevoks.

ekenna sa for siden:

Jeg har kjøpt glass med sånn gummiring(veldig like norgesglass), kan jeg bruke det i stedet for "syltevoks"?

kamp sa for siden:

Er veldig ny inni dette "gamet" men det er nok ikek nok å bare skru lokket på. Da må du nok koke glassene slik at det lages vakum inni.

Jeg brukte syltevoks og la på toppen sånn at det dekket. Da kommer ingen bakterier inn ;)

ekenna sa for siden:

jeg er klar over at de må kokes.. tenkte bare på om det gikk ant å bruke de istedet for syltevoks..;)

kamp sa for siden:

Er bare en måte å finne ut av det på ;)

Jeg kokte ikke glassene når jeg brukte syltevoks. Bare steriliserte dem i ovnen.

ekenna sa for siden:

Hvor lenge holdt syltetøyet seg da? Frøs du det?

kamp sa for siden:

jeg laget det i sommer og det står enda noen igjen i boden :)

arkine sa for siden:

du må bruke både syltevoks ,,og korken

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.