< Tilbake til oversikten

Hjelp med ketolyse ...

pesada sa for siden:

Hei alle sammen. Håper noen kan hjelpe meg med dette for jeg begynner å bli veldig frustrert. Jeg begynte på lavkarbo for noen uker siden, men er en av de som ikke eier kontroll og ikke klarer å begrense meg om jeg får lov til å ta "litt". Jeg har lest mye om ketolysekuren, og har nå satt igang på den selv om jeg er normalvektig. Kjenner jeg trenger en pangstart for å komme meg i gang på lavkarbo uten å sprekke hver 6 dag, så er det noe i veien for å holde meg på ketolyse så lenge jeg klarer/til jeg nærmer meg målet og deretter trappe opp karbo-inntaket? Er det noen grunn til at det kun er overvektige som kan leve i ketose? Forstår ikke helt det, jeg. Britney Spears var selv på sitt "tjukkeste" tynnere enn meg, og hun gikk på ketolysekuren.

Har kjøpt sticks, og har de siste 3 dagene spist 18, 14, og 12 g karbo om dagen. Problemet er at jeg ikke kommer i ketose. Vet det tar gjennomsnittlig 3 dager, men jeg er så forbannet utolmodig. Er det noen som rett og slett ikke kommer i ketose? Har BMI på 22, men har fortsatt fett på kroppen, og vil gjerne ned 6-7 kilo til. Vet det høres mye ut men som sagt sier BMI lite om kroppen. Jeg er ganske lav og vil gjerne tilbake til idealvekten min.

Når er det best å teste? Har lest 2 timer etter siste måltid, men problemet mitt er at jeg trener ganske sent på kvelden og da drikker ekstremt mye vann. Jeg skal tisse på den nederste delen, ikke sant? Samme sted som viser fargen? Beklager mange dumme spørsmål, jeg bare har så lyst til å se litt resultater!

Hvor mange karbs skal man ha én dag for å gå ut av ketose? Kjenner jeg begynner å bli litt nervøs for alle juleselskaper om det skal være så sabla vanskelig å komme inn i ketosen.

Spiller det noen rolle hvordan sammensetningen av fett/proteiner er så lenge man ligger på 15 karbohydrater? Spiser til tider ganske mye mer proteiner enn fett, og andre ganger blir det 50/50.

Dette ble veldig mange spørsmål, men håper noen kan ta seg tid til å svare på noe i allefall. Mest lurer jeg på om det er "forsvarlig" av meg å gå på ketolysekuren og om jeg i det hele tatt kommer til å gå ned i vekt. :confused:

Grovsnus sa for siden:

Det kan kanskje bli vanskelig å gå ned 6-7 kg når du er normalvektig, BMI 22. Men uansett punkt 1 er : LES BOKA !!
Men som en starthjelp,
75% av energi inntaket fett
20% protein
og max 15 gr karbohydrater pr dag for kvinner.
Men så kommer det med individuelle forskjeller, det må du bare finne ut av selv. Kaskje kroppen din takler 25 gr, eller bare 10 gr. Her er det prøve/feile.
Og du må nok rekne med å smøre deg med litt tolmodighetskrem:)
Mvh Grovsnus

Kitt sa for siden:

Dersom du både trener og drikker masse vann før du måler med stiksen, kan det være du er i ketose selv om du ikke får utslag!
Det er overskudd av ketoner som måles med stiksen og dersom du bruker opp de fleste ketonene som brennstoff på trening og/eller i tillegg tynner ut urinen slik at det blir svært lav konstentrasjon av restketoner, vil det rett og slett ikke gi utslag på stiksen!

Klarer du å trene med samme intenistet og tempo som tidligere, har du dårlig (ketose)ånde........?

pesada sa for siden:

Tusen takk for svar.. Er utrolig lykkelig i dag, for jeg HAR KOMMET I KETOSE. Gir dog bare litt utslag, men har lest at det er nesten like bra som mye utslag!? Boken er bestilt, jeg bare klarte ikke å vente med å starte. Har dere noen tips til hva man kan gjøre i julen? Og hvor ofte tester dere at dere er i ketose om dere er kommet inn og ikke spiser over 15 karbohydrater om dagen? Dere mener energiprosent når det er snakk om 50-75% fett, ikke sant? For det er faktisk det jeg ligger på =)

Dro på trening i går, trente ganske hardt og da vi skulle tøye ut fikk jeg en enorm hodepine... Da jeg kom hjem var jeg i ketose.

åååå, er så motivert akkurat nå, og så fantastisk at det er så mange snille som ønsker å hjelpe til på veien..

Grovsnus sa for siden:

Energi % ja, men ikke 50-75% -SYTTIFEM (75) % bør du ligge på.
Hodepine kan enkelte oppleve i startfasen, men den går over etter ei stund. Det varierer fra person til person. Når det gjelder stix, testa jeg nesten hver kveld i starten. Men så dabba det av, tester vel en gang nå. men har jeg vert ute en tur og "syndet" tester jeg en gang ekstra den kvelden.
Lykke til videre, har du mere du lurer på- Kom igjen, spør oss. Vi svarer så godt vi kan. Utifra egne erfaringer.
Mvh Grovsnus.

pesada sa for siden:

Okey =) Fettinntaket er herved økt! Kan dere si noe om hvor mange karbohydrater som skal til for å falle ut av ketose? Vet at det er individuelt, men kjenner at 15 kan bli litt lite for meg, for jeg er vegetarianer og har i 10 år levd med et høyt karboinnhold.

Har jo så vidt kommet inn i ketose, så vil nødig falle ut, men er det utenkelig at man kan øke til 20/25 og fortsatt holde seg i ketose? Og om man faller ut, når vises det på sticksene? For her må man vel prøve seg frem selv, mener jeg? Kan man si det så enkelt at om jeg en dag har spist "for mange" karbohydrater så vises det neste morgen, og på denne måten prøve seg frem til sin grense? For har forstått det slik at så lenge man holder seg i ketose spiller det ikke noen rolle om man spiser 5 eller 25 karbohydrater om dagen!?
Vil trening endre toleransen for karbohydrater i ketose, eller er dette en fast grense kroppen har upåvirket av ytre påvirkninger som trening +?

IGJEN, mange spørsmål.. Venter fortsatt på boken, men det var nok ikke noe sjakktrekk å bestille den nå i julestriden. Hehe..

Kari Marita sa for siden:

Jeg er normalvektig å gikk på ketylose kuren,jeg gikk ned 2 kilo den første uka så sa det stopp.Jeg gikk opp litt faktisk,men så begynte jeg å rekne på kaloriene og da begynte vekta å gå ned litt.Tror det er slik for mange som prøver ketolysekuren når di er normalvektig, noe jeg er også.Det står jo i boka også at en må ha 10 kilo overvekt skal kuren virke opptimalt.Virka som det ble for mye fett og kalorier til meg,men selvsagt kan det virke på andre normalvektige.Ikke alle er likedan.Lykke til.:)

Kari Marita sa for siden:

En skal heller ikke henge seg for mye opp i stixene,du kan være i ketose selv om di ikke slår ut i rosa alltid.

Luca sa for siden:

Jeg synes å huske at i følge boken så kan man øke karboinntaket når man har kommet et stykke uti kuren. Vil tro rundt 6-7 uker uti kuren (husker ikke nøyaktig hva det står!). Og det står også at hvor mye karbohydrater man må holde seg til for å være i ketolyse, er individuelt. I starten av kuren holdt jeg meg under 10, for å virkelig komme i ketose, og å bli vant til kostholdet. Nå etter 2 mnd har jeg økt litt, og jeg har vært oppi 25 og fremdeles vært i ketose. For meg var de første 2,5 ukene virkelig ikke noe særlig, men tålmodighet er nøkkelordet her:P Etter 4 uker var det ikke noe problem med mat eller søtsug (i det hele tatt! :O), så nå i julesesongen skal det nok gå helt fint for meg:) Lurer dog litt på hvordan det går for deg som begynner nå så nært opp til jul, med tanke på alle mulige fristelser som er ute og går, men er man standhaftig så går alt ^_^

Grovsnus sa for siden:

Stix skal brukes om kvelden. Om morgenen kan den vise at du ikke er i ketose, selv om du var det om kvelden.
I starten kan du ta det som kveldsrutine, de fleste "skvetter" vel litt før de legger seg, test da .
Lykke til
Mvh Grovsnus.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.