ATLO sa for siden:
Hei! Hvor mange gram med sukkeralkoholer kan jeg spise pr dag?
Mvh ATLO :hungry:
ATLO sa for siden:
Hei! Hvor mange gram med sukkeralkoholer kan jeg spise pr dag?
Mvh ATLO :hungry:
Gracella sa for siden:
Sukkeralkoholer kommer i forskjellige varianter: Xylitol, sorbitol, maltiol osv.
De fleste har en lakserende effekt og kan gi merkbare (:rolleyes:) luftsmerter.
Men toleransegrensen er forskjellig fra person til person, der må du nesten bare prøve deg fram.
Sorbitol og xylitol blir helt eller delvis tatt opp i kroppen, så der må du regne med karbene. Maltiol passerer uten å bli tatt opp og trenger ikke å bli regnet med (selv om man kan regne med noen timer på ramma hvis man spiser for mye... f.eks to Extra dropsesker ila dagen :o)
Allerhelst bør du se om du kan klare deg uten, i alle fall til hverdags :).
Sukkeralkoholer og kunstig søtning kan trigge/vedlikeholde søtsuget.
ATLO sa for siden:
Tusen takk for svar :)
Nero sa for siden:
Å?
Jeg trodde at hvis man trakk fra sukkeralkoholene - så ser man hvor mange karbo det er i produktet.
Jeg har kjøpt Lakerol Tyggegummi. Den innehloder 1,2 gram karbo pr. stk.
Det står så: - sukkeralkohol = 1,2
Den er søtet med xylitol.....
Skal jeg da regne at det er 0 karbo pr. bit eller 1,2
Ble forvirret nå :confused:
Nero sa for siden:
Noen som kan svare meg på det jeg spør om i innelgget over?
(ikke nettokarbs ved fratrekk av sukkeralkohol når produket inneholder xylitol)
dytte :o
senorita sa for siden:
jeg ville regnet med.. siden det blir tatt opp i kroppen.. best å unngå for mye kunstig søtning uansett på lavkarbo.. :)
ada-emilie sa for siden:
Tyggis og sukkerfrie pastiller inneholder karbohydrater som opptaes i kroppen, dessverre,ja.
Gracella sa for siden:
Vel, det står i "Slank med ketolysekuren" hvilke sukkeralkoholer man må/bør regne med og hvilke som ikke trenger å bli regnet med...
Sorbitol må regnes med. Det er bare godt for tennene.
Xylitol er det litt mere usikkerhet rundt, og man bør i alle fall regne med halvparten av karbene de utgjør.
Gracella sa for siden:
På den annen side, det skal LITT til før man går ut av ketose, grensen går ikke på hverken 15 eller 20 eller 25 eller 50 gram pr dag.
Mengdeinntaket av karber kan påvirke vekttapet ditt og typen karber kan påvirke/trigge/opprettholde søtsug.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.