< Tilbake til oversikten

Porsjonsquiche med spinat og røkt ørret

Cyan sa for siden:

Til 8 stk trenger du:

• 300 gram frosset, finhakket spinat

• 4-5 egg (avhengig av størrelsen)

• 100-150 gram revet ost

• 1 liten paprika, finhakket

• 2 sjalottløk, finhakket

• 100 gram røkt ørret eller laks i små biter

• Krydder: Urtesalt og Cayenne

• Pynt: 4 cherrytomater delt i to

Tin spinaten i mikroen i 2-3 minutter på full styrke. Hell av smeltevannet (legg spinaten i en melsikt og la vannet renne av mens du kutter opp grønnsakene og fisken). Pisk eggene lett og rør inn alle ingrediensene. Fordel røren i 8 store muffinsformer (amerikanske). Dytt 1/2 cherrytomat med fruktkjøttet opp på toppen av hver form. Stek midt i ovnen på 180 grader i ca 25 minutter.

Camomilla sa for siden:

Åh, denne skal jeg prøve! Går det an å fryse, tro?

Debussy sa for siden:

Så veldig godt og enkelt ut!
Kan jo bytte ut med skinke, da - er ikke så glad i varmebehandlet røkelaks/ørret...

Cyan sa for siden:

De kan fint fryses (men vær da nøye med å få ut mest mulig vann av spinaten) :ja: Er også gode med skinke, pølsebiter ... you name it :) Jeg vil anbefale å bruke silikonformer fremfor papirformer, da de har en tendens til å sette seg litt fast i papirformene.

Kanutten sa for siden:

HVordan ER det med spinaten nå til dags?? Jeg elsket spinat en gang i verden, men det var alltid så mye sand i den?

Cyan sa for siden:

Er ikke noe sand i den frosne da :p Fersk spinat bruker jeg lite av.

Camomilla sa for siden:

Nå har jeg laget en porsjon - én forsvant ganske umiddelbart inn i gapet til Camomilla-mannen. Han synes den var kjempegod, så jeg gleder meg til frokost i morgen! Tror forøvrig ikke det blir aktuelt å fryse - de holdt fasongen flott, og er supre som frokost og lunsj. Brukte silikonformer.

Jeg hadde ikke sjalottløk, da, så det sløyfet jeg. Og så hadde jeg bare fire egg, så da ble det en fløteskvett også. Ellers har jeg fulgt oppskriften til punkt og prikke :)

Photobscura sa for siden:

Haha, genialt! Jeg har spist omelett i nesten en uke, ettersom jeg er blakk, og lurte på hva i helsike jeg skulle spise i dag, om ikke omelett enda en dag! Og tilfeldigvis finner jeg en oppskrift hvor jeg har alle ingrediensene, det vil si, jeg har ikke røkt ørret, men jeg har pølser, affal! Og denne funker sikkert også å steke under lokk i stekepanna som en hel quiche (for jeg har ikke sånne former, dessverre). Takk, Cyan-snuppa!

Camomilla sa for siden:

Snaddermat! De ble kjempegode, takk for oppskrift :) Neste gang skal jeg prøve med bacon ... :D

Camomilla sa for siden:

Bacon ble også veldig godt! Hadde for lite spinat (kanskje 100 g), og ikke gulost, så da ble det Filadelphia i stedet (ca 100 g). Også bacon, da, ca 150 g. Ble kjempedeilige! Camomillamannen prøvesmakte en av disse også, og jeg fikk en begeistret tommel opp fra den kanten. Tusen takk for fleksibel og god oppskrift!

Photobscura sa for siden:

Jeg har laga den flere ganger jeg også. Fleksibel, ja. Jeg hadde bara brie, så jeg stekte dems om en omelett på lav varme i stekepannen, og la den dobbelt med brie i mellom. Noen ville kanskje kalt det for en spinatomelett, men quiche høres jo mye mer stilig ut, da :cool:.

Cyan sa for siden:

Hehe, godt den faller i smak :)
Ja, den kan jo varieres i det uendelige. Jeg brukte rester av tacokjøttdeig en gang, også godt :ja:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.