Har jo skrevet litt om dette her og der før, men vil gjerne lage en samlet tråd for meg selv. Litt fordi det kan være ryddig og nyttig for meg selv, og litt fordi det var begrenset hvor mye informasjon jeg fant når jeg prøvde å undersøke på forhånd, så kanskje andre vil ha nytte av å lese hvordan min prosess er.
Litt forhistorie først. Jeg var helt klart først ute av alle jeg kjente med å få pupper, og det ble det veldig mye oppmerksomhet rundt blandt guttene på barneskolen, på godt og vondt. Mest helt greit, jeg har stort sett aldri vært redd for oppmerksomhet. Da jeg begynte på ungdomsskolen var jeg fremdeles slank, og innen da var jeg vel en D-cup. Litt vanskelig å vite i og med at jeg frem til nylig alltid har brukt for små størrelser i BH. Og det var i 8. klasse at jeg for første gang begynte å slite med problemer med hodepine, ryggvondter og stiv nakke.
Siden den gang så har både puppene og jeg vokst. I fjor vinter veide jeg 109.6 kg og brukte størrelse 85J i BH. Det er seriøst mye pupp. Jeg har vært bedre i rygg og hode innimellom og værre innimellom. Har tidligere lekt med tanken på om det kunne bedre seg ved en operasjon. Men det har liksom aldri vært aktuelt. For det første burde man være ferdig å amme før en eventuell operajon, og når jeg var det så var jeg for feit.
Nå har jeg jo slanket meg masse og er pr definisjon normalvektig. Puppene har også slanket seg, og jeg bruker nå størrelse 70H i BH. Mye mindre pupp å bære på. Men jeg merker fremdeles belastningen på ryggen ganske godt og er avhengig av både trening og innimellom kiropraktor for å fungere. Puppene ser heller ikke ut. Flotte i BH, ikke særlig imponerende uten. Så nå begynte jeg å innse at det begynte å bli på tide å seriøst vurdere brystreduksjon. Jeg nevnte det for fastlegen som etter å ha notert litt og sett på meg litt skrev en henvisning. Det ble litt kluss, for han sendte den først til en klinikk som ikke utfører den operasjonen lenger. Men jeg fikk vite at på Fana Medisinske Senter er de flinke og har kort ventetid så da ringte jeg dem og fikk en time til konsultasjon allerede mens henvisningen var på vei i posten.
Snakket en del med legen der om hvorfor jeg ville gjøre dette, om hvordan operasjonen var og mulige komplikasjoner og alt det der. Jeg kledde av meg og han målte her og der og kjente litt på puppene. Sa at det nok ikke var mer enn 250 til 300g å fjerne på hver bryst, men at jeg absolutt falt inn i gruppen for dem som kan få operasjonen dekket. Jeg fikk tilbud om operasjon alt under en uke etter på grunn av en avbestilling. Men det kunne jeg ikke på grunn av jobb, så jeg skal inn i morgen, to uker etter konsultasjonen.
Det jeg nå må ta stilling til er størrelsen jeg ønsker at puppene skal ha. Og det er vanskelig altså. Jeg har hatt store pupper hele livet mitt nesten. Og store pupper får såpass mye oppmerksomhet at de på en måte nesten har blitt en del av personligheten min (det høres utrolig teit ut...). Jeg har vært veldig tjukk, men tenkt at jeg jo i alle fall har kvinnelige former på grunn av de store puppene.
Jeg er livredd for å ende opp flatbrystet og tenker at D-cup sikkert vil være bra. Men samtidig så ser jeg at folk med D-cup driver og vurderer brystreduksjon (rundt om på nettet). Kanskje ikke plagene vil forsvinne om jeg bare går ned til D-cup? C-cup er kanskje et bra kompromiss mellom pupper og rygg.
Men så er det jo sånn at størrelsen på puppene er relativt til størrelsen rundt. Jeg har stort sett BHer i 70 omkrets, men også den siste jeg kjøpte var i 65. Og 65C er jo mindre enn 70C.
Og så sier jo selvfølgelig kirurgen at han aldri lover noe når det gjelder størrelse. Han kan prøve på noe, men stiller aldri garantier. Pupper er forskjelig og operasjoner er forskjellig. Det gjør ikke ting enklere akkurat.
Men uansett. Puppene kommer til å bli mindre, ryggen kommer til å bli bedre og puppene kommer til å flytte seg fra mageregionen og opp til brystregionen. Så bra blir det vel uansett.
Så i morgen er det altså operasjonsdag. Jeg fikk med meg resepter når jeg var til undersøkelse som er hentet ut. Jeg må vaske meg med Hibiscrub fra topp til tå (slipper håret) to ganger i dag og en gang i morgen, og ta helt rene klær på hver gang. Jeg må også begynne på antibiotika i dag. Så nå begynner jeg å skjønne at det nærmer seg. Jeg har også siste dagen på jobb i dag på lenge, og det merkes jo også.
Jeg gruer meg til å våkne etter operasjonen. Jeg har vært i narkose en gang før (for et halvt år siden) og husker at det var veldig ekkelt å våkne. Jeg klarte ikke helt å være hverken våken eller sove. Men det går jo over relativt raskt da, så det er jo bare noe man må igjennom.
Jeg gruer meg også til sårstell etterpå, og vondter.
Og så er jeg redd for å savne puppene mine.
Men er helt overbevist allikevel om at dette er det riktige å gjøre.
Jeg er en 75E og ønsker meg en 75b-cup jeg... Hadde holdt lenge det, skulle gjerne hatt små, spretne pupper som ikke trenger bh hele tiden. Disse her gjør seg ikke så veldig uten bh for å si det sånn - tyngdekrafta har tatt sitt tak... :(
Bruker selv 70C, og det, øh, det er egentlig ikke så veldig stort. :p De på nett som vurderer reduksjon fra en D-cup, mulig de bruker for liten bh i utgangspunktet? Jeg vet ikke altså, det henger jo sammen med fysikken ellers også.
Synes det er flott at du får dette dekket. Lykke til! :)
Det gjør jo det, jeg har vært hos en spesialbutikk for undertøy og fått hjelp til å finne riktig størrelse så den stemmer. :) Men jeg er liten da og normalt bygget så jeg synes ikke jeg trenger så mye i fronten. :cool:
Jeg er en D-cup og trives veldig godt med dét :) Ingen ryggplager! For det beste kosmetiske resultatet bør du se på skulderbredde og hoftebredde når du "velger" størrelse - har du brede hofter og skuldre, ser det bedre ut med mer pupp :p Er du spinkel ser det mest naturlig ut med mindre pupp. Selv jeg er veldig kort, og jeg ville trodd at jeg hadde passet fint til B eller C. Men naturen har utrustet meg med D, og det ser veldig proposjonalt bra ut. Hverken for mye eller for lite, lissom. Fasong uten oppheng (BH) snakker jeg ikke om - to svangerskap/ammerunder gjør jo sitt :rolleyes:
Hei Christine :blomster: jeg fikk brystreduksjon i februar i fjor, og er kjempefornøyd med resultatet. Jeg har slanket meg 40 kilo på lavkarbo, og holdt vekta i to år, (fortsatt på lavkarbo, for resten av livet sikkert). Forhistorien din kunne også vært min historie, jeg fikk enorme pupper tidlig, og har slitt med skuldre og nakke hele livet.
Før operasjonen hadde jeg str 70 GG, nå har jeg 65 B. De fjernet ca halvkiloen fra begge puppene, over en kilo til sammen. Jeg skal LOVE deg det gjør en forskjell, ja! :D Jeg synes jeg har fått livet i gave på nytt etter operasjonen, jeg kan løpe med bikkja og gjøre alle mulige ting som puppene var i veien for før.
Omtrent hele det første året etter operasjonen var "nypuppene" stive og litt vonde og fungerte ikke noe særlig, men det går seg til. Nå har det gått et og et halvt år, og de har blitt litt mykere og rundere, og fungerer som bare det. :o Jeg synes det var helt greit å gå ned såpass mye i størrelse fordi jeg har alltid ønsket meg relativt små pupper. Og dessuten har jeg mye finere pupper nå enn jeg hadde som fjortenåring, den gangen var de allerede alt for store og hang langt ned på magen. Nå er jeg førti år, med pupper som en fjortis! :D DET hjelper VIRKELIG på selvbildet!
Etter operasjonen hadde jeg ganske vondt i ca to måneder, så den sykemeldingsperioden du får kommer du nok til å trenge, og vel så det. Men jeg fikk gode smertestillende medisiner, så det hjalp veldig. Det første halve året hadde jeg også konstant prikking i nakken og skuldrene, sånn som det føles når beinet har sovnet og følelsen begynner å komme tilbake igjen. Men bare tenk på all den vekta som er borte, slik at alle muskler i nakken kan begynne å slappe av for første gang på 20 år! Ubeskrivelig!
En ting du bør gjøre, hvis du ikke allerede har fått beskjed om det, er å spise Zink og C-vitamintiskudd det første halve året etter operasjonen. Det gir bedre grokjøtt og gjør at arrene blir mye penere. Jeg kjøpte ett grams brusetabletter C-vit og sinktilskudd (merke Gevita) på vanlig apotek. Tok ca 1,5 gram C-vit og 50 mg sink hver dag.
Ønsker deg all mulig lykke til, i et nytt og bedre liv! Bare send meg pm, hvis det skulle være noe du lurer på.
Takk for tips angående zink og c-vitaminer. Det hadde jeg ikke hørt før. Vil gjerne ha så fine arr som mulig ja.
Håper at jeg kommer meg raskere etter operasjone enn deg, men frsåvidt greit å ha et realistisk forhold til at det ikke er sikkert det blir sånn. Nå har jeg en veldig stillesittende jobb, så det hjelper jo på.
Ja :ja: jeg hadde også en relativt stillesittende jobb. Men problemet er at man skal ikke løfte ting, eller strekke armene for høyt for da kan sårene revne. Bare å ta ned en ringperm fra hylla på kontoret kan bli for mye strekk av huden, hvis du skjønner. Og jeg klarte ikke å få ordnet håret om morgenen fordi jeg kunne ikke løfte armene så høyt. Så da skulle det tatt seg ut å gå på jobben gitt, med sånn sinnsykt putehår som jeg bruker å ha om morran :p
Jeg blir helt satt ut av å lese om 65 og 70 størrelser jeg:o. Jeg bruker 85 D, betyr det at jeg er 15-20 cm bredere rundt brystkassa enn dere andre!? Jeg er bare 164 cm høy da:D.
Jeg syns størrelsen min er plagsom, dersom jeg skal løpe (og det er jo ikke akkurat så ofte, men når jeg løper så holder jeg faktisk brystene på plass mens jeg løper:D). Jeg har store nakkeproblemer, men har egentlig ikke tenkt over at puppestørrelsen kan være årsaken... Ellers så er det litt problematisk å få knappet igjen alle knappene dersom jeg har på meg noe kroppsnært:D
Ønsker deg masse lykke til og er spent på å høre hvordan det går fremover:D
Echo: Hvis du ikke har gjort det noen gang så vil jeg anbefale deg å ta en tur til en skikkelig undertøysbutikk og få hjelp til å finne BH-størrelsen din. Veldig mange bruker BHer som er for store rundt. Så du skal ikke se vekk ifra at du egentlig bruker størrelse 75F og bare ikke vet det selv.
Det å få BHer i passelig størrelse når man egentlig har brukt feil lenge er helt vidunderlig!
Men nå er vi jo alle av forskjellig fasong også da. Jeg brukte aldri mer enn 85 rundt selv da jeg var på mitt aller tyngste. Jeg er merkelig smal akkurat under puppene, men så kommer fleskemagen nedenfor der igjen. Så det kan jo også godt være at du har vekten fordelt annerledes enn meg.
Jeg tok selv brystreduksjon for ca. 10 år siden, og det har jeg ikke angret på ett sekund på! Store bryster er tungt å bære på, og det som er tungt pleier som regel å henge... :lol: Jeg følte meg så utrolig svær og bevegelseshemmet med de digre brø'a. Måtte holde på de når jeg løp til bussen, og valgte klær som skjulte størrelsen, og jeg måtte nesten bære dem med meg over når jeg snudde meg i sengen. :p :lol:
Etter operasjonen gikk jeg gradvis opp 20 kilo i vekt iløpet av 5-6 år, og brystene ble store igjen men ikke den dimmen som var før. Tok vekk en halv kilo på hver pupp.
Det eneste jeg angrer på i dag, er at jeg ikke tok MER! Jeg sa til kirurgen at jeg ville ha C-cup, men det har jeg aldri klart å få på meg selv ikke rett etter operasjonen. Jeg skulle sagt B. Eller A. Da hadde de sikkert vært i normal størrelse i dag.
Igjen lykke til - og lykke til med valget du tar! :klem:
Det skal jeg jammen gjøre! Men jeg får i hvertfall ikke på meg noe mindre rundt brystkassa enn 80. Jeg må jo ha den "ramma" jeg da:D Jeg veier 60 kilo så det er ikke det at jeg har så fryktelig mye flesk over ribbeina akkurat:rolleyes: Jeg skal snarest komme meg til en skikkelig undertøys butikk, har aldri våget meg inn der, pleier ikke å kjøpe bh i den prisklassen:D så det har vært litt avskrekkende!
Lykke til Imorgen christine 76
Jeg har ikke selv slitt med store bryster, men de hode og nakke greiene kjenner jeg godt til.
Håper virkelig du blir førnøyd med operasjonen og alt blir velykket.
Sov godt inatt.
:goodluck:
Min erfaring fra She i Trondheim er at damene som jobber der er kjempesøte! :) Men vær forberedt på å måtte kle av deg og bli klemt og skviset og dyttet i puppene! :lol: De damene har sett det meste og er vant til det meste og de fikk i alle fall meg til å føle meg fullstendig avslappet. :)
Jeg tror jeg foretrekker operasjoner tidlig på dagen. Våknet i morges og var sulten allerede, enda jeg spiste litt ost i totiden i natt. Det har heldigvis gitt seg nå da. Har dillet rundt og gjort nyttige ting i huset. Nå nærmer det seg vel på tide å ta siste dusjen med Hibiscrub etter hvert. Skal være der klokken ett i dag.
Føles veldig rart å tenke på at jeg etterpå skal ta på meg en av mine vanlige BHer for siste gang. Ellers så tenker jeg i grunnen ikke så mye på det som skal skje. Men tenker litt på hvordan det vil føles etterpå. Gruer meg litt til å våkne fra narkosen og være sløv og kvalm resten av dagen. Men det varer heldigvis ikke så lenge da, og så kommer formen seg og det er unnagjort.
Da er jeg tilbake og er i overraskende fin form. Skal ikke se bort ifra at den blir litt værre etter hvert som smertestillende mister sin virkning, men er i alle fall utrolig mye mindre groggy enn etter sist narkose. Litt vondt i puppene er det, det lille som er igjen, tror jeg kommer til å være C-cup nå, men kan ikke si det sikkert før bandasjene kommer av på lørdag. Og det føles allerede som om en byrde er løftet fra mine skuldre, eller bryst alt ettersom.
Ringte til legen litt tidligere for å spørre hva som var normalt med tanke på blødning. Blør nemlig en del mer på venstre puppen enn den høyre, og ser at hele bandasjen under tapen er full av blod. Kom også litt gjennom da jeg tok på, og jeg fikk blod på fingrene. Han sa at han også hadde merket at venstre blødde mer enn høyre, og at det bare var blødning i sårkantene og helt OK. Men hvis det ble mye mer, sånn at bandasjene ble stive og ekle så kunne jeg komme opp i morgen og få skiftet dem. Så jeg ser det ann til da. Ble beroliget med at de blødningene de ville at jeg skulle kontakte dem hvis oppstod var de indre. Og det ville jeg eventuelt kjent som økende smerter og eventuelt økende størrelsesforskjell.
Jeg savner ikke puppene mine! I alle fall ikke enda. De er jo mye mindre de jeg har nå, og liksom litt flattrykte under bandasjen, men de er der og ser helt OK ut. Gleder meg til å få bandasjen av på lørdag så jeg kan se hvordan det virkelig ser ut. Det gjør selvfølgelig litt vondt, men i forhold til hva de har gjort, overraskende lite. Jeg har mer vondt i hodet enn i puppene. Fikk pinex forte da jeg våknet klokken fire, og så tok jeg et par til nå klokken åtte. Og nå er det som sagt nesten bare hodet som gjør vondt.
Det var mye mindre ekkelt å våkne fra narkosen denne gangen. Om det var det fysiske som spilte en rolle, eller om det var det at jeg følte meg mye bedre ivaretatt der enn på offentlig sykehus vet jeg ikke, sannsynligvis begge deler. Eneste ubehag jeg hadde stort sett var at jeg frøs og var sulten, men det ordnet de relativt raskt med oppvarmede tepper og mat (brødskiver! Min første "sprekk").
Han fjernet 250g fra ene brystet og 230g fra andre brystet. Ikke så veldig mye altså, i forhold til det jeg har hørt at andre har fjernet. Men akkurat passe mye i følge kirurgen. Han kunne ikke tatt stort mer og fremdeles fått det pent, dessuten ville jeg helst ikke ende opp som flatbrystet. Skal ha gått ned fra 70H til 70C, så litt må jo de grammene ha gjort av seg.
Nå har jeg endelig fått av meg bandasjen og fått dusjet. Var jo bare tre dager siden sist, men hjelpes så ekkel man kan føle seg på tre dager.
Puppene var fiiiine :D
Veldig fornøyd foreløbig med den utseendemessige biten av dette her. Nå er de stappet inn i en sportsBH, og ser derfor ganske små ut, men sånn generelt så tror jeg at jeg kommer til å være veldig fornøyd med størrelsen.
Men jeg merker også hvordan all ekstrahuden på magen ble mye tydeligere når den ikke hadde store pupper å gjemme seg under lenger. Så her må det jobbes målbevisst fremover med trrening og smøring i håp om at det kan komme seg. Når jeg får lov til å begynne å trene igjen da selvfølgelig. Får ikke det riktig helt enda.
Synes det er litt størrelseseforskjell på puppene, men det kan godt være bare fordi det ene er litt opphovnet (mer enn det andre) for det er i alle fall det han fjernet mest på. Uansett ikke viktig, jeg er veldig fornøyd med resultatet.
Gratulerer med resultatet. Er glad på dine vegne. :o
Spennende å lese om dette. Står på venteliste og skal opereres neste høst. Valgte å stå på ordinær venteliste da jeg gjerne vil være litt nærmere normalvekt før jeg opererte.
Har lest innleggene dine med stor interesse og har blitt beroliget av dine erfaringer, må innrømme at jeg gruer meg litt.
Skjønner godt at du gruer deg, og også at du venter til du er ferdigslanket. Jeg er glad for at jeg ventet til jeg var ferdig med amming og ferdig med slanking.
I dag har jeg hatt litt vondt i nakken, så alle problemene der er ikke mirakuløst borte over natten. Men skulle bare mangle også, de har brukt lang tid på å bygge seg opp, da trenger det nok litt tid på å komme seg også.
Så godt å lese at du er fornøyd. Det er nok en liten hevelse som gjør at det ene brystet ser større/mindre ut enn det andre. Det ordner seg, og det tar vel noen uker før alt er tilnærmet normalt?
Håper du tok før (og etter bilder) for din egen del. Det kan være morsomt å se vet du. :)
Jeg har ikke tatt noen bilder, men legen tok masse bilder av meg før, og jeg regner med at han gjør det samme på kontrollen på onsdag. Så jeg håper at det er mulig å få kopi av de bildene.
Jeg skal jo gå med sportsBH døgnet rundt nå, men måtte ta av litt i formiddag bare for å se på resultatet igjen. Er veldig fornøyd :D
Gleder meg til kontroll på onsdag og høre hva legen sier.
Bare vent til du skal løpe deg en tur når alt er grodd og på plass.. Du kommer til å føle at du flyr :D
Fikk dekket brystreduksjon da jeg var 19. Veldig tidlig.. men hadde enorme jur som hadde ødelagt både rygg og nakke.. Er glad jeg tok det valget den gang :)
Fikk en C-cup og var veldig fornøyd med det!
Mine var også litt forskjellig i str første ukene.. men var bare hevelse ;)
Ja, tenker meg at blandt annet jogging blir mye enklere framover. Og legen mente at jeg kunne begynne å jogge igjen allerede rett over nyttår, var styrketrening jeg måtte vente lengst med.
Det begynner forresten sakte å gå opp for meg at jeg kan begynne å shoppe klær uten å tenke på at de må passe til store pupper uten å se vulgær ut. Og det er nesten større enn det var når jeg kunne begynne å shoppe klær i normale størrelser etter slankingen. Jeg har jo nå et helt vanvittig utvalg å shoppe blant. Og undertøy også. Jeg har store planer om å bruke sykemeldingsperioden på shopping her.
Gratulerer med en vellykket operasjon, du vil få et nytt liv :)
Men pass nå på at du ikke strekker deg og løfter hendene for høyt.....
Snakker av erfaring, sårene gikk opp igjen - det er ikke farlig, men da tar det lengre tid å leges og arrene blir ikke så pene som de kunne ha vært :o
Tung løft vet alle en skal unngå, min felle bel jobb og strekke meg etter en tom perm.....så obs..fort gjort !
Skynd deg langsomt, lytt til kroppen - ikke start for tidlig! Jogging rett over nyttår høres tidlig ut syns jeg...med gå turer derimot:)
Takk for gode råd.
Jeg er veldig dårlig på å begrense hva jeg gjør, så jeg trenger litt sånne "skrekkhistorier" for å holde meg i skinnet. Synes det er veldig vanskelig å vite hva som er greit og ikke greit. Stort sett tenker jeg at så lenge det ikke er vondt så er det greit. Men det er jo ikke nødvendigvis sånn at vondten kommer først og skaden etterpå, de kan jo inntreffe samtidig.
Jeg har også søkt om reduksjon pga nakke- og skuldre problemer. Det er begrenset hvor lenge jeg kan holde det i sjakk med trening.
Post gjerne om utviklingen frammover. Det hadde vært morsomt å vite hvordan det går med din nakke :o
Det er sant, og enda verre er det når de synlige sårene har startet å gro - og det ikke er vondt mer....
Da er det lett å glemme hvor skjørt det er.......
Hold armene inn til kroppen så lenge du kan :p
Hei hei ;) Gratulerer så masse med nye pupper ;) Er det ikke fantastisk?
Ser du savner å høre om hvordan en har det de første dagene etter operasjonen.. Vel, jeg reduserte mine i fjor, fra en 70E til 70C/D. Skulle ønske han tok enda mer, men men.. sånn er det bare.. Veldig nøgd med puppene og etter noen uker forsvant mine nakke og skulder plager ;)
Men ja de første dagene. Jeg håndterer narkose veldig bra og samme dag som operasjonen var jeg i fin form, men litt medtatt.. Gikk i smertestillende og sofaen den dagen. Neste dag vågde jeg meg ut på en liten gåtur (ca 15-20 min), noe som var herlig. Frisk luft er godt ;) Dagen etter det igjen var jeg på kjøpesenter med en venninne av meg i en times tid, før jeg var på besøk hos henne halve dagen. Så formen var bra, men til gjengjeld sov jeg nesten hele dagen etter det igjen.. Så på 4 dagen var det på tide for meg å hoppe på flyet hjem (bor på vestlandet, operert i Oslo) Reisen gikk fint, fikk mye fin hjelp, og jeg kom meg helskinna hjem, men neste dag etter at jeg hadde fått mini avgårde på skolen, sov jeg nesten hele dagen, frem til at mini kom hjem fra skolen. (Takk og lov for SFO :p)
Som du ser så var formen min veldig bra. Var ute å kjørte bil på 6 dagen(hadde da vært uten smertestillende i en dag), var på shoppingtur med noen venninner(hele dagen) 9 dager etter operasjon og begynte å spinne ca 2 uker etter operasjon. (går jo ikke utover puppene)..
Håper dette er til litt hjelp ;)
Var forresten tilbake på jobb i skobutikk etter 4 uker.. frisk som en fisk, Hadde nok sikkert kunnet vært tilbake etter 3, men kirurgen ville at eg skulle holde meg hjemme i 4 uker ;) :)
Er bare så misunnelig på deg:D. Har ennu 10 kg igjen før jeg kan begynne å vurdere nye pupper. Men de jeg har nå, lager skygger på magen så de bare MÅ reduseres kraftig.
Lykke til videre :)
Heia jeg tok brystreduksjon for noen år siden,er kjempefornøyd:)
Men et tips er at når du har tatt stingene så husk å teip arrene og gå med teip lenge...det minsker arrene.Du vet dette kanskje fra før av da:D
Ellers er det viktig å ta det med ro ikke gjør mer enn nødvendig slik at du ikke strekker sårene.
Gratulerer med nye pupper:D
Nå er det snart to uker siden operasjonen. Jeg synes puppene er veldig fine, og merker bedring på rygg, nakke og skuldre.
Men jeg sliter skikkelig med å sove. Jeg må jo sove på ryggen, og det er jeg ikke vant til. Så det er vanskelig å sovne, og jeg får raskt vondt i ryggen. Trenger virkelig sykemeldingen, ikke fordi jeg har så vondt, men fordi jeg er så trøtt.
Ellers så har jeg mer vondt nå enn jeg hadde for en uke siden. Ikke det at det er veldig vondt, men det er liksom sårt og ømt og veldig overfølsomt der som arrene er. Ikke veldig vondt, men ganske plagsomt.
Jeg hadde en runde med BH-shopping på fredag, selv om jeg ikke kan bruke noen av dem på en stund. Har vel funnet ut at jeg egentlig er størrelse 70 DD, så puppene er fremdeles ganske store. Kan også bruke 75D i en del merker, og det er greit, for det kan kjøpes på H&M. Mulig at størrelsen går litt ned etter hvert som rester av hevelse forsvinner da. Uansett så er jeg fornøyd med å ha en god del pupp igjen, for jeg har jo tross alt hatt store pupper hele livet.
Høres kjent ut alt det der ja :) Det var pyton å få sove i starten, men jeg kjøpte meg en hodepute med sånn bulk på som skal støtte nakken, det hjalp veldig. De koster ikke mange kronene på IKEA, en drøy hundrings tror jeg. Og det med å ikke løfte armene ja...hehe, man får jo så sinnsykt putehår av å ligge på ryggen hele natta, så...æsj, teit å ikke få børsta håret skikkelig.
Jeg syntes også det ble vondere etterhvert, den første uke var ikke så ille egentlig. Også brukte jeg litt tid på å huske at jeg ikke skulle strekke armene over hodet, men lærte fort hver gang jeg prøvde å hente ned ting fra overskapet på kjøkkenet :rolleyes: Til slutt måtte jeg bare ommøblere kjøkkenskapene så jeg satte glass, kopper og tallerkener og sånne ting ned i hoftehøyde.
Men hurra :heia: for at du er fornøyd! Grattis grattis!
Hadde jo lovet meg selv at jeg skulle fortsette å oppdatere denne tråden i tilfelle andre ville få nytte av den etter hvert.
Det er nå snart halvannen måned siden operasjonen, og jeg er fremdeles veldig fornøyd med resultatet. Ene puppen er helt perfekt, andre har litt stramt vertikalt arr fremdeles, men regner med at det er noe som går seg til etter hvert. De har også krympet litt tror jeg, men er nok fremdeles en D eller DD-cup. Og det er jeg egentlig veldig fornøyd med. Hadde vært litt kjekt med C for utvalget i BHer, samtidig så er jeg glad for at jeg ikke har mindre pupper, for jeg er jo vant til å ha store pupper.
Jeg har ikke noe særlig vondt i puppene lenger. Kjenner at de er litt ømme om jeg tar litt hardt på eller når jeg jogger, men ikke noe særlig. Og jeg begynner også å få tilbake følelsen i brystvortene, den var helt borte i starten.
Men jeg holder på å bli litt gal av kløende pupper, å sove på ryggen, å ha på sportsBH hele døgnet og tapingen.
Så jeg jukser litt, har forsiktig begynt å sove litt på siden, og har også sovet noen netter uten BH for å lufte puppene litt. Selv om det er en stund til jeg egentlig har lov til det. Kjenner på meg at det ikke er lenge til jeg kommer til å prøve en dag med vanlig BH heller. Men skal som hovedsak fortsette med sportsBH. Og den hersens tapingen får jeg vel også fortsette med. Har ikke lyst på stygge arr. Hittil ser arrene kjempefine ut, så om det fortsetter sånn så skal jeg være veldig fornøyd.
Og for ryggen har dette virkelig gjort underverker altså. Jeg har nesten ikke vondt i ryggen mer, og det har jeg vært plaget med mer eller mindre konstant siden jeg kom i tenårene. Er utrolig glad for at jeg fikk gjort dette både på grunn av de helsemessige og kosmetiske effektene.
gratulere med et så flott resultat og at du er fornøyd ingen ting er jo bedre enn det:)
jeg har ganske store og plages- håper jeg kan få gjort noe med det. snakket med legen men jeg er for stor og det var ingen vits i og sende søknad akkurat i dette øyeblikket . men jeg tror det blir mest riktig når jeg blir ferdig slanket. kroppen forandre vel seg mye etter hvert som kilone forsvinner.
men min store skrekk er hvis jeg får laaang pupper som peker sørover og jeg ikke får dekket det. blir vel ganske dyrt og må betale det selv.
:) Så flott at du er fornøyd. Jeg tok brystreduksjon for ca. 6 år siden og er kjempefornøyd, tilsammen fikk jeg fjernet litt over 1 kg og det merkes godt både på nakke og rygg samt færre migreneanfall. Hos meg blødde også venstre mer enn høyre side etter operasjonen, men det gav seg fort og jeg var nøye med å stelle arrene så de synes nesten ikke i dag.
:p For litt avlastning i begynnelsen fra sportsbh tapet jeg arrene og hadde over en nettingtruse (sykehustruse) for å få litt luft.
Mine rekker til midjen og sett fra sida "syns" de ikke. Med BH er jeg 90 H.
Hvor kan man lese om kriteriene for å få dekka brystreduksjon og fjerning av overflødig hud? Har liksom aldri tenkt å operere puppene. De var en del av identiteten min. Jeg var så javnt rund at de på en måte passa til den kroppen. Sånn er det ikke lengre:D:D:D:D
Jeg er ikke helt sikker på hva kriteriene konkret er, men man må ha fysiske plager på grunn av størrelsen. Altså enten smerter i rygg/nakke/hode eller problemer med fukt og sårhet og sånn. Jeg har ikke helt skjønt den siste, for det kan jo fikses med å brue dyre og gode BHer, men den første er i alle fall veldig relevant. Problemet er ofte at man ikke helt vet at man har vondt på grunn av puppene, for de ha jo vært der nesten hele livet, så man vet ikke hvordan det ville vært uten.
Uansett, sjekk på fritt sykehusvalg hvilke klinikker i nærheten som utfører brystreduksjon. Så går du til fastlegen, sier at du er plaget med puppene og vil ha en henvisning til den klinikken du har valgt deg. Så er det klinikken som vurderer om man får operasjonen dekket eller ikke.
Har lest litt i tråden her, hvordan går det med deg?
Jeg er ganske nyoperert, sist tirsdag, og i morgen skal jeg inn og fjerne/bytte bandasjer. Blir spennende å se resultatet :)
Har gått fra DD/E til B, kjennes ganske ok. Greit at puppene sitter der de skal og ikke langt nede ved navelen :D
I natt er første natt jeg har sovet veldig godt og jeg klarte å komme meg ut av senga på egen hånd. Har byttet om litt med å sove på sofa og i senga, for jeg sliter litt med å ligge flatt på ryggen.
Kanskje jeg tar meg en biltur i dag, hadde vært greit å få tatt en hårvask hos frisøren. Føler meg ikke akkurat så innmari fresh :eek:
Har forresten gått ned 25 kg og endelig lav nok bmi for operasjon.
Gratulerer med nye pupper:D
Jeg ble operert for 2 år siden og jeg er superfornøyd.Husket også at det var ikke enkelt å sove i starten nei ,bare ligge på rygg.
Vil rådet deg til å teipe arrene etter du har tatt stingene i flere måneder etterpå for da vil arrene bli mye svakere enn vist ikke du teiper deg.
Lykke til videre og håper du blir like fornøyd som jeg er:)
Vet at det var ikke meg du spurte nå da men ville bare si noe alikevel.
jeg fjernet hud og satte inn proteser for 2 år siden.
viktig å tape arrene for da blir de flate og mindre synlige,helst i 6 mnd
jeg måtte legge inn proteser i samme slengen fordi da huden var fjernet var jeg helt flat.
nå har jeg B-cup.på det meste hadde jeg DD/E...kan si de ble noen skikkelig vrengte baklommer hehe.
en annen ting du bør huske på er å gå med en skikkelig bh som gjør at puppene ikke beveger seg så mye de første 8 ukene,deretter vil jeg annbefale å ikke gå direkte over til spile bh da dette kan gnisse mot arrene og arr heelingen blir misslykket.
og ikke sol arrene det første året,da kan de bli mørke lilla og det forsvinner ikke igjen.
dette er bare tips etter hva jeg selv har erfart.
siden du ikke har lagt inn noen protese så kan du nok snart leve som vanlig bare pass på at når du kjenner det det strekker i arrene må du roe ned tempoet.
Det går veldig bra med puppene mine synes jeg :)
Det er nå omtrent tre måneder siden jeg opererte, og alt har grodd fint. Arter under det ene brystet har vært litt stramt, men det har begynt å ordne seg det også. Jeg er ikke flink til å tape da. Eller, jeg har helt gitt meg med det for nesten en måned siden. Kan være jeg kommer til å angre på det på et eller annet tidspunkt fordi arrene ikke blir så bra som de kunne vært. Men jeg løpere som en gal av tapen, og orket ikke mer. Og arrene ser foreløbig ganske bra ut synes jeg.
Masse medfølelse til deg for den første tiden med soving på ryggen. Jeg slet sånn med å få sove. Men heldigvis så gir det seg plutselig.
virker som en fryd å få opperert de. har selv gått fra 90G til 75G etter jeg gikk ned i vekt, men sliter enda mye med rygg og nakke. Men er skeptisk til å tenke på å opperer de før jeg eventuelt har fått barn. Men er sykt se forskjellen på bh-ene i disse størelsene :) Kan tenke meg du har fått et herlig liv med nye bryst som ikke minst sitter der de skal!
Men jeg skjønner veldig godt dem med barn og amming. Jeg ventet jo, og er veldig glad for at jeg har fått ammet barna mine. Samtidig, hvis jeg hadde visst hvor mye bedre ting ville bli etterpå... Jo, jeg ville nok ventet uansett, ammingen var veldig viktig for meg.
Nå er det faktisk 4 måneder siden operasjonen snart, og på tide at jeg bestiller time hos legen til kontroll.
Nå har det gått 6 måneder siden operasjonen og jeg var til kontroll i går. Arret er litt stramt under det ene brystet, sånn at det blir en liten grop der. Det mente legen at jeg godt kunne se an i månedene fremover og så kunne han fikse det enkelt om ikke det hadde ordnet seg før jul. Vet ikke akkurat om jeg synes det er nødvendig, for det er ikke veldig tydelig uansett. Arrene ser veldig fine ut og er ikke skjemmende selv om de er synlige synes jeg.
Jeg har fremdeles ikke fått igjen følelsen i den ene av brystvortene. Om jeg kommer til å få det vet jeg ikke, men det er først relativt nylig at jeg fikk det i den andre, så det kan godt være det dukker opp.
Jeg er fremdeles lykkelig over at jeg valgte å ta operasjonen, mest av de helsemessige årsakene siden jeg slipper å ha så vondt i ryggen hele tiden, men også fordi det er utrolig mye enklere å kjøpe klær nå etc.
:ja: Det tok nesten et år hos meg altså, før den andre "kom seg". Blir så bra atte! Godt å høre at det går bra!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.