lilje36 sa for siden:
3 dl fløte
150 gram smør
4 ss sukrinmelis
2 ts vaniljepulver
Kok opp blandingen, og la den småkoke i ca 1 time. Mitt stod i nærmere 75 minutter. Kok den gjerne i teflonkjele, da trenger du bare å røre en gang i blant.
Når blandingen begynner å tykne godt og massen stivner raskt i kantene når du har det på en skje- begynner det å bli klart for kjøleskapet. Dekk en liten brødform med plastfolie, og hell massen over.
La den stivne i kjøleskapet. Smelt 150 gram 86% sjokolade, jeg tilsatte yaconsirup og finhakkede brente mandler. Du fint droppe både yacon og brente mandlene, eller evnt bruke litt sukrinmelis i sjokoladen om du vil ha den søtere.. Når karamellen har stivnet har du halvparten av sjokoladen over den stivnede karamellen. Sett inn i kjøleskap. Når sjokoladen har stivnet etter ca 30 minutter, snur du alt og har resten av sjokoladen på andre siden av karamellen.Sett i kjøleskap igjen og la det stivne. Skjær opp i passe biter, og oppbevar i kjøleskap.
Jeg synes kanskje det ble litt mye salt smak og tenker å lage med halvparten usaltet meierismør neste gang.
Bruk oppskriften over som en base, og vær kreativ. Forslag til ting du kan tilsette:
- Hakket mørk sjokolade og macademia.
- Hakkede valnøtter
- Gijiibær
- For deg som har det tilsett bare yaconsirup for å få en enda klarer karamellsmak