< Tilbake til oversikten

Utrolig lilla utslag på ketostixen etter trening

Mr. Muscle sa for siden:

Fra å ha et lyserosa utslag på ketostixen før trening til mørk lilla etter trening er snodig. Jeg har jo lest her at det ikke har noe å si hvor mørk fargen er. Ketoner er jo noe som produseres i forbindelse med fettforbrenning og det er jo lite trolig at trening øker fettforbrenningen. Dermed er jo konklusjonen grei: det å ha mørk ketostix har jo selvsagt ikke noe for seg i forhold til lyserosa, det har nemlig stått skrevet i ei lavkarbobok :D

sæterjenta sa for siden:

Har funnet ut at fargen ofte er lysere de dagene jeg har hoppet over trening/ gåturen min på morgenen. Så får man konkludere som man vil...

senorita sa for siden:

kan være du har drukket for lite da? da pleier den jo å bli mørkere

Mr. Muscle sa for siden:

Er vel heller det at trening øker fettforbrenninga og dermed øker ketonproduksjonen og gir mørkere farge :D

Kanutten sa for siden:

Jeg vil også si at det heller skyldes at kroppen har kvittet seg med endel vann...

Mr. Muscle sa for siden:

Hvor mye vann tror du kroppen klarer å kvitte seg med i løpet av halvannen times fotball trening? I tillegg til at jeg drikker et par 3 liter på trening. Kroppen kvitter seg ikke med vann uten at den må. Ja, trening koster litt væske, men kroppen gir beskjed om hvor mye som må inn/ut gjennom tørst/vannlating. Å komme med disse leie teoriene om at vannet skal forårsake høy ketose el. er jo direkte pisspreik.

Når kroppen forbrenner fett produserer den ALLTID ketoner, når nivået blir for høyt blir utskillelsen i urin høyt. Jo mer fett du forbrenner jo høyere ketoninnhold.
Når du trener, tror du virkelig ikke da at du forbrenner mer fett enn om du sitter opp ned på ræva? Selvsagt gjør du det. Og når du gjør noe som forbrenner fett så får du mørk lilla utslag.

Så de som heller vil sitte på ræva og være fornøyd med gult til lys rosa utslag på stixen kan gjerne gjøre det, men de med ønske om å forbrenne fett bør få ræva i gir og gå en tur.

Leser ellers en del her inne om folk som skriver "kroppen vil gjerne ikke ned mer i vekt, derfor stagnasjon etc. Nei, når kroppen har mistet 50kg så har energiforbruket sunket kraftig. Og dermed må du øke aktiviteten og/eller redusere inntaket av mat. Ikke bare tro at nå er kroppen fornøyd og fotsette å proppe i seg smult og se på tv 24t i døgnet...

Kanutten sa for siden:

Bare jeg er på do og pisser får jeg mørkere utslag på sticksen....
Spiser jeg fett får jeg mørkere utslag...

Og hold kjeft med å være så sint... pass på deg selv. Vann som er i magen og vann som er tatt opp i kroppen er to forskjellige ting....

senorita sa for siden:

haha.. merkelig min alltid stort sett er lilla da.. og jeg trener fint lite :) Så hvordan forklarer du det? JEG drikker for lite. DERFOR er min lilla.

senorita sa for siden:

Syns du har en ufin tone som påstår at alle her sitter på ræva og ser på tv og spiser smult.. Herregud, for en holdning.. Er da mange her som har vekt som har stoppa opp, som har både kuttet kalorier og trener masse. Forklar DET da, mister "jegvetalt" ?

senorita sa for siden:

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2092

VIL JEG GÅ FORTERE NED I VEKT OM STIX’EN VISER MØRK LILLA HELE TIDEN ?
Nei, Hvis du har mørk lilla stix hele tiden er det heller et tegn på dehydrering, - urinen er for konsentrert. Du må drikke mer vann for å tynne den ut og for å skylle ut nyrene.
Leveren produserer ketoner fra kroppsfett, fettet du spiser og fra alkohol. Ketostix’en vet ikke hva som er kilden til ketonene. Hvis du for eksempel tester hver dag etter middag, og middagen inneholder en del fett, da vil du alltid ha mørkt utslag på stix’en. Det betyr IKKE at du brenner mer KROPPSfett.

Stix’en viser kun hva som skjer i urinen. Ketose skjer i blodet og i kroppsvevet. Om du har lys rosa utslag , så er du i ketose, og det forbrennes fett. Ikke heng deg opp i stixen, de er kun en indikator, ingenting annet. Det finnes ikke mild eller sterk ketose slik mange tror ! Og fargen på stix’en viser ikke grad av ketose, men mengden ketoner i urinen.

Kari Marita sa for siden:

Det er høyere fettforbrenning ved trening selvsagt.Jeg trener mye men, når jeg tar stix rett etter trening er den lys rosa eller ingen farge.Har aldri hatt lilla farge på stixen jeg.Å jeg er i ketose.Jeg har lest at stixen blir mørk lilla hvis en drikker lite.Jeg drikker mye så min forblir vel rosa.Så tror egentlig ikke den mørke fargen har med treningen å gjøre,heller vannmengden.

Du har rett i at energiforbruket går kraftig ned når du har mistet 50 kg,og grunnen til stagnasjon da kan være for høyt kaloriinntak,da må man som regel trene litt mer å ha et mindre energiinntak.Men,til noen kan det faktisk stagnere en stund selv om man reduserer energiinntaket,for kroppen kan tviholde på kiloene noen ganger uten grunn egentlig.Det er stagnasjon.

Mr. Muscle sa for siden:

Hva type trening?

Mr. Muscle sa for siden:

For meg handler dette om enkel logikk. Går du på et høykarbokosthold og trener vil kroppen hovedsaklig forbrenne karbohydrater og stixen blir da gul (null utslag) grunnet liten produksjon av ketoner som følge av lav fettforbrenning.
Dersom du ikke inntar karbohydrater må kroppen forbrenne fett ved lav til middels intensitet. Høyere fettforbrenning (som følge av trening) fører til høyere produksjon av ketoner, som gir lilla utslag på stixen.
Det å sitte på ræva å se på tv eller trene styrketrening gir liten fettforbrenning og kroppen jobber da på hovedsaklig på glukose. Derav lys rosa stix.

De som tror at stixen blir lilla på lett til middels intensitet skyldes væskemangel må gjerne tro det, men det dere leser i en lavkarbobok er ikke nødvendivis sannheten. Det må gå an å bruke logisk fornuft. Lavkarbo er ingen religion og de forskjellige lavkarbobøkene må ikke sees på som bibler.
Men for all del, jeg er fullt klar over at vannmangel kan føre til lilla stix grunnet urinkonsentrasjonen, men lilla stix tyder oftest (logisk sett) på høyere fettforbrenning.

Hvorfor kan da noen få lilla stix, dersom de er svært inaktive? 1. Konsentert urin. 2. Høy fettforbrenning som følge av høy vekt/fettprosent. Jeg hadde selv lilla konstant når jeg var bælfeit. Nå får jeg kun lilla om jeg trener. Men det skyldes nok at jeg mister så mye vann under trening døh...

Kanutten sa for siden:

For en sinnatagg du er da??

Kanutten sa for siden:

Du kan meget godt få en lilla stick om du spiser et måltid med mye fett, SELV om du ikke spiser lavkarbo.

senorita sa for siden:

Nei det vi leser i en lavkarbobok er ikke sannheten.. Det en hissig wannabe muskelfyr skriver om sine egne erfaringer på et forum må jo være mer sannhet i :D

Mr. Muscle sa for siden:

Ikke sinna, bare bestemt :D

Mr. Muscle sa for siden:

Må bruke den logiske delen av hjernen vet du. Dessuten er jeg ikke en hissig wannabe muskelfyr. Jeg er en bestemt muskelfyr. Ja, har faktisk en del muskler.

Mr. Muscle sa for siden:

Nå kan det vel tenkes at kroppen skrur opp forbrenninga ved stort inntak av fett? Med mindre du spiser 3 200g plater med Walters Mandler som fører til økt insulinutskillelse og bånn gass lagring av alt fettet?

Kanutten sa for siden:

Du KAN få utslag ved store inntak av fett selv om du ikke spiser tre plater sjokkis, men karber deluxe... Det har flere her bekreftet at de har målt... På samme måte at du kan få null utslag rett etter et måltid hvor du drakk mye og spise litt karber...

All slags trening,både styrke og kondisjon.

Du forbrenner faktisk fett med styrketrening ja,når det gjelder trening og karbohydrater forbrenner du fett selv om du spiser karbohydrater.Jeg trena på karbohydrat kost å gikk ned 40 kg jeg.Spiser du lavkarbo mat går det rett på fettforbrenninga ja,men jeg klarer da ikke yte like mye under løping feks.Men dette er induviduelt da.

Cherry sa for siden:

Forklaring takk :)

Mr. Muscle sa for siden:

Har du noen gang merket at du blir sulten av å trene styrketrening, men ikke dersom du går eller løper sakte?
Grunnen til at du blir sulten av styrketrening er at du forbrenner glukose og blir sulten som følge av lavt blodsukker. Ved gåing og forsiktig løping forbrenner du fett og blodsukkeret holder seg stabilt.

Hun mener vel kanskje vann som er overflødig og går ut i urinen,med vann i magen.Mens vann i kroppen er det vannet vi trenger til organer,blod osv. Det jeg tror hun mener da.

Mr. Muscle sa for siden:

Hvor lang tid tror du det tar før det vannet du drikker er ute i blodomløpet?

Dersom du har spist mye salt, blir du tørst. Fordi saltkonsentrasjonen i blodet blir for høy. Når du drikker blir du utørst når saltkonsentrasjonen er normalisert. Hvor lang tid tar prosessen fra å drikke til å bli utørst?

Svar: ca. et par sekund. Det er den tiden vannet tar for å komme ut i blodomløpet. Rimelig med en gang altså...

En forbrenner fett flere timer etter styrketrening faktisk.Sulten blir jeg av både løping og styrke jeg da.

Cherry sa for siden:

Jo, men er det så mye å skille på da? Det vannet som karbene samler f.eks, hvor holder det hus? Magen? Leveren? Hele kroppen? Hvorfor har vi vann i magen da? Er det "overskuddet" som kroppen ikke trenger, eller det det vannet kroppen bruker for å rense opp? Hvor går vannet som øker forbrenningen?

Mr. Muscle sa for siden:

Du forbrenner selvsagt litt fett ved styrketrening også, men det er minimalt. Og når det gjelder løping så er det fettforbrenning frem til du kjenner at det begynner å verke i beina. Da trener du for hardt og går over på glukoseforbrenning. Det samme er å gå i oppoverbakke, f.eks når du går opp en stigning på en fjelltur. Da forbrenner du glukose. Går du rett frem, uten for mye belastning på beina, eller løper rolig da forbrenner du fett.

Cherry sa for siden:

Enn om man lever på minimalt med karber?

Det er jeg ikke sikker på heller.

Men det har vel litt med kondisjonen hvor fort du løper før du får vondt i bena da,og hvor fort det går før det blir glukoseforbrenning.Dette skjønner jeg ikke helt for en forbrenner jo energi hele tiden når man trener. (løper eller styrke.)Hvis man løper på nesten ingen karber,må det jo bli fettforbrenning hele tida da,kanskje det er det som forklarer hvorfor det blir hardt å løpe fort.Når en ikke har nok glukose/karber i kroppen.

Når det gjelder styrketrening har jeg en sønn på 16år som har trena styrke i 3 år nå,og han tar det seriøst og vet det meste om styrketrening.Du forbrenner mye fett ved styrketrening,og forbrenningen blir høyere lenge etterpå.Trener du styrke regelmessig får du høyere forbrenning hele tiden.

Mr. Muscle sa for siden:

Dersom du lever på minimalt med karber vil du entre fettforbrenningsmodus raskere. Har du spist masse karber rett før trening forbrenner du utelukkende glukose uansett treningsform.
Dersom du spiser lavkarbo vil du likevel forbrenne glykose ved styrketrening. Dermed blir du sulten ettersom kroppen trenger mer glukose. Da bør du i det minste hive i deg masse proteiner for å unngå å redusere muskelmassen.

Det stemmer ikke,du forbrenner fett selv om du spiser karber før trening.Tror du må lese deg opp på et treningsforum før du svarer så skråsikkert på det som har med trening å gjøre.Trener du mye selv?For det virker som du tror du er en ekspert,og det irriterer meg ihvertfall.

Mr. Muscle sa for siden:

Har ikke noe med hvor god kondis du har, men hvor sterke musklene er. Dersom du har høy muskelmasse i beina, tar det lenger tid før du blir sliten. Ellers har du det som kalles melkesyre som skilles ut når musklene får for lite oksygen.
Dersom du løper på nesten ingen karber? Du har alltid karber (glykose) i blodet. Uten disse ville du vært død. Men ettersom du forbrenner disse karbene vil kroppen omdanne proteiner (muskler) til mer glukose. Dersom du ikke spiser reduseres muskelmassen. Proteininntak er essensielt for å beholde muskelmassen. Ellers er insulin (i tillegg til å være fettlagrende) et anabolt hormon. For å bygge muskler er det derfor å anbefale å få karbohydrater nok til en insulinutskillelse slik at lagringen av amminosyrer (proteiner) blir optimal. Hvorfor tror du at de aller fleste proteindrinker som selges inneholder masse karbohydrater?

Mr. Muscle sa for siden:

Du forbrenner lite fett under styrketrening, men en del etterpå når du slapper av. Økt muskelmasse fører til økt basalmetabolisme.

Jo fordi at karbohydrater er drivstoff for kroppen under treningen,og gjør at du yter bedre.Både ved styrke og kondisjon.

Mr. Muscle sa for siden:

Dersom du spiser karber før trening øker insulinproduksjone. Insulinet har som hovedoppgave å redusere blodsukkeret grunnet at høyt blodsukker er giftig for kroppen. Musklene vil bruke glukose til forbrenning. Insulinet vil sende resten av glukosen som musklene ikke bruker til leveren. Der blir de omgjort til fett. Insulinet vil så sende det fettet som allerede er i blodbanen opp i fettcellene, det samme med glukosen som er omdannet til fett. Samtidig vil insulinet holde fettet låst i fettcellene. Som sagt er insulinets jobb å redusere blodsukkeret, da er det viktig at fettforbrenningen skrus av slik at glukosen i blodet faktisk blir redusert.

Jeg har faktisk lest rimelig mye på både ernæringsområdet og treningsområdet, men det aller meste handler om sunn logikk...

Under eller etter er vel det samme,selv om jeg vet en forbrenner under å.Så forbrennes det fett ved styrketrening.

Mr. Muscle sa for siden:

Jeg sier jo at karbohydrater er drivstoff under trening ved høy intensitet. Proteindrikker blir oftest tatt etter trening. Skal man bygge muskler trenger man proteiner, ettersom det er det muskler består av.

Mr. Muscle sa for siden:

Nei, fettforbrenninen under styrketrening er minimal. Det er tilnærmet umulig å øke muskelmassen samtidig som fettmassen reduseres

Du har sikkert lest,og noe av det du sier stemmer sikkert,men alikevell forbrenner kroppen fett under trening ,fordi om en har inntatt karber før treningen.

Jeg gir meg heller ikke på at styrketrening er bra for fettforbrenningen.

Mr. Muscle sa for siden:

Kommer selvsagt ann på hvor mye og hvilke karbohydrater (lav GI eller høy GI) en inntar. Men dersom du går til trening med høyt blodsukker er fettforbrenningen minimal...

Mr. Muscle sa for siden:

Styrketrening er bra for fettforbrenningen på LANG SIKT ettersom basalmetabolismen øker i takt med økt muskelmasse. Men når en trener styrketrening er fettforbrenninen minimal...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.