< Tilbake til oversikten

Superas oppussingsprosjekt

Supera sa for siden:

Jeg får lage en tråd hvor jeg diskuterer oppussingen min jeg også, tenker jeg. :snill: Jeg har overtatt huset til min avdøde Farmor som jeg totalrenoverer.

Jeg er ganske fornøyd med planløsningen, men jeg er usikker på farge... Jeg har lyst på svart benkeplate, men jeg har også lyst på svarte, matte dører. Blir det bra sammen da? Jeg har tegnet litt, og jeg tror det. Men jeg tror jeg vil ha litt kontraster, f.eks. off white på sokkel og lyslister. Eller kanskje metall for å fange opp fargen fra håndtakene?

Jeg fant ett bilde av ett helt svart IKEA-kjøkken, men tror jeg heller vil ha litt kontraster altså.

Benkeplate... Jeg har lyst på stein, men det koster. Det vil koste ca 25.000 med steinbenkeplater på kjøkkenet mitt, men jeg tror det vil bli verdt det... Det er det jo kvalitet. Komposittstein får visst høyest score.

Motstandsdyktighet mot flekker: Meget bra
Motstandsdyktighet mot riper: Meget bra
Motstandsdyktighet mot fuktighet: Meget bra
Motstandsdyktighet mot varme: Bra
Behov av vedlikehold: Nei
Skjøter. Synlige og følbare
Bearbeiding: Krevende
Mulig å reparere ved skader: Vanskelig
Utvalg av farger og mønstre: Stort

Jeg digget denne.

Kjøkkenet mitt er en halvåpen løsning, så veggene ender ikke bak barstolene egentlig. Der skal jeg ha spisebord. "Baren" er trukket mot stua siden jeg har røsket ned den veggen og det er ett stort vindu som er litt i veien på kjøkkensiden.

Og den kanten som stikker opp ved vasken tenkte jeg å ha en liten benkeplate over igjen. Da får man gjemt rotet rundt vasken.

Dama på IKEA som hjalp meg å tegne kjøkkenet anbefalte meg å kutte ut overskap over "baren". Hva synes dere? Jeg synes det ble så tomt uten. Jeg vil ha dører på begge sider av de overskapene. :ja: Så kan jeg sette inn rene glass og sånt fra kjøkkenet, og ta ut fra stuesiden. IKEA klarer ikke å levere skap med dører på begge sider da. Teit... Jeg så skyvedører på HTH. På IKEA har de også skyvedører, men bare på doble skap. Vet ikke helt hva de har på HTH. Må få bestilt time der snart. Snekkeren foreslo å la en møbelsnekrer lage de overskapene og bare kjøpe dørene på IKEA. Men jeg vil se hva HTH kan levere først. Synes de har finere kjøkken og det er ikke så mye dyrere, tror jeg.

Og se vinduet mellom skapene på helveggen! Det var ett stort vindu der før, men jeg har bestemt meg for å sette inn ett smalt ett som passer akkurat mellom skapene i stedet. Da får jeg inn litt lys, men jeg får to ekstra skap. Det er på nordveggen, men jeg ville ikke ta det helt bort, fordi tunet er den veien. Jeg vil gjerne kunne se hvem som er i tunet mitt uten å måtte gå til inngangsdøra.

Kjøleskapet ser litt mongo ut på bildet. IKEA har ikke side-by-side-kjøleskap så vi måtte tegne inn ett kjøleskap med målene til ett. Jeg skal ha kjøleskap/frys med isbitmaskin. Obligatorisk. :snill:

Nerthus sa for siden:

Blir det ikke mørkt? Skal du ha lyse vegger rundt, og har godt lys fra vindu - og evt downlights/spots og/eller lysrør kan jo dette bli dritlekkert :) Du kan jo variere med gardiner i sterkere farger, duker, kjøkkenhåndduker osv. Du kan også ha en skarp kontrastfarge på bakveggen, enten med flis, eller male veggen og sette opp pleksiglass foran. (DA kan du bare skru av pleksiglasset og male om du ønsker forandring ;) )

Jeg er nok for alltid stor fan av eik... selv om jeg nå har valnøttbrunt laminatbenk. Synes den er så mørk og ehm - upersonlig ler

Jeg ville ikke hatt overskap - det blir veldig overveldende og mørkt. HVIS du ønsker overskap - ville jeg hatt glassdører med lys i. Uten overskap åpnes hele rommet opp og du får ikke den store saken ovenifra hengede over :) Min mening da ;) Mulig jeg tar feil, men er det ikke hull på innsiden bakerst i skapet - lik foran slik at du kan skru i dører? Uansett kan du lage slike hull selv, jeg måtte justere høyden på dører på ikea-skap en gang og lage slike store hull i døra fordi det var for lavt under taket og det fungerte helt fint.

Jeg har sikkert flere kommentarer etterhvert - men sliter så j... med bihulebetennelse på snart 8 uka så jeg venter bare på at det skal bli sent nok til å legge seg - har vært hjemme en uke igjen - så må karre meg på jobb imorgen og se hvordan det går :)

Kult med renovasjonsprosjekt da - utifra engasjementet ditt på forumet ser du ut til å være en handlekraftig kvinne ;)

Supera sa for siden:

Ja, jeg har bestemt meg for å ha blå som farge på kjøkken. Så jeg hadde lyst på knallblåe fliser bak på veggen og knallblå detaljer rundtforbi. Og det er MYE lys som kommer inn med digert vindu, "baren" og åpningen ved siden av, så jeg tror jeg kan komme unna med svart. Lyse vegger rundt, ja. Og så blir det spotter i taket og lys mellom benkene også.

Huset er på Eik, så det hadde jo vært litt gøy med Eik også. :geip: Jeg tegnet en versjon med eikedører faktisk. :ja: Men jeg har veldig lyst på svart altså.

Jeg hadde lyst på glass-skyvedører der. Men IKEA hadde ikke den svarte med glassdører, og så hadde de bare doble skyvedører. Jeg må litt mer i tenkeboksen for å finne ut om jeg vil ha de overskapene eller ikke altså... Det hadde vært greit å kunne ta ut glass og sånt fra stuesiden...

Dama som tegnet sa at skapene ikke er laget for at baksiden skal vises. Man ser sponplatene og det ville visst ikke bli fint uansett hva man gjorde. Jeg spurte om det ikke gikk an å male, men hun sa fortsatt at det ikke ville bli fint.

Stakkars. Bihulebetennelse er noe herk. Har vært plaget med det i mange år jeg også. Men etter jeg fikk meg nesehorn og skyllet nesa i saltvannsløsning med en gang jeg merket antydning til bihulebetennelse så forsvinner de så fort som bare det. Lurer forresten på om min andre bihulebetennelse for vinteren er på vei. God bedring til deg!

Handlekraftig til tider, men langt fra alltid... Jeg er skippertaksmenneske og prokrastinator.

Nerthus sa for siden:

Blått blir nok kult! Jeg er turkis-fan - noe min sambo IKKE er... så da blir det lavendel istedet ;) (noen kompromisser må man inngå hehe)

jeg vet det finnes sånne hvite bånd til å lime på slike "ender" - klister på ene siden og blankt på andre siden. Men om de finnes i sort - nei se DET var en annen historie ;) Kan alternativet være å sette to mindre dype skap mot hverandre? Skru de sammen og ha dører på hver side? Har ikke Ikea to dybder på disse skapene mon tro?

Skyller og skyller - slimhinneavsvellende og smertestillende - blir snart helt gal! Har vært gjennom penicilin-kur men det hjalp heller ikke. Må innrømme at jeg nærmer meg utslitt-grensen min... for jeg har jo ikke overskudd når jeg har gått sånn så lenge... For tiden er det verst om natta for smertene øker når jeg ligger :rolleyes: Vel, vel - med litt vinter-blues i tillegg så er vi (altså jeg) akkurat der jeg pleier å være mentalt og fysisk i desember - hvert eneste år... ;)

TrillTrall sa for siden:

Jeg ville definitivt ikke hatt verken svarte fronter eller svart benkeplate. :) Jeg vil ha LYS på kjøkkenet og det der må da formelig sluke lyset? Tro meg - med årene trenger man bare mer og mer arbeidslys og jeg hadde rett og slett ikke klart å jobbe noe særlig på en kjøkkenbenk som er svart med svarte skap rundt. Men det er jo du som skal like det, ikke jeg. ;) Jeg synes jo til og med eik er alt for mørkt og dystert...

Overskapene hadde jeg nok kuttet ut, trenger du så mye skap da? Vi har riktignok slike skap her hos Lille Gubben, med dører på begge sider, men de er hvite og dessuten har vi ikke sitteplasser langs den øya så den fungerer mer som en romavdeler mellom kjøkkendelen og spise-delen. Men jeg hadde ikke ville hatt den med svarte fronter nei, det tror jeg vil bli fryktelig dominerende.

Men igjen - det er DU som skal like kjøkkenet ditt, ikke jeg. ;)

Kanutten sa for siden:

Og jeg ville gjerne hatt bardelen inn i kjøkkenet.. Kjekt å sitte å se ut av vinduet.. Med varm god te og stargorinlys... Kikke på vintern...:love:

TrillTrall sa for siden:

Stargorinlys??? Er det stearinlys du mener eller er det noe nytt jeg ikke har hørt om? blånn

Kanutten sa for siden:

:ja: Stearinlys. :o

mam sa for siden:

Jeg er også enig i at overskapene vil gjøre rommet for tett og stengt. Noen elegante lamper over kanskje? 2-3 på rad av pendler fra Herstal?

Jeg syns benkeplaten ser super ut. Har du råd så gå for det. Men jeg ville ikke hatt matte fronter, jeg da. Blank høyglans mener jeg ville riktig gjøre seg. Har de Abstrakt svart i Norge?

Supera sa for siden:

Jeg foreslo å sette sammen to skap og eventuelt sage av halvparten av dem, men snekkeren mente at det sannsynligvis var greiere å få møbelsnekker til å lage skrog.

Jeg har mer skapplass der jeg bor nå, og jeg fyller det likevel ganske godt opp, og jeg bor alene... To høyskap, 8 underskap + hjørneskap med karusell + dobbeltskap under vasken + ett smalt underskap, 10 overskap + hjørneoverskap. Helt svart (svart sokkel og svart lyslist) synes jeg ble for dystert, eller kanskje jeg bare syntes det var for kjedelig? Men med litt lyse innslag, så synes jeg at det var flott.

Supera sa for siden:

Hva mener du? Ha bord foran vinduet? Jeg har ett stort kjøleskap som er i veien der.

Jeg tenkte litt på å ha stoler på begge sider, men da kan jeg nesten ikke ha underskap.

Usj, sorry, men jeg liker ikke høyglans. Og jeg har en bror som har høyglans, og det er fingermerker over hele skapene. Man må jo tørke av dem hele tiden.

Men sånne lamper var jo nydelige! Ja, kanskje det heller blir lamper over, men ikke fullt så dominerende. Jeg skal ha spisebordet rett ved, og der vil jeg ha en dominerende lysekrone eller lampe.

TrillTrall sa for siden:

hehe Ta en real opprydding nå når du flytter og kast alt du ikke har brukt på to år og ikke har et veldig emosjonelt forhold til. :)

Nerthus sa for siden:

Hehe - det har jeg gjort hver gang jeg har flyttet og fy søren så mange søppelsekker/loppemarked-esker det blir...

Kanutten sa for siden:

Jeg mente der du har barstolene stående... MOT kjøkkeninnredningen. Jeg ville heller hatt dem på andre siden. FRA kjøkkeninnredningen slik at man kan se mot stua (regner med at stua er bortenfor kjøkkenet) samtidig som man ser ut av vinduet. På den måten slipper du også springe rund hele disken hvis du skal i kjøleskapet.. Har du sjalabais kan du heller supplere med stoler på utsiden..

Supera sa for siden:

Tja, kanskje. Men hvis jeg skal ha på den siden, så tror jeg at jeg vil ha på begge sidene. Ellers forsvinner liksom "baren". Da føler jeg at jeg likesågodt kunne hatt veggen der.

Supera sa for siden:

Jeg er bare 26 år... Jeg har ikke så mye skrot faktisk... Det meste er nytt, og kjøpt i løpet AV de siste to årene. :geip: Litt overdrivelse, men jeg har ikke mye gammelt jeg ikke bruker altså... Det kommer ikke på en eneste ting jeg ikke har brukt på to år - eller jo, noen få småting, men de tar ikke mye plass.

Carisma sa for siden:

Har du sett på mørk grå skap? De vil skape litt større kontrast mot svart benkeplate. Jeg syns helt svarte skap har en tendens til å "komme mot deg" i et rom.... :o

Som dette:
Og jeg ville definitivt forsøkt barløsningen uten overskap en stund. Så kan du bestemme om du vil ha skap etterhvert. Med vanlig takhøyde og overskap vil det ikke bli mye rom mellom benken og baren, så man vil automatisk sitte og bøye seg når man sitter ved den.
Men hva med en åpen hyllelønsing til glass o.l?

Kanutten sa for siden:

Eller sånn???

Enig med de andre, du trenger MYE lys hvis alt skal være svart. Det svarte kommer til å sluke alt av lys...

mam sa for siden:

De grå skapene likte jeg virkelig godt. Nydelig farge, og riktig framhever benkeplaten.

Timiane sa for siden:

Synes sort på kjøkken er stilig. Har selv sort benkeplate( klarte ikke leve uten da jeg pusset opp) men det krever MYE vasking for å leve med. Alt synes. Selv jeg som liker å stelle hjemme synes det kan bli litt mye. Bare et lite praktisk tips.
Spennende prosjekt du har..

Supera sa for siden:

Jeg skjønner tanken, men grått er liksom så trist, og den nyansen så litt skitten ut. Enten blir det svart, eller så blir det eikefarget eller noe. Men vil helst ikke ha mer tre i rommet. Har furugulv og synes det er nok.

Førsteutkastet var faktisk off-white (lidingö som jeg ser mange er så glad i), men jeg ble ikke så fornøyd med det. Det så altfor feminint ut for min smak.

Dere har vel egentlig rett. Det var det hun på IKEA også sa - at man heller kunne sette opp senere hvis man trengte. Hun sa at det var så mange på åttitallet (tror jeg det var) som ville ha overskap over slike benker, og en etter en tok dem av igjen. Hun hadde gjort omvendt, men det ble aldri til at hun hengte opp overskap.

Åpen hylleløsning er jeg ikke fan av. Jeg er mer minimalistisk av meg enn som så, så jeg synes det ser så rotete ut. Ikke liker jeg landlig/gammeldags stil heller.

Helt sort kan jeg tenke meg er litt strev, men så lenge det er litt mønster i plata så er det ikke så ille. Jeg har helt hvit benkeplate nå. Det er noe herk! Men man kan i alle fall bleke den. :geip: Men man ser virkelig ALLE flekker på benkeplata jeg har nå, sukk. Det er rett og slett demotiverende. Man vasker, og så ser den skitten ut neste dag uten at man har jobbet der.

Supera sa for siden:

Her har jeg tatt bilde fra siden igjen. Denne gangen uten overskap på "baren".

Supera sa for siden:

De 20-30 bildene jeg så nå inspirerte meg fint lite. Hvitt, hvitt, hvitt. :geip: Det blir så kjeeedelig! Men absolutt noe jeg kommer til å kikke på senere, takk for link! Nå må jeg prøve å få meg noen timer søvn før det er husoppussing igjen i morgen tidlig.

senorita sa for siden:

der er nok ikke bare hvitt men.. det er jo av alle kjøkkene som er på finn :p

Men det er jo ikke så rart, ettersom folk flest har nok hvite kjøkken :p

Carisma sa for siden:

Med andre ord; Folk flest er kjedelige! :p

Aeryth: Jeg glemte å forklare hva jeg mente med åpen hylleløsning. Forsøkte å google etter bilder, men fant ikke. Siden kjøkkenet i svart vil få litt industripreg så har jeg sett noen utrolig kule glasshyller en gang som hang i stålvaiere fra taket. Med glass og urtepotter på f.eks. Veldig stilrent, og som sagt litt røft industrikjøkkenpreg :ja:
Nesten som dette, men med kraftigere vaier: www.viivilla.no/gjor-det-selv/lag-din-egen-skohylle.aspx

Har du forresten sett på Svart eik? Det er utrolig stilig, siden man såvidt kan se strukturen i det: www.kvik.com/no-NO/kjokken/products/sera_kjokken/sera_kjokken.htm

Huldr sa for siden:

Åh, de hyllene var utrooolig kule! :spent: Kanskje litt farget av at jeg forelsket meg helt i de turkise skoene, men ... :p

Kult at du vil gå for svart synes jeg, Aeryth! Du har helt tydelig din egen smak og stil, så gå for det du vil ha! :heia: Man skal selvsagt tenke igjennom valgene man gjør, men kommer det innenfra i stedet for å bare være en motesak, så tror jeg ikke man skal være redd for å gjøre det litt annerledes enn det som er vanlig :) Og som du sier, du er bare 26. Du trenger ikke tenke på alderdommen riktig ennå :p

Veggpryd sa for siden:

Aeryth, du behøver jo ikke ha svart både oppe og nede. Svarte benker og hvite overskap f.eks.? Og svart kjøkken blir utrolig stilig om helheten blir riktig. :) Svart kjøkken, hvite overskap, turkise fliser og vegger/tapet som passer til kjøkkene. Det er detaljene som bestemmer om kjøkkenet blir fint eller ikke. Hva slags kran og oppvaskum, belysning, dørhåndtak, benkeplate osv. Når alt dette passer sammen, kan du ha nesten hva som helst av kjøkkeninnredning. :)

Supera sa for siden:

Andre skal få lov til å ha hvitt kjøkken altså, men jeg synes det blir litt kjedelig.,"Alle" har jo det. Men for all del, det er en "ren" stil, og jeg liker "ren" stil. Mange fine, hvite kjøkken.

Hm. De var jo litt kule, men jeg ser ikke for meg de henge fritt over baren. I så fall måtte det være noen korte på tvers av baren på veggen. Hm.

Jeg har sett på de fleste fargene, føler jeg. Men det er stilig når man kan skimte strukturen bak, hm... Men når man først skal se strukturen, så synes jeg at man skal se den litt mer enn man så på den svarte eika.

Hehe, det er ikke noen motesak som gjør at jeg har lyst på svart, nei. Og jeg er ikke redd for litt annerledes! Det er jo det som er gøy! Det er ikke gøy å ha likt alle andre. Er det nå jeg skal nevne at jeg skal ha en U-sofa med to små bord i stua? :snill: Jeg ser for meg at det blir kult, muligens med en sjeselong på den ene siden, så nesten en G-sofa? :lol: Men stueprosjektet kommer senere. Nå er kjøkkenet viktigere, og kanskje også de to badene.

Jeg har sett noen med svart nede og hvitt oppe, men jeg synes det blir snodig med forskjellige farger på skapene. Jeg synes det stykker opp kjøkkenet og at det blir mindre helhetlig bilde. Jeg er fan av å holde seg til farger og ikke bare putte ting inn. Mitt kjøkken nå er furudører (tror jeg) med hvit benk. Men det er mange fargeklatter som passer sammen til det anonyme kjøkkenet. Limegrønne barstoler, håndklær, boller, stearinlys. Det meste er limegrønt. Det blir så mye bedre helhet av slikt, synes jeg. Selv om kjøkkenet i seg selv er stygt, så blir det OK på grunn av detaljene.

Jeg har sett noen bilder av svarte kjøkken, så jeg vet at det KAN bli fint. Om JEG klarer å få det fint er en annen sak... Jeg vil gjøre ett forsøk i alle fall. Jeg er litt bekymret for at det blir mørkt, samtidig som jeg vet at det er utrolig mye lys som kommer inn, så jeg tror det skal gå.

Echo sa for siden:

Jeg har sort steinplate, ikke helsort, men med noen blåaktige "spetter" innimellom. Jeg er kjempefornøyd, jeg elsker den benkeplaten. Vi har sånn barløsning med to barstoler mot stue delen, og ingen overskap. Vi har det veldig høyt under taket så det har aldri vært aktuelt heller. Jeg har hengt noen lyslykter til stearin over benkeplaten slik at det på en måte blir et slags visuelt skille mellom stue og kjøkken. Lys lyktene er glass og svart stål. Vi har lys under overskapene og dermed blir det godt med lys selv om du har sort benkeplate. Synes ikke benkeplaten er spesielt vanskelig å holde ren. Jeg har kirsebærtre skap og planen var sorte hvitevarer, men leverandøren klarte ikke å levere det i rimelig tid så det ble rustfritt stål i stedet. Vi har skifer mellom overskap og benkeplate og det er jeg også fornøyd med selvom det selvfølgelig også sluker litt lys.Jeg prøvde å se for meg at jeg skulle ha kjøkkenet i evig tid, jeg syns kjøkken er så dyrt at det er uaktuelt å skulle skifte det ut.:D Synes kjøkkenet ditt høres spennende ut.

Supera sa for siden:

Og jeg synes ditt kjøkken høres spennende ut! :ja: Har du lyst til å dele bilder? :snill: Svarte hvitevarer! Det hadde vært noe. Men jeg er ikke så kresen der. Så lenge de blir samme farge, så er det det samme om de er hvite, grå eller svarte.

Supera sa for siden:

Åh, i dag tegnet jeg badet som skal være nede. Fargene aner jeg ikke. Aner ikke materialet en gang. Så det er bare valgt noe og er ikke endelig. Badet nede skal være "finbadet" i motsetning til hverdagsbadet/vaskerommet oppe. Så kan jeg dusje og rote oppe til vanlig og så kan det nede være representabelt til enhver tid. Jeg er fornøyd med planløsningen, bortsett fra at veggen med vinduet vil se litt rar ut... Det er på påbygget, og det vil bli kun ett smalt, halvhøyt vindu nesten mot det ene hjørnet... Jeg vil ikke ha vinduer i gangen, fordi der vil jeg ha garderobeskap over hele den veggen. Jaja...

Det var ikke så mye å velge mellom i det tegneprogrammet (viseno), men vegghengt toalett, noe vaskgreier og to skap (muligens høyskap) langs veggen til høyre. Og så er det plass til en skittentøyskurv innerst i hjørnet med vinduet.

Men fantastiske naboen som er ex-rørlegger som tipset meg om at man kan få hjørneboblebad-og-steamdusj til ti-tolv tusen! :spent:

Funksjoner:

• Steam
  • Ryggmassasje
  • Akupunkturmassasje
  • Fotmassasje
  • Troperegn (takdusj)
  • Justerbar hånddusj
  • FM Radio
  • CD/MP3 tilkobling
  • Høyttalere
  • Rensesystem (ozonsterilisering)
  • Fjernkontroll
  • Fluoriserende display
  • Computerstyring
  • 6mm herdet glass
  • Ventilator
  • Steam tempratur og tidsinnstilling
  • Bakgrunnslys
  • Taklampe
  • Nødstopp
  • Speil
  • Dusjhyller
  • Hånklestativ
  • Nakkeputer

Jeg var hos sønnen hans og sjekket det ut. Det så enda bedre ut når det var installert. Lys og greier. Rett og slett orgasmisk! Det så så nice ut at jeg nesten hadde lyst til å flytte inn i steambadet hans! :geip: Jeg glemte å spørre hvor de kjøpte dem. Håper jeg også får tak i en slik en til en så fin pris. :spent:

Supera sa for siden:

Ytterdør i boks! :snill: Moi er hovedsetet til NorDan (vinduer og dører) og så er det også en Gilje-fabrikk (dører) på andre siden av veien. Så jeg så på ukurante vinduer og dører. NorDan hadde masse vinduer, men ingen som passet. Gilje hadde masse ukurante dører. Jeg fant to som passet og som var aktuelle.

Jeg vil helst ha hvit dør og fant en som passet som egentlig ikke var så fin, men den vil stå fint med resten av huset tror jeg. Fant også ett sidefelt som hadde vært kult (tok bilde med sidefelt), men den tanken har jeg lagt fra meg. Liker ikke så godt sånne freste sporer i ytterdører... Den var så kjedelig...

Og så fant jeg en teakdør som jeg synes var nydelig. Den hadde profiler. Men... Når det først er teak, så er det kjipt å male den. Og så vet jeg ikke om teak passer til resten av huset.

Jeg endte på teakdøra. Den var så utrolig mye finere. :ja: Jeg får heller male den hvit hvis den ikke passer til huset. Den kostet bare 3000 uansett. :snill: Eller hva sier dere?

TrillTrall sa for siden:

Jeg hadde valgt den hvite. :) Men du og jeg har ikke samme smak når det kommer til innredning ser det ut til og det er jo du som skal like den. ;)

Kanutten sa for siden:

Jeg hadde også valgt den hvite. Den i teak så så påklistra ut... :p Med mindre de utforingene var utfreste....

Supera sa for siden:

Hehe, jeg har merket at jeg har en forskjellig stil fra de fleste. Jeg spurte forresten bare menn om hva de synes før jeg kjøpte den, og alle tre var enige med meg. :lol: Faren min, snekkeren og lærlingen hans. Men så har jeg lite feminin stil.

Hva er utforingene? På den hvite stikker rammen rundt glasset ut fra døra, men resten er hull inn i døra. På teakdøra stikker alle detaljer ut fra døra. Hvis det var svar på spørsmålet ditt.

Her er ett bilde av den hvite døra fra Gilje sine sider.

Teakdøra er en som har vært spesialtbestilt siden det er så mange som synes det er fyfy å bruke teak, så den har de ikke på nettsidene.

Supera sa for siden:

Angående sporer... Jeg har forresten også en liten "beef" med byggefirmaet som snekkeren bruker. Jeg var og så på Huntonit-veggplater (sånne fantastisk veggplater som er ferdigmalt og bare å smekke opp på stenderne) og alle sammen hadde sporer. Type sånt liksom:

De hadde en type med kun sporer på kantene, altså hvert sekstiende cm. Men spor ble det uansett, det fantes ikke uten, påstod de.

Jeg ble lite fornøyd. Faren min var lite lysten på veggplate, sparkel, tapet og sånt over alt og sa klart ifra at han kom ikke til å hjelpe til med det overalt. Noen få vegger var greit, men hvis jeg skulle ha nesten hele huset, så fikk jeg gjøre det selv. Og min personlige smak er at malt panel er butt ugly. Jeg kunne hatt det i ei hytte, men i huset mitt? NEI!

Jeg fant selvfølgelig flate plater på nettet på Huntonit sine sider da jeg kom hjem. :rulleøyne Selvfølgelig finnes det, dumme byggefirmafolk! Grrr!

TrillTrall sa for siden:

Jeg antar hun mener om utforingene er limt på døra eller om de er frest ut i samme treet som selve døra. Vi har "eikedører" hvor utforingene er pålimte og jeg synes de er stygge... Men det sier jeg jo ikke til Lille Gubben som liker dørene sine veldig godt og som får hysterisk anfall om jeg så mye som tenker på å henge opp noe på dem. I år ble adventskransen hengt under vinduet ved siden av døren. hehe

Supera sa for siden:

Åh. Jeg vil tro de er limt på, men jeg aner ikke. Falt meg ikke inn å sjekke. Hehe, det var mannen som valgte døra hos dere altså? Litt greit å ha all kontrollen selv uten å måtte gjøre kompromisser. :snill:

mam sa for siden:

Jeg har teak ytterdør, og jeg skal ha malt når jeg skifter. En gang var en katt oppe på trappa og tissa på døren! Det var et he--- å fjerne det. Selv om jeg hadde oljet døren med teakolje flere ganger før det. Det har også blitt et mørkt felt på døren, under dørhåndtaket. Antagelig må jeg til med trerens, pusse døren og sette den inn med olje x antall ganger. Jeg ser for meg at det er enklere vedlikehold med en malt dør.

TrillTrall sa for siden:

Huset ble bygget lenge før vi ble i lag. :) Jeg hadde aldri valgt de dørene, det er helt sikkert. hehe

Supera sa for siden:

Jau, jeg ser den. Men så er jeg ikke fremmed for tanken på å male døra. Det er litt kjipt å ha en teakdør og så male den, men jeg valgte ikke døra fordi den er teak - jeg valgte utifra selve designet på døra. Så en slik dør, bare hvitmalt hadde vært perfekt. Men jeg prøver først umalt så får jeg se hvordan det står til resten av huset.

Supera sa for siden:

Det blir visst ikke den døra likevel. Vi har funnet ut at den blir for høy. Vi satte gamledøra (som er 210 cm høy) i den nye døråpningen som "byggedør", og den tok i taket da den ble åpnet. Så da kan jeg ikke ha 210 cm-dør. Så da blir det en annen en.

Carisma sa for siden:

Huntonittplater er jo flate fra gammelt av (sånne hvite takplater). Men hvis du skal tapetsere og male, hvorfor kjører du ikke bare gips-plater? Bedre isolering, billigere og mye enklere....

mam sa for siden:

Gipsplater er ikke så enkelt å henge opp ting i. Men det er forskjellige kvaliteter og tykkelser der også.

Men uansett ville jeg henge opp overskap og tunge ting i spikerslagene, men det finnes de som bare bruker gipsanker.

Supera sa for siden:

Hm, kanskje det! Jeg har tett i tett med planker på hele veggen, så jeg kan velge gips OG kunne henge opp ting likevel. Googlet litt, og siden jeg vil ha slette vegger, så er det ca samme arbeidet med huntonit som med gips visst (sparkling). Så da er det ikke umulig at jeg bruker gips i stedet for huntonit. Takk for tips! :snill: Skal høre med snekkeren min i morgen hva han synes. :snill:

Carisma sa for siden:

Da vi pusset opp kjøkkenet oppdaget vi at joda, det var stendere bak gipsplatene. Problemet var bare at de var ikke festet i taket! Så hele veggen stod egentlig ved hjelp av sin egen tyngde :D

Supera sa for siden:

Haha, det kunne endt dårlig. Men dere spikret vel stenderne fast i veggen da dere merket det?

Carisma sa for siden:

De ble skrudd fast i taket

Supera sa for siden:

Bra, bra. Jeg mente forresten taket og ikke veggen i forrige melding, fnis.

Belseblubb sa for siden:

Har hatt det samme svarte ikea-kjøkkenet som avbildet, med svart laminat benkeplate. Syntes ikke det ble for mørkt, men litt kjedelig med overskap over alt, da de er glatte, og ikke så veldig spennende, bortsett fra fargen. Nå skal det sies at jeg syntes fingermerker satte seg verre fast på disse dørene enn på noen høyglansdører der jeg leide etterpå.. Veldig vanskelig å få det pent etter å ha tørket over med fuktig klut.. Trodde de høyglansede skulle være verre, men det var de faktisk ikke.

Synes absolutt du skulle droppe overskap over baren. Som noen nevnte, det vil føre til at man føler at man får de i hodet, og om det ikke er tilfelle at man stanger i de, vil de psykisk tynge, og tror ikke du vil trives med det i lengden..

Belseblubb sa for siden:

Æsj, hadde skrevet masse som ble borte da jeg måtte tørke litt av musa her.. :mad: -sånn går det når man spiser og skriver samtidig.. :p

Når det gjelder barløsningen, burde du ikke ha den på kjøkkensiden. Stolene kommer til å være i veien om de ikke er skjøvet godt innunder når de ikke er i bruk, og om du dropper overskapene, vil jeg tro du trenger oppbevaringsplassen under ut i fra hva du har skrevet tidligere.

Tre pendellamper over baren blir rålekkert! :)

Supera sa for siden:

Hadde du svarte lyslister og sokler også? Jeg tenkte off-white eller noe sånt. Hm, jeg skjønner jeg må kladde litt på dører på IKEA/HTH før jeg bestemmer meg.

Ja, jeg har vel egentlig innsett det jeg også nå. Sukk, skapplass får man ikke nok av altså... :geip:

Jeg tenkte på å ha barstoler på begge sider og ha tre smale skap (egentlig overskap) under med skyvedører - hvis det går an. IKEA har bare dobbeltskap, og jeg vet ikke om HTH har trippelskap. Det blir fortsatt ikke så lett å komme seg til de skapene, men det hadde vært greit å ha noen stoler på kjøkkensiden også, tror jeg. Det er såpass langt over til andre siden at jeg kan ikke skjønne at de skal være i veien for de skapene. Bare se hva Farmor hadde plass til i den retningen. Og jeg har jo åpnet opp den veggen (innerst til høyre) og derfor kunne jeg også flytte baren mot stua slik at stolene kommer i så fall ca der divanen står på det bildet.

TrillTrall sa for siden:

Åååå - så koselig kjøkken din farmor hadde! :) Ikke slik man lager dem i dag, men det hadde definitivt sjarm i bøttevis! Synes jeg. :)

Belseblubb sa for siden:

Kom aldri så langt som til å sette opp lyslister, men hadde svarte sokler. Tror det blir finest med svarte lyslister også. Hvite vil jo gi en snål hvit stripe midt på.. =/ Innsiden av skapet er jo hvitt, men er når skapet er lukket det skal se pent ut.. synes nå jeg. Men smaken er jo som kjent som baken..

Har du ting som ikke skal brukes særlig ofte er det sikkert greit å ha overskap under og stoler på hver side, men jeg hadde i alle fall blitt gal av å måtte krype under benkeplaten for å få tak i ting etter først å ha flyttet på stolene.. Hvis du skal ha spiseplass/bord på andre siden av baren, er det vel begrenset hvor mye baren kommer til å bli brukt også.. Ville nok heller satset på skikkelige underskap med barstoler på den ene siden, en god frokostplass ser jeg for meg.

Kanutten sa for siden:

:love: Enig! Jeg ville ha beholdt i allefall skapene, skuffene og benken slik den er.:love: De er jo knallfine!!

TrillTrall sa for siden:

Det hadde sittet langt inne å rive ut alt der ja. Jeg hadde nok byttet golvet, tapeten er jeg faktisk usikker på, måtte sett den på nært hold for å avgjøre den, skapene hadde jeg nok malt lyse, men ikke revet ut tror jeg. Mine eks-svigerforeldre hadde lignende skap og de ble knallfine da de ble malt!

Belseblubb sa for siden:

Koselig med gamle kjøkken, ja, men ikke alltid like praktisk.. Tunge og trege skuffer og ikke alltid like plassutnyttende.

Modern sliter med at "alt" de har er arvegods, og at man ikke har hjerte til å kvitte seg med ting, men da blir hjemmet ditt aldri helt "ditt" heller.. Av og til må man bare ta tak og være litt hard.. Tenke på at de som skaffet disse tingene en gang i tiden, gjorde det etter sin smak, og at det er helt ok for oss å gjøre det samme. Når det er sagt, så har jeg selv angret på at jeg har revet ut gamle kjøkken selv.. Kan være fint å kombinere gamle overskap med nye underskap f.eks..

Kanutten sa for siden:

Eller man kan vare på frontene og få laget nye skuffer som glir bedre.

Belseblubb sa for siden:

Også en bra idé! =) Men da beg det å bli litt hassel for min del, men klart, ikke værre enn å bytte et helt kjøkken da.. :p

Supera sa for siden:

I de dager var de custom og ble laget av møbelsnekker. Hele den lange raden til venstre (pluss to-tre skap man ikke ser på bildet) var bare to deler. Det var vanskelig å få dem ut fra veggen. De brukte ikke akkurat sponplater og så passet de nesten på millimeteren fra vegg til vegg. :geip:

Jeg liker kontraster. Jeg postet ett bilde fra ett IKEA-kjøkken som var helt svart, og jeg synes det så rart ut, men kanskje det ser mindre rart ut når jeg får opp knallblåe fliser mellom skapene. Kanskje jeg går for litt mindre kontrast, altså mørkere sokkelfarge og lyslist... Må se det litt an. Har god tid til å tenke på enda. :snill: Det var bare plasseringen av hvitevarer som hastet slik at elektrikeren kunne legge opp rør til det før vi kledde ytterveggen.

Jau, jeg ser den. Samtidig tenker jeg også på at det er greit å kunne sette seg på kjøkkenet og ikke måtte gå rundt på andre siden for å sette seg. tenke tenke

Supera sa for siden:

Haha, kødder dere? Jeg hadde tenkt å brenne hele skiten. Jeg begynte å røske (fysisk) av skapdører da faren min hylte og stoppet meg, fordi man kunne jo ha det i garasjen. :geip: Å beholde sånt gammelt "skrap" hadde jeg aldri godtatt i mitt hjem. Men så liker jeg ikke den gamle stilen... Jeg har ei venninne som elsker nesten alt som er gammelt og hun hadde nok beholdt det uten å nøle.

Har revet av gulvbelegget og under var et tykt furugulv. Jeg ville hatt en hardere tretype hvis jeg kunne valgt, men jeg river ikke bort det tykke gulvet og så synes jeg det er unødig å legge ett gulv oppå også. Jeg skal pusse det og lakke det på nytt. :ja: Broren min mente at det kom til å bli "gangstier" etterhvert siden jeg ikke vil ha tepper til å ta slitasjen, men jeg får se. Jeg er ikke så glad i gulvtepper. Jeg er usikker på om jeg skal ha gulvteppe under sofaen til og med.

Hva med hvitevarene? Hun hadde ett lite kjøleskap som stod på kjøkkenbenken og en komfyr. That's it. Og hva hvis det man putter inn ikke passer i bredden av ett skap? Oppvaskmaskin f.eks. Og så vil jeg ha side-by-side-kjøleskap med isbitmaskin.

mam sa for siden:

Å, så stort og deilig kjøkken! Og jeg elsker de store vinduene. Så lyst og trivelig!

Jeg liker kjøkkeninnredingen også - men jeg ville nok revet den ut. Enig med Aeryth der. Det er ikke plass til et skikkelig kjøleskap engang, lol. Og oppvaskmaskin kan en nok glemme. Noen ganger kan man bare ikke leve i et museum. Dette kjøkkenet, med tapet og gulvbelegg skulle forresten vært på museum. Godt bevart og fint eksempel på den perioden.

mam sa for siden:

Legg ut på finn.no at du gir det bort mot henting. Noen vil like de skuffene og sette de opp som kjøpmannsdisk. Sånne håndtak som du har på skuffer og dører er ettertraktet!

Carisma sa for siden:

Helt enig, det var grusomt! Jeg har revet ut to kjøkkenet av den typen (men med skråskap over). Ikke ti ville hester ville fått meg til å så mye som vurdere å beholde driten! Så lite plassutnyttelse, gammelt og møkkete! :ja:

Supera sa for siden:

Jeg har beholdt størrelsen på dem, men byttet dem ut med noen nye. Hm, jeg har faktisk ikke tatt bilde av det innenfra... Bare utenfra og da er det jo stillas i veien. Jeg har gått tilbake til slike de hadde da huset ble bygget. Tredelte. To faste vinduer på sidene og ett som kan åpnes i midten.

Hehe, jeg skal male dem og ha overskapene i garasjen (sånn at panseret går under) og underskapene i kjelleren til ymse oppbevaring.

Skjønner ikke hvorfor slike håndtak skulle være ettertraktet? Det er jo bare å lage slike og selge...

Brødfjølen er forresten deilig. Den er to skapbredder!

mam sa for siden:

Pappaen din hadde rett... du kunne bruke skapene i garasjen! ;)

Supera sa for siden:

Hehe, ja han hadde det. Hvis ikke jeg ville hatt dem i garasjen, så ville han hatt dem. Ikke det at jeg skjønner hvor han skal få studd noe mer inn i garasjene eller verkstedet... Vi har garasjeplass for tre biler i teorien, men det er såvidt plass til to og så må man nesten lirke seg ut og inn av bilen. Selv om vi ikke har lange biler, så må man likevel kjøre heeelt inn for å kunne lukke garasjeporten. :rulleøyne Det er fylt opp langs alle veggene. Jaja, det er faren min som må parkere ute. :geip: I alle fall til jeg flytter ned i huset mitt.

TrillTrall sa for siden:

Ååååå! Jeg vil også ha furugulv!!!!! Det er de fineste gulvene det! :)

Jeg køddet ikke når jeg snakket om kjøkkenet ditt, men jeg ville nok modernisert det litt, men svart høyglans er definitivt ikke meg. :)

Kanutten sa for siden:

Kødder ikke jeg heller! Jeg synes skapdørene og skuffene er knallfine og for ikke snakke om håndtakene både på dører og skuffer! Gammelt, nostalgisk og praktisk! :ja:
Svart høyglans er fint som tillegg på småting, men ikke som hovedgreie.. Har mye i svart høyglans på mitt kjøkken, men det er stort sett pyntetingtang.

Supera sa for siden:

Hehe, jeg visste jo egentlig at dere ikke køddet. Det var ett overrasket uttrykk. Hadde ikke trodd at flere skulle synes det gamle, slitte kjøkkenet der skulle være finere enn mitt nye. :geip: Jeg har ikke så lyst på høyglans på dørene, nei. Jeg vil ha svarte og matte dører. Men for all del, det var kvalitet i gamle dager. Skikkelig tre i stedet for spon. Det er laget for å vare!

Samme med gulvene. Før da de la gulv, så skulle det var i 100 år. Nå legger man tynne planker hvis man legger tregulv. Jeg har det tykke furugulvet i hele første og andre etasje, i hvert eneste rom. Vi snakker ganske nøyaktig en fingerlengde tykt! Mine fingre i alle fall, som er litt korte. :geip: Kjelleren er ikke i bruk enn så lenge - kanskje etterhvert. Joda, jeg synes også furugulv er fint, men det er mykt tre så det blir mer slitt enn hardere tretyper. Jeg hadde ett lite håp om at det var eik. Det er eikeskog i nærheten. Den delen av bygda huset ligger i heter tross alt Eik! :geip:

Veggpryd sa for siden:

Tregulv er fint - spesielt de gode gamle tregulvene. Er det brede eller smale planker?

Det kjøkkenet var koselig, men tror det blir fint når du har pusset det opp. :) Synes benkehøyden ser litt lav ut, har du målt? Standard i dag er 90 cm., men tilogmed det kan bli lavt når man skal stå der og lage masse lavkarbomat. :p

Taket der var skikkelig fint, Aeryth! Det er ikke noe vanlig tak-ess der! Du skal vel ikke endre på det?

Bradypus Variegatus sa for siden:

Si fra hvis du vil selge Junghans klokka som henger på veggen!

Supera sa for siden:

Tja, normale som tipper litt mot smale? Bildet er av master bedroom. Syntes det viste det best. Her har vi strippet bort veggplater og takplater. Som du ser har de planker tett i tett i alle retniger. De har ikke spart på materialet da de bygget. :snill: Klikk for større bilde.

[img]http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=7358&amp;stc=1&amp;thumb=1&amp;d=1284585254[/img]

Farmor var ca 1,50 så dette er lave benker, ja. Husker ikke hvor lave de er, men de er absolutt ikke 90 cm, nei. Men det var jo custom i den tiden, og Farmor ville nok ha lave siden hun var så lav selv.

Taket er allerede revet ned, både takplatene og furuplankene under (tett i tett). Vi har isolert i taket for å dempe støy. Det var ganske lytt i huset... Men har tenkt å ha lignende plater, men sannsynligvis uten list mellom platene.

Supera sa for siden:

Aner ikke hvor den har tatt veien. Barna til Farmor har fordelt innboet, så huset var nesten helt tomt da jeg overtok det.

Veggpryd sa for siden:

Du sliper vel gulvene og lakkerer på nytt?

Malt gammel panel i norske hus tror jeg er det vakreste som finnes. De ferdige platene man får kjøpt kan virkelig ikke måle seg med den originale panelen. Synes du ikke det er fint?

Selv har jeg sort høyglans med hvite overskap på kjøkkenet mitt, og synes ikke det er noe pes med flekker. Synes det er rålekkert! :D

Blir spennende å følge med på hva du bestemmer deg for. :)

Supera sa for siden:

Jupp, det er det som er planen, ja.

Usj nei, malt panel synes jeg ikke er noe fint. Men så liker jeg ikke gammel stil. I alle fall på veggene. Eller snakker du om taket fortsatt?

Kunne du tenke deg å dele bilde? :snill:

Veggpryd sa for siden:

Ne, jeg mente gulv. :)

Her er noen bilder. Det henger litt ledninger og det mangler lister her og der. Det noe småplukk igjen, før jeg er helt ferdig.

Supera sa for siden:

Så kult kjøkken, Veggpryd! Ikke helt min stil å ha svarte underskap og hvite overskap, jeg synes det bryter liksom. Og kul tapet, hehe. Det var noe slikt jeg tenkte å ha som fondvegg i stua. Jeg likte også veldig godt sitteplassene. Jeg ville bare hatt stoler med skikkelig rygg i stedet for krakker.

Supera sa for siden:

Ah, da så. Er det først tregulv, så synes jeg det skal være trefarge på det. Men lakkes skal det. Jeg er glad i tregulv, ja. :ja: Skikkelig tregulv ser finere ut enn parkett. :ja:

Veggpryd sa for siden:

Takk. :)

Ja, jeg synes også tregulv er penere enn parkett.

jvb sa for siden:

Jeg leste ikke hele tråden, men husk foring mot veggen på høyskapet med ovneni så ikke ovnsdøren slår i dørkarmen når den åpnes. Og hva skjer om noen slår opp kjøkkendøra når ovnen/mikroen er åpen? Måker man kjøkkendøra rett i døra til ovnen?

Du er jo praktisk anlagt så det går nok bra - det ser veldig bra ut :)

Supera sa for siden:

Takk for praktiske tips, jvb! :snill: Det var faktisk ting jeg ikke hadde tenkt på! Det er noen cm med foring mellom høyskapet med ovn og veggen. :ja: Døra åpnes ut mot gangen, så det skal ikke være noe problem. Uansett skal døra skiftes, så jeg kan bestemme hvilken retning den skal åpnes, men jeg synes det er mest hensiktsmessig å ha den slik den er i dag.

Supera sa for siden:

Kult eller tacky?

Den glassfirkanten skifter farge etter hvor varmt vannet er. Blått for kaldt, grønt for lunkent og rødt for varmt og blinkende rødt for veldig varmt. Jeg lurer på om jeg skal kjøpe et slikt blandebatteri til vasken på "finbadet". Klarer ikke helt å bli enig med meg selv. Min umiddelbare reaksjon var at det var kult, men det kan kanskje bli litt for mye liksom?

kennygirl sa for siden:

Praktisk å se hvilken temperatur vannet har, men litt tacky etter min smak :o

Lava sa for siden:

Likte den!
Men i ett "gammelt" hus, passer det ikke...
Hvis alt annet er "uptodate" så går det bra, men finn èn stil og hold deg til den :klem:

TrillTrall sa for siden:

Grusomt etter min smak. Jeg ser det praktiske i å få vite vanntemperaturen, men det var forferdelig stygt da.

Cherry sa for siden:

Jeg kan se gleden i det, men kjære vene da, tror du at du syns det der er pent om 3 år?

Supera sa for siden:

Hehe

Gammelt hus, men jeg har absolutt ikke gammeldags smak. Så alt inne skal være "uptodate". Jeg kan ikke fordra sånn skikkelig feminin stil med masse hvitt og masse blomster og slikt. Eller gammeldags. Min stil kan vel beskrives som leken moderne eller noe sånt. Jeg har tatt stiltest, og jeg kom en plass mellom moderne og minimalistisk, men det var veldig få forskjellige stiler der.

Stål og glass er mmm, men så liker jeg også å sette ett personlig preg med ting ingen andre har. Og bilder skal kun henges opp på veggen hvis det betyr noe for meg eller er praktisk (lys og slikt). Jeg har konsertplakater for band jeg har jobbet backstage med og collager av venner og familie. Skulle jeg hatt et maleri på veggen så måtte det vært malt av noen jeg kjenner eller av et motiv jeg hadde et forhold til.

Vi har en interiørbutikk på Moi som heter Landstil. Der har jeg ikke giddet å gå inn en gang, fordi det er så mye ting som jeg synes er butt ugly. Men dit reiser de fra fjern og nær for å gå på.

Type slikt som dette. Aldri i verden om jeg hadde godtatt noe slikt skrap i huset mitt! :spy: Men jeg må nesten en tur innom snart og se om det er NOE som jeg liker i alle fall. Kan da ikke være bare stygge ting?

Hehe

Det var liksom det. Det er vanskelig å vite.

Slik ser den ut når vannet ikke er på:

Hm, overveldende negativ respons. :geip: Men det var jo også flere som likte det gamle kjøkkenet til Farmor enn mitt nye, så hm....

nellie sa for siden:

Passer inn i f.eks en ungdomsleilighet kanskje:) Hvis du liker den veldig godt, så er det jo tross alt ikke noe stort prosjekt å bytte den ut.

Supera sa for siden:

Fant forresten testen igjen. Den var hos HTH. Test din kjøkkenstil. Haha, nå prøvde jeg å velge ut de tingene jeg synes var styggest og da ble det skandinavisk landkjøkken. :geip:

Supera sa for siden:

Hehe, jeg er jo ikke så gammel, og det blir nok litt "ungkarsbolig"-preg over huset mitt. :geip: Leste litt om å bytte ut og det var ikke noe stort prosjekt, nei. Og dette blandebatteriet koster bare sånn 200-250 kr, så det er ikke dyre tingen heller.

Rin sa for siden:

Morsom test, jeg får til svar at jeg foretrekker "det urbane kjøkken" - som i praksis er "ikea pluss noen dekorative greier fra thinkgeek" :D

Og hei, det blandebatteriet kan se strålende ut med riktige omgivelser. Jeg hadde ikke valgt det, men det er bare fordi jeg liker bedre at ting er matte enn shiny/glass.

Supera sa for siden:

Tihi, jeg ble av og til urban og av og til minimalistisk. På noen punkter ville jeg ikke hatt noen av de tre tingene, og på noen ville jeg hatt to av tingene. Thinkgeek er jo bra, hehe. Hvis jeg noen gang skal bygge hus, da skal det være teknologisk da! :snill:

Jeg hadde tenkt å ha blå som detaljfarge på badet (det er blå lys på steambadet jeg skal kjøpe, og så ha blå håndklær og slikt). Så med rødt eller grønt lys på blandebatteriet blir det ikke fullt så gjennomført. Men så er jo bare det for en kort periode mens man har på vannet. For det meste så vil det jo ikke være lys på blandebatteriet. Hm, klarer ikke helt å bestemme meg. Synes også det var kult at vannet kommer ut av sprekken og blir bredt og ikke bare kommer ut av ett rundt hull.

Supera sa for siden:

Jeg ser forresten at det blandebatteriet tar batterier, så hvis jeg ikke vil ha lys så er det jo bare å fjerne batteriene! Jeg likte designet på den - det var lyset som jeg er redd for at blir tacky. Da er det stor fare for at det blir det blandebatteriet der i vasken på "finbadet". :ja:

Carisma sa for siden:

Hvis det er så billig, er du sikker på at det holder? Blandebatterier er en av tingene hvor pris har endel å si. Kjedelig om det begynner å lekke i pakningen etter en mnd, eller enda værre, vannspruten plutselig står i taket... :o

TrillTrall sa for siden:

Men du må ha rørlegger til å bytte det og de tar jo en tusing bare for oppmøte... strør salt i såret ;)

Neida - om du liker det så kjøper du det! :ja:

TrillTrall sa for siden:

fnis Det er vel ingen bombe hva jeg liker best? ;)

Supera sa for siden:

Det er egentlig verdt mer, men jeg har sett litt hva de pleier å gå for på netthandelen, og det er ofte 200-250 kr. "Kjøp nå"-prisen er 800 kr. Den som ligger ute akkurat nå er foreløpig på 500 kr og det er 6 minutter igjen.

Naboen er rørlegger og gjør det gratis. :snill:

Haha, tipper du fikk skandinavisk landkjøkken. :geip:

Supera sa for siden:

Jeg synes vegger skal være slette og at huntonitplater som ser ut som stående panel er schtøgge. Men faren min sier at han gidder ikke å sparkle og tapetsere hele huset og at jeg da må leie inn folk til å gjøre det. Hm... Jeg aner ikke hvordan man gjør slikt, men vi skal begynne med veggene i stua og på kjøkkenet i neste uke så da får jeg kanskje gjøre litt selv. Jeg tror det er mest klatt og tidkrevende, men ikke spesielt vanskelig. Så kanskje jeg kan gjøre det selv? Faren min har til nød gått med på å være med på å sparkle og tapetsere veggene i stua og på kjøkkenet. Sånne rom jeg er mye på hadde jeg blitt gal om jeg skulle hatt huntonitplater. Men på soverom og i ganger, så er det mye mulig at jeg går for huntonitplater. Jeg var ute på byggsenteret og skulle velge hvilken plate jeg synes var minst stygg i går. Sukk, det er forferdelig å velge mellom pest og kolera... Valget falt på Perle Hvit:
[img]http://www.byggma.no/11108_LGEdCo0Zm4w.img[/img]
Jeg tror det er den jeg synes er minst stygg, men det er ikke mye forskjell på dem. Og det var i alle fall ikke lett å se på dem på nettet eller i brosjyre. Man må nesten se på platene selv.

Men good news, de har fått "design"-plater. Det var jo faktisk litt kult!
[img]http://www.byggma.no/13378_sEJefc9HUEI.img[/img]
[img]http://www.byggma.no/13328_fu7o5pIgfOw.img[/img]
[img]http://www.byggma.no/13383_qbrWokbIqY0.img[/img]
[img]http://www.byggma.no/13373_cjRGh6Rn7i4.img[/img]

Og denne her er hele 6 plater bred, altså 3,6 meter:
[img]http://www.byggma.no/13358_7AJpELg9BW8.img[/img]
Mistenker at man hadde blitt litt lei av den etterhvert da...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.