Nå har jeg gått ned 21 kg siden oppstart i august, og er både stolt over dette, men også veldig klar over at jeg fremdeles har en laaaang vei igjen til en sunn kropp. Hittil har jeg vært ganske streng, ingen utskeielser og ingen erstatninger. Dette har gitt meg en hel liste av positive effekter:
Et penere speilbilde, selvsagt.
Null halsbrann mer (som jeg sliter veldig med på høykarbomat)
Ingen stivhet og ømme muskler om morgenen
Mer energi
Ingen søthunger
Selvtillit på at jeg kan klare det jeg bestemmer meg for
Og bedre sex-lyst ;)
Strategien min videre er å spise det jeg vil i jula, inkludert poteter og snop, og så begynne med streng ketolyse igjen 3.januar. Tanken bak dette er at jeg med dette håper å holde ut med strengt kosthold til påske igjen og sånn fremover i slike bolker, i steden for å tillate litt og litt mer (bare litt kos innimellom-tankegang) for da er min erfaring at det flyter fullstendig ut på sikt, og innimellomkosen blir hverdagskost :mad: Så får vi se om denne strategien fungerer bedre. Gratulerer alle som føler de har hatt positiv effekt med et bedre liv og ønsker lykke til videre! (Og tusen takk for at dette forumet finnes, dere er absolutt en stor motivasjonsfaktor!)
Gratulerer kjempemye. Jul en gang i året, så litt utskeielse må være lov. Om du ikke har spist høy karbo mat på lenge, kan det være du blir dårlig av det...
Min erfaring med utskeielser er at det er lettere å komme tilbake når man har en langsiktig plan, slik som du har.
Lykke til i jula og videre:heia::heia:
Men hvor lenge skal du ha pause? Helt fra julaften til 3. januar? Jeg er ikke ute etter å kritisere, men har egen erfaring på 2 planlagte utskeielser etter jeg startet i Mai. De varte begge to i 3 dager, og det som var lærerikt i ettertid, var at det var ikke så fantastisk å spise godteri, brødmat og pasta. Jeg ble oppblåst, gikk opp 2-3 kilo, fikk pels på tennene og generelt en dårlig følelse i hele kroppen.
Jeg hadde i utg. pkt tenkt å ta en "pause" på julaften, 1. og 2. dag, men har slått det fra meg. Jeg kommer til å spise riskrem på julaften, men tenker å begrense det til den dagen.
Men vi er alle forskjellige, dette er bare min erfaring. Og jeg synes det er godt å ha en erfaring på at det å ta pauser ikke er attraktivt, for alle de positive tingene jeg opplever på lavkarbo blir jeg fratatt i de pausene - så det er ikke verdt det.
Jeg har brukt litt lengre tid enn deg, har kvittet meg med 30 kilo, men har minst like mye igjen, så det å finne noe som jeg kan leve med har vært superviktig, og jeg er overlykkelig over at lavkarbo "finnes" :D.
Å, ja... Kjenner meg igjen det med "innimellomkosen" som blir hverdagskost.... :rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.