Link til hele innlegget, med bilde: fristendelavkarbo.wordpress.com/2010/12/04/troika/
Det at jeg nå ikke spiser Troika lenger, betyr jo ikke at det ikke er nydelig. Det er selvfølgelig ingen sak å lage lavkarbo-Troika. Du trenger lavkarbomarsipan og -gele. Slik gjør du:
Marsipan:
3 ss mandelmel
3 ss sukrin
litt vaniljepulver eller vaniljeessens
1-1,5 eggehvite
Denne marsipanen er svært lett å jobbe med. Du kan selvfølgelig bruke en hvilken som helst marsipan-oppskrift. Legg marsipanen på plastfolie, og legg et lag oppå også. Deretter kan du kjevle i vei. Bruk en firkantet form som mal, f eks en brødform på 1,5 - 2 liter. Legg marsipanen til kjøling.
Gele:
100 gram frosne jordbær
2,5 desiliter vann
3 ss sukrin
3 plater gelatin
Mørk sjokolade (150-200 gram)
Kok opp vann, jordbær og sukrin. La det koke i 20 minutter. Etter 10 minutter legger du 3 plater gelatin i bløt (de legges i en skål med vann). Etter 20 minutter heller du geleblandingen over i en bolle - men sil blandingen godt! Kryst vannet godt ut av gelatinplatene som nå er blitt myke, og legg de i geleblandingen. Rør til gelatinen er helt oppløst.
La geleen avkjøle seg helt og nesten begynne å stivne før du heller den over marsipanbunnen. Når geleen er stivnet, kan du løfte det hele ut av formen, og skjære den i passende biter. Smelt mørk sjokolade i en bolle i mikroen, og dypp hver bit i sjokoladen. Bruk to gafler, slik at overflødig sjokolade kan renne av. Sett bitene på bakepapir, og la det stivne i kjøleskapet. Geleen og marsipanen inneholder rundt 16 karbohydrater til sammen. Avhengig av formen du bruker, vil du kunne få cirka 50 biter. Så kommer karbeinnholdet i den mørke sjokoladen i tillegg.
Du kan selvfølgelig kverne mandler! Mandelmelet er imidlertid mer fiberrikt enn kvernede mandler, så da må du bruke mer kvernede mandler (og evt sukrin) per eggehvite!
Jeg lagde disse nå. Men min måtte kaste første porsjon med marsipan. Den ble så klisette. Den ble for tynt kjevlet ut inni plasten, og fikk den ikke av igjen. Gjorde det samme på nytt, og den ble fortsatt for seig. Men ble da noe. Lagde gele også, men den stivnet for meg så fort, smeltet den på nytt. Helte den over marsipanen, men ble veldig grumsete. Kommer nok til å bruke en mye fastere marsipan neste gang ja. Og jeg kommer nok ikke til å sette ut geleen i kulda for lenge heller. Jeg er ikek flink på kjøkkenet, så dette var vanskelig.
Navnet troika kommer jo av at det er 3 lag med greier inni den mørke sjokoladen. Disse, fra bunn til topp, er marsipan, trøffel og gele. I denne oppskriften ser det ut til å mangle trøffel. Ingen som manglet noe da de spiste denne?
Cecilie sa på bloggen ho gjorde det med vilje for at det skulle vere fort og lett å lage. Men det er fort gjort å lage trøffelkrem også: 100 gram sjokolade til 1 liten kartong fløte - må gjerne ha litt søtning i viss du bruker 86% sjokolade som meg. Hakk opp sjokoladen, gi fløten eit oppkok, ta den av varmen og la sjokoladen smelte inn. Sett den til avkjøling i kjøleskapet over natta og pisk opp neste dag når den har tjukna.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.