Jeg har egentlig ingen "stil". Møblene mine er et miks av gammelt og nytt. Jeg er sikker på at en interiørstylist ville grått over det håpløse hjemmet mitt. Nå som jeg skal ha kjøkkenet flyttet slik at jeg får en åpen kjøkkenløsning, så blir utseendet meget viktig.
Jeg er redd for å velge feil. Vel, med Ikea kjøkken så kan jeg bytte fronter relativt billig. Men jeg bør unngå det, jeg har 1000 andre ting å bruke penger på.
Jeg har eik gulv og tenker å ta eik benkeplate. Lyse vegger, ikke helt hvite. Vanilje eller Cafe Latte. Sikre valg, som dere skjønner. Jeg er redd for å gjøre dumme valg. Jeg har tatt mere dristige valg før, som jeg har hatet etter kort tid.
Men frontene da? Lidingø er veldig populært nå, men er de lette å holde rene? Abstrakt er lett å holde rent, men virker litt kaldt. Det virker for hightech og styla for en "slask" som meg. Så er det Hvit Adel... det er litt begge deler. Både moderne og gammeldags. Det eneste jeg er sikker på, er at jeg skal ha et hvitt eller helt lyst kjøkken.
Jeg sjekker finn.no ofte, jeg kan gjøre et kupp på en rimelig avtrekkshette i rustfritt stål og glass. Kjøkkenbord og stoler blir noe gammelt i furu som jeg har fra før. Jeg må vente med å kjøpe alt nytt, og det kompliserer ting. Det blir alltid stående noe som er litt gammelt og halvstygt som egentlig fungerer bra og som en ikke tar seg råd til å skifte ut. Male 6 snirklete stoler hvite? Høh-høh. Ja kanskje...:confused: Sukk.
Jeg har gjort noen dumme valg før med oppussing, som sagt... som å tapetsere gjestetoalettet i 2 farger tapet med bord i midten. :o Det HATET jeg etter kort tid. Jeg beiset furu kjøkkeninnreding i kirsebær, og tapetserte veggene blå. Rommet ble stapp mørkt og jeg HATER det, Bortkastete penger, det er det verste. Jeg var sent ute med å omfavne lyse farger. Nå har det vært lyse farger i årevis, etter at jeg har pusset opp skal det sikkert bli noe helt annet.
Er det noen som føler seg kallet til å gi meg råd?
Da jeg pusset opp min "første" eide leilighet ble det eikeplater på benkene, og lys ikea kjøkkeninnredning med glass i noen av skapene. Smårutet altså :) med spotter i. Ståt hadde jeg da - nå har jeg i huset jeg kjøpte i fjor lidingø. Liker ståt bedre ;) - men lidingø er kanskje hakket lettere holde rent med mindre kanter ting kan feste seg i. Generelt er det jo lett å vaske disse frontene da.
Jeg ventet sikkert et halvt år før jeg fant rett farge flis til å ha over kjøkkenbenken, nemlig en glass småflis med fargenyanser i lilla/rosa/lyseblå/grå variasjon. Høres rart ut - så dritlekkert ut med de lillatonene mot eikeplaten! Veggen ved siden av malte jeg skikkelig sjokoladebrun - bare en vegg så den ikke ble så dominerende. Med den lyse innredningen ble det bare genialt (takket være en svært kreativ venninne av meg). Alle andre vegger ble caffelatte. Har du mulighet - anbefaler jeg å finne en kul tapet å ha på en fondvegg feks bak spisebordet eller noe sånt. Hvis du ikke vil gamble med farger, kjøp en nøytral tapet med mye struktur i feks.
Kjøkkenstolene dine kan du kjøpe trekk til - eller sy selv, det skal ikke være så vanskelig - knytes bare på baksiden - så kan du evt bare male bordet :) Kanskje være vågal å male bordet høyglans sort? Eller safe med hvitt? Med feks striefarget trekk til stolene, lys kjøkkeninnredning, kanskje lilla eller røde fliser/plater over kjøkkenbenken og stål i hvitevarer kan det jo bli kult :) Et passende teppe under bordet - et par duker og litt lys så er det jo i boks ;)
Tips - hvis du har råd - velg ferdigbehandlet eikeplate. Jeg valgt den du må behandle selv - og det å stå hver dag i en mnd å pakke inn det klisset - og deretter dagen etter pusse ned med fint sandpapir og støvsuge vekk... vel det ble j... bra - skikkelig vannavstøtende, men alt det arbeidet da - og jeg kunne jo ikke ha ting på benken disse dagene :)
Tenk nøye i gjennom hvilken stil du ønsker å ha på sikt....moderne/gammelkoselig, kjølig/varmt osv. Hva slags hvitevarer du ønsker, hva slags kjøkkenmaskiner du har tenkt å ha fremme/lett tilgjengelig.
Lykke til, det blir sikkert fint :)
Jeg har pusset opp kjøkken 2 ganger, en gang i gamleleilgheten og en gang her vi bor nå. Begge gangene gikk jeg for Ädel kirsebær. Den er ute av produksjon nå, men jeg er veldig fornøyd. Frontene er veldig enkle å holde rene. Jeg har mørk benkeplate og lys toscana vegger. Pluss en knall grønn endevegg, som jeg elsker! Og vi snakker knall altså, skikkelig elixia-grønn! :D Jeg syns kontrastene er det beste, med alt lyst hadde det blitt for kaldt for meg. På det forrige kjøkkenet hadde jeg hele i den grønnfargen, og det var nok litt mye.
Men hvis jeg flytter i hus vil jeg nok ha et lysere kjøkken. Men ikke hvitt! Aldri hvitt! Det blir så utrolig fort stygt.
Søstra til sambo pusset opp med ädel off-white (vet ikke hva den heter), og har cappuchino vegger. De er et par anelser mørkere enn kjøkkenet, og gir fin dybde. En ting de gjorde som er verdt å ta med seg: Gå for så mye skuffer som mulig! Nå finnes det skuffeløsninger for alt, og de er superpraktise! :ja:
Skal jeg gi deg bare ett råd her i verden så er det; Ikke trekk noe i rustfritt stål inn i hjemmet ditt om du ikke liker å gå å tørke av fettflekker HELE tiden. For det blir merker og skitt som synes VELDIG godt på det veldig raskt.
Men takk for tipset om babyolje! Det ville jeg aldri tenkt på.
Kjøkkenet ditt høres så lekkert ut, Nerthus!:love:
Jeg sloss litt med Ikeas kjøkkenplanlegger. Fikk ikke til å lagre, men så har jeg bare prøvd en dag.
Her er 1.etasje.... vi skal bruke nåværende kjøkken som soverom og få trukket opp vann og avløp fra vaskerommet under kjøkkenet. Vi må ha et soverom til, og vi bruker ikke denne delen av stua mye. Starter ved pipa og går i vinkel. Skyvedøren på veggen skal blendes såklart. Jeg tenkte å ha spiseplass i tilbygget. Det vinduet på langveggen skal fjernes, det er 1 lags glass høyt oppe på veggen. Det er iskaldt og veldig upraktisk.
Jeg skal sette inn et normalt vindu isteden, som ikke er bredere enn 1 meter med karm. Det kan jeg plassere litt fritt på langveggen.
Jeg tror de har kuttet ut Adel offwhite, nå har de bare hvit. Bør jeg velge skuffer isteden for høyskap? Jeg må ha 2 høyskap for ovn/mikro og kjøl/frys. Det er bedre å samle de, enn å ha 1 høyskap på hver vegg?
Det kommer litt an på. Hvid de blirsom avslutningen av benken på hver side kan det bli litt lukket? Men bruk planleggeren for alt det er verdt! Flytt, bytt fronter, lagre 3-4 forskjellige, print og se på de over noen dager.
Og når det kommer til kjøkkenbordet ditt, det er nok mulig å sende det inn så det får seg en overhaling? Det kan vel males ? :) Om du ikke føler for å gjøre det selv, som du sa, finnes det alltids noen som kan gjøre det for deg. Lakkeringsverksted f.eks.
Hei hei..
Skjønner godt dilemmaet ditt. Pusset opp kjøkken selv i fjor og gikk for lidingö. Jeg har eikebenkeplate i heltre og den hvite store vasken fra ikea. Det er driiitlekkert. Vasking er enkelt, bare til å tørke av ;) Men i dag har de fått laminert benkeplate i eik, så jeg ville nok valgt den nå. Å smøre den inn er noe søl :P
Mellom skapene har jeg beige fliser og til de fant jeg en hvit tapet med beige bladmønster.. Eeeelsker kjøkkenet mitt.. Skal se om jeg finner ett bilde.. (det er da bilde før det ble ferdig. Har nett fått på fronter og lister og lys :)
Jeg eeeelsker kjøkkenet mitt og bruker mye tid der inne ;) :)
Takk.. ser enda bedre ut nå når jeg har fått lister under skap og rundt vinduer og lys under skapene ;) Komfyr og sånt er på motsatt side av skapene, så det ble ikke med på bildet ;)
Jeg har alltid sett for meg drømmekjøkkenet, så det var ikke så vanskelig, men tenkte nøye gjennom alle valg for å være sikker på at jeg skulle bli fornøyd ;) Og det ble jeg ;) :D
Det viktigste er nok å tenke på hva man vil med kjøkkenet. For min del er det en plass jeg skal bli inspirert av, og det blir jeg i høyeste grad. Grønnfargen gir meg et skikkelig energikick en tidlig vintermorgen, og fargene gir meg lyst til å lage sunn, naturlig mat. Samtidig var det vitktig å få gode arbeidsflater siden jeg hadde fryktelig lite av det på det gamle kjøkkenet mitt. Man trenger ikke bruke en hel vegg på å få inn farger man får energi av, man kan bruke småting som krukker, planter, redskaper osv. Siden det blir en åpen løsning kan det jo være greit å holde det ganske dempet så det ikke "tar over" huset. :ja:
Et tips de brukte på et oppussingsprogram var å legge ut ark som representerte de forskjellige skapene/modulene, og så prøve å stå og gå mellom de, så man så om det var funksjonellt. Ofte snur vi jo oss ofte alltid til høyre først eller venstre først uten å tenke på det, og det viste seg at løsningen de hadde satt opp først var helt motsatt av familiens vanlige "gå-mønster". Tungvint å snu på etterpå :)
Kjøkkenplanleggeren er irriterende. Til slutt måtte jeg ta "print screen" for å få en tegning å vise her.
Det var vanskelig å tegne hele rommet. Dette er delen fra pipen og til utbygget med 3 vinduer. Jeg har prøvd å tegne inn veggfast benk, men det var ikke mulig uten å jukse det til. Jeg har lest så mange beskrivelser av hvordan en bruker ventilatorskap og setter inn en skuffeinnsats. Ikea skulle ha en ferdig modul for det!
Jeg vet ikke om jeg liker koketopp i hjørnet. Man mister skapplass sies det. Jeg får jo masse skapplass i skuffene her.
Jeg har prøvd å ha overskapene i samme bredde som underskapene. Er det beste løsning? Jeg ser at vasken ikke kom med på tegningen, det er oppvaskmaskin og vask i underskap 7 og 8.
Hjelper ikke om det er aldri så lett å tørke av så lenge du må gjøre det hele tiden. Kommer aldri inn i mitt hjem:p. Skal ikke ha NOE som er hypermoderne akkurat nå og som er dritstygt og umoderne om 5-10 år. Det er feilen mange begår, spesielt på bad og kjøkken, som dessverre er de to dyreste rom å pusse opp.
Jeg har hvit ståt fra Ikea og bøk benkeplater og har ikke angret en dag! Har små, svarte knotter i smijern på både dører og skuffer, liker ikke disse diiiiigre håndtakene som er så moderne nå.
En ting vil jeg råde deg til: IKKE underskap! Kjøp kolonialskuffer istedet! Under vasken må du jo ha skap, men ellers - kjøp for all del skuffer!!!! Med skap ender du bare med å ligge på kne og grave innerst i skapet for å finne ting, med skuffer har du full oversikt når du drar dem ut. :) Kommer aldri til å ha flere underskap enn høyst nødvendig om jeg skal innrede kjøkken igjen og er sjeleglad for at jeg gikk for skuffer.
Glassdører i noen av overskapene gir et luftigere inntrykk. Jeg har to overskap på 60 cm med ett på 40 cm i midten på den ene veggen og på midtskapet har jeg valgt å ha dør beregnet på ventilatorskap, den er lavere enn en vanlig skapdør så jeg har en åpen hylle nederst, gir mer luft synes jeg. :)
Om du skal ha hjørneskap anbefaler jeg hyller fremfor karusell, karusell tar mye plass og gir lite hylleplass, dessuten går de raskt i stykker er min erfaring.
Høyskap... Tja... Det rommer mye da, men det er dette med å komme til igjen - dersom du kan få uttrekksbare hyller i det så anbefaler jeg det, da med kant i bakkant så ting ikke faller ned når du drar ut hylla. Jeg har fire kurver som kan dras ut i mitt høyskap (originalt skap fra 1970), men dessverre selger de ikke sånne enkle hyller på Ikea lenger tror jeg, skulle gjerne hatt flere.
Jeg har sett at frontene på Lidingø er veldig harde og glatte, så kanskje de er lettere å holde rene enn Adel? De frontene ser litt mattere ut. Jeg elsker kjøkkenet ditt, nydelig vindu og tapet også! Vi blir å sitte i sofaen og se rett på kjøkkeninnredingen... må holde orden nå... :p
Jeg brukte å lese innredningstråder på Nybakt Mamma for noen år siden. Nå virker det forumet helt dødt, men jeg fant et Lidingø-kjøkken med noen ideer jeg skal kopiere: Utrekkbar innredning i benkeskapene for kjøkkenmaskiner:
Vannkoker av de billigste typene er ikke fint. Jeg har ikke slike elegante ting som smykker kjøkkenbenken. Forskjellig hvit plast fra Clas Ohlsson og Domus....:D
Nåja, IKEA har en bred skuff til under vasken også! Én stor skuff under vasken. Den var genial! :ja: Trekke ut hele røkla og så er det bare å legge søpla fint oppi i stedet for å strekke armen inn i skapet.
HTH har disse to løsningene på høyskap. :snill: (se vedlegg)
Jeg har tenkt mye på det. Vi har et bord som kan trekkes ut til 3,10. En øy vil hindre det. Vi må ha plass til langbord når vi har gjester. Jeg har sett på en frittstående øy fra Ikea:
Siden vi må ha en snekker når vinduet på den lengste veggen skal byttes, så trenger jeg ikke å ha det den samme plassen. Hva med å flytte det til utbygget? Jeg mister vindu over kjøkkenbenken, men det har ikke særlig utsikt. En utebod rett foran. Ved vinduet her, kan jeg se bortover gaten.
Det ser bedre ut når høyskapene ikke deler opp veggen?
Tusen takk ;) Er veldig fornøyd med det. Tok meg godt over ett år å få det ferdig og, måtte være helt sikker :p hehe..
Syns den andre løsningen din er kjempefin og den gir ett stort og fint rom når ikke høyskapene står i midten ;) Hadde irritert meg over hvor mye plass en mister i hjørnet jeg :p, Så jeg ville definitivt tatt den andre ;) Men det er jo selvfølgelig opp til dere da ;) Hehe..
Lidingö er bare sååå fint kjøkken.. Eeelsker det ;) Men blir ikke like fint med den svarte benkeplaten(bare min mening).. blir så hardt med svart mot hvitt.. ;)
vi holder på å bygge hus og har avtale med Norema om kjøkken. Vi hadde en egen mann som tegnet og ordnet til oss, og plutselig har han sluttet. så måtte jeg prate med ei anna der på Norema. Og hun visste ingenting. hun ba MEG om info om hva vi var blitt enige om. Jeg spurte om ikke hun hadde fått vite det av han som hadde saken vår, nei han hadde gått på dagen!
Makan til useriøse syns jeg altså.. skal det være mitt ansvar det der? :(
Jepp... det ser åpnere ut. Jeg føler at jeg mister noen store skuffer, jeg synes jeg må ha 2 smale skuffeseksjoner på hver side av komfyren, slik at den kommer midt på rekka. Brede skuffer er lekkert! Men det er karusell i både over og underskap i hjørnet.
Det som ser ut som dører i underskapene, er utrekkbar skuff med en mindre skuff gjemt inni. Jeg har faktisk bare dører inn til hjørneskapet.
Prisen, jeg har et stramt budsjett. Jeg trodde alle hvitevarer var regnet med, men hadde ikke tatt med kjøl/frys. Oops. :D Likevel kan jeg presse det ned mot 50 000. Vi kan gjenbruke vasken, vi har vanlig str for et 60 cm underskap. Jeg kan droppe innebygd mikro og bruke den for benk. Jeg kan kjøpe en brukt ventilator. Sittebenken jeg har tegnet inn av lave skap kan vente. Jeg kan søke rundt etter billigste benkeplate. Nei jeg skal ikke ha svart!
Jeg skal kontakte en rørlegger og få prisen på å trekke vann og avløp opp. I verste fall kan jeg droppe vindu på langveggen helt. Det gamle med 1 lags glass må vekk uansett, men det kan kles inn. Jeg stakk hodet ut og så at vi taper ikke akkurat mye utsikt. Nordøst vendt vegg også, ikke mye sol vi mister. Det er 3 store vinduer der allerede. Bonuset der er en fin vegg jeg kan ha fondtapet på.
Har stål vifte og komfyr samt håndtak på mine bjørkeskap og -skuffer. Slet litt de første årene mht reinhold, men så kjøpte jeg kjøkkenkluter fra Enjo, og etter det har det ikke vært noe problem. Vasker stort sett bare med kaldt vann! Men idag hadde jeg kanskje valgt malte fronter i lys farge i stedet, selv om jeg ikke kommer til å bytte ut dem jeg har før jeg blir nødt.
Dette ser jo veldig bra ut - ligner litt på sånn jeg har det:) Jeg vil anbefale "kjøpmannsskuffer" under kokeplaten - det er helt genialt til kjeler nederst, kjelelokk i midten, og øverst alle stekespader og øser og sånt man bruker ved stekeplaten. Lett tilgjengelig -slipper å bøye seg inn og finne det man trenger. Ser ut som du har skap tegnet inn der nå?
Edit: Beklager - jeg så ikke før nå at du har nevnt at skapene er skuffer med skjult skuff i ;)
Nerthus, jeg må sjekke med Ikea, men jeg tror det blir plass til høyere ting i underskuffen med den løsningen? Jeg ser for meg at den indre skuffen kan justeres, om man vil ha den høyere/lavere. Mulig at jeg tenker feil her.
Jeg får ta noen turer i Billigkroken. Mulig at de kan ha noe retur der.
Vanskelig å si - du må nesten bort og måle :) Den blir litt mindre den midterste skuffen da ser jeg - bare den passer til det største lokket du har så er det vel det samme om du kjører skap/skuff eller skuff :)
Det jeg likte best, var at det var oppnåelig. Jeg forklarer meg sikkert dumt, men mange hus er så stilige, så styla og perfekte at jeg blir helt satt ut.
Det huset var hjemmekoselig, og hun ville ha det lettvint å vaske og hadde valgt belegg på badet isteden for fliser. Akkurat slik jeg vil ha det! Kanskje ikke de samme fargene og valgene, men inntrykket var at det var et hus jeg kunne bo i.
Bør kjøleskapet eller de innebygde ovnene stå nærmest benkeplaten? Jeg har ovnene nærmest benkeplaten, men vi åpner kjøleskapet mange ganger om dagen.
Bør oppvaskmaskinen stå til venstre for kummen? Vi er høyrehendte. Blir det for trangt i hjørnet når jeg har vasken nærmest hjørnet? Derfor tenkte jeg vask og oppvaskmaskin kunne bytte plass.
Bør jeg ha den smale seksjonen med skuff og utrekkbart skap der? Jeg tenkte det ga avlastingsplass på benken, når en tar ut av kjøleskapet f.eks. Alternativet er å kutte ut den og ha bredere skap under vasken f.eks.
Kan man ha ovn rett ved siden av kjøleskapet egentlig eller må det være ett hakk mellom?
Det som er praktisk er å ha ett triangel eller samlebånd. Du tar mat ut fra kjøleskapet, bort til en benk hvor det tilberedes, så stekes, og så skal ting vaskes opp etterpå. Stekeovnen er det jo ikke så farlig med, den står man ikke og rører i hele tiden. Men jeg ville hatt kjøleskapet nærmest slik at det var lett å ta ut matvarer og legge på kjøkkenbenken. Men på tegningen din nå må du hente råvarer, drasse dem med over til koketoppen (som er forbi vasken). Det blir litt lite praktisk etter min mening i alle fall.
Ovn og kjøleskap er rett ved hverandre i så mange kjøkkener jeg har sett bilde av. Det må kunne gå. Alternativet er å ha de på hver sin vegg, men da blir den lange veggen "oppdelt". Jeg vet ikke... jeg er ganske låst til rommets størrelse.
Vasken bør være der den er, langs den veggen ihvertfall. Alt er mulig med ubegrensete mengder penger å bruke... men jeg tror ikke jeg kan flytte den langt unna. Det er mulig å la koketopp og vask bytte plass, jeg vet de legger rør og avløp i sokkelen under underskapene. Jeg vet ikke hvor mye det vil fordyre prosjektet, kan be rørlegger om pris på begge løsninger.
Spiseplassen bør være under de store vinduene... ikke noe blir perfekt men jeg vil gjerne gjøre det så godt jeg kan.
Utrekkbare kjøleskap og frysere i benkeskap er mulig. Jeg vet ikke hvor mye mer det koster, men jeg kan tegne på det.
Er ikke helt sikker på den øverste der, hvor du trekker ut hele skapfronten og må inn fra siden for å hente ut eller sette inn ting. Vi har stekeovn med det prinsippet og noen ganger er det lurt, andre ganger irriterer jeg meg grønn over den.
Jeg er kjempeglad for å få kommentarer altså! :hjelp: Selv om jeg sier at dette nok ikke går, så gir det meg ting å tenke på.:klem:
Jeg er så avhengig av å ha langbord ved bursdagsfeiringer og jul, ellers hadde jeg satt opp en øy. Men et løst avlastingsbord i midten av triangelet ville hjelpe?
Jeg har ovn og kjøl/frys rett ved siden av hverandre i høyskap - det går helt fint. Ovnen min står nærmeste benken du har vasken i. Jeg har U-form på benkene - slik at jeg har et "bein" ned på motsatt side av ovn/kjøl/vask der MIN vask er - dermed har jeg arbeidsbenk hele veien fra høyskapene og opp til kokeplaten som er på samme sted som din. (Jeg skal legge ut bilder straks - må bare finne de :)
Min oppvaskmaskin er litt til venstre for vasken - det går helt fint - tror ikke det hadde gjort mye om den hadde vært på andre siden heller...
Ser du sier at du vil gå for mikro på benken. Min er i høyskapet og du får sååå mye mer benkeplass! Jeg har et helt "bein" mer i benk enn du og enda synes jeg det av og til ikke er nok... Sjekk finn om du kan finne noen som er brukte, spesielt på Østlandet er det mange som bytter ut nye kjøkken :) Er det innen reklamasjonstiden på 5 år og det er med kvittering er det ingen problem (skal ikke være noe problem ihvertfall) ;)
Vi holder også på med å fikse kjøkkenet. Selv om kjøkkenet er bra stort (det er på 20 kvm) så har vi likavel dårlig med veggplass. Det er to dører (til stue og gang) og så er en av veggen et stort karnapp med store vinduer (1.6 høyt og 4.2 bredt). Det funker dårlig med øy, så jeg ønsker meg en stor slakterbenk på hjul.
kjøkkenbilder fra mitt første (og foreløpig) eneste selvstendige oppussingsobjekt ;) det så ikke UT her da jeg kjøpte! Litt forvridde dimensjoner pga bildesetup av fotografen... sukk - selv om jeg elsker kjøkkenet mitt nå også - savner jeg dette... la tykk stein-lignende vinyl (egentlig baderomsvinyl) for å få det så mykt som mulig til å stå på lenge - jeg elsker nemlig å lage mat :)
hehe - se lavkarbobrødet som må ligge ute på benken ;)
Tips: Vi sliter med at pærene går stadig vekk - downlightsene i taket og i skapene, og under skapene. Det kan være greit å investere i litt bedre lamper - og sørge for at det ikke blir så varmt at de ryker. Elektriker er et godt tips, jeg tror forrige eier gjorde dette selv.
Jepp, en sånn, dvs. ikke akkurat den, men en gammel Siemens. Den er fra 1987 (!) og ser jo f*** meg ikke ut til å daue med det første heller! Kunne tenkt meg en ny en ja... Med keramisk topp. Men det blir ikke kjøpt noen ny ovn så lenge den gamle funker sier Lille Gubben, toppen har nemlig et noe aparte mål og skifte av den medfører skifte av benkeplater også. Noen som har et godt forslag til hvordan jeg kan drepe en komfyr uten at han merker det? Jeg ville nemlig meget, meget, meget mer enn gjerne hatt nye benkeplater også!!! Nemlig.
Takk - var ganske så lite beskjedent fornøyd selv etter at det ble ferdig også ;) Veldig mye arbeid, all rivingen først og så veggriving, og bygge opp igjen alt. Planleggingen var mest gøy :) Søs hjalp heldigvis med å sette sammen alle skapene... Likte å ha skap helt opp - da sparte jeg meg vask på toppen også - og kunne skjule mer av "rotet" mitt ;)
Pusset opp alt - bad også - rev ALT og flisla på nytt (det skal jeg gjøre selv neste gang gitt - for jeg ble ikke helt fornøyd med et par småfeil hehe). Stue med nytt gulv, malte tak og vegger, og soverom likens - maling og nytt gulv. 3 mnd tok det før jeg var ferdig, men studerte på nett i den tiden så jeg hadde heldigvis mye tid tilgjengelig.
Uff, det var kanskje litt dumt sagt, skjønner nå at det var det første kjøkkenet som var "ditt". Fint det også altså :ja:, jeg bare likte så godt fargene på kjøkken nr 2 :)
Åja, det er viktig! I gamleleiligheten hadde jeg 2,65 takhøyde, så der fikk jeg plass til 70cm skap pluss tversoverliggende på toppen. Veldig genialt når man i utgangspunktet bare har en vegg å ha kjøkken på :ja: Nå satte vi på ekstra bred list på toppen for å slippe mellomrommet.
hvem sitt er nr 2 der da? fiine begge to.. vi har ikke planlagt vårt nye kjøkken helt, men jeg leter etter inspirasjon overalt.. sånn skifer..neon som vet om det er dyrt?
Har akkurat flytta inn da jeg tok bildet, så alt er bare rot der, hehe.. er HTH... og leier bare.. mine spoter over vasken og i skapet går også hele tiden..
Jeg er ikke så glad i åpen løsning, blir så mye bråk og fett på stua, så nå i huset som vi bygger blir det eget kjøkken med skyvedør... :) Slipper jeg å at kattene mine lusker inn på kjøkkenet også.
Min feil - manglet litt info - det første jeg postet er fra min første eide leilighet 2004-2006, det andre er fra der jeg bor nå - i huset jeg kjøpte med min kjære i fjor :) Skiferen er knallfin -du får kjøpt den i "blokker" så slipper heldigvis å legge en og en hehe.
Tror de ble bygd for å vare før... i dag skal det jo ikke holde så lenge - man skal ut å kjøpe nytt fort!! Pappa sin gamle Beha ble 35 år før den ble byttet ut - og da virket den helt fint fremdeles - men strømkabelen hadde kommet i klem og fått en knekk så litt skummelt å bruke den slik :)
Hadde downlights eller spots under skapene, men det var helt pyton å skifte pærer, og trafoene er røket, så det funker ikke lenger. Aldri mer! Skal få en elektriker til å legge om til lysrør i stedet.
Jeg synes denne tråden er veldig interessant da. Jeg kjøpte nylig ett gammelt hus som jeg totalrenoverer. Så jeg skal ha nytt kjøkken jeg også. Men jeg står litt friere, siden vinduene allerede skulle byttes ut og jeg kan legge rørene hvor jeg vil (fra kjelleren). Jeg vet hvor jeg vil plassere alt, men det jeg sliter med er farger. Kanskje jeg skal lage en tråd jeg også? Ja, jeg gjør det i stedet for å kuppe denne. :snill:
Jeg synes sånne fliser er kjempefine! :ja: Jeg har sett slike hos ei og det var nesten så jeg måtte spørre hvor de hadde kjøpt dem. :geip: Men de hadde én og én fordi jeg var en kjapp tur innom da de holdt på å legge dem på. De hadde det på pipa da.
En og en kan kanskje ta litt tid? Jeg har pipa på baksiden av kjøkkenveggen (der vasken er) så de har bare fullført veggen rundt bak ovnen på ene siden og hele kjøkkenet på andre siden.
Vurderer å smøre inn med litt vannavstøtende beskyttelse - ser at selv om det er glassplate bak kokeplata så blir det litt mørkere fettflekker på veggen. (Griser sånn når jeg lager mat vettu ;) )
Det ER så lekkert med sånn småflis i fargevariasjoner over kjøkkenbenken! Jeg husker jeg leita lenge etter slike (se bildene fra mitt "første" kjøkken, men prisene lå da på 600 kr pr m2 :eek: - så jeg ventet - og ventet - og ventet og en dag gitt, hadde de salg for få plass til nye fliser - og jeg fikk 6 m2 for 500 kroner istedet ;) I'm a sucker for a bargain!! :D
Restene har jeg tatt med på flyttelasset siden 2006 - i håp om å finne et nytt sted jeg kan bruke de ;) (har et par kvadrat igjen hehe)
:nei: hehe Jeg liker ikke sånne småfliser. Kommer kanskje av at jeg en gang leide i et gammelt hus med små, brune fliser (ca. 3,5x3,5 cm) over både kjøkkenbenken og på badet og de på badet haglet ned etterhvert, de begynte å bli noen år gamle. Usj.
Synes det blir for oppstykket og rotete med små fliser jeg, men som jeg påpekte i tråden til Aeryht (?) - det er jo du som skal like ditt kjøkken, ikke jeg. :ja:
De henger heldigvis sammen på et nett på baksiden - så de detter ikke en og en lengre ;) Det er så mye lekre mønster og farger nå at man kan bare gå og se i timesvis :)
Jeg har sansen for herdet pleksiglass som man skrur opp over benken. Man tapetserer først, klistrer på veggen det man måtte ønske av bilder etc, skur deretter opp pleksiglasset. Det er kjapt gjort å endre det som er bak glasset, det er bare å skru det ned igjen. :o
Hva med hvis den ikke dekkes på alle sider? Eller er det fyfy å ha noe på pipa i det hele tatt? Det stod komfyr og et underskap (men ingen overskap) foran pipa i huset mitt før...
Er det ikke enten herdet eller plexiglass? (Plexiglass er vel egentlig plast...) Jeg hadde lyst på det, men snakket med noen som hadde det, og de angret etter få måneder pga at det blir så ripete.
Det er enten/eller, ja. Står om det i artikkelen Kanutten linker til også. Plexiglass (plast) er mykt og riper lett :ja:, så det ville jeg ikke valgt. Men herdet glass er anbefalt.
Jeg synes trådglass er så fint, men det egner seg ikke til å bruke over komfyren. Ikea hadde tidligere noen skapdører med bøkeramme med trådglass i. Håper det kommer tilbake igjen, for det har jeg ønsket meg siden jeg var tolv år! Bøk er en fin tresort også, synes jeg - hverken for mørk eller for lys.
Jeg var litt kjapp! Seff er det herdet glass ELLER plexiglass! Men det jeg så for meg i hodet hele tiden var slike glass vinduene i cocpit er laget av.. :o
Jeg vet ikke om du har sjekket eller ei, men jeg spurte snekkeren min. Han sa at det spørs på pipa. Hvis den bare er murt, så har du ikke lov til å dekke pipa HVIS den er i bruk. Hvis det er rør i pipa, så har du lov til å dekke pipa. Jeg har gammelt hus uten rør i pipe, så for at jeg skal få lov til å ha kjøkkenet slik jeg vil ha det og fortsatt bruke pipa, så må jeg få rør i pipa. Det koster visst sånn 20-25.000. Men du har det kanskje fra før og slipper det?
Neida, murt uten rør! :mad: Men vi kan dekke den delen som er en kald luftekanal, men den vender mot andre siden.
En liten oppdatering, vi hadde elektriker her i går. Oioi. Dette blir dyrt, ifølge han kan vi være takknemlige for at vi ikke har hatt brann... jordfeil, overbelastete kretser, gjør-det-selv løsninger som ikke er heldig, og gammelt sikringsskap fra 1956. De sikringene tåler mye overbelastning før de ryker. En 10A av de gamle "skru inn" sikringene tåler nesten 20A før den går. Og ja, de går ofte her.
Kjøkkenet er satt på vent. Vi begynner med det elektriske, og arbeider oss videre. Safety first! Dette gjør meg svært skeptisk til at vi flytter soverommet til 1 etg. Hva hvis det blir brann i den enden trappa er, og vi har barna i 2 etg? Jeg skjelver bare ved tanken. Brann kan jo skje i helt nye boliger også. Noe å tenke over...
Oppdatering: vi spurte en vi kjenner som er pipekontrollør. Man skulle bare kunne se etter sprekker på de fire sidene av pipa. Ett triks var å kutte ut bakplaten på skapene. Ett annet triks var å fore ut med ei 10 cm list slik at man kunne se inn på veggen hvis man trengte. Og han her var kontrollør, så jeg stoler på ham. Han sa at pipa mi var en av de bedre han hadde sett, så den trengte jeg ikke å påkoste noe. :snill:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.