< Tilbake til oversikten

Har laget peppermyntestenger ...

Fredrikke07 sa for siden:

Jeg bare improviserte med utgangspunkt i orginaloppskrift

Den ble slik:

100 g. sukrinmelis
0,2-0,3 dl glutenmel
Fløte på slump
Peppermynte på slump, smakte meg til men husket ikke å telle dråpene, men mer enn 6 ihvertfall.

Smeltet 70 % mørk sjokolade fra cavalier og hadde over strødde over kokkos.

Synes smaken ble god, er veldig glad i peppermynte, men konistensen ble litt for våt, når jeg rullet dem i hånda, så ble det litt vått i hånda og den virker litt løs. Har satt dem i kjøleskap, så får jeg se om dem blir litt fastere. Borte blir det nok:p!
Prøvde å tilsette mer sukrinmelis flere ganger, men det hjalp ikke, kanskje var det ikke nok?
Noen gode råd for å få den fastere, eller har annen oppskrift?
Har prøvd å søke, men bare funnet peppermyntekrem, og det er ikke det jeg er ute etter...

kan tilføye at orginaloppskriften er:

500 g melis
knapt 1 dl hvetemel
1 dl melk
6 dråper peppermyntedråper

Kitt sa for siden:

Minner veldig om en oppskrift jeg har på peppermyntekuler!

1dl Vikingmelk
1ss hvetemel
500g melis
4-6dråper peppermynteolje

Melken og melet skal kokes opp under omrøring og avkjøles før melis og olje eltes inn!

Bytte ut Vikingmelk med fløte og hvetemel med kokosmel kanskje? Hmmm, tror nesten dette må prøves i år!:)

Hørtes lurt ut:)!
Skal prøves!
Men er det slik at glutenmel ikke vil funke for å få en ordentlig fast deig tror du?

Har teste igjen nå forresten, de var stivere, men savner fortsatt at den er helt fast. Men smaken er himmelsk for min gane:p!

Kitt sa for siden:

Glutenmel fungerer bra i brød, men har aldri prøvd det til noe annet, så jeg aner ikke!:p

Ok:)!
Da er det mulig jeg får prøve en gang til med mye mindre fløte:D. Endelig peppermyntestenger:p!

Prøvde med litt mindre fløte i dag og kokte det sammen med glutenmel, det ble helt perfekt:D!
Farlig å ha så mye av dette i kjøleskapet:p, kan jeg fryse det tro?

Kitt sa for siden:

Tenker at det kan bli veldig klissete når man tiner det igjen!:eek:
Tett boks laaaangt bak i skapet er nok best!;)

Har vært og kjøpt peppermynteolje i dag, så snart blir det litt produksjon her også!:)

He, he, da må de veeeeldig laaaaangt baki skapet :D!
Har du laget dine Kitt?

Kitt sa for siden:

Nei, det t ør jeg ikke enda!:eek:

Neida, tuller!:) Skal ha bakedag med naboen litt nærmere jul. Tenker vi tar det da, siden datteren der også er lavkarber.

vimsen85 sa for siden:

Jeg klarer ikke å finne næringsinnholdet i vikingmelk. Er den magrere enn fløte eller mer karber? Jeg brukte å spise mye pudding av kondensert melk i Brasil (ikke akkurat lavkarbo), men den melken er søtet (med sukker). Det var veldig godt, så jeg kunne tenke meg å prøve en lavkarbovariant..

Kitt sa for siden:

Google er min beste venn! ;)
Vikingmelk næringsinnhold :)

vimsen85 sa for siden:

Tusen takk Kitt. Søkte visst bare på vikingmelk. Der var meir karbo enn fett, så det blir vel ikkje så bra. Fløte FTW! :)

Kitt sa for siden:

Jeg bare la ut den gamle oppskriften for at vi skulle ha noe å gå uti fra! Ser ut som om Fredrikke har fått det til med fløte, så da kan vi trygt bruke den varianten!:sikle:

vimsen85 sa for siden:

Jeg gleder meg til eksamen er over og jeg kan bruke all min energi på baking. Hmmmm. Kanskje jeg faktisk skulle lese og ikke sitte her på lavkarbo hele dagen :p Men disse skal prøves! Jeg lurer på om det kan funke med jbkm, xanthan gum eller kokosmel.. Jeg spiser ikke gluten, men er alltid litt usikker på hva jeg kan bytte med. Kanskje proteinpulver også er et alternativ?

vimsen85 sa for siden:

Hvordan ble konsistensen? Er det litt sånn som after eight (litt sånn seig) eller er den mer "marsipanaktig"? Hadde visst ikke så mange ord for å beskrive konsistens.. Men kanskje dere mener hva jeg forstår :p

Den første ble en mellomting mellom marsipan og after eight, den siste ble fastere, men ikke så "hard" som marsipan, men det kunne fint rulles pølser av deigen:)! Smaker helt herlig, jeg klarer jo ikke å holde fingrene av fatet:rolleyes:!

vimsen85 sa for siden:

Mmmmm. Vil lage det no. må lese til eksamen.

Du bør vel sikkert lese;, men helt ærlig...de var ferdige på null komma niks:D.
det gjør dem enda "farligere", he, he.:rolleyes:

vimsen85 sa for siden:

Har "heldigvis" ikke peppermynteolje (men har hørt rykter om noen søndagsåpne butikker i dag). Og så sitter jeg på lesesalen. Eller sitter og sitter. Jeg bor vel rettere sagt her. Men jeg skal definitivt prøve meg på disse! Jeg elsker peppermyntegodis. Lagde noen som var av smeltet marshmallows og noen andre ingredienser i fjor. Men de er neppe lavkarbovennlige.

Å himmel, det hørtes også godt ut, synd de ikke var lavkarbovennlige!

Alt med peppermynte faller i smak hos meg også, og med sjojoladetrekket var dette ganske nærme after eight som jeg som gravid virkelig har fått smaken på:p!
Kommer du over noe annet lavkarbo-godt med peppermynte, så SKRIK ut:D!

Lykke til med lesinga d

Kitt sa for siden:

Som disse!
Sjokoladekonfekt med peppermyntekrem

Sjekk hele bloggen! Lisbeth:love: er medlem her og har mange fantastiske oppskrifter!:sikle:

vimsen85 sa for siden:

Mmmmmm. De såg også veldig gode ut. Men det såg litt slit ut også :p Pensle former så mange ganger :p

:sikle::sikle:, har sett disse, men syntes også det så ut som mye jobb, men kan vel egentlig lage peppermyntekremen og helle på litt sjokolade kanskje, oppi ei form...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.