< Tilbake til oversikten

Hva kan jeg bytte ut med?

Fredrikke07 sa for siden:

Paibunn
75 g bakemiks
25 g mandelmel
25 g glutenmel
100 g smør
2 ss vann

I denne paibunnen på "Min lavkarbomat", så brukes det 75 g bakemiks, det har jeg ikke, er det noe annet jeg kan bruke? For nå er jeg blakk etter julegaveinnkjøp:rolleyes:.

sæterjenta sa for siden:

Har aldri kjøpt mandelmel, men er det ikke billigere å lage selv av mandler? Jeg kjører mandler i blenderen når jeg skal bake brød.

Kitt sa for siden:

Mandelmel er ikke det samme som malte mandler!:nei:

Hva har du da?
Soyaprotein er nesten det samme som bakemiksen. Jeg bytter på etter hva jeg har i huset.
Kanskje du kan øke litt på de to andre ingrediensene så du får like mye "mel" som oppskriften tilsier?

Jeg har fiberhusk, JBK, mandelmel, glutenmel, kruskakli, alle de vanlige frøsortene og soyamel:)!

Kan prøve å øke mengden på de to og evt ha i litt JBK eller fiberhusk?

Kitt sa for siden:

Ville brukt soyamelet, jeg da! I hvert fall noe av det!:)

da skal jeg teste det en dag snart:)!

Camomilla sa for siden:

Hva er forskjellen :eek:

TrillTrall sa for siden:

Mandelmelet er fettredusert i forhold til malte mandler og dermed tørrere. Trenger ikke gjøre noe forskjell, men kan sikkert gjøre det i noen oppskrifter.

Kitt sa for siden:

Jeg har prøvd å lage kaker med kokosmasse i stede for kokosmel. Ble IKKE bra, for vanlig kokos suger ikke til seg væske.
Det samme skjedde da jeg skulle bruke malte mandler i sted for mandelmel. Konsistensen ble helt feil! Mandelmel ser og kjennes ut som mel, ikke som malte mandler!
Grovmalt hvete har jo ikke akkurat samme egenskaper som hvetemel heller,liksom!:p

Camomilla sa for siden:

Ah, skjønner - takk :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.