Jeg er ikke sikker på valnøttene dine, men jeg har lest at "samme" matvaren kan ha ulikt karboinnhold.
F.eks inneholder de grønne avokadoene mere karber enn de brune. Sånn er det bare ;)
Jeg har tenkt at det kan ha noe med modningen, jordsmonnet, sol og gjødsel?
Noen frukter/bær blir ekstra søte jo lengere de får modnes...
Er de californiske nøttene i amerikansk originalemballasje. Hvis så er tilfelle, er amerikansk standard å oppgi kostfiber sammen med andre kabohydrater. De opererer derfor ofte med begrepet "net carbs", som normalt tilsvarer norsk måte å oppgi karbohydratinnhold på.
Hehehehe berre du ikkje slår opp på Valnøttene frå Den lille nøttefabrikken på Matvareguiden, så! Da får du den heilt utrolige mengden karbohydratar 303g/100g :p
Men seriously. Av og til er det lokale variasjonar mellom produsentane sine åkrer. Matvarene blir jo heller ikkje testa kvar bidige gang dei vert pakka, tenker eg, så er dei testa ein gong så blir nok emballasjen trykt som det dei vert målt til. Så kan det vere trykkfeil som gjer seg gjeldande (som med Regal Kruskakli). Så kan det vere ulike normer for angivelse - som Kula nemnde, i Europa trekkes kostfiber frå næringsinnhaldet mens dei inkluderes i amerikanske varer... ja det er ikkje godt å seie. Sjølv stussar eg veldig på kvifor Landlord Tomatpurè har ulikt karbohydratinnhald alt etter om det er på boks eller glass... Nei det er ikkje alltid godt å vite kva ein kan vere trygg på eller ei.
Teorien om kostfiber som ikke er trukket fra på de californiske valnøttene høre logisk ut. Da håper og tror jeg at valnøttene fra begge posene inneholder ca 3 gram karbo pr. hundre gram :)
Ved søk "Mat på data" er resultatet 3.3 gram.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.