< Tilbake til oversikten

Hvor mye karbo er det ca i en banan?

paprika sa for siden:

Har endelig funnet en løsning på frokost, og det heter proteinpulver med jordbærsmak. Blander med frosne jordbær, helmelk og en halv banan. Nyydelig. Banan er jo fy - fy, men hjelper veldig godt på den noe ugne ettersmaken på proteinpulveret.

Kanutten sa for siden:

21 karber pr 100 gram...

Nerthus sa for siden:

En banan veier i overkant av 100 gram, altså rundt 20 gram karbo (halv banan ca 10 gram). 2 dl helmelk ca 10 gram karbo. Jordbær ca (fra hodet) 6 gram karbo pr 100 gram? (=23 + gram karbo). I tillegg er det vel noe karbo i proteinpulveret også?

Bland heller med halvt om halvt med fløte og vann og bringebær, og kutt bananen hvis du ønsker å redusere karboene.

Iflg ketolysekuren skal du vel ligge på rundt 15 gram pr dag - hvor det meste skal komme fra grønnsaker?

Jeg anbefaler igjen cappuchinosmoothien jeg har gnålt om omatt og omatt ler - den ligger på rundt 2-5 gram karbo avhengig av hvor mye proteinpulver du blander i - og har INGEN ettersmak av proteinpulveret. I tillegg har jeg nå prøvd å erstatte noe av fløten med soyamelk som gir meg mindre kcal, og som samtidig ikke gjør noe med smaken :)

Siden jeg har litt pulverkaffe i den drikker også sambon min den - han klarer ikke frokost - men denne drikker han glatt på morgenkvisten :)

Cherry sa for siden:

Banan, på ketolyse? Er du i ketose etter dette da? Det er iallefall bra at du spiser karbene dine på morgenen så du får brent de opp. Den ugne ettersmaken går bort om du lar proteinshaken stå i 15-20 minutter før du drikker den :)

nellie sa for siden:

Skulle nesten tro du fikk provisjon:lol:

Kanutten sa for siden:

:lol:

Nerthus sa for siden:

Fnis - ikke sant!? Hadde jeg det hadde det blitt litt større og dyrere julegaver på alle i år ;) Jeg bare ELSKER den smaken og den har berget meg så mange ganger i løpet av det året jeg har holdt på... ;)

nellie sa for siden:

Du kan jo spørre om ikke de kan sponse deg:p

Nerthus sa for siden:

Litt usikker på hvem som skal sponse, de som leverer proteinpulveret - eller de som hadde den opprinnelige oppskriften... ;) Livet er for kort til å leve HELT uten sjokoladesmak i munnen!! :P

Cherry sa for siden:

Det er for kort uten sjokolade, det er ALTFOR langt med kaffesmak i munnen:p

Nerthus sa for siden:

:lol: jeg drikker ikke kaffe en gang... men er den gjemt sammen med sjokoladesmak.... mmmmmmm!

Mat er min medisin sa for siden:

‎100g banan inneholder 75 g vann og 21 g sukker. Hvis du tar vekk vannet består en banan av 21/25 deler sukker, dvs 84 % sukker.

En medium banan uten skall veier ca. 150g. det blir ca. 33g sukker. Fruktose er 30-50 % søtere en vanlig sukker. Vi sier noe midt i mellom og legger til 12 g. En banan inneholder da fruktose tilsvarende 45 g vanlig sukker. En dl sukker veier 90 g. En medium banan er ½ dl sukker.

20 bananer = 1 liter sukker eller 900 g.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.