< Tilbake til oversikten

Sjokoladesoufflèmuffins med peppermyntekrem

Lisbeth sa for siden:

Oppskrift med bilder her

Ingredienser:
85 g usaltet smør i terninger
170 g mørk sjokolade i biter
1/4 ts pulverkaffe
3 eggeplommer
3 eggehviter
6 ss sukrin
1/4 ts salt[url="http://4.bp.blogspot.com/_hNxEeeEzJUk/TPeHT1UIyuI/AAAAAAAAAfs/cCAaGgIAwgA/s1600/soufflemuffins03.jpg"][/url]
1 ts vaniljepulver

Peppermyntekrem:
70 g hvit sjokolade i biter
1 dl kremfløte
4-5 dråper peppermynteolje (fåes på apotek)

Fremgangsmåte:
Start med peppermyntekremen; brekk sjokoladen i biter og ha den i en bolle.
Kok opp fløten og hell den over sjokoladen. La det stå i ett minutt før du rører det glatt. Tilsett peppermynteolje og rør igjen.
Legg plastfolie over bollen og sett i kjøleskapet i minst to timer.

Ha smør, mørk sjokolade og kaffepulver i en kjele. Varm opp ved svak varme til alt er smeltet.
Fjern kjelen fra varmen og avkjøl litt, rør av og til.
Pisk sammen eggeplommer og 3 ss sukrin med en miksmaster til eggedosis. Miks inn den lunkne sjokoladeblandingen og vaniljepulveret.
Pisk sammen eggehvitene i en ren bolle til en myk krem. Tilsett salt og 3 ss sukrin gradvis, og pisk eggehviten stiv.
Vend eggehviten forsiktig inn i sjokoladeblandingen.

Ha 14 papirformer i muffinsbrett eller bruk doble former. Fordel røra i formene.
Stek midt i ovnen ved 175 grader i ca 20 minutter.
Avkjøl i formen. Muffinsene vil synke sammen i midten når de blir avkjølte.

Pisk peppermyntekremen stiv og fordel den på muffinsene. Riv litt sjokolade på toppen.

Spis gjerne med skje rett fra formen. Siden det ikke er mel i de vil de være mykere enn vanlig muffins.

e84 sa for siden:

visste vel at det måtte være du lisbeth som hadde lagt ut denne oppskriften da jeg så overskriften.... du slutter ikke å imponere altså. hvordan i all verden skal man klare å velge hva man skal prøve seg på til jul av alt det himmelske du kommer med da?
Hva skal du lage til jul? :)

senorita sa for siden:

Gudameg så mye godt du lager.. ser i alle fall godt ut.. Men spiser du alt dette digge hver dag? Er jo mye kaker og konfekt og sånt... :D

men hvit sjokolade er det vel en del karber i?

Heaven sa for siden:

Oh my detta så HERLIG ut!

Lisbeth sa for siden:

Jeg har ikke bestemt meg enda.. jeg har noen oppskrifter til jeg skal teste ut før den tid ;)

Jeg har en samboer som er veldig flink til å hjelpe meg med å spise opp.. :p

Jeg har kasta papiret til den hvite sjokoladen jeg brukte i dag så jeg er ikke sikker på hvor mange karber det er i den, men cavalier sin hvite sjokolade har litt i underkant av 10 g pr 100 g vare, og sukkerfritt sin har 9 g :)

Ja, de er gode :p

senorita sa for siden:

oj såpass lite karber ja :D da må jeg handle inn hehe

Titti sa for siden:

OMG! :sikle:

Zillah sa for siden:

Denne her må eg legge i oppskriftsmappa mi til en spesiell anledning.
Sjokolade.... soufflé... peppermynte... kan det bli bedre? Eg tviler, men tar gjerne imot vidare forslag :D

Heaven sa for siden:

Laget disse i dag og jeg sier det bare: OH MY GOOOOOOOOD de er så gode!!!!!!!!!
men hvor mye er i det EN av karber?

Lisbeth sa for siden:

Det kommer an på hvilke sjokolader du har brukt.. med de jeg brukte er det i underkant av 1 g kh pr stk :)

Heaven sa for siden:

Er så treig s har ikke sett svaret ditt før nå.

Jeg har brukt Cavalier sin ekstra mørke + hvite

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.