6 ss mandelmel
4 ss sukrinmelis
1/2 ts pepper
1 ts kanel
1/2 ts nellikk
1/2 ts ingefær
1 ts natron
2 ss fløte
2 eggeplommer
50 gram mykt smør
(eller litt mer ;))
Bland sammen alt det tørre. Juster gjerne kryddermengde etter hvilket krydder du liker best! Bland deretter inn fløten og tilslutt smøret.
Deigen kan trilles til kuler med en gang. Den er myk og lett å arbeide med – og smaker nydelig
Stekes midt i ovnen på 175 grader, i 8-10 minutter hvis de er små, litt lenger hvis de ble julekuler
er det forskjell på sukrinmelis og sukrin? kan man ikke bruke sukrin(vanlig, kan ikke se at det står melis på pakken jeg kjøpte i går...) i denne oppskriften?
Mandelmel...lager dere det selv?? Eller kan det kjøpes?? -har sett det i mange oppskrifter, men har aldri laget noe av det, da jeg aldri helt har visst hva det er:o
Stevia er jo svært mye søtere enn sukrin, så da bør du smake deg fram. Sukrinmelis fås kjøpt på helsekost. Det er finmalt sukrin, og passer mye bedre i småkaker. Den krystalliserer seg ikke slik sukrin gjør, men kan gi den samme kalde følelsen. Derfor bruker jeg ikke så mye i oppskriftene mine.
Det kan nok være godt med litt ekstra smør i deigen, og heller la den stå litt kaldt og sette seg.
Mandelmel er ikke det samme som kvernede mandler. Melet kjøpes på helsekost eller hos funksjonellmat.no. Det er mye mer fiberrikt, og kan ikke erstattes med samme mengde hvis du vil bruke kvernede mandler (du må bruke mer av sistnevnte).
Du har så fantastiske mange spennende oppskrifter i bloggen din. Helt imponert jeg.
Fra å ha tenkt at jeg skal ha helt lavkarbofri jul og romjul, så vurderer jeg nå sterkt at den pausen varer en-tre dager for å smake på forskjellig, og så leve lavkarbo resten.....med innslag av dine godis og småkakealternativer.
Obs! Jeg hadde glemt å føre opp to eggeplommer, har rettet det nå. Det er 8 karber per 100 gram mandelmel. Jeg regner aldri ut karber, men et kjapt overslag gir 10 i hele deigen. Litt avhengig av hvor små/ store du lager nøttene, får du ca 20-30 nøtter.
Mandelmel kan kjøpes på Helsekostforretninger. Er litt dyrt da :-( 90,- for en halv kilo der jeg handler. Tror ikke det er så enkelt å lage selv da mandlene avgir en del fukt i form av olje når de males/kvernes.
Å denne var super! Eg elskar pepperkaker og pepparnøtter og har tenkt at pepparkaker er umogleg å lage lavkarbo. Men lavkarbo pepparnøtter er ein super erstatning.:)
Men jeg syntes de ble litt sterke. Tror kanskje jeg prøver uten pepper, men med de andre krydrene neste gang.
Får du di harde? De var litt myke inni i går, men har ikke sjekket i dag. Kansje jeg skal steke de litt lengre. Men sytes egentlig ikke det gjorde så mye at de var litt myke inni da. :)
Da har jeg laget disse, skal bytte ut sukrin melisen og ha litt mindre kuler, ble pepper boller her!:p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.