< Tilbake til oversikten

Peppernøtter

cillesnuppa sa for siden:

Innlegget i sin helhet, med bilde, kan leses her: fristendelavkarbo.wordpress.com/2010/12/01/peppern%c3%b8tter/

6 ss mandelmel
4 ss sukrinmelis
1/2 ts pepper
1 ts kanel
1/2 ts nellikk
1/2 ts ingefær
1 ts natron
2 ss fløte
2 eggeplommer
50 gram mykt smør
(eller litt mer ;))

Bland sammen alt det tørre. Juster gjerne kryddermengde etter hvilket krydder du liker best! Bland deretter inn fløten og tilslutt smøret.
Deigen kan trilles til kuler med en gang. Den er myk og lett å arbeide med – og smaker nydelig
Stekes midt i ovnen på 175 grader, i 8-10 minutter hvis de er små, litt lenger hvis de ble julekuler

Fredrikke07 sa for siden:

Da er det visst bare å reise å handle i morgen:p,he,he, he.

Har helsekost sukrinmelis?:)

Mellon sa for siden:

Jeg har alle ingridiensene, dette må testes :D

senorita sa for siden:

jeg har ikke sukrinmelis men stevia må vel kunne brukes? det er jo samme konsistens?

sigboh sa for siden:

Jeg også lurer på det, om vi kan bruke annet søtning altså. Jeg takler ikke sukrin :(

ekenna sa for siden:

er det forskjell på sukrinmelis og sukrin? kan man ikke bruke sukrin(vanlig, kan ikke se at det står melis på pakken jeg kjøpte i går...) i denne oppskriften?

senorita sa for siden:

sukrin og sukrinmelis er ikke samme.. sukrin er som sukker.. sukrinmelis har konsistens som vanlig melis..

ekenna sa for siden:

Hmm, da får jeg se om det er mulig å få tak i sukrinmelis også da. ;)

Fofa sa for siden:

Mandelmel...lager dere det selv?? Eller kan det kjøpes?? -har sett det i mange oppskrifter, men har aldri laget noe av det, da jeg aldri helt har visst hva det er:o

Stevia er jo svært mye søtere enn sukrin, så da bør du smake deg fram. Sukrinmelis fås kjøpt på helsekost. Det er finmalt sukrin, og passer mye bedre i småkaker. Den krystalliserer seg ikke slik sukrin gjør, men kan gi den samme kalde følelsen. Derfor bruker jeg ikke så mye i oppskriftene mine.

Det kan nok være godt med litt ekstra smør i deigen, og heller la den stå litt kaldt og sette seg.

Mandelmel er ikke det samme som kvernede mandler. Melet kjøpes på helsekost eller hos funksjonellmat.no. Det er mye mer fiberrikt, og kan ikke erstattes med samme mengde hvis du vil bruke kvernede mandler (du må bruke mer av sistnevnte).

Tiki sa for siden:

Du har så fantastiske mange spennende oppskrifter i bloggen din. Helt imponert jeg.

Fra å ha tenkt at jeg skal ha helt lavkarbofri jul og romjul, så vurderer jeg nå sterkt at den pausen varer en-tre dager for å smake på forskjellig, og så leve lavkarbo resten.....med innslag av dine godis og småkakealternativer.

Bloggen din er lagret på mine Favoritter :)

Fofa sa for siden:

Ok, takk for svar. Hvor mange karber er det i mandelmel? Må kanskje stikke å kjøpe det i dag...

Mellon sa for siden:

Hvor mange karber har disse?

Obs! Jeg hadde glemt å føre opp to eggeplommer, har rettet det nå. Det er 8 karber per 100 gram mandelmel. Jeg regner aldri ut karber, men et kjapt overslag gir 10 i hele deigen. Litt avhengig av hvor små/ store du lager nøttene, får du ca 20-30 nøtter.

Mellon sa for siden:

2 eggeplommer ja, det var litt sent nå kanskje.... Men, var jo ikke store oppskriften, så kan nok fint lage igjen.

bluedog sa for siden:

Mandelmel kan kjøpes på Helsekostforretninger. Er litt dyrt da :-( 90,- for en halv kilo der jeg handler. Tror ikke det er så enkelt å lage selv da mandlene avgir en del fukt i form av olje når de males/kvernes.

sigboh sa for siden:

Jeg bare kverner mandlene i mandelkvern jeg. Funker faktisk ganske fint :)

Khb sa for siden:

Å denne var super! Eg elskar pepperkaker og pepparnøtter og har tenkt at pepparkaker er umogleg å lage lavkarbo. Men lavkarbo pepparnøtter er ein super erstatning.:)

Nero sa for siden:

Tror du det er mulig å bruke sojamel i stedenfor mandelmel?

Fofa sa for siden:

Jeg ville ikke brukt soyamel pga den smaken den har... men, du kan sikkert prøve...

Beklager til deg som rakk å prøve før jeg kom på de manglende eggeplommene! Jeg har ikke kjennskap til soyamel, så det vet jeg ikke!

Tiki sa for siden:

Denne skal prøves i dag, bare mannen får tak i malt nellik....håpe

marjusen sa for siden:

Jeg har ikke natron, men kan dette erstattes av bakepulver?

Tiki: tusen takk, det var et strålende kompliment ;)

Mandelmel inneholder 8 karber per 100 gram, om jeg minnes rett. Brukte opp bunnen av en pose i dag for å lage troika ;)

Bakepulver går supert, har prøvd det og ;)

Husk at nellikk ikke er livsnødvendig, bare godt ;)

Tiki sa for siden:

Mannen fikk tak i nellik i går ;-)

Men jeg syntes de ble litt sterke. Tror kanskje jeg prøver uten pepper, men med de andre krydrene neste gang.

Får du di harde? De var litt myke inni i går, men har ikke sjekket i dag. Kansje jeg skal steke de litt lengre. Men sytes egentlig ikke det gjorde så mye at de var litt myke inni da. :)

LibraGirl sa for siden:

Da har jeg laget disse, skal bytte ut sukrin melisen og ha litt mindre kuler, ble pepper boller her!:p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.