Jeg synes det er et ord som brukes for mye, eller brukes i en feil setting, og det er bruken av å "sprekke".
Jeg synes det er greit å bruke den tanken om du går på en pulverkur, men ikke om du spiser mat som ikke inneholder noe særlig karbohydrater. Det blir feil å tenke "oss og de andre". Man går ikke på en sprekk på lavkarbo. Da er det enten blitt gjort en feil et eller annet sted, eller så liker man ikke å spise mate med innskrenket karbohydratinntak. Jeg tror at i 9 av 10 tilfeller, så er det en feil som er gjort.
Om man velger å spise mer karbohydrater en stund, om det så er for en helg eller 1 år, så ikke tenk på det som en "sprekk". Bare annerledes kost. Om du går opp i vekt, så ok, kosten er ikke sunn, men det vet du jo.
Man kan ikke sprekke om man ikke går på en kur. Det er det jeg mener. Og det er blitt så negativt ladet det ordet, at det kan føles som et nederlag om man føler at man sprekker.
Men jeg tenker ikke så mye over det som deg. Hvis jeg feks tar en skje med yoghurt eller smaker litt på en pepperkake så sier jeg at "jeg sprakk i gjerningsøyeblikket". Jeg gjorde jo en feil, men bare kaller det for en sprekk.
Men ser absolutt hva du mener altså. Er bare en figure of speach for min del:)
800 gram sjokolade på en ettermiddag, for eksempel, kan ikkje det heller kalles en "sprekk"? For meg er sjokolade litt som narkotika. Eller alkohol for ein alkoholikar. Det å vere avholds er heller ingen kur, men ein livsstil ein er nøyddt til å følge resten av livet. Om ein da våknar opp på ein haug tomme flaskar, ja da har ein hatt ein sprekk. Akkurat som eg og sjokoladen.
Ellers er eg veldig enig med deg. Eg kan faktisk velje å smake på ting som normalt ikkje får plass i mitt daglege kosthald ein gong i blant, utan at eg ser på det som ein sprekk. Eg smakte på kake på bursdagen min, utan at eg kaller det verken ein sprekk eller ein utskjeielse. Men om eg skulle finne på å putte i meg 3-4 store sjokoladeplater på ein kveld, da føler eg at det er eit passande begrep, faktisk.
Ja, jeg er enig med deg i at det blir for negativt å hele tiden snakke om "sprekker". Alle mennesker spiser litt annet enn sitt vanlige daglige kosthold av og til - uten at de føler at de har gjort noe alvorlig galt!
Jeg skjønte ikke helt den med at hvis man går på pulverkur, da er du enig i at det er sprekk, men hvis man spiser lavkarbo og trykker i seg en sjokoladeplate, da er det ikke sprekk? Synes at uavhengig av kur, så er en evt utskeielse en utskeielse. Med mindre man ikke tar seg inn da.. Da er det fail, inntil man evt tar seg inn igjen.
Ord får vel den betydningen man gir dem... Hvis man synes det høres forferdelig ut med sprekk og lar ordet alene styre hele resten av uka, da bør man kanskje kalle det for noe annet:)
Poenget mitt er vel EGENTLIG å kaste bort tanken på av å spise mat med liten eller ingen karbohydrater er en kur. Om en spiser vanlig mat da, med mye karbohydrater, og så en dag ikke orker å spise så mye karbo, men havner helt nede på 50 gram den dagen, har da høykarbomannen "sprukket"? Siden han ikke spiste så mye karbo som han "burde" i følge ernæringsrådet? Vi tenker jo ikke sånn den veien, så hvorfor tenke sånn om man spiser lavkarbo?
Pulver og liknende er kurer, altså noe som har en begynnelse og en slutt. DA kan man kalle det sprekk. Synes jeg. Pirkete? Ja. Men likevel er det viktig å forstå at lavkarbo ikke er en kur, og derfor dette innlegget. Fordi jeg har møtt mange som ikke virker å skjønne dette poenget.
Er vel egentlig enig med BitTorres her.
Det som kan ligge som en kjerne til forvirringen er at innlegget ligger på Ketolyseforumet... og ketolyse er en kur (som siden bør føre til et lavkarbokosthold). Så om vi, som "skal" ligge under 15/20 gram karbo om dagen, overgår dette, så er det jo en "sprekk", uansett om man gjør det med vilje eller ved en glipp. Men om man spiser lavkarbo som en livsstil, så er jeg absolutt enig.
Jeg er enig - men for de av oss som er opptatt av vekttap i tillegg til et godt dagligdags kosthold, vil det jo være en "sprekk" å spise noe høykarbo en dag, i forhold til den målsettingen. Det betyr ikke nødvendigvis at den som har sprukket anser kostholdet som en kur, bare at et konkret mål ikke er nådd ennå, og utskeielsen ble en sprekk i forhold til dét. :)
Når det ikke er planlagt og man uten å aksepterer det spiser mye sjokolade, potetgull, brød etc når man til daglig er bevisst på å ville ned i vekt med lavkarbomat må det kalles en sprekk. Det du skriver i innlegget ditt er ingen sprekk, men folk har sprekker. Man kan kalle det utskeielse istedet siden det ikke er en tidsbegrenset diett dette her.
Jeg kaller det sprekk så lenge jeg ikke klarer følge de planer og intensjoner jeg har for meg selv. Akkurat som et budsjett.. :p Kan hende rammene er for stramme, men det får jeg heller ta opp på neste styremøte.. :o
MEN jeg kan tillate meg utkjeielser og DE er både planlagte og budsjetterte i karbosammenheng! :heia:
Hmm. Vet ikke om du har lest boka om ketolyse jeg? Der står det flere ganger at KetolyseKUREN er en kur. Og at ordet Ketolyse er satt sammen av han som har skapt ketolysekuren. Å være i ketose er vel navnet på det som skjer med kroppen. Ketose og Lipolyse er Ketolyse. Så vidt jeg husker iallefall.
Det er vel et spørsmål om definisjon.
Jeg er litt rask med å kalle det en sprekk dersom jeg spiser 25 karber en dag.
Samme da jeg gikk på lavkalori, da var det en sprekk dersom jeg åt 3 brødskiver til kvelds.
Men så går jeg på en skikkelig sprekk, og overspiser i 2 uker, legger på meg 5 kg og spiser sikkert 5000 kcal for dagen.
Det er jo det som egentlig er en sprekk for meg, ikke hvis jeg ikke holder meg akkurat til skjemaet en dag.
Ja, man kan ikke si til andre hva eller når de har en sprekk fordi det er individuelt hva man mener er en sprekk. Vi har jo forskjellige toleransegrenser.
En sprekk vil jeg si er når man tryner i karbo OG fett lasset. Ordentlig fråtser. Helt uplanlagt. Men om man en dag spiser litt mer enn beregnet til ett eller to måltider, så er det en utskeielse. Akkurat som jeg kan si at jeg skeiet ut med et vinglass, aløtså noe man gjør innimellom, men ikke daglig.
Sprekk vil jeg kaller det om man faller for eller stuper i en fristelse, når man egentlig ikke har tenkt.
Utskeielse vil jeg kalle det når man har planlagt det.
Jeg har avveket fra lavkarbo-kostholdet ved to anledninger (to måltid altså), og begge gangene var det noe jeg hadde planlagt på forhånd, gledet meg litt til (italiensk is, folkens!!) og lot det være med det. Når den isen var spist (og nytt!) var det rett tilbake på lavkarboen igjen.
Syns det er en fin tanke å si at det ikke er en sprekk ja, for dette må jo ses på som en livstil, og ikke en diet- er som vegetarianere, er det ikke kun i en periode.
Men jeg kejnner jeg har mindre og mindre behov for karber, og snop smaker ikke så godt lenger, så det blir helt fjern å spise det. Min "sprekker" er mer et resultat av sosialt press. Når vi er ute på ting, eller blir servert mat hos andre, så får jeg meg ikke til å si nei, selv om jeg fint kunne det- men sosialt sett føler jeg presset til å måtte spise.
Det stemmer per definisjon ikke. Det er ikke sånn at alle som er inne i ketose (kostindusert) kan si at de følger ketolysekuren - som er en kur, og er ment å ha en begynnelse og en slutt. At mange (meg selv inkludert) kjører egne varianter som i større eller mindre grad er tilpasset og ikke helt følger opplegget, blir jo en annen sak. Når vi snakker om ketolyse - jeg antar vi alle mener ketolysekuren når vi gjør det - må vi jo ta utgangspunkt i kuren slik den er ment å være.
Jeg sa ikke at alle som er i ketose følger ketolyse; jeg sa motsatt. Jeg sa at følger man ketolyse er man i ketose... Det er ørten andre grunner til at man kommer i ketose. Ketolyse er bare en av dem.
Okei, da beklager jeg :)
Da du skrev "Ketolyse er det å være i ketose" tok jeg det bokstavelig, og tenkte bare det var greit å rette på det for diskusjonens skyld (og fordi mange både her inne og utenfor forumet ser ut til å tro at så lenge kroppen er i ketose, så følger man ketolysekuren).
Det Kanutten skreiv er jo riktig, du har berre forstått det omvendt.
All ketolyse = ketose (jfr alle kråker er fuglar)
All ketose ≠ ketolyse (jfr alle fuglar er ikkje kråker)
Men dette var ein "liten planlagt sprekk" i tråden, rofl.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.