< Tilbake til oversikten

Pepperkaker

Sykepleierstudine sa for siden:

Jeg ser at slaget mot skikkelige pepperkaker er tapt, men denne oppskrifta var noe i nærheten. Jeg fikk de tilogmed sprø. Håper ikke det var fordi jeg glemte de i ovnen.

1 egg
20 gr sukrin
50 gr smør
halv ts nellik
1 ts kanel
noen dryss med ingefær
100 gr finmalte mandler

Smelt smøret og bland sammen. Jeg stekte de på 175 grader, men mulig det er litt mye.

Tilogmed konsistensen ble pepperkakedeiglignende. Jeg satte den i kjøleskapet noen minutter, men kan sikkert med fordel stå lenger. Var litt vansklig å bake de ut, men tok litt vann på fingeren, så gikk det bra.

Etter de var stekt så la jeg de på en rist på benken og da ble de sprø.

Mektige saker var det også!

sigboh sa for siden:

og en halv teskje pepper vel? Blir jo ikke pepperkaker uten pepper! :O

Victory sa for siden:

Ooh så bra!
Hvordan smakte deigen??? ;) Liker den bedre enn selve kakene jeg... hehehe....

Gracella sa for siden:

Hvor lenge skal de steke?

Sykepleierstudine sa for siden:

jeg vet ikke helt hvor lenge de skal steke, man må nesten bare følge med. Mine ble som sagt brente.

vet ikke hvordan deigen smaker:)

Titti sa for siden:

Oj, takk for tips. Må prøves :)

Victory sa for siden:

:eek: Ikke smakt på deigen!!!! :eek:
Kanskje ikke alle som kan spise det som godteri... ;)

Biggie Small sa for siden:

Se nederst i tråden for endringer i oppskriften :)

Jeg prøvde meg frem med en 1/2 normal-oppskrift og byttet ut litt forskjellig. Deigen ble perfekt konsistens! Resultat kommer i morgen.

100 g meierissmør
1 dl sirup (sukkerfri type - deigsmaken er litt avhengig av kvaliteten/aromaen fra syrupen).
1,25 dl sukrinmelis + stor dæsj pulvernatreen el. lign.
1.5 dl kremfløte
½ ts nellik
1 ts ingefær
½ ts pepper
1 ts kanel
2 ts bakepulver
225 g melblanding (200 gr. til deigen + 25 gr. til dagen etter ved kjevling).

melblanding:
50 gr. glutenmel
40 gr. kokosmel
30 gr. mandelmel
50 gr. jyttemel teff grønn
40 gr. sammalt hvetemel (finmalt type)
10 gr. fiberhusk
1 ts. gelatinpulver

10+2+3+30+25+2+1= 75 karb. /20 pepperkaker = 3,5 karb. pr. pepperkakemann :)

(Orginalen med 20 pepperkakemann ville gitt 15-20 kh. pr. stk..)

Pepperkakeformer. I stekeovnen: 175 ° C, ca. 10 minutter (prøv deg frem).
Bland smør, sirup og sukrinmelis/natreen i en kjele. Varm opp til meliset er helt smeltet.Ta kjelen av platen og avkjøl blandingen noen minutter. Rør i fløten til en jevn væske. Bland krydder, bakepulver (alt tørt) i melblandingen. Sikt 200 gr. av melet i gryta. Rør alt sammen til en jevn deig. La deigen ligge i gryta og tykne noen minutter til den slipper grytesiden og holder seg sammen. Legg plastfolie over toppen av en skål og "dump" deigen oppi. Pakk folien rundt deigen og la ligge i kjøleskap til neste dag. Elt deigen i resten av melblandingen (25 gr.) på bordet og kjevle den ca. 3 mm tykk. Stikk ut forskjellige figurkaker og stek dem gyllenbrune. Avkjøl kakene på rist. Pynt dem eventuelt med melisglasur etc.

Hvis du ikke har sukkerfri syrup kan du prøve med vanlig sirup (reduser til 1/2 dl.) som gir 40 kh. ekstra men ennå mye mindre enn fullversjonen.

TrillTrall sa for siden:

Jeg har de siste 12 årene (etter at jeg fikk barn) lest (og prøvd) et utall pepperkakeoppskrifter og ingen av dem inneholder pepper. :) Så hvorfor de har fått navnet sitt kan man jo lure på...

sigboh sa for siden:

Tror det er fordi de originalt inneholder en liten dæsj pepper. Jeg liker de best sånn :D hihi. Smaken er som baken!

Titti sa for siden:

Blir spennende å høre resultatet når de er ferdig stekt, Biggie Small. :)

Sunako sa for siden:

Denne oppskriften virker lovende! Og jeg som trodde det ikke ble noen pepperkaker i år. Hvor får man kjøpt sukkerfri sirup og jyttemel? Helsekost?

Sirup prøv www.iherb.com eller www.netrition.com/
Jyttemel finner du i større butikker som COOP og også på helsekost (OBS: grønn pakke!).

Biggie

Sunako sa for siden:

Takk! Innom helsekosten rett nedi gata tidligere i dag, men... Hadde selvsagt fått med meg den rødbrune pakken med mel! Oppgitt Stod teff på den så da havnet den bare oppi kurven. Men denne kan altså ikke brukes?! Hvordan skiller den seg fra den grønne?

kamp sa for siden:

EKSTREM forskjell, ingenting annet å si..

Fibra teff grønn pakke inneholder
Råris, bokhvete, mais, sukkerrør, teff, husk, potetstivelse, E410 (Johannesbrødkjernemel), E415 ( Xantangummi), E417 (Tarakjernemel).

Energi 1246 kj, Protein 8,7 g, Karbohydrat 61,9 g, Fett 1,7, Fiber 8,3 g, Jern: 2,7 mg

Mens den du har inneholder bare teff og har vleidg dårlig bakeegenskaper fordi dem er veldig "tynn"..

Etter et døgn i kjøleskapet ble deigen litt for hard, dvs. kokosmelet økte nok behovet for væske. Så har økt til 1,5 dl. fløte og spar 25 gr. av melblandingen til du skal kjevle det ut dagen etter.

nytt forsøk kommer.. :)

Lillemy71 sa for siden:

Venter i spenning jeg nå Biggi :spent::spent::spent::dulte:

Dette ble bra! Smakte som ekte saker untatt noen små detaljer som jeg har modifisert oppskrift på her. Men jeg spiste dem opp før jeg fikk tatt bilde :D Skal ta en grand-finale ASAP med bilder trenger bare kokosmel og butikkene er tomme..

100 g meierissmør
1 dl sirup (sukkerfri type - deigsmaken er litt avhengig av kvaliteten/aromaen fra syrupen).
1-1,5 dl. sukkererstatning (f.eks. 1 dl sukrinmelis + stor dæsj splenda og natreen) poenget er å få vekk den kalde smaken til sukrin.
1.5 dl kremfløte
½ ts nellik
1 ts ingefær
½ ts pepper
1 ts kanel
2 ts bakepulver
225 g melblanding (200 gr. til deigen + 25 gr. til dagen etter ved kjevling).

melblanding:
50 gr. glutenmel
40 gr. kokosmel
30 gr. mandelmel
50 gr. jyttemel teff grønn
40 gr. sammalt hvetemel/speltmel (finmalt type)
10 gr. fiberhusk
1 ts. gelatinpulver

10+2+3+30+25+2+1= 75 karb. /20 pepperkaker = 3,5 karb. pr. pepperkakemann

(Orginalen med 20 pepperkakemann ville gitt 15-20 kh. pr. stk..)

Pepperkakeformer. I stekeovnen: 175 ° C, ca. 10-15 minutter (prøv deg frem).
Bland smør, sirup og sukrinmelis/natreen i en kjele. Varm opp til meliset er helt smeltet.Ta kjelen av platen og avkjøl blandingen noen minutter. Rør i fløten til en jevn væske. Bland krydder, bakepulver (alt tørt) i melblandingen. Sikt 200 gr. av melet i gryta. Rør alt sammen til en jevn deig. La deigen ligge i gryta og tykne noen minutter til den slipper grytesiden og holder seg sammen (husk å smake og si "nam!") :p . Legg plastfolie over toppen av en skål og "dump" deigen oppi. Pakk folien rundt deigen og la ligge i kjøleskap til neste dag. La deigen stå på benken noen timer dagen etter for å bli myk nok. Man trenger knapt det ekstra melet til bordet. Kjevle den ca. 3 mm tykk (det blir lett mer enn 20 biter av dem!). Stikk ut forskjellige figurkaker og stek dem gyllenbrune. Avkjøl kakene på rist. Pynt dem eventuelt med melisglasur etc.

Biggie

Jepp min var en Monin Karamell, så de kan du bruke :) Bra link!

Bruker du vanlig siruper legger du bare til det det har av Kh. og reduserer til 1/2 dl. i oppskriften.

Da blir nok smaken helt normal, og fremdeles lav i antall Kh. pr. pepperkake :)

Biggie

mam sa for siden:

Vinråstoffhuset i Fjordgata selger Monin siruper. vinraastoffhuset.no/d4WBTxdbGZW.2.idium
Greitt å vite for de som bor nær Trondheim. Det står ikke om de selger noen sukkerfrie, men ringer flere og spør etter det, så skaffer de det nok. :D

Prøvde nå med bare mandelmel (70gr.) siden jeg ikke hadde kokosmel og det fungerte helt fint. Deig i kjøl til i morgen. Kommer med bakeresultater da.

ps: brukte 1 dl. sukrin + 1 dl. natreenpulver som jeg kvernet til melis. Det ble ok balansert søtt. Vanskelig å ikke gnafse i deigen når den er varm og myk fra gryta :D

Lillemy71 sa for siden:

Skuffa:hylgrine:

Har ikke lest oppskriften før nå nettopp og ser at det desverre er gluten i disse og det kan ikke jeg ha :(

Nerthus sa for siden:

god reklame at de ble spist opp før du rakk å ta bilder da :lol:

mam sa for siden:

Bruk glutenfri finbakst? Til å erstatte speltmelet med, evnt grønt jyttemel også, vet ikke om det er gluten i jyttemel.

Lillemy71 sa for siden:

Bruker ikke glutenfritt mel heller, så jeg tenker jeg lager den krydderkaka jeg hadde i fjor jeg også får dt være julekake god nok.

Beklager lilleMy er ikke god på glutenfri (enda). Prøv en av mandelmeloppskriftene istedenfor?

Mvh
Biggie

Et par bilder fra pepperkakene, de ble så gode og krispy etter en dag på benken at alle ikke-karboere synes de smakte bedre enn vanlig kjøpe-kaker:

hehe sant det! :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.