Lykkelig sa for siden:
Og jeg er såååå leiiii. Og egg. Fri og bevare meg!
Gi meg noen tips om hva andre enkle grønnsaker jeg kan spise ved siden av maten..
:mad:
Lykkelig sa for siden:
Og jeg er såååå leiiii. Og egg. Fri og bevare meg!
Gi meg noen tips om hva andre enkle grønnsaker jeg kan spise ved siden av maten..
:mad:
Gerd sa for siden:
Allt som vokser over bakken ;)
Og varier; stek, kok, damp, ovnsbak, lag moser, bland diverse, bruk urter og krydder.
Men jeg håper du spiser varierte grønnsaker, salat, slik som står i boka :ja:
Ikke bare blomkål og brokkoli, liksom.
Kitt sa for siden:
Det er flere enn deg, ser det ut til!;)
AntoniaM sa for siden:
Jeg blir også av og til litt lei av blomkål og brokkoli.
I går lagde jeg stekt rødkål. Jeg stekte kål og litt løk i olje og surret det deretter i bittelitt vann til det ble mørt. Det er litt karber både i løk og rødløk, men jeg er ikke så sær med grønnsaks-karber.
Forøvrig bruker jeg en del kinakål i grønnsakswok. Den gjør seg godt som "fyllstoff" i wok'en og passer sammen med det meste annet av grønnsaker.
sæterjenta sa for siden:
Jeg har en forkjærlighet for squash...i skiver stekt med smør og krydder, i wok sammen med det jeg måtte ha i hus. Aubergin i skiver, stekt med smør og krydder. Salat er jo veldig enkelt, kutt, legg på fat og spis. Minimais er godt både å woke og for å erstatte mais i salaten.
Lykkelig sa for siden:
Joda, jeg spiser grønne salater også. Men det blir litt ensidig.
Har ikke kål generelt ganske mye karber da? (hodekål, grønnkål, etc?) Må sjekke...
ada-emilie sa for siden:
Det går aldri en dag uten tomat og rå løk.
Hamster59 sa for siden:
Squash, paprika, selleri. Her er mye å velge i. Sellerirot og knutekål går også bra. Jeg spiser ikke blomkål hver dag. Idag raspa jeg bare litt squash oppi stekt kjøttdeig med løk, hvitløk og revet ingefær, hadde en boks tomat over og revet ost oppå. De andre spiste pasta til, det sto jeg over.
senorita sa for siden:
asparges er jo også bra tror jeg?? skal være veldig lite karber der..
Rin sa for siden:
Spinat og asparges er mine beste venner. :) Soppstuing er også godt!
senorita sa for siden:
ja spinat kan man jo spise nesten ubegrenset av :p
Carisma sa for siden:
Jeg har nettop oppdaget rettich! Den er genial til å erstatte poteter i fløtegratinerte poteter f.eks :sikle:
senorita sa for siden:
rettich.. er det noe alle vanlige butikker har? mye karber i den da?
Nesly sa for siden:
Er gullerøtter fy?
Gerd sa for siden:
På ketolyse? Ja.
senorita sa for siden:
ja det er en del karber i dem da..
Tropika sa for siden:
Jupp..
Carisma sa for siden:
Rettich
Jeg har kjøpt på innvandrerbutikk, men har sett den på både Meny og Smart club.
Den har i følge matvareguiden.no 4.1g pr 100g, så den er kanskje på grensen, men som sagt et veldig bra alternativ når man er lei :ja:
Kitt sa for siden:
Spennende! Må prøves så fort jeg får tak i noe!:)
sigboh sa for siden:
Jeg ELSKER Aubergine!
Auberginepure, stekt aubergine i skiver/terninger i smør, kokt, ovnsbakt. ALT. Nam<3
Sugarmom sa for siden:
Hva med sjaminjong? Jeg spiser det neste hver dag og det er så fantastisk digg :) stekt i smør med litt salt og pepper på :)
Må kjøpe Asparges i morgen :) (ferske).. det er utrolig godt dampet :)
Kari Marita sa for siden:
Brokkoli,blomkål grateng,med smør og salt og pepper mosa sammen er godt.Avakado,sopp,tomat.løk,agurk,aubergine,scuash.det er mye gode grønnsaker.Jeg er på 4 uka på pfmf kuren og er lei av tørr og kjedelig mat,gleder meg til mere variasjon.Men har gått ned ca 5 kg å da,så det virker:).
Kari Marita sa for siden:
psmf heter det foresten.
Terjemat sa for siden:
Sopp er ingen grønnsak, sånn for å flisespikke :D Tror ingen her vet det :)
(i beste mening)
sigboh sa for siden:
Hva er sopp da? :o
Carisma sa for siden:
Sopp er sopp :D
sigboh sa for siden:
Jajoo.. Men den går vell innunder som grønnsak? F.eks er jo banan et bær, men det regnes som frukt. Akkuratt som tomat også er et bær men går som grønnsak. Eller?
ada-emilie sa for siden:
Mamma mia. Med tanke på varierte grønnsaker surret i panne med så mye smør at det smaker smør kan vel ingen si de ikke får vann i munne av?
Dere som spiser spinat. Hvordan bruker dere den? Som salatblader i salat eller i ovnen eller hva?
Rin sa for siden:
Fullt klar over det, men sopp er en helt gyldig tallerken-fyller, som jo er det trådstarter spør etter. :rolleyes:
Terjemat sa for siden:
Neida :) Kort sagt - dyr, planter og sopp er tre likeverdige riker, om en får si det på den måten - like høyt oppe i hierarkiet (dvs på topp).
Cyan sa for siden:
Jeg klipper og limer grønnsakslista herfra (Tillatter matvarer på Atkins Induksjon, også tillatt på ketolyse og alle andre lavkarboretninger bare i andre mengder). Og det fins vel en hel drøss med andre grønnsaker man kan spise også, men dette er i hvert fall et fint utvalg :)
Sugarmom sa for siden:
mmmmmmmm.... Sopp er digg :) Uansett om det er en grønsak, frukt eller bær :p
Idag blir det baconsurret kyllingfilet med masse sjaminjong til og noe grønt noe :)
Gwenlrin sa for siden:
Vet ikke helt hvor mye karbo du tillater pr dag, men jeg har funnet ut at det er godt å bytte ut blomkål og brokkoli en gang i blant.
Jeg har ikke eksakte mål - men mixer litt etter hva jeg finner i kjøleskapet.
Til 2 personer
3-4 Ferske Champignon (kutt i skiver)
5-6 skiver grønn squash (kutt i passe biter)
1/4 løk (kuttet i biter)
1-2 hvitløksbåter (flates med kniv - ellers hel)
1/4 rød paprika (skjært i terninger)
ca 20 g ferske sukkererter (deles i 2 el.3)
(+ev. noen småtomater delt i 2)
1 ss smør/bremyk
Nymalt svart pepper og en dæsj med seltin - ev. urtekrydder etter smak (persille, provence etc)
Alt freses i en stekepanne/wok- på god varme inntil champignonen er godt stekt.
Håper det smaker :)
Levita sa for siden:
Jeg sier det igjen: Rosenkålmos! Min favoritt er å mose rosenkål med basilikumolje og en dæsj seterrømme :)
Heaven sa for siden:
Champignoingstuing e veldig godt!
Sugarmom sa for siden:
mmmm :) Elsker champinjong! Har du oppskrift? eller er det bare å mose i vei?.. tilsette litt seterrømme etc?
Kitt sa for siden:
Jeg steker fersk sopp i biter i mye smør til de begynner å bli gyldene. Tilsetter så fløte så det godt og vel dekker bunnen i panna. Når det har kokt litt, puttet jeg opp i et par spiseskjeer med Philadelphiaost og rører til den smelter inn!
Lar det så koke til det begynner å tykne. :sikle:
Sugarmom sa for siden:
Takk kitt :) dette skal prøves idag :)
Carisma sa for siden:
Det er enda bedre med time kremost med urter!
nellie sa for siden:
Frossen spinat: Lager fløtestuet spinat eller muffins med spinat og fetaost.
Bladspinat: i lasagne og fiskegrateng eller blandet i annen nøytral salat, for å piffe opp litt:)
Sugarmom sa for siden:
Soppstuingen var FANTASTISK :D
Jeg hadde ikke philadelphia så bare klæsjet oppi noe smørost som jeg hadde :)
Digg! Digg! Digg!
Kjersti`en sa for siden:
Å det høres godt ut! Har du noen oppskrifter? Bruker du det som tilbehør eller hovedrett?? Mye nytt for meg dette her... :)
Kitt sa for siden:
Så bra!:D
Spiller vel ingen rolle hvilken ost man bruker! Man tar det man har og det man liker best! Kantarellost blir superdigg, men det finner jeg bare i Sverige!:p
Idarull sa for siden:
Jeg vil anbefale å se på denne siden for inspirasjon: genaw.com/lowcarb/side_dish_recipes.html
"Side dishes" altså middagstilbehør såvidt jeg kan forstå :p Har stor tro på blomkålmosen og gratinert blomkål.
Heaven sa for siden:
Jeg bare steker tynne skiver sopp til de blir gyldne, hiver oppi litt løk (vet at ikke alle spiser løk, men vi gjør) og så har jeg på salt og pepper. Heller fløte over og lar dette koke inn.
Yammi
Eller er egentlig ikkke jeg, er gubben som er mesterkokken. Jeg bare lærer av ham jeg
pinkcow sa for siden:
Jeg steker sopp med smør og tilsetter krydderet Timian, og det er helt nydelig:D
Anbefales:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.