< Tilbake til oversikten

Hvilken rødvin til gløgg?

Yonah sa for siden:

Jeg har null peil på viner, både med og uten mye restsukker og absolutt ikke peil på hvilken som er god til gløgg.

Men nå har jeg da kjøpt med gløggkrydder på apoteket og kunne tenke meg skikkelig rødvinsgløgg til helgen. Men hvilken vin velger jeg? Jeg må antageligvis sende mannen og han klarer kanskje ikke helt å forklare de på polet hva lite restsukker betyr:rolleyes:

Så et par tre alternativer jeg kan skrive på en lapp hadde vært kjekt.

Kanutten sa for siden:

Med rødvin så blir det såpass lite restsukker uansett med mindre du velger El Copero. Den har MYE sukker! Men velger du en billig italiensk vin får du en ypperlig gløggvin. Italienske viner har ofte mindre restsukker enn andre viner.

Yonah sa for siden:

Så egentlig kan jeg bare sende gubben på polet og si at han skal si at han skal si at han skal ha rødvin til gløgg, helst italiensk?

Kitt sa for siden:

:ja::ja::ja: Ikke trenger den være dyr, heller!

Ååååå, nå fikk jeg lyst på gløgg, nå!:sikle::sikle::sikle: Åhhhhhhhhhhhh...........

babydoll sa for siden:

De har en vin på polet som heter vino tavola eller noe slikt, som er på typ juicekartong. Den er billig, italiensk og helt okei. Passer nok supert til rødvinsgløgg!

Yonah sa for siden:

Hvor stor kartong da? Her i huset er jo gjerne 7dl flasker for store;) Og jeg kan jo ikke drikke gløgg hver dag en uke for å bruke opp noe som er enda større..

marjusen sa for siden:

Men gløggkryddermiks sier du?? Har du mer info om den? Blandes den kun med vin? Eller vin og vann?? Hvor mange karber er det?

Regna på hvor mye det blir pr kopp uten rødvin??? Jeg vil og ha gløgg:D hehe

Yonah sa for siden:

Det er krydderet man bruker i gløgg. Noen forbinder visst gløgg med den sirupen man får på butikken, men som alt mulig annet er det videreforedlet produkt. Gløggkrydder består av div. "julekryddre" og ikke noe sukker og kliss.

Det står på posen at man skal koke den opp og la den trekke en stund før man siler ut krydderet og tilsetter sterk rød saft eller vin. Jeg går for det siste, da funlight smaker rart uansett om man blander sterkt, normalt eller svakt. Man kan godt lage uttrekket over natta og sile den før bruk.

Jeg kjøpte på apotek 1, men de andre kjedene har sikkert tenker jeg.

marjusen sa for siden:

Namnam. Da har jeg vært på apoteket og kjøpt en pose med gløgg kryddermix også. Vil nok prøve litt mer kryddersmak neste gang.

Er det best å øke kryddermengden eller vannmengden om jeg vil ha litt sterkere kryddersmak på gløggen?

Skal koke opp 2 dl vann med 2 ss krydder og så sile av kryddere og blandet vannet med 1 flaske vin. Syntes det kunne vært enda mer kryddersmak jeg da;)

Også tok jeg oppi litt splenda for å søte den litt. Nam nam, ble innmari godt da. Her er det jo så kaldt i dag, så dette smakte heeelt nyyydelig. Blir god og varm i kroppen av varm gløgg ja. Anbefales!!!

Marius

Kanutten sa for siden:

Kanskje du kan kjøpe DENNE vinen da?? Det er tre små kartonger som henger sammen og det er da ca 3,33 dl i hver kartong. Det er 6 karber på en hel liter så dermed 2 karber pr kartong. Jeg synes denne vinen er helt kurant. Kjekk å ha med på tur. :o

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.