< Tilbake til oversikten

Multiallergiker og lavkarbo

*Nemine* sa for siden:

Er det noen som kan svare meg på om det er er noen "kur" som er bedre enn andre med tanke på allergi?

Jeg fikk på fredag vite at jeg er allergisk mot hvete ( men det er vel ikke noe problem her inne :D), men jeg fikk også påvist allergi på egg, eple, banan, nøtter mv..

Er dette noe som kanskje kan komme til å bli i vanskligste laget for meg da?
Og vil mitt kosthold bli for ensformig?

På forhånd, tusen takk for hjelpen:)

TrillTrall sa for siden:

Tja... Du kan jo spise kjøtt, fisk, fugl (?), grønnsaker, melkeprodukter. Kokos? Så det er ikke sikkert lavkarbo er så dumt, litt synd du ikke tåler egg, men det finnes jo mye annet godt også. :) Lykke til!

Gerd sa for siden:

Jeg ville satt opp en liste over det jeg kunne spise jeg :ja:
Åsså laga mat utfra det :)

lifejack sa for siden:

Enig med Gerd!
Er selv intolerant og allergisk i bøtter og spann, og innimellom tenker jeg "å, tenk så lett det hadde vært å spise sunt (les:lavkarbo) om jeg bare hadde tålt det og det", men det er bare et bittelite hinder som kan være litt kjedelig i starten, men etterhvert vender man seg til det, og tenker (nesten) ikke på det:)

kamp sa for siden:

Hvordan prøve er det du har tatt (blodprøve hos legen)? Målte den IgE, IgG eller IgA?

Megvel sa for siden:

Det går greit! Du må bare spise ren mat. Det burde vi jo alle egentlig :D
Det blir litt mindre "erstatningsprodukter" men da går du bare fortere ned!
Vennlig hilsen ei som ikke får melkeprodukter...

Chantelle sa for siden:

Hei!
jeg har også multiallergi.
tåler feks ikke soya, melkeprodukter, gjær, gluten, flere nøttetyper, kakao ++

MEN jeg tåler mandler, frø, belgfrukter, de fleste frukt og nesten alle grønnsaker, små mengder korn(feks bokhvete, quinoa) i tillegg til fisk og kjøtt. og jeg kan bruke kokos(feks kokosmelk). og det meste av krydder og urter kan jeg også bruke.
Jeg bruker Ghee og kokosolje til steking.
Når det er såpass begrenset så synes jeg det er ok å spise litt frukt, for smak, variasjon og søtning. Det blir ikke SÅ stor fokus på lavkarbo, men mer på hva som er sunt FOR MEG.
bruker noe proteinpulver(av kikert, ris, hamp)
Min anbefaling er å finne noen oppskrifter som er RAW FOOD/ LEVENDE MAT - der er det svært lite av allergener. jeg bruker raw food ofte til frokost og desserter(men ikke de som er veldig frukt-baserte). sjekk feks på youtube så kan du se kokker lage dette + oppskrifter ;)
ellers følger jeg mye KJERNESUNN FAMILIE...masse fine oppskrifter der også..
Og ikke minst på DETTE FORUMET ... her er MANGE oppskrifter - også som jeg kan bruke m mine begrensninger. men jeg kan ikke følge noen av filosofi slavisk, men "lage" min egen :))

ekenna sa for siden:

Heisann. Jeg er også hyperallergisk mot blandt annet egg(Når det er rått eller lite stekt/kokt), en god del frukt, nøtter, melk og så videre, men det går veldig fint! Som noen over her nevnte, spiser man for det meste rene produkter. Maten man lager, lager mann fra bunnen av, og kan selv plukke ut det man ikke tåler. Jeg syntes det er veldig greit å gå på denne dietten! Slippe å nilese alle varedeklarasjoner, spiser mindre e-stoffer, spiser bare god mat, og fremdeles går ned i vekt. Nesten for godt til å være sant! ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.