Spørsmålet står vel ganske greit i tittel, hvorfor er det tilsynelatende sånn at lavkarbodiett er favorittkostholdet til personer med alternative tilbøyeligheter? Dette er en ganske uvitenskaplig observasjon, men både i bladene mat og helse og VOF (Vitenskap og fornuft) er jo lavkarbofilosofi og alternativt vås uten rot i forskning blandet sammen i en skjønn forening. Lavkarbo har messestands på alternativmesser, og listen fortsetter.
Jeg har to hypoteser til hvorfor det kanskje vil være sånn
Folk som tyr til LCHF (eller liknende) har langvarige negative erfaringer med helsevesenet. Dette gjør at de er mer interessert i alternativ medisin, og kanskje andre alternative ting også. (dette er vel dette jeg tror er mest sannsynlig)
Lavkarbere er mer ukritiske, godtar dårligere vitenskaplige begrunnelser og er derfor mer tilbøyelige til å være alternative.
Men jeg aner ikke. Derfor vil jeg ha innspill! Masse! :D
For å få kredibilitet og å bli respektert for sine valg skulle man jo tro at LCHF (spesielt disse, de annonserer også på alternativ.no) og andre lavkarbofilosofier hadde hatt godt av å skygge unna ionisert vann, helbredelse med krystaller og himalayasalt, så hvorfor er koblingen der? Burde ikke lavkarbobevegelsen være mer opptatt av å strekke ut en hånd mot den allerede etablerte vitenskapen?
Må nok si meg litt uenig med deg her....men jeg kan jo bare snakke for meg selv. Jeg har absolutt ingen tilbøyelighet til det alternative... Jeg jobber selv i helsevestenet, og har stor tro på at det funker som det skal der.. Samtidig er jeg tilhenger av lavkarbo...
Jeg sier ikke at ALLE lavkarbotilhengere er det (meg selv inkl) men jeg har sett en ganske klar sammenblanding av alternative ting og lavkarbo uten at jeg helt har skjønt hvor det kommer fra. Derfor spør jeg ;)
Tja... Jeg er vel av den noe alternative sorten, men holder meg laaaangt unna himalayasalt, krystall-helbreding og slike ting altså! :) Jeg er vel mer alternativ når det kommer til troen på et liv etter døden, kontakt med ånder, hjelpere og sånt. :ja:
Men jeg ser ikke helt sammenhengen med lavkarbo, det er jo det naturligste som finnes. Eller kanskje nettopp derfor - man er mer i pakt med naturen når det gjelder ånder og sånt kanskje? Nei, jeg aner ikke, jeg bare babler. :lol:
Er det favorittkostholdet til mennesker med "alternative tilbøyeligheter"? Jeg trodde det måtte være ph-dietter eller raw food eller noen av de andre måtene man kan finne på å sette sammen mat på.
At det er en del alternativ-engasjerte mennesker også blant lavkarbo-forkjempere er nok ikke symptomatisk på noe annet enn at det går en alternativ-bølge i samfunnet generelt, jmf. Snåsamann på bestselgerlister i ukevis og politikere som ringer til spådamer. (Og jeg har selv opplevd at min fastlege oppfordret meg til å lese the secret, som jeg planter i samme alternativ-kategori.)
Jeg tror med andre ord ikke på noen påstand om at lavkarbo mer enn noen annen kostholdsfilosofi er knyttet til alternativmiljøet. :cool:
Ja.
LCHF-annonser på alternativ.no (Hva gjør de der? Er lavkarbo alternativt?)
Det faktum at både "mat og helse" og "VOF" skrev om to ting: lavkarbo og alternative ideer. I det siste nummeret av "vitenskap" og fornuft sto det blant annet om helsebringende ionisert vann (dette er typisk alternativ-tull) men også annonser for "VOF"-turer der man lærer om lavkarbofilososfi og matoppskrifter. Samme måten var det i Mat og Helse, da det ble trykket for en god tid tilbake.
Og bare så det er klart, det er ikke sikkert at dette er noen andre enn meg som ser dette, ikke sikkert det er sånn heller, jeg satt bare og grublet litt en kjedelig formiddag og bestemte meg for å spørre kilden ^^,
Jeg tror kanskje det kan være sånn at en del folk som er opptatt av det alternative også er veldig opptatt på å ha et kosthold som er riktig for kroppen sin. Som tidlig nevnt tror mange nok at det er raw-food, vegant kosthold eller andre varianter, men noen også lavkarbo. Når man prøver å selge inn et kosthold som man mener er naturlig og bra for kroppen (lavkarbo) så er det kanskje ikke unaturlig å rette markedsføring mot noen som man vet er opptatt av helsen sin fra før. Det må jo være enklere og mer innbringende enn å prøve å verve folk som ikke fra før er opptatt av helsen sin.
Jeg er etter egen mening veldig lite alternativ, tror ikke på så mye annet enn det som kan bevises.
Hva angår VOF så har jeg samme reaksjon som deg angående innhold i forhold til tittel. :) Men nå er det engang sånn at redaktøren av ett magasin ikke representerer alle som velger å spise LCHF.
Personlig kjenner jeg mange "alternative" mennesker. Faktisk er det mange av dem jeg ikke ville likt å diskutere kostholdet mitt med, fordi en god del av dem er vegetarianere, og så godt som alle driver vel med "kjøttfri mandag" (eller hva det nå heter). Enig med den over som snakket om raw food, det kan jeg kjenne igjen. Nå er det faktisk slik at "det alternative" har fått større og større innpass i samfunnet generelt, kjent blant de i min bransje som refortrylling. Tipper det er en hel haug av engle-fans på vektklubb hvis du bare sjekker. :)
På den andre siden er jo de fleste "alternative" opptatt av det hele mennesket, og da er jo også kosthold en viktig del, men som sagt etter min mening er det grønnsakspisere som dominerer.
Jeg er også av den oppfatningen at alternativt interesserte, er mer tilbøyelige til å velge å være vegetarianere og spise makrobiotisk og rå mat.
Jeg tror heller at noe av denne sammenblandingen skyldes at særlig D. V. Poleszynski ønsker å demme opp for denne trenden. Han ønsker å vise at det er mulig å ta hensyn til vår arts evolusjonære historie og spise kjøtt, selv om man er alternativ. Jeg er vel ikke helt overbevist om effekten, men han prøver i hvert fall.
Selv har jeg blitt mye mer alternativ etter at jeg begynte med lavkarbo, men det er slett ikke alt jeg "kjøper".
At et blad som har kalt seg "VOF" ut fra ordene vitenskap og fornuft, skriver om slike ting som ionisert vann, er kanskje med på å undergrave budskapet til bladet. (Jeg har ikke lest det selv.)
Forlaget Lille måne som ga ut bøkene "Bedre uten brød", "Det store kolesterolbedraget" og "LCHF..." har også mange alternative bøker av ymse slag. Før jeg selv ble åpen for alternative livssyn, var det med på å diskreditere lavkarbo for mitt vedkommende.
Så jeg ser noen uheldige virkninger av dette, men jeg kan også forstå at et blad som tar for seg en type alternativt budskap, som kosthold med få karbohydrater, kan være interessert i å spre åpenhet om andre helserelaterte oppfatninger. Og at et forlag ønsker å satse på mer enn én type bøker.
Dessuten... det kan være at mange får hjelp nettopp av noe som noen andre er overbevist om er humbug. For mange kommer nettopp lavkarbokosthold i den kategorien.
Kjente jeg ble litt sur over å lese den der. Dårligere vitenskapelige begrunnelser? Du mener altså dårligere begrunnelser enn at vi bare må spise karber for å prestere for sånn er det bare? Sånne begrunnelser som jeg ofte får slengt i trynet ja...ja de er jo vitenskapelig begrunnet.
Nå har det seg sånn da, at jeg har lest en del forskningsartikler på kostholdsområdet, og jeg velger å alltid forholde meg til nyere forskning, fra sikrere kilder enn det oppkavet de klarer å spy opp på trening.no vridd til sin egen fordel. Jeg kan vel si at mitt kosthold er såvel basert på GOD vitenskapelig forskning som den er basert på min tro på hva som er sunt.
Når det er sagt så leser jeg alltid med åpne øyne uansett hvor mye anti-lavkarbo artikkelen er eller ikke. Men jeg sjekker alltid hvem som har skrevet og betalt for artikkelen.
Tilhenger av alternative metoder har jeg vært siden jeg var barn, siden jeg tror på at det er flere en en vei til Rom.
nå er jo ikke vof bare et lavkarboblad...? vitenskap og fornuft heter det.. :) Grunnen til at de er på alternativmesser er vel at det ikke finnes noen særlige andre messer å delta i? Hvilke andre messer finnes det da? De kan ikke delta på boligmesser akkurat.. :)
Og lavkarbo er jo en alternativ måte å spise på :D
jeg ble kjent med lavkarbo / eatclub på en alternativmesse.. Og jeg tror ikke på alternative greier... Men der var flere kursholdere som ikke nødvendigvis var alternative..
Der var noen om lavkarbo og noen med "levende mat"..
Hehe, dette var jo bare vås? Mulig at noen få som roper høyt er alternative men det er rikelig med oss som er stikk motsatt også.. høyt utdannede og kjedelige A4 mennesker i særdeles lite alternative jobber og uten noe forhold til helsevesenet i noen retning.. Vi har bare satt oss godt inn i ulike kostholdsfilosofier og velger å teste noe vi har tro på (og som vi ser fungerer) :) Tror det er flere lavKALORIspisende alternative mennesker enn alternative som spiser lavkarbo..
Tja, for å spise lavkarbo MÅ man være alternativ i praktisk forstand. I billigkjedebutikken er utvalget rettet mot den jevne forbruker som vil ha mat raskt og som smaker "noe". Alternativet for de som ike ønsker dette er å bli mer fokusert, engasjert og lete frem det enn trenger for kostholdet sitt. Dette krever dedikasjon og målbevissthet; og ikke minst så krever det beviste valg som man må ta daglig for å få det kroppen trenger - og ikek dytte i den blandingsprodukter som inneholder mye sukker/mel og tilsteningsstoffer.
Når man så har denne bevisstheten rundt mat er det bare naturlig at man blir mer kritisk og bevisst når det gjelder andre aspekter i livet. Man vet at den gjengse oppfatning ikke nødvendigvis er den ene sanne vei, og man utforsker andre muligheter. Man skiller seg da ut i fra gjennomsnittet og gjennomsnittspersonen vil da kalle en "alternativ" fordi man benytter seg av alternativer til det han selv bruker.
Hva er å være alternativ. Det kan være så mangt det;)
Jeg blir kalt for alternativ fordi jeg vleger å bære ungene mine i bæresjal og meitai fremfor å ha vondt i ryggen og bære i tradisjonelle bæreseler. Folk ser på meg som rar som velger tøybleier til ungene fremfor å pakke inn rompa i plast og får bakoversvies når jeg sier at jeg bruker tøybind( fordi jeg ikke tåler libresse mm)... Lavkarbo rister de på hodet av og konkluderer med at Imse vil gå egne veier. Og de har rett, jeg VIL gå egne veier som passer meg og vår livsstil.
Vi er visst rare fordi vi velger kano og lavvo og stormkjøkken og ikke å ligge på sydenstranda og brenne oss rød som hummer. Selv om vi hadde hatt råd, hadde vi ikke reist til syden, det passer ikke oss.
Vi har egne høns fordi vi ikke liker burhøns og de såkalte frittgående( som ikke har det særlig bedre enn burhøna) hønsa, slik at vi godt og vel er selvforsynt med egg..
Ellers er vi kristne og ser på oss selv som ganske vanlige mennesker.
Og skrekk og gru, ungene flyr rundt i hjemmestrikkede ullklær halve året, gjerne med ull som ikke er superwashbehandlet..
Vi er visst så alternative at vi ikke liker luft til luft varmepumpe fordi den ikke er så ekstremt effektiv( når du fyrer med ved vil du gjerne ha noe like miljøvennlig, ved er og blir co2 nøytral), mest bare billig å investere( og du sparer jo penger om du vangligvis fyrer med strøm).. Vi er rare som ikke vil ha en slik klump på huset? Folk himler med øynene og forteller hvor MYE strøm de sparer, uten å tenke på at vi faktisk vanligvis fyrer med ved fra EGEN skog.
Jeg er ikke "alternativ" og synes heller ikke at lavkarbo og "alternativitet" burde blandes sammen.
De som har satt seg inn i hva lavkarbo/ketolyse er, har i aller høyeste grad lest seg opp på vitenskapelige fakta og pløyd gjennom studier av ymse slag for å kunne forsvare kostholdet sitt. Særlig pga at det går i mot den etablerte "sannheten" om at fett er fetende, skadelig og sykdomsfremkallende.
Jeg tror heller ikke at det er flere her inne enn på andre forum, men antageligvis engasjerer enkelte innlegg (som f.eks engleinnlegget vi hadde for en tid tilbake) og da blir de veldig "synlige".
VOF har jeg ikke lest, og kan ikke uttale meg om det. Jeg tror ikke på ionisert vann og slikt, så da tror jeg ikke at jeg kommer til å kjøpe det.
Anbefaler alle å ta seg en tur innom skepsis.no/ i ny og ne ;)
Helt enig i observasjonen til trådstarter. Lavkarbo er 100% basert på vitenskap, mens alternativ medisin er 100% basert på antivitenskap og overtro. Problemet er at de som er overtroiske ikke ser ut til å skjønne forskjellen mellom ekte vitenskap, overtro og anekdoter, og derfor ser vi dette sammensuriumet her på forumet, som jo er basert mye på egne erfaringer, eller anekdoter om du vil. Mirakler finnes som kjent ikke, men for mange oppleves lavkarbo sikkert som en mirakelkur. Da er det fort gjort å blande kortene.
Og det er også en del av grunnen til at jeg har takket for meg. Et forum som i utgangspunktet var tuftet på ny og anerkjent vitenskap, er i ferd med å bli overtatt av alternativbevegelsen. Det er ufattelig trist, siden det skremmer bort de som muligens kunne bidratt med nyttige fakta i ny og ne.
hva er det som er så alternativt her inne da mener du chunky? ER ny her så vet ikke helt hvordan ting var før kontra nå.. og hva du ser på som alternativ lavkarbo?
Lavkarbo er på ingen måte alternativt! Men det blir stadig mer prat om homeopati, akupunktur, kiropraktikk, engler, tankefeltterapi og gud vet hva her inne.
Jeg skrev et innlegg for lenge siden om at jeg var bekymret for at dette skulle ødelegge seriøsiteten til forumet, men jeg ble sablet ned, og siden har det bare tiltatt. Senest i dag var jeg inne og slettet innleggene mine i en relativt seriøs tråd jeg startet om karbohydrater, salt og HKS fordi den endte opp i en diskusjon om hokus pokus.
Anbefaler for øvrig alle som mener at alternativt="naturlig" å se denne fantastiske videoen (spesielt slutten): Storm
Måtte bare få sagt det. Og så smyger jeg meg stille ut igjen :)
nei men man snakker jo om håndarbeid her også liksom.. :) Det er jo et åpent forum med flere "generelle" tråder... Det er vel ingen som mener at akupunktur har noe med lavkarbo å gjøre... :)
Selv er jeg rimelig "alternativ" og tror ikke vitenskap og vår måte å tolke resultat på kan gi oss alle svar. Jeg har heller ikke behov for å ha alle svar, men mener selv jeg ikke har noe behov for å dytte mine meninger over på andre :)
Tror nok trådstarter er inne på noe i forhold til at mange alternative har opplevd at vedtatte "sannheter" ikke nødvendigvis har stemt med egne opplevelser. Ofte har nok disse opplevelsene vært i forhold til helsevesenet.
Noe av argumentasjonen mot lavkarbo har jo vært "vitenskapelig", og da er det mange som filtreres bort før de i det hele tatt setter seg inn i hva det gjør med kroppen. Den filtreringseffekten er ikke tilstedeværende i samme grad for "alternative". Mange som har fått det bedre etter å ha gått mot strømmen, eller mot det autoriteter er sikre på - har også et større behov for å formidle dette. Både i håp om at det kanskje kan hjelpe andre, og trolig for å bekrefte egne valg. Dermed blir de kanskje mer synlige på et forum som dette?
Og som et bitte lite apropos i forhold til vitenskap, det var i følge det jeg har lært homeopatien som startet med blindtesting (feil uttrykk tror jeg, men finner ikke noe bedre her jeg sitter) - med det mener jeg at hverken behandler eller tester vet hvem som får placebo eller middel som skal testes. Personlig tror jeg vi kommer til å få kastet rundt på flere "sannheter" etter hvert, men det vil jo bare tiden vise.
For en gangs skyld klarer jeg ikke å la være å la meg rive med :)
Vet du egentlig hvordan homeopati fungerer? Den blindtesten du snakker om består av at noen utvalgte personer blir satt i et rom og gitt et eller annet stoff, og deretter bedt om å fortelle hvilken opplevelse de hadde. Ble du kvalm? søvnig? en antydning til øreverk? Deretter banker man det i bordet og fortynner det (potensering) inntil det ikke finnes et eneste molekyl igjen av det opprinnelige stoffet, blander det med sukker og selger det i dyre dommer.
Fortynning? Den vitenskapelige betegnelsen på fortynning er CM. C1 tilsvarer 1 dråpe blandet med 99 andre dråper. C6 tilsvarer en dråpe i 20 svømmebasseng. C16 tilsvarer en dråpe i alle hav i verden. Ved C24 finnes det ikke så mye som et molekyl igjen, men det stopper ikke der. C30 tilsvarer alle molekyler i universet. Men homeopatene ser seg fortsatt ikke berget... De selger "medisin" som er tynnet ut til C40 for crying out loud!
Men vann har jo hukommelse! Det "husker" virkestoffet selv om det ikke er til stede lenger... Jahaja. En dråpe vann husker altså en partikkel appelsinjuice til evig tid, men glemmer elegant all den andre shaiten den har vært innom? Kvantemekanikk, felt, bølgestruktur, virtuelle partikler? Det sies at kvantemekanikk skal kunne forklare homeopatien, og at biologer og kjemikere ikke skjønner virkeligheten. Den ekte virkeligheten er at homeopater (bevisst eller ubevisst) misforstår kjente fysiske sammenhenger totalt, og at de lager sine egne naturlover på strak arm. Noe som ufattelig enkelt lar seg tilbakevise bare man kan litt mer enn det stakkars homeopatiofferet.
Ingen kontrollerte studier om homeopati og placebo har for øvrig noensinne vist noen som helst signifikant effekt for det ene fremfor det andre.
Og tenk på dette: Hvis effekten økte hver gang stoffet ble tynnet ut, hvorfor skal man da kjøpe mer av det? Det vannglasset du brukte når du tok pillen første gang burde jo fungere bedre og bedre til evig tid , bare du fyller det opp med mer vann :)
Det blir jo en alternativ måte å spise på,fordi det er ikke det vanlige A4 kostholdet som ekspertene mener er det rette.Høy karbohydrat kosthold altså.:)
Folk som velger lavkarbo er folk som våger å tenke utenfor boksen, og i så fall er det jo alternativt. Hva betyr alternativt? Er ikke det nettop å å tenke annerledes enn de vedtatte sannhetene, velge nye veier og søke ny kunnskap?
Så lenge ting funker for meg så skiter jeg i om det er humbug, placebo eller hokuspokus. Er det ikke effekten og virkningene av ting vi søker? Og ikke HVA det er?
Sånn litt på siden syns jeg det er interessant at mange oppfatter de som tenker alternativt som utrolig provoserende. Jeg kan ikke helt forstå hvorfor? For meg er det heller arrogant å tro at man selv sitter med hele sannheten. Om vi faktisk gjorde det ville ikke verden gått fremover.
Og hva er det de "alternative" jakter på? Stort sett en følelse av å få noe bedre enn de hadde før. Bedre helse, bedre selvfølelse, bedre relasjoner... Eller andre ting. Og hvis i såfall disse "placeboene" får dem til å føle seg bedre enn de gjorde før, er det da så galt? Selvfølgelig ser jeg problemet med de som bruker 10 000 vis og mer på alternativhelbreding av dødelig kreft f.eks, men jeg vet også at nettopp det kan gi dem et fokus i en veldig tung hverdag.
Uansett har jeg selv alltid vært realist, men møtt meg selv i døra utallige ganger. Ikke minst i forhold til lavkarbokosthold! All min tillærte logikk fortalte meg jo at det var helt feil.... :rolleyes: Og tro meg, hvis NOEN kan forklare meg hvorfor jeg ligger hjemme og spyr resten av kvelden etter å ha fått akupuntur i noen punkter, mens andre er knapt merkbare, så GJERNE! Enlighten me!
Regnes akupunktur som alternativt i dag? Det trodde jeg ikke? De driver jo med det på fødeavdelingene på landets sykehus, jordmødre blir sendt på kurs for dette nå. Det samme med kiropraktorer, de kan jo skrive ut sykemeldinger, leger henviser til dem osv.
Bra innspill, Carisma. Hadde regnet med en tirade fra deg etter kommentaren min om homeopati.
Du har nok helt rett i at mange av de som velger alternativt på andre områder også forsøker lavkarbo av nysgjerrighet til det som ikke er mainstream. Og noen ganger må man jo treffe blink, selv om man velger alternativt. Lavkarbo er jo sånn sett definitivt en innertier :p Men dermed er det vel også naturlig at det er mange alternativt tenkende her inne.
Men det er viktig å få frem forskjellen på lavkarbo og alternativ medisin. Der lavkarboteori kan bevises ut fra alment godkjent vitenskap så lenge noen tar seg bryderiet med å forske på det, så er f.eks. akupunktur kun overtro uten rot i virkeligheten. Det finnes ingenting målbart, ingenting som kan etterprøves, ingenting som fungerer i doble blindtester. Meridianene er kun noe som har oppstått i hodet på mennesket, og som andre har valgt å tro på, utelukkende på basis av anekdoter. Ingen har noensinne sett eller påvist en meridian. Narreakupunktur fungerer nøyaktig like bra som "virkelig" akupunktur i kontrollerte tester.
Lavkarbo derimot, vokser etterhvert som brikkene faller på plass, og teorien faktisk stemmer med fysiologi og de kjente naturlovene.
Et av ynglingssitatene mine er at det selvfølgelig finnes mer mellom himmel og jord enn vi vet, men gudbedre så mye mindre enn det mange tror :)
Akupunktur er en godkjent behandlingform innen blandt annet fysioterapi. Veldig mange som behandler idrettsstjerner bruker det for å løse opp spenninger (jeg vet det fordi jeg gikk hos en tidligere som behandler toppfotballspillere). Innen smertelindring er det også tatt i bruk i økende grad.
Forøvrig har akupunktur og andre trykkpunkt-behandlinger vært benyttet og dokumentert i mange tusen år før legemiddler og dagens vitenskap kom på banen.
Ja, at jordmødre blir sendt på kurs i alternativmedisin er jo litt morsomt for oss som er litt mer skeptiske til overtro :) Men ingenting forundrer meg. Vi er jo sammen med Iran faktisk det eneste landet i verden med en statsreligion, eller obligatorisk medfødt overtro som jeg velger å se på det. DET er litt mer skremmende i mine øyne...
De færreste tenker på kiropraktikk som alternativt. Men faktum er at klassiske kiropraktikere også skal kunne behandle allergier, hjertesykdom, hørselsproblemer osv. Det har blitt noe tonet ned de siste årene, men fortsatt er det svært mange ritualer og forestillinger som ikke kan bevises. Hørt om korsrygg som har sklidd ut noen gang? Det største problemet med dagens kiropraktikk er de store skadevirkningene. Midlertidig smertelindring i et avgrenset område kan gi svært store skader andre steder. Fysioterapi har mye bedre dokumenterte effekter.
For øvrig er sitatet i signaturen min Thomas Edisons syn på kiropraktikk. Det sier litt om hvilken rolle kiropraktikk hadde på 1800-tallet. Jeg har valgt å tolke det i forhold til ernæringsdelen, og synes det er veldig bra sagt i så måte.
Da kan du kanskje forklare meg hvordan det fungerer? Hvorfor det ikke finnes noen dokumentert effekt ut over placeboeffekten? Men misforstå meg rett. Jeg synes det er helt etisk forsvarlig å gi uvirksom placebobehandling så lenge målet (opplevd forbedring) oppnås.
Men det var virkelig ikke meningen å være så mye tilstede i denne tråden. Sorry!
Og det er ikke kun placebo. Min særdeles jornære far får akupunkturbehandling for senebetennelser og kan plutselig bøye både kne og albu igjen. Legen ba han nesten desperat om å forsøke etter å ha prøvd å få han dit i flere år. :rolleyes:
Og når det gjelder min egen tilnærming til alternative ting, være seg medisin eller andre behandlinger... Min erfaring med det tradisjonelle helsevesenet tilsier at det MÅ finnes bedre alternativer. Og jeg lar ingenting være uprøvd. Og at noe fungerer en gang er en tilfeldig het, to ganger er interessant. Men når man opplever identiske ting over et titalls ganger så gir jeg meg litt over og lar det virke. Før eller senere finner nok noen en forklaring på det. Inntil det forholder jeg meg fasinert. Og FRISK!
Overhodet ikke. Da hadde dere i så fall vært de første i verden som hadde klart det :p
Sjekket linken nå. Det var da slettes ikke noe forsvar for akupunktur? Triggerpunkter finnes ikke kontroversielt, og har da ingenting med akupunkturens meridianer å gjøre. Det vet jeg alt om som har en kone med fibromyalgi. Tviler for øvrig ikke et sekund på at din far opplevde bedring, men igjen så er det nok en anekdote som kan ha ufattelig mange andre forklaringer enn at det ble satt nåler i menneskeskapte fantasimeridianer.
Nå er ikke akupunktur særlig "alternativt" med tanke på at det ikke har grobunn i vitenskapen, fordi...det har det faktisk. Å si noe annet vitner om at man i utgangspunktet er skeptisk til akupunktur og ikke vil se at det finnes gode grunner for akupunktur og at det faktisk er en relativt annerkjent behandlingsmetode. Akkurat som de som er mot lavkarbo, eller de som er mot høykarbo:D
Min gamle foreleser Baard Borge ved HiH laget ramaskrik om det under forskerdagene i fjor; www.ht.no/incoming/article294582.ece?index=40. Nå skal det sies at han har ett sånn stunt i året hvor han prøver å provosere mest mulig folk og setter ting på spissen :P
Fatlegen og AKUPUNKTØREN A-J Norheim, som nå driver sørfylkets eneste privatklinikk, som også tilbyr akupunktur, tankefeltterapi, naprati etc, repliserte på Borges påstander og mente at det var fascinerende at Borge hadde såpass innsikt at han visste at pasientene ikke ble helbredet når de helt tydelig ble friske av akupunktur.
Og jeg sier; Hva som om det er en placeboeffekt? Så lenge folk FØLER seg i bedre form så hjelper det jo også.
Poenget der er jo triggerpunktene. Senebetennelse skyldes som oftest overbelastede senefester, og ved å sette nåler i disse løsner man spenningene. Og jeg la med vilje inn den linken, siden du ikke skilte mellom triggerpunktakupunktur og kinesisk akupunktur :p
Jeg syns det er fascinerende at jeg aldri får placeboeffekt av noe jeg :p
De prøvde å lure meg med sukkervann en gang hos tannlegen. No such luck. Enten så funker det eller så funker det ikke.
Nei, nei, nei!! Det er akkurat dette jeg er bekymret for. At man skal begynne å sette likhetstegn mellom f.eks. akupunktur og lavkarbo. Det første er overtro, det andre har en solid vitenskapelig begrunnelse.
Likte artikkelen. Men her er en som gir en langt mer dyptgående forklaring til hvorfor narreakupunktur har nøyaktig like god effekt som tradisjonell akupunktur: Narreakupunktur
Jeg sier vel også i det forrige innlegget mitt at jeg synes placebobehandling er helt ok? Placebo er en helt legitim dokumentert effekt (på lik linje med nacebo). Man kan endre hjerterytme, blodtrykk og andre helt fysiske tilstander med placebo. Det finnes ikke noe skamfullt ved placeboeffekten. Så lenge vi godtar at det er det det er, og ikke noe magisk.
Ser at det har blitt en skikkelig diskusjon av dette :) Moro!
Bare et par kommentarer til noen av innleggene.
Jeg mener ikke å tråkke noen på tærene, jeg er bare oppriktig nysgjerrig (jeg så det var en som reagerte på forrige side). Jeg kan jo selvfølgelig være rammet av litt confirmation bias (jeg tror lavkarbere er mer alternative, og derfor legger jeg også merke til alle "tegn" som tyder på at det er sant). Og som flere av dere nevner, vitenskapen har jo på enkelte områder blitt mer "lavkarbo" om man kan si noe sånt. Men på enkelte områder er jo ting svært kontroversielt enda, blant annet med tanke på høye inntak av animalske fettkilder, hva som egentlig påvirker kolesterolet, osv.
Jeg ville jo kanskje trodd at lavkarbofilosofien ville hørt mer hjemme på for eksempel en treningsmesse (de finnes jo disse også) enn en alternativmesse. Men jeg ser poenget forsåvidt. Dette med raw-food og slike ting er jo også kanskje mer nærliggende enn lavkarboprinsippene, kanskje kanskje.
Dette utsagnet klarer jeg ikke helt å være enig i. Jeg ser forsåvidt hva du mener, altså at man lever på en måte som er annerledes enn hos andre, og at den derfor er "alternativ". Men jeg er ikke helt komfortabel med alternativdefinisjonen. Forskning er akkurat det jeg har uthevet i bold. Søken om ny kunnskap, utfordre etablerte sannheter. Det er svært mange som har en oppfatning av vitenskapen som en haug med forskere som sitter og lader opp til verdensmesterskapet i å være enige med hverandre. Det er ikke sant! Forskning er å finne (pålitelig) informasjon, å etterprøve den, og det å finne årsakssammenhenger og få dem etterprøvd av fagfeller. Med ny informasjon, må man også revurdere "sannhetene".
Ang akupunktur, så kan et besøk på www.cochrane.org/ være nyttig. Her samles nemlig alle studier som gjøres på ulike felt innenfor helse som er metodisk gode nok, og de vurderes sammen for å finne for eksempel samlede vurderinger av behandlingsformers effektivitet. Akupunktur har jo blitt gjort ganske mange studier på, og noen er faktisk lovende (som for eksempel ved behandling av migrene) men man klarer ikke, som nevnt i tråden, å skille "ekte" akupunktur fra det å bare stikke nåler på tilsynelatende tilfeldige steder på kroppen.
De burde heller prøvd å lure deg med en STOR blå sukkerpille. Store piller gir nemlig mer placebo enn små piller og blå piller virker mer beroligende og smertestillende enn røde. I tillegg burde tannlegen gjort en litt mer seremoni-aktig greie av det hele, for det gir også ekstra placeboeffekt. :D
(dette er det nemlig blitt forsket på, etter at de har sammenliknet ulike studier gjort med ulike typer placebo)
Folk som valgte det for en stund siden valgte det kanskje fordi at de kunne tenke utenfor boksen. Nye folk, som prøver det i dag, prøvder det fordi at det er "in" og fordi at de hører om alle suksesshistoriene:) Ei i basisgruppa mi fortalte her om dagen at hun hadde vært å vakt på sykehuset og der var det 3 av 4 som prøvde seg på lavkarbodiett og nå skulle jaggu hun prøve også. Tror dere de prøver fordi at de er så nyskapende, alternative, utenforboksentenkere?
Når jeg begynte med Atkins back in the days så var det overhodet ikke fordi at jeg er "alternativ" på noen måte. Det var bare fordi at jeg leste at noen hadde lykkets og er det ikke suksess vi alle vil ha da? De fleste mennesker er vel ganske enkle der.. Hører om noe effektivt=må prøve. Jeg ante vel ikke hva en karbohydrat eller et protein gjorde med kroppen, hadde aldri satt meg inn i sånt, så nølte ikke et sekund med å kutte ut karbohydratene. Tror ikke folk vet så mye om kosthold egentlig.. Her inne er det jo en haug med info som er pro-lavkarbo og vi får vel med oss det meste, vi som er her ofte. Men folk der ute? Tror ikke de fleste baserer sine forsøk på lavkarbo på noe annet enn lysten til å lykkes med vektnedgangen.
Fordi noen tror mer på det enn andre. kommer skeptikerne i forkjøpet
Jeg er mer undrende når det kommer til små barn og dyr. Kan man snakke om placebo da?
Jeg ser muligheten for "guilty by association", og at man kan være redd for den. Det er vel noe av det denne tråden handler om?
Men den gir meg også noen andre tanker som jeg har lyst å dele. Jeg skjønner ikke at mine valg skal provosere så mange. Da tenker jeg ikke spesielt på denne tråden, men mere generelt. Det ble bare trigget her :)
Jeg er som sagt alternativ i tankegangen, og jeg er åpen på det når det kommer opp. Jeg er bevisst på ikke å misjonere (mener jeg :)), og dytter ikke mine løsninger på andre - hverken kostholdsmessig eller andre tanker. Om noen spør, så prøver jeg å fortelle hvordan jeg tenker. Samtidig som jeg både forstår og respekterer at andre tenker helt annerledes.
Har opplevd ganske ofte at andre blir engasjerte - og skal overbevise meg om at jeg tenker feil. Min følelse er at det skremmer en del :confused: eller at de føler et behov for å "redde" meg fra mine vrangforestillinger?
Jeg skjønner ikke hvorfor vi så ofte putter folk i grupper og generaliserer så mye. Kanskje jeg leser feil steder? Menn tenker slik, og er slik.... Kvinner er slik.... Kristne mener alle det samme...
Mitt mål er å endre måten jeg reagerer på og å vokse som menneske. Dermed vil jeg ikke nødvendigvis se verden på samme måte i morgen eller om et år som jeg gjør i dag. Og det er for meg helt ok og helt naturlig.
Så der dro jeg vel ut og filosoferte litt igjen, og fjernet meg vel godt fra trådtema :)
Nja, det kan også være sånne ting som at et sykdomsbilde endrer seg over tid. Noen sykdommer går over av seg selv, noen har gode og dårlige perioder, la oss si at to personer med samme kroniske sykdom begynner i samme behandlingsopplegg. Deretter får den ene en bedre periode (dette er for eksempel veldig vanlig i en del muskel- og skjelettlidelser) mens den andre har det omtrent som før. Da vil jo tilsynelatende den ene ha en langt større effekt av behandlingen enn den andre.
For eksempel. Men akupunktur har man jo funnet effekt av i studier, men det virker som det er nålene, og ikke "energibanene" som er greien, siden folk får like god effekt når de samme nålene stikkes på "tilfeldige" steder.
Ja, fordi omgivelsene (les: foreldrene) oppfører seg annerledes når DE har troen.
Men for all del. Jeg respekterer overtro, selv om jeg er hoderistende uenig. Til dags dato har jeg ikke klart å omvende et eneste menneske, det være seg religiøst eller bare generelt overtroisk. Så hvorfor kaste bort tid og krefter? Tja... Fordi hele grunnlaget for religion er å undertrykke mennesker på godt og vondt, mens overtro er grobunn for ufattelig mye kommersiell utnyttelse av godtroende men ellers flotte mennesker. Begge deler provoserer meg noe voldsomt.
Jeg foreslår at du forsøker noen runder med alternativ medisin, også snakkes vi da :)
Det du sier stemmer overhodet ikke. Jeg har selv vært verdens mest skeptiske og negative fjortis, overbevist om at hvis noen trodde noe skulle funke så skulle jeg på tørre møkka kjempe imot med alt jeg hadde! Selv det klarte de å riste en kronisk urinveisinfeksjon ut av :rolleyes:
Grunnen til at jeg sier det med å prøve er at det skjer veldig merkelige ting i kroppen man ikke kan forklare. Ikke nødvendigvis mirakler, men ting som at når man klemmer på et punkt under foten begynner det å banke i mellomgulvet f.eks. Og jeg går inn i det med skeptisk fasinasjon heller enn himmelfallen tro. Jeg er da teknikker for pokker, går jo ikke på hva som helst! :p Og ikke minst tar jeg pauser for å se om det er tilfeldigheter, om jeg kan få til de samme tingene på egenhånd. Svaret er nei, ikke på vilkår. Jeg kan ikke få 3 kg vann til å forsvinne over natta samme hva jeg gjør.
Subjektive oppfatninger om hvordan en behandling har gått fungerer jo kun som et anektodisk bevis. Heldigvis er det ikke sånn at man ikke kan uttale seg om hva som eventuelt er en god eller dårlig idé uten å prøve det først. Man kan for eksempel se på forskningen rundt det. Og når homeopater hoster opp forskning som tilsier at behandlingen deres faktisk virker ("Gunn på 56 ble kurert for migrene" er ikke et bevis, eller forskning for den saks skyld) så skal jeg stille meg først i køen for å få utlevert medisinen.
Problemet er at de ikke klarer å dokumentere at behandlingen virker. Hvordan kan dette være så vanskelig hvis det faktisk virker? Og hvorfor skal jeg prøve det da?
Nå er samfunnet generelt mer alternativt enn tidligere. Med det mener jeg at flere stiller seg åpne til alternative behandlingsformer og velger mer alternative livssyn enn det som de tradisjonelle kirkesamfunnene tilbyr. Det er ikke lenge siden det ikke var akseptabelt å ikke tilhøre et kirkesamfunn, og mange steder/land er det det fremdeles ikke. Ting forandrer seg. Jeg kjenner flere som har alternative tilbøyeligheter (både med hensyn til livssyn, hva som måtte finnes mellom himmel og jord, og hvordan en kan oppnå helbredelse eller lindring av sine plager). Det er ikke mange av dem som lever lavkarbisk!
Selv om man lever med et lavkarbokosthold behøver man da ikke å være enig i alt alle som lever lavkarbo sier og gjør.
Dette er et lavkarbokosthold, og selv om en del av dem som er her også mener at det finnes mer mellom himmel og jord enn det som forskningen kan peke på, meg selv medberegnet, er det ikke det som er poenget med forumet.
Chunky: Ville du sagt opp jobben om det var et par kollegaer der som var ivrige tilhengere av f.eks. homeopati? Eller forlatt en klubb fordi noen av de andre medlemmene snakket om en mediumseanse de nylig hadde vært på sammen?
Det at du velger å kutte ut forumet fordi det har blitt så alternativt, gjør jo at det blir færre her som mener som du gjør. Du har veldig mye å bidra med, så jeg synes absolutt at du skulle fortsette!
Det Zincite og Carisma skriver synes jeg er fornuftig. Jeg vil også understreke poenget til Carisma at det er svært stor forskjell på akupunktur som bygger på den tradisjonelle kinesiske medisinen og den som noen fysioterapeuter og jordmødre bedriver. Det er så stor forskjell, at man ikke skulle kalle det med samme navn.
Trådstarteren spurte: Hvorfor er lavkarbere så alternative? Går det an å stille det motsatt? Har vi noe tall å gå ut fra her? Min erfaring er i hvert fall at lavkarbo som innbefatter mettet fett og animalske matvarer har liten aksept i alternative miljøer.
Kanskje lavkarbikere er mer forut for sin tid enn de som IKKE går på lavkarbo?? Dvs, de tør utteste ting som om noen år likavel havner inn under ordinært helsevesen?? Kanskje lavkarbikere er med på å gå opp nye veier for de som IKKE tør bevege seg utenfor det almenne helsevesen?
Det er jo ikke SÅ mange år siden å gå til kiropraktor var "alternativ" humbug..
Men nå er jo kiropraktikere en del av helsevesenet... :o
Jeg er ikke Chunky, ligner ikke engang - men jeg vil svare likevel: Hvis arbeidsplassen trykket homeopati-artikler eller tilsvarende i nyhetsbrev eller på hjemmesider eller annet og dermed skapte assosiasjonen - da ville jeg reagert negativt, tatt opp saken, og evt sluttet. Samme med klubben. Kolleger og andre bekjente får lov til å tenke og tro på hva de vil, men i det øyeblikket det skapes en uheldig "offentlig" link mellom selve institusjonen og alternative tema, blir det feil.
Sånn sett synes jeg ikke det er noe i veien for at alternativ praksis diskuteres her inne, siden forum er forum - og ikke en ren faktaressurs. Samtidig er jeg klar over at nettopp karbojunkie-forumet fungerer som "inngangsport" til temaet lavkarbo for veldig mange - som ikke bare må orientere seg i jungelen av forskjellige diettfilosofier, men også sortere klinten fra hveten hva de forskjellige trådenes relevans angår. Fedon? Ketose? Vitamintilskudd? Engler? Mulder? Scully? :)
Endelig en interessant tråd det var mulig å lære noe av. Jeg har levd i den villfarelsen at akupunktur var dokumentert å ha en viss effekt. Etter å ha lest linker og refereranser fra denne tråden vet jeg bedre.
Jeg har en tredje teori, som jeg dog ikke mener forklarer alt, men kanskje i noen tilfeller:
Mennesker med alternative tilbøyeligheter har etter min erfaring en tendens til å være veldig.. tja, la oss kalle det åpne ;)
De deler gjerne MYE, kanskje mer enn det folk er interessert i også.. Og kanskje det er derfo lavkarbo kommer frem som en av de tingene som absolutt må over-eksponeres og som alle andre absolutt måååå forstå viktigheten av?
Bare en tanke :rolleyes:
PS:
Mente ikke å fornærme noen her nå, tvert imot håper jeg innlegget blir sett fra et litt humoristisk ståsted ;)
Hvis du likte denne artikkelen vil jeg anbefale boka "Bad Science" av Ben Goldacre. Les og bli skeptisk! Den har bl.a. ett kapittel om homeopati og ett om rynkekremer, og er generelt en veldig bra bok for oss som ikke tror på noe eller noen uten bevis;)
Fantastisk bra gjennomgang av hele problemstillingen, Gracella. Artikkelen er ettertrykkelig bokmerket! Må bare henge meg på og be alle lese denne. Den er riktigere og viktigere enn alt de fleste noensinne har lest om lavkarbo.
Føler også at jeg er rimelig på linje med forfatteren, bortsett fra at jeg mener placebobehandling i gitte situasjoner er etisk riktig. Hvis for eksempel en person stadig kommer til fastlegen med en virussykdom og ber om antibiotika (fordi det virket forrige gang, og gangen før der), så kan det være bedre å sende vedkommende hjem med en sukkerpille for å frigjøre plass til andre pasienter, heller enn å sitte på sin høye hest og bevise hvorfor antibiotika ikke virker på virus. Jeg er selv forsiktig med å påpeke placeboeffekten til personer som er under alternativ behandling som virker, fordi det er viktigere at de blir friske enn at jeg vinner diskusjonen.
Takk til deg også, Kula! Du må være den første noensinne jeg har opplevd som velger fornuft og bevis fremfor anekdoter når det gjelder akupunktur :)
Det hadde forresten vært utrolig givende å få synspunkter fra noen som er alternative og som faktisk har tatt seg bryderiet med å lese hele artikkelen. Er det overhodet mulig å beholde troen etter en så grundig gjennomgang? Finnes det argumenter igjen? Jeg er svært spent!
Jeg er forsåvidt enig i det du sier, men jentungen her var 22-24 mnd gammel da hun gikk på 3 ulike homeopatikurer på rappen mot enorme mandler og gjentatte halsbetennelser. Hun reagerte på de to første kurene, den første gjorde henne frisk, men hun kjapt tilbakefall. Den andre reagerte hun på med voldsom feber bare få timer etter de første to dosene! Så kraftig at homøopaten anbefalte at vi stoppet og da ga det seg i løpet av et døgn. Den tredje reagerte hun ikke på. Hun var som sagt ikke fyllt 2 år engang så noen placeboeffekt kan vi nok trygt se bort fra.Og det var ganske tydelig at hun merket at de gjorde noe med kroppen hennes, for den første kuren smattet hun i seg de små sukkerkulene og ville gjerne ha flere. Men på kur 2 og kur 3 var hun adskillig mer motvillig til å ta dem.
Vel... Før omtalte jentunge var kollikbarn som baby. Vi prøvde kiropraktor, fotsoneterapi, mors kosthold, babyens kosthold - you name it, hun grein like mye. Etter en gang (!) hos akupunktør var det som en ny unge og etter to ganger var kolliken helt borte.
Med all respekt å melde, så er det vel strengt tatt ingen som ikke blir kvitt spedbarnskolikken etter 3-4 mnd. Ved et eller annet tidspunkt går det over av seg selv.
Driver man med kiropraktikk på spedbarn? :eek: Det ante jeg ikke. Får håpe det ikke er snakk om mye manipulering av ryggsøylen osv?
Joda, de fleste vokser jo av seg kolliken, men hvor stor er sjansen for at det skulle skje samme kveld som vi hadde vært hos akupunktøren!?
Og det å bruke kiropraktor mot kollik har da vært velkjent i mange år, det er 10 år siden vi gjorde det og alt da var det "gammelt nytt", så jeg skjønner ikke helt at du er så overrasket over det. De manipulerer ryggsøylen på et vis ja, men de knekker ikke sånn som på voksne da.
Det er jo individuelle forskjeller på oss alle, noen reagerer på en behandling, andre ikke. Sånn er det jo innen vanlig medisin også, ikke noe spesielt for alternativ medisin det.
Hvis pasienten av en eller annen grunn inntar for stor dose k-vit kan effekten av marevan svekkes og blodet koagulerer likavel. Derfor er det viktig at de som går på marevan prøver å holde inntaket av k-vit stabilt slik at rett dose foreskrives.
Neivel. Finnes det eksempler fra alternativ behandling som fungerer praktisk talt hver eneste gang? Som f.eks.:
Antibiotika fungerer nesten hver gang. (Med mindre bakteriene er blitt resistente)
Morfin virker smertedempende praktisk talt hver gang.
Marevan virker blodfortynnende hver gang.
Insulin fungerer hver gang for diabetes 1-pasienter.
Listen kan gjøres så lang du gidder å gjøre den. Det finnes selvsagt eksempler på behandlinger innen vanlig medisin som ikke virker hver gang eller gjør deg frisk hver gang. Det skulle bare mangle. Dessuten er bivirkninger ofte en lei ting man må ta med. I tillegg er det etter min oppfatning mye feilmedisinering innen vanlig medisin, f.eks. statiner - men det er en annen diskusjon.
Uenig. Noen reagerer på en type antibiotika, andre må ha en annen type for å bli frisk av samme sykdom. Noen reagerer positivt på cellegift og blir kvitt kreften, andre gjør ikke det.
Jeg mener at vi ikke gjør det. Det kan være mange årsaker til at ting ikke fungerer, både når det gjelder medisin og alternstiver. Noen kjente årsaker andre ukjente.
Mange må teste ørten varianter før de finner noe kroppen responderer på. Hadde det vært slik du sier hadde vi bare trengt en sort medisin for hver sykdom, men slik er det ikke.
At Marevan mister noe effekt hvis pasienten tar store mengder k-vitamin (for det er det som skjer, ikke at det slutter å virke) er velkjent. Jeg klarer ikke å se sammenhengen mellom dette fenomenet og manglende dokumentert effekt på naturmedisin. Beklager!
Ja, noen reagerer allergisk på antibiotika, det er noe annet. Hvis bakteriene ikke reagerer, er det som jeg tidligere har nevnt fordi de er blitt resistente.
Cellegift fungerer, det er lite å diskutere. Men den fungerer dessverre ikke alltid godt nok, og dessverre heller ikke akkurat der den skulle ha virket.
Er det ikke rart at når effekten av naturmedisin blir dokumentert så har det skjedd at noen har tatt patent på den og den blir innlemmet som legemedisin??
MYE av dagens legemedisin begynte en gang i verden som naturmedisin...
Kan du kanskje forklare meg hvorfor jeg ikke hadde noen effekt av Diural?? Jeg tok som sagt meget store doser, men hjalp ikke det spøtt.. Det ER jo dokumentert at Diural er vanndrivende???
Nesten alt av dagens medisin har sitt opphav i naturlige stoffer hentet fra naturen.
Beklager, men jeg kan dessverre ikke gi deg en god grunn til at Diural ikke fungerte på deg - jeg aner faktisk ikke hvorfor! (Men jeg antar at produsenten av Diural har en etterprøvbar dokumentasjon på at virkestoffet har en effekt i de fleste tilfeller?)
Den sa vel ikke noe revolusjonerende som vi ikke har hørt før? Det eneste fornuftige jeg fik ut av den var at man ikke skal tro alt man hører eller leser. Og det bør vel de fleste vite...
Interessant nok åpnet den med å nevne magnetarmbånd, som jeg alltid har sett på som en billig juggel-gimmick. Desverre er jeg tydeligvis ekstremt allergisk mot sånt juggel... :rolleyes: Bagge gangene jeg har fått på meg et slikt (uten å vite at det var magnet i det!) har jeg fått ekstrem allergisk reasksjon. En gang hovnet halsen min så kraftig opp at jeg ikke fikk puste (samme reasksjon jeg får av vepsestikk eller koffeintabletter/efedrintabletter). Den andre gangen "bare" hovnet ansiktet opp og jeg fikk elveblest-utslett. Begge deler forsvant så snart jeg tok det av. Jeg tror fortsatt ikke det er noe mirakeloppfinnelse, men kroppen min reagerer på et eller annet. Jeg hadde gjerne sett at det var en placebo-effekt, for da kunne man kanskje overbevist kroppen om å ikke få allergisjokk neste gang.... :o
Men jeg antar at produsenten av Diural har en etterprøvbar dokumentasjon på at virkestoffet har en effekt i de fleste tilfeller?
Da innrømmer du altså at det ER ganger vanlig legemedisin ikke funker?? Og man må gjøre endringer?
Jeg jobber selv på et legesenter og ser omtrent hver dag at legene skifter/endrer på medisinering fordi at forventet effekt uteble. Folk har ulik fysiologi og kan derfor reagere ulikt på samme medisin. Men FLESTEPARTEN reagerer likt.
Javisst! Forskjellen er at det er mulig å dokumentere at et legemiddel har en effekt. I motsetning til f.eks. akupunkturbehandling mot kolikk. Det er ikke dokumentert å ha en effekt. Hvorfor ikke det?
Men hadde det vært så enorme individuelle forskjeller mellom folk ville man ikke hatt faget fysiologi i utgangspunktet. Vi er ikke unike som snøfnugg, og dersom et legemiddel hadde blitt forsøkt innlemmet med den samme suksessraten som alternativ medisin har (fungerer kun av og til, helt umulig å dokumentere effekten) ville den aldri blitt godkjent noe sted. "Heldigvis" har ikke alternativ medisin noe sånt krav på seg, den må bare ikke gjøre folk syke eller inneholde noe annet enn det som står på innholdsfortegnelsen, noe det ikke heller alltid gjør
Nja, nå har vel Metformin ca den effekten. Den virker, men ikke på det den egentlig skulle virke på. Og man kan ikke helt forklare hvorfor. Og bare på noen, men ikke på andre.
Nja, jeg har regaert på det noen ganger, men kun i det området den berører. Her snakker vi om plasdekket, og på høyrearm, mens utslaget var i ansiktet på venstre side. Tro meg, jeg vurderte den (og alle andre) mulige forklaringer. Jeg vet fortsatt ikke hva som skjedde. Det eneste jeg vet med sikkerhet er at keg får den reaksjonen ved høyt adrenalin (ref koffein, vepsestikk, efedrin osv.) Det LOGISKE utfra det ville vært at adrenalinet mitt økte raskt og mye. Men sett i lys av at jeg kun satte en lenke av metall (eller stein er det vel) og plast på håndleddet?....
Jammen, da fortynner jo ikke Marevan blodet.. :p Og pasienten KAN jo spise for mye k-vit uten å vite det? Jeg vet blant annet at pas skal helst ikke spise grønne grønnsaker. SÅ kanskje derfor Diural ikke virker på meg, jeg spiser noe jeg IKKE burde spise, men HVA er det?
Man kan helle så mye syre man bare vil i et bad, men HVIS badet blir tilført motsvarende base uten at man vet hvordan så vil væsken aldri bli sur.
Slik kan kroppen også agere.
Da forstår jeg hva du ikke har forstått! Jo, Marevan vil uansett gi deg "tynnere" blod enn hva du ville hatt uten medisinering. Selv om du spiser store mengder K-vitamin. Hvis du hadde insistert på å spise 14 kilo brokkoli hver dag, kunne legen rett og slett bare økt dagsdosen med Marevan for å kompensere for dette. Så Marevan virker alltid - hver gang!
Det virker ikke hvis legen har gitt deg en dose tilpasset deg og plutselig en dag virker ikke den dosen. Da er det noe som er gærnt. Diare, oppkast, alkohol og k-vit kan lage ubalanse i effekten av marevanen. Og da er det snakk om effekten av marevanen! Den virker ikke slik den skal!
Siden vi er inne på det da, røykere bør unngå gulrøtter, brokkoli, spinat etc i store mengder grunnet beta-karoten! Og det ER faktisk endel medisiner som inneholder beta-karoten...
Du har helt rett! Hvis man tar Marevan og kaster opp pillen med en gang virker den ikke!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.