< Tilbake til oversikten

Soyamelk/fløte

dingpot sa for siden:

Sånn sett fra et Atkins synspunkt, hva er best av melkeprodukter og soyaprodukter? Jeg føler at soyaprodukter er bedre for oss voksne, og gir mer enn melkeprodukter, men har likevel ingen begrunnelse for det. Med tanke på matintoleranse og candida (som jeg tror kjæresten har) faller det mer naturlig for meg å velge soyafløte og soyamelk. Hva mener dere? Liker også tanken på å blande whey protein med soyamelk, for å få kombinasjonen av flere typer aminosyrer. :rolleyes:

Som candida-pasient, så skal kjæresten unngå ihvertfall gjær og sukker. Og så har jeg også lest et sted at han skal unngå melk og soyaprodukter, men er dette bare om han reagerer på fuktighet? Men det gjør han ikke. Så han kan drikke melk og spise soya uansett? (det virker uansett som at han har det bedre med soyaprodukter, men har ikke fått testet dette 100 % enda, kan jo være han er "better off without" noen av delene). Kan han spise atkinsprodukter som er søtet med maltitol? (morning shine produktene, advantage barene, endulge, shakene osv?) Hva med andre "sukkerfrie" produkter? Inbiller meg at mikrobene i tarmen kan nyttegjøre seg av sukkeralkoholer, selv om ikke vi kan det, slik at det egentlig ikke hjelper på candidaen likevel.

Han går uansett på "dida" tablettene, 2 stk daglig om morgenen, og 2 stk bio dophilus om kvelden, men han vil gjerne se på tablettene som en "kur", noe han slutter med, så kan han heller legge om kostholdet, bare han slipper tabletter. Hehe. :o

Håper dere har noen innspill, erfaringer og råd, O' store orakler! :stuart:

dingpot sa for siden:

anyone? :confused:

Nooria sa for siden:

Jeg har selv en misstanke om at jeg har melkeintolleranse. Jeg bruker det i mat likevel. Grunnen til at jeg ikke har byttet det ut, er at jeg har forstått det slik at soyaprodukter er et resultat av mye genmanipulasjon.

Jeg vet at jeg burde kutte melkeprodukter, men det er vanskelig...... tenker det kommer etter hvert..... hvertfall dersom Balder-klinikken bekrefter mine misstanker :rolleyes:

mofe sa for siden:

Jeg aner ikke - men det er et spennende spørsmål du kommer med.

Det finnes jo hele befolkninger i verden som ikke tåler melkeprodukter..

Kanskje innmari digresjon, men jeg leste et sted for en stund siden at det viser seg at vi ikke klarer å utnytte kalsiumet i melk på den måten vi trodde.. Altså i forhold til at vi blir proppet fulle med infoen "drikk melk - unngå benskjørhet"..

:)

Kristian sa for siden:

Så lenge du ikke er alergisk mot det ene eller andre så syns jeg at du skal velge det med lavest karboinnhold. Det eneste melkeproduktet du bør unngå når du har candida er kefir for den inneholder gjær.

dingpot sa for siden:

HÆH??? :_oy:

Kan man spise melkeprodukter på en candida diett?? Jeg trodde melk var strengt forbudt! Men kan vi altså spise alle ferske melkeprodukter da?? I tillegg til yoghurt naturell og cultura? Bare ikke lagrede oster og kefir??? Hvor har du hørt dette?? Er bare nysgjerrig, for han jeg er sammen med er en "kalv" på å melk! :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.