< Tilbake til oversikten

Scones med jordbær og sjokolade

Lisbeth sa for siden:

Oppskrift med bilder her

Ingredienser:
150 g mandelmel
100 g malte nøtter (jeg brukte hassel- og valnøtter)
60 g sukrin
[url="http://2.bp.blogspot.com/_hNxEeeEzJUk/TPKkuDR7MsI/AAAAAAAAAec/-V5OsDYvues/s1600/jordbscones02.jpg"][/url]1 ts vaniljepulver
1 1/2 ts bakepulver
1/4 ts natron
1/4 ts salt
75 g kaldt smør i biter
50 g hakket sjokolade
1 1/2-2 dl jordbær*
1 1/4 dl tyrkisk yoghurt
1 ts flytende søtning
1 egg

Fremgangsmåte:
Ha mandelmel, malte nøtter, sukrin, vaniljepulver, bakepulver, natron og salt i en kjøkkenmaskin og bland det sammen.
Del smøret i terninger, ha det i kjøkkenmaskinen, og kjør det sammen.
Rør inn sjokoladebiter og jordbær.
Visp sammen yoghurt, flytende søtning og egg i en liten bolle. Ha dette oppi bolla med mel og rør det sammen.
Pakk deigen inn i plastfolie og legg den i kjøleskapet i 20-30 minutter.
Legg deigen på bakepapir og trykk den ut til en sirkel som måler ca 18 cm i diameter. Deigen er ganske klissete, så bruk gjerne plastfolien mellom deigen og hånda.
Del rundingen i 8 trekantede biter og ta de litt fra hverandre på bakepapiret.
Stek midt i ovnen ved 175 grader i 20-25 minutter.
Avkjøl på rist.

Server gjerne med pisket krem.

*)Du kan også bruke bringebær. Hvis du bruker frosne bær må de ikke tines før du tilsetter de i deigen.

Nita75 sa for siden:

"Jeg må ikke lese dette nå, jeg må ikke lese dette nå, jeg må ikke lese dette nå..." Hvor får man kjøpt mandelmel sånn en time før midnatt?? :D :D

camryn sa for siden:

fnis

Eg hamstrer oppskriftene til Lisbeth til den store gullmedalje! Følger på bloggen og abbonnerer på alle lavkarbo.no-tråder. :D
Må kjøpe meir sukrin ser eg, og yoghurt. mmmhmmm

senorita sa for siden:

Lisbeth sine tråder er farlige.... hehe :) Lurer alltid på om jeg skal tørre å gå inn og se på de fristende bildene.. :/ sukk :p Jeg skulle bodd under samme tak , ååh da hadde jeg spist mye godt ja :)

Hamster59 sa for siden:

Prøvde denne idag, med is til, - og det var nok med et stykke! Veldig mektig. Etterpå laga jeg biscotti fra lchf-bloggen. Spørs om biscottiene holder til jul, må kanskje gjemme boksen....? Men julekaker smaker nå en gang best før jul, heter det. ;)

Lissi80 sa for siden:

Mmmmm..Dette var virkelig godt! Og mektig :) Jeg hadde pisket krem til, ingen sak å spise lavkarbo når en har så mye godt en kan lage :) takk for at du deler oppskrifter, bloggen din er til stor inspirasjon :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.