4 eggehviter
1 dl sukrinmelis
1 ts vaniljepulver eller noen dråper vaniljeessens
4 plater gelatin
200 gram mørk sjokolade, minst 70 %
2 ts kaldpresset kokosolje
Kokos
Legg gelatinplatene i en liten bolle med kaldt vann. De blir bløte etter 5-10 minutter. Stivpisk eggehvitene. De er ferdige når du kan snu bollen på hodet uten at eggehvitemassen flytter på seg. Tilsett deretter sukrinmelisen og vaniljen. Pisk det godt sammen, pass på at det ikke er noen klumper. Smak! Tilsett mer sukrinmelis hvis du vil ha det søtere.
Kok opp litt vann i en kjele. Ta opp gelatinplatene, og klem ut alt vannet. Legg gelatinen i en liten bolle og sett denne ned i det varme vannet. Rør til gelatinen er blitt flytende. La den avkjøle litt. Hell deretter den flytende gelatinen over i eggehvitemassen mens du pisker massen.
Finn fram et brett og kle det med matpapir. Dryss litt kokosstrø på papiret, det gjør at kokosbollene ikke setter seg fast. Ta massen over i en stor plastikkpose, knyt i toppen og klipp et hull på 1 centimeter i et hjørne av posen. Klem deretter ut skumtopper på papiret. Sett de kaldt mens du smelter sjokolade. Sjokoladen kan du smelte på halv effekt i mikroen. Rør godt rundt, og dypp deretter de stivnede toppene i sjokoladen. Bruk to gafler, slik at overflødig sjokolade renner av. Sett toppene tilbake på brettet, og dryss litt kokos over til pynt. Et tips er å smelte ¼ av sjokoladen om gangen. Det kan legge seg småbiter av eggehvitemassen i sjokoladen, og da blir ikke de siste toppene pene!
Takk for tips, Imse! Du kan helt sikkert bruke annen søtning. Eggehvitene stivpiskes først, og er dermed ikke avhengig av type søtning for å få rett mengde!
Ja! Helt enig. Negerboller :rolleyes: namnamnam.
Takler ikke kokos etter at jeg fikk omgangssyke etter at jeg hadde stappet i meg 2 hele kokosnøtter som 8åring:o
naaammmmm:)
jeg og ungene har akkurat hatt de der til middag...kremt...
det blir nok kyllingfilet, fløtesaus og salat til dessert:D
men seriøst, de var kjempegode (jeg hadde ikke vanilje-så de ble uten) driver og lager runde nr 2 nå. skal ikke spises i dag altså:eek: men kjekt å ha hvis man får kaffegjester, da gitt:)
må bare prøves - jeg er ekspert til å dumpe masse eggehvite hele tiden...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.