Begynte ketolysekuren i ca midten av oktober, har gått ned fra ca 93 til 86 kg! 6 kg på 6 uker:)
Syns det går fint men må innrømme at jeg syns det er en vanskelig tid vi går i møte nå, med julebord og selskaper og masse god mat og julekaker..samt julemarsipan!
Har dere tenkt å holde strengt regime hele førjuls/julen/romjulen?
Jeg syns det er vanskelig. Kan nok klare meg uten poteter, brød og ris men det er litt trist å ikke kunne smake på julebaksten i år! Syns også det er litt vanskelig å si nei når en er på besøk og må si nei når de andre koser seg...
Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å ikke gå opp for mye i julen?
Jeg personlig kommer til å ta en planlagt sprekk fra et par dager før jula til litt over nyttår. Som du sier, det å skippe potet, ris og pasta er greit, men jeg klarer neppe å holde meg unna småkakene:P Men dette er en sprekk jeg har planlagt siden jeg begynte i september:) Litt som en belønning:)
Hvis man bestemmer seg for å ta en sprekk, tror det jeg det er viktig å kose seg, men med måte. Og maskipan har jeg funnet i helse kostbutikken, Cavalier sin sukkerfrie smaker nydelig:) Ca 4karber på 100g.
En annen fordel med julen, er jo at det er ganske mye reint kjøtt som ribbe, stek, pinnekjøtt etc som serveres, og det er jo mat vi virkelig kan kose oss med uten å få dårlig samvittighet:)
Så lykke til i jula:) Kos deg masse uansett hviket valg du tar:)
Jeg har bestemt meg for å kose meg og unne meg litt, men samtidig styre unna de verste sukkerbombene. Er uansett ikke veldig glad i kaker og godis så det trur jeg går greit :)
Julaften skal jeg unne meg en skikkelig julemiddag, dessert og noen klementiner... Julekaker har jeg aldri vært særlig glad i, så det blir ikke noe problem her!
Men kun julaften ;) Er det rart jeg gleder meg litt ekstra i år?
Jeg kommer til å unne meg det jeg har lyst på julaften og 1 juledag. Da blir det sikkert litt dessert og pepperkaker tenker jeg + klementiner. Ellers kommer jeg til å lage lavkarbo-julegodis/kaker som jeg kommer til å prioritere :) Men...noen klementiner må jeg nok ha ja, lol :D
Jeg lar det skli litt ut nå i desember, men ikke som i fjor da jeg la på meg over 3 kg i løpet av julemåneden. :o Men jeg slakker litt på krava i år også og det går nok fint. :ja:
Jeg har tenkt å holde meg någenlunde lavt på karbene ja. Føler at jeg ikke har det samme behovet for søtsaker lenger, og det har vært problemet tidligere.
Julaften er jo grei, da er det ribbe og koteletter! Namnam! Bare å droppe potetene, og lage en god saus er jo null problem.
Så blir det multekrem, det er jo lett å fikse så den ikke inneholder så mye karber :)
Og kanskje en boks Tuborg Lite til maten;)
Begynner virkelig å glede meg til jula!
Skal kose meg, men tror ikke det blir store sprekken. Har liksom ikke så veldig behov for poteter og brød, når en kan spise all den andre gode maten!
Skal bake en ekstra ladning med knekkebrød og spise med MASSE pålegg, som det jo er nok av i julen!
Julaften kan det hende det lander en potet på tallerkenen, men da tror jeg det er mest for syns skyld :-)
De tørre julekakene har jeg aldri vært særlig opptatt av, blir kanskje et par stk av favoritten på julaften. Klementiner klarer jeg fint å motstå. Og i år tror jeg faktisk jeg ikke trenger noe særlig dessert (multekrem) heller.
Alt smaker mye søtere, så jeg trenger bare en liten smak, hvis ikke blir jeg kvalm... Det eneste jeg er bittelitt redd for er at jeg skal havne på sjokoladekarusellen.... Var på julebord for et par uker siden, og da ramla jeg utpå litt på nachspiel. I går da vi hadde julebord hjemme, klarte jeg å ta meg inn igjen etter et par biter, og nå har jeg ryddet det bort, så jeg ikke bare skal ta av gammel vane....
Tror dette skal gå bra, jeg!
Skal kose meg litt ekstra, men planlegger ikke noen kjempesprekk - og uansett blir det ikke hele julen! Kjennes godt å ha funnet en "slankekur" som er noe mer enn det, som frister til varig kostholdsendringer :-) Tenk for en lykke å kunne gå gjennom jula og være mett, uten å ha dårlig samvittighet for all den fete maten man inntar!
Jeg skal ikke skeie ut i det hele tatt. På julaften blir det ferskenbeinets oreo kake til dessert, Mulig jeg må spise litt grøt for sønnen sin del.. (alle må jo ha fat på grunn av mandelen). Jeg vet jeg får konfekt til jul, men den skal jeg bare servere mine gjester. Lager småkaker, konfekt og slikt som jeg har lov å spise, så ordner det seg ;)
Grunnen til at jeg ikke skal ha en sprekk er fordi jeg får bare vondt i hodet av sukker og vondt i magen av brød, poteter etc.. Har hatt planlagte sprekker 2 ganger, og det førte ikke noe godt med seg :p
Har allerede starta, var på julebord fredag. Lot potetene ligge og forsynte meg med pinnekjøtt, ribbe, kålrotmos og rødkål. Forsynte meg også med litt dessert, lot riskremen stå, men tok litt sjokolade- og karamellpudding og litt frukt (halvtinet) med vaniljesaus på.
I går testa jeg ut pølser, hadde kjøpt 2 typer vossakorv, og det blir Gilde sin som får være tilbehør til ribba og pinnekjøttet. (Liker ikke medisterkaker og julepølser, må ha noe som er litt grovere.) Spiste kålrotmos til. Ikke helt lavkarbo, men ikke så verst likevel.
Tror også at julekaker blir litt utfordring, men man kan heller ta litt enn å smake på alt. Siden man holder seg mer mett på lavkarbo spiser jeg godt til middag og klarer meg godt med bare bittelitt kake. Delfiakake er et godt alternativ. Skal lage marsipan og godter sjøl, og så skal jeg skeie ut med julebrød/julekake bakt på speltmel og som er litt mer lavkarbo enn den vanlige. Trenger jo ikke å spise hele brødet når man er i gang, eller? Det blir litt utskeielse med lefse også...
Husk at kroppen ikke er forberedt på masse karbohydrater så å unngå vanlig sukker er nok en fordel. Selv skal jeg ikke skeie ut noe i jula. Skeier ut nok med epler til daglig og sliter med dårlig samvittighet nok som det er.
Ja, min kropp reagerer på karbo etter bare noen uker uten, så jeg holder meg unna sukkeret i jula.. Ikke noe kjekt å ha hodepine i jula :P Så finnes det jo oppskrifter på så mye julesnadder her som er lavkarbo ;)
Jeg kommer ikke til å ha en såkalt planlagt sprekk, for meg er det ikke verdt det :)
Målet er å klare meg 1 år uten sprekk, ikke lenge til 7 januar nå :)
Men heller ikke tenkt å sprekke etter det!
Jula skal bli like kos den, selv om jeg ikke skal spise sjokolade, kaker, og alt det tullet der :)
Ja, det var en advarsel. Å glede seg til å unne seg noe som ødelegger jula pga mageknip, hodesmerter etc er jo litt dumdristig. Da jeg hadde levd på streng ketolyse i mange uker var bare et eple noe magen reagerte kraftig på. Få minutters nytelse resulterer i mange timers smerte.
Jeg ville heller trappet opp sakte med litt frukt og nøtter og holdt meg til det.
Eller lagd lavkarbo-konfekt eller lavkarbokaker og spist biitttelitt for ikke å legge for stor belastning på fordøyelsessystemet.
Jula er en prøvelse. Om man består den viser det at man virkelig har endret kosthold.
Er vant å spise vanlig mat av og til, fx hos svigermor. Men til hverdags er jeg heller streng med meg selv, syns det fungerer best. Er mest heime i jula, da kan jeg selv bestemme menyen!
En litt komisk effekt dagen etter julebordet: Hadde så mye luft i magen. Prøvde å foreta noen kontrollerte utslipp, men det lukta forferdelig (råtne egg/svovel). Og jeg som nettopp skrøt av at jeg promper mindre enn før. Frister ikke å slutte med lavkarbo, nei.
Jeg har egentlig som mål å holde lavkarbo hele julen. Om jeg klarer og holde meg i ketose får tiden vise. Jeg spiser ikke sukkererstatning enda, for jeg har bare vært i ketose 2 uker. Men til jul har jeg vært noen uker i ketose, så kanskje at jeg spiser litt kaker med sukkererstatning og drikker light brus. Synes det er dumt å sprekke bare så kort etter jeg har begynt og endelig kommet godt i gang. Dessuten får jeg også store problemer med magen... Så målet mitt er virkelig å holde meg.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.