Var en tur innom Ica Maxi på Strømmen i går, og der oppdaget jeg noe kjekt:) Ferdigsauser med akseptabelt karboinnhold. Er så greit å ha mulighet for lettvintløsninger på det området i blandt. Synes bearneisen var litt syrlig, men helt grei. Har ikke prøvd den andre ennå, men regner med at jeg får testet den i løpet av de nærmeste dagene.
FJORDLAND BEARNAISE SAUS
Næringsinnhold pr 100 g
124 kcal
0,1 g protein 2,2 g karbohydrat
12,8 g fett
JOHN & MANFRED KREMET SOPPSAUS
Næringsinnhold pr 100 g
81 kcal
1,4 g protein 2,02 g karbohydrat
7,47 g fett
Ingredienser
Vann, smør, rapsolje, modifisert stivelse (E 1442), bearnaiseessens (eddik, løkekstrakt, salt, krydder, krydderekstrakter), sukker, salt, smaksforsterker (E 621), hydrolysert veg. protein (hvete, soya), glukosesirup, dekstrose, stabilisator (E 415, E 472e), krydder (bla. estragon, pepper, løk, selleri), aroma, antioksidant (E 307), farge (E 160e). Totalt 1,4% salt
Så vidt jeg vet er det "herdet fett" som er transfett eller? Og det er ikke her.. Det brukes vel helst i tørrvarer.. Dette er jo en ferskvare som ikke holder seg så lenge eller?
hydrolysert veg. protein (hvete, soya) - her er en av de tingene jeg skygger unna....som "lørdagsmat", altså veldig sjelden, kan jeg bruke varer med slikt innhold, men ellers er jeg veldig skeptisk. Svenske Dahlqvist skriver en del om dette uten at jeg har anledning til å lete opp linker akkurat nå.
Modifisert stivelse, sukker og glukosesirup betyr også egentlig "sukker, sukker og sukker".
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.