< Tilbake til oversikten

Helt ny i gamet

Nordpia sa for siden:

Heihei :)
Jeg er en kvinne på 32 år, som nå skal starte en prosess med vektreduksjon. Tanken er å jobbe godt med å holde meg til lavkarbo fram til jul. Ingen planer om å ta av i julen (ikke noen stor kakespiser likevel), men litt god mat tenker jeg å unne meg. Bare holde meg vekk fra karbobombene. :) Deretter skal jeg jobbe på med full styrke i januar og framover. "Rome wasn't build in a day", og jeg regner ikke med å bli en sylfide tvert. Men etter hvert så håper jeg... ;)

Jeg ønsker å gå ned 35 kg på sikt (25 er det jeg håper å klare i første omgang), så veien er ganske lang, men motivasjonen og håpet om å klare det er bedre enn noen gang før. Er inne i en prosess nå med å lære meg hvilken type mat jeg kan og ikke kan spise. Er rimelig kresen i matveien, så det er uten tvil en utfordring. Krever god planlegging. :) Blir nok å alliere meg med noen Atkins-barer, som jeg kan ta en bit av innimellom, dersom det skulle bli behov. Kjøkkenvekten står imidlertid framme, slik at jeg lett kan måle og regne ut inntak av karbs. Spennende tider foran meg. :)

Ketose virker som veien å gå, men jeg ser at noen kurer legger opp til inntak av mer karbs enn andre. Noen som kan svare på hva som egentlig er smertegrensen for inntak av karbs uten å gå ut av ketose?

Har forresten lest en del av historiene her inne, og kjenner jeg blir motivert av alle som har lyktes så godt over tid før meg!

Forhåpningsfull hilsen fra Nordpia :cool:

sæterjenta sa for siden:

Hei:) Velkommen inn hit. Du skal se det er mye god mat du kan spise med et slikt kosthold.

Jeg er ikke så inne på det med antall karbs, men jeg holder meg til grønnsaker med lavt innhold (mindre enn 5/100) og jeg bruker CF og fløte der jeg finner det for godt. Har så langt ikke hatt behov for å telle, men bruker ketostix 1 -2 ganger daglig for å følge med på at jeg er i ketose. Så langt har jeg ikke fallt ut av ketose på grunn av det jeg til daglig spiser.

Tropika sa for siden:

Velkommen hit!

Følger du ketolysekuren er anbefalt døgndose 15 gram karbohydrater hos kvinner og 20 gram hos menn. Men det er veldig individuelt hvor mye kroppen din tåler før du kommer ut av ketose. Du må nesten bare prøve deg frem.

Bruk forumet nyttig, så skal du se du får dreisen på det etter hvert!

Lykke til!

arnakristin sa for siden:

Hei,
Å teste seg med stiks flere ganger om dagen er å kaste penger ut av vindiet…

[quote]Ketosestixen: Utslag er utslag, det finnes ikke grader av ketose, mørk farge kan derimot være en indikasjon på at man drikker for lite vann. For mest korrekt resultat skal man ta testen minst to timer etter siste måltid på kvelden. Dette fordi de aller, aller fleste - lavkarbo kosthold eller ikke vil teste positivt på morningen da det er lenge siden man har spist.
Vi opplever at mange blir hekta på bruken av stiksen, men husk at stiksen sier ingen ting om hva som skjer i kroppen din, kun i urinen. Stiksen er ømfintelige og kan fort bli ubrukbare, i tillegg så er det enkelte som opplever manglende utslag i forbindelse ved mens og/eller eggløsning eller etter en hard treningsøkt.[/QUOTE]

Nordpia sa for siden:

Har vært på handletur nå. En helt ny opplevelse å lese deklarasjoner og virkelig tenke før man putter ting i handlekurven. Ting tar plutselig tid... Men faktisk ganske gøy. :)

Nå skal jeg lage meg en omelett til lunsj. Ingen stor fan av egg generelt, så får se hva jeg gjør med omeletten for å få den til å falle i smak...

Er det mange som forresten drikker Pepsi Max eller annen lettbrus? Er Pepsi Max-oholiker, og har rett og slett ikke lyst til å kutte den ut. :o

Takk for tilbakemeldingene! :)

PS: Har forresten Ketostix, men gidder ikke teste noe som helst før det er gått i alle fall to dager. Har fått med meg såpass at man i alle fall må regne to dager før man er i ketose. Et fåtall som kommer dit før...

Nordpia sa for siden:

Okei... Så ble jeg nysgjerrig før det var gått to dager da... :o

Har en litt pussig følelse i hodet, så jeg tenkte at det kan jo ikke skade å teste med en ketostix. Og sannelig ble det utslag. Kan man komme i ketose etter bare en dag?? Jeg spiste lunsj for en drøy time siden. Kan utslaget bero på at jeg testet meg for tidlig etter mat? Skulle det være slik at jeg er i ketose allerede, så takker og bukker jeg naturligvis til det... Hørte jeg noen si "evig optimist"...? :rolleyes:

Mr. Muscle sa for siden:

At utslag er utslag på ketostixen og at det ikke finnes grader av ketose er piss. Unnskyld ordspillet.
Ketoner i urinen skyldes at kroppen ved fettforbrenning produserer ketoner som et bielement og skiller dette ut i urinen. Ved trening (lav til middels intensitet) øker fettforbrenninga og derav ketoninnholdet i urinen. Dette gir et mørkere utslag. Med andre ord: desto mørkere stix, desto høyere fettforbrenning.

Nordpia sa for siden:

Men det VAR faktisk utslag, og det er det jeg stusser på. Utslag allerede dag to. Skal ta en ny test i kveld, så får vi se om det var bare en dårlig stix eller jeg har klart det utrolige... ler

Nerthus sa for siden:

Dette anser jeg som feilinformasjon, se mer her:

Fra en tidligere tråd:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=8627

For de aller fleste er stixen noe man blir litt hektet på i starten - jeg har ikke målt på mange mnd og det er ikke lengre interessant fordi jeg vet at med så lite karboinntak er jeg i ketose. Ånden og tørsten er andre ting som forteller meg dette.
Konsentrer deg om karbomengden i starten du, det er så utrolig mye å sette seg inn i - bruk gjerne stixen for gøy, men ikke la mangel på utslag en dag gi det unødig panikk ;)

Jeg synes du har en god plan med å spise minst mulig karbo mot jul, og så kanskje se nærmere på en retning du kan følge. Jeg gjorde også dette i 6 mnd før jeg valgte spisdegslank. (Gikk ikke ned i vekt på 6 mnd - men fikk utrolig mange helsemessige gode "bivirkninger".)

Ingen potet, pasta, ris, grønnsaker fra under jorda, sukkerholdige ting - og maks 5 gram karbo pr 100 gram på andre matvarer. Det er enklere enn du tror ;)

ps er forresten også fra Trondheim, men bor på østlandet pt. :)

Nordpia sa for siden:

Takk for et flott og informativt innlegg, Nerthus - setter pris på det. :)

Min filosofi er egentlig så enkelt som å lære meg mest mulig om lavkarbomat, spise fornuftig og være realistisk. Må nok medgi at den stixen er morsom når man får utslag ja... ler Har vært i ketose en gang før når jeg forsøkte pulver (men pulveret fikk meg til å kaste opp etter bare tre dager, så ikke aktuelt å fortsette med det). Må nok sjekke litt for gøy i kveld og i morgen, men det beroliger meg at man faktisk kan være i ketose uten at det gir utslag på stixen.

Som nybegynner så teller jeg veldig karbs nå, men regner med det blir en automatikk i matlaging og spising etter hvert, så jeg ser veldig lyst på fremtiden. Time will show hvordan dette går, men målet er i alle fall å ha en betydelig reduksjon fram mot sommeren. Og jeg er altfor sta til ikke å klare det.. :p

Jeg er faktisk en av utrooolig mange nordlendinger her i Trondheim, og jeg stortrives i byen! Skjønner ikke at noen vil flytte herfra engang... Hihi...

Hilsen Nordpia :)

Nerthus sa for siden:

Byen er fin - været er rævva! ;) Hovedgrunnen til flytting var faktisk jobb - men klimaet var også en god unnskyldning. Været er mer stabilt sørpå litt inn i landet og det hjelper på en "gammel skrott" ler.
Trondheim er full av nordlendinger - og de fungerer vanligvis veldig godt sammen med trøndere!

Ønsker deg lykke til med kostholdsendringen - for meg har det endret livet mht helse og vekt så mye at det er uaktuelt å gå tilbake til det jeg spiste før :)

Gerd sa for siden:

Velkommen :D

Lykke til med kostholdsomleggingen :heia:

Det er fantastisk mye og variert mat på lavkarbo :D

Jeg gikk ned 17 kilo på under 6 mnd., og hadde bare det aller lyseste utslaget på stix når jeg testa :ja:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.