< Tilbake til oversikten

Søtningsmidler

boble sa for siden:

Var akkurat på kiosken og der fant jeg et lite utvalg med sukkerfri sjokolade. Men jeg er ikke så stø på hvilke søtningsmidler som er godtatt for oss "karbofiender".:boxing:

Feks. så fant jeg en sjokolade fra er produsent som heter Cavalier. som er,ifølge produsenten: en sukkerfri belgisk sjokolade søtet med maltitol. De hadde denne sjokoladen i tre varianter: melkesjokolade,melesjokolade med nøtter, og mørk sjokolade.
Plukket med meg den med nøtter,og den smakte bra,den. Men vil gjerne vite om maltitol er et godkjent søtningsmiddel for oss.Det sto så klart ikke noe om karb-innhold.

Lurer også på hva lactitol er.(Har en mistanke om at det er et søtningsstoff og`)
Og er det vanlig at sånn sjokolade inneholder insulin. Det sto nenlig i innholdsfortegnelsen på flere av sjokoladen.

Takknemlig for svar :blomster:

Nille sa for siden:

Maltitol er det vanligste søtstoffet i sjokolade og drops - godterier som er laget med varme. Det er helt OK, Atkins bruker det og Splenda i sine produkter. Det du skal være oppmerksom på med maltitol, er at mange - veldig mange, får store magesmerter/luftsmerter/diare om de spiser for mye av dette. Jeg spiste 3 ruter av en Cavalier sjokolade og vrei meg i smerter if lere timer etterpå. Så spis litt om gangen og se hva du tåler !! Det står ofte advarsel på produktet også. At produktet kan ha avførende effekt ! :p

Aspartame er det vanligste i drikker og varer som blir laget kalde (aspartame tåler varme dårlig). Atkins fraråder bruk av Aspartame, mest på grunn av "uklarheter rundt bivirkningene", men også fordi det virker hemmende på vekttap for noen. Torkil som står for Ketolysekuren mener det er OK med Aspartame.

Laktitol er også et søtstoff, et såkalt "sukkeralkohol". polyol, som ikke regnes med i karbene. SukkerARTER regnes med i karbetallet. Altså; polyoler = sukkeralkoholer = f.eks. maltitol, xylitol, laktitol, sorbitol, mannitol m.m. De fleste polyoler har glykemisk indeks på rundt null (dvs påvirker ikke blodsukkeret).
[color=black][/color]
Maltitol har GI= 25, og påvirker blodsukkeret litt.
Det med insulin skjønner jeg ikke....

Her er noe Smosje har funnet om søtstoff:
[color=darkslateblue][/color]

[center] [/center]

Kanel sa for siden:

Ble helt imponert over din viten, jeg!

På en annen side har jeg sikkert glemt alt når jeg forlater denne tråden;)

kozpia84 sa for siden:

så hva er best da? av disse sukekralkoholene?

Alkazelters sa for siden:

Jeg vil tippe du blander insulin med Inulin?

Ivory sa for siden:

Søtningsmidler er ikke bare bare... Har selv blitt surrete i hodet og sliten av aspartam. Under kommer to linker som dere burde se på - bl. a. hva slags sykdommer man blir mer disponert for... Skremmende at det er aspartam i snart alt man skal kjøpe. Og det blir puttet i varer man overhodet ikke trodde inneholdt aspartam!:mad:

www.dorway.com/

www.dorway.com/blayart1.txt

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.