< Tilbake til oversikten

Sjokoladekonfekt med peppermyntekrem

Lisbeth sa for siden:

Oppskrift med bilder her

Ingredienser:
150 g sjokolade

Peppermyntekrem:
20 g usaltet smør, romtemperert
5-6 ss sukrinmelis
1/2 ts flytende søtning
3-4 ss kremfløte
4-6 dråper peppermynteolje (fåes på apotek)

Fremgangsmåte:
Smelt sjokoladen over vannbad til den så vidt har smeltet, den skal ikke være helt rennende.
Ta den smeltede sjokoladen vekk av varmen og fordel ca en halv teskje smeltet sjokolade i 12 konfektformer. Pensle sjokoladen over bunnen og sidene.
Avkjøl formene i kjøleskapet i ca 30 minutter (eller sett dem i fryseren, så går det fortere). Pensle så et nytt lag sjokolade i formene (varm om nødvendig sjokoladen opp igjen), og avkjøl dem i nye 30 minutter.

Lag peppermyntekremen ved å piske sammen alle ingrediensene. Ha deretter massen i en brødpose.
Klipp av et hjørne på brødposen og fordel fyllet i formene.
Lukk formene med smeltet sjokolade ved hjelp av en skje. Bank formene lett mot underlaget så overflaten blir jevn.
Sett konfektene i kjøleskapet til de er helt stivnet. Oppbevares kjølig.

camryn sa for siden:

Åååååh peppermynte og sjokolade er den beste kombinasjonen eg veit!

Tusen tusen takk Lisbeth, elsker matbloggen din!

Supera sa for siden:

Mmm, passer jo fint som julekonfekt. :snill:

Supera sa for siden:

Åh, så fin blogg du hadde, Lisbeth! Trenger nesten en smekke her jeg sitter og leser. Den skal abonneres på! :ja:

Kari Marita sa for siden:

Den skal jeg prøve å lage ja,hørtes kjempe god ut:).Spiste nettopp cavalier sukerfri sjokolade,og gjett hvem som spurtet på do?Tåler ikke maltose:(.Jeg lærer aldri,er jo så glad i sjokolade:)

LIBBA sa for siden:

Du har så utrolig fine oppskrifter på konfekt og annet snadder:)
Kjempeflink er du:heia:

Lisbeth sa for siden:

Tusen takk for fine ord :klem:

Frøkengiraldriopp sa for siden:

Disse har jeg laget i dag :) MMMM, herlig. Elsker peppermynte, så dette var skikkelig digg. Takk for oppskrift

Gracella sa for siden:

Det går fint med vanlig smør også. Hadde ikke usaltet, og prøvde med vanlig, ble kjempegodt det også :)

Men jeg fikk en del peppermyntekrem til overs. Tok da og smeltet 50 g sjokolade og bare blandet peppermyntekremen oppi sammen med 1 ss fløte og 3-4 dråper til med peppermynte. Hadde det opp i små konfektformer og satte kjølig.
Og det ble veldig vellykket :D!
Man kan sikkert helle det på bakepapir og lage små pletter av denne blandingen.

Takk for oppskriften!

senorita sa for siden:

krem.. er det kremfløte?

Lisbeth sa for siden:

Ja :) Jeg skal rette det opp ;)

senorita sa for siden:

jeg har laget disse i dag :) nammenam!!

mine :

Lisbeth sa for siden:

Så fine de ble :) Har du brukt ordentlige sjokoladeformer??

senorita sa for siden:

Jepp jeg har konfektformer i silikon :D men aldri laget lavkarbosnop før da, bare masse vanlig.. har flere former, som skjell og alt mulig .. :) har utrolig mye kakebakeutstyr og farger og dill og dall, men lite som kan brukes til lavkarbomat da.. hehe jeg trodde jeg hadde slike små former som deg, men dem var nok oppbrukt.. Litt upraktisk med silikon, for har jo ikke noe å oppbevare dem oppi etterpå.. Og kan jo ikke spise alle på en gang hihi

Zillah sa for siden:

Du kan jo pakke dei inn i cellofan, da blir dei både ekstra "julefine" å servere til gjestar, og så blir det ikkje like fristande å gå å snope i boksen heller, når ein må pakke opp ein og ein konfektbit og sjå på alt papiret som vert liggande igjen etterpå.

Supera sa for siden:

Og til julegaver! :ja:

senorita sa for siden:

god ide :D må teste det :)

Pandaguri sa for siden:

Hva slags type søtning kan dette være, og hvor kan jeg få tak i det? Har ikke sett flytende noe sted (men har ikke akkurat lett heller :))
Er det en nødvendig ingrediens eller kan man sløyfe det?

Skal prøve meg på disse, og blir det suksess så blir det sjokoladekonfekt i samboerens julestrømpe :)

Gracella sa for siden:

Natreen kommer i pulver og værskeform

Lisbeth sa for siden:

Jeg bruker Hermesetas, kjøpt i Sverige, men som Gracella skriver finnes også Natreen i flytende form.. fåes kjøpt i de fleste matbutikker.

Grunnen til at jeg har brukt flytende søtning i tillegg til sukrinmelis er at jeg synes det demper litt av den "kalde" sukrin-smaken :)

Pandaguri sa for siden:

Takk for svar begge to :)

Kan sukrinmelis erstattes med splenda tror dere?

butterkopp sa for siden:

Hva slags sjokolade har du brukt? Kan man bruke kakaomasse fra helsekosten? Må man da evnt ha i cocosfett? Og hva blir karbo innholdet på?
blond

Lisbeth sa for siden:

Jeg vil tro det, men har ikke prøvd :)

Jeg har brukt en sukkerfri mørk sjokolade.
Hvis du bruker rå kakaomasse må du vel ha i kakaosmør og søtning..hvis du ikke er veldig glad i den sterke kakaosmaken.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.