Jadda.. da har jeg holdt på noen uker med lavkarbo/ketolyse/ketose... og hva ialledager heter det egentlig?er lavkarbo, ketolyse og ketose det samme?? Blir ikke helt klok jeg :) googler og googler
Man skal jo spise fett.. men kan det bli for mye fett og kalorier? Føler liksom meg ikke så sunn når jeg spiser egg og bacon til frokost! Men det metter jo leeeenge! og vekten har jo gått nedover til tross dette!
Hvor mye er "grensen" for karbohydrater?
Hvor mye får egentlig en gjennomsnittsperson i seg av karbohydrater på en dag? (en som ikke går på lavkarbo)
Lavkarbo er livsstilen. Det er en kostholdsretning for alle her inne, enten det er den ene eller andre måten vi velger legge opp "løypa" på.
Ketolyse er den spesifikke kostholdsplanen din, der du har valgt å følge disse prinsipper som følger av denne. (Karb under 15 etc). Ketose er en "state" kroppen går inn i som følge av lite/ingen karbohydrater i kosten. Det er to måter å komme inn i ketose på, men vi følger den som har restriksjoner på karbohydrater. Den andre er for lavkalori, eks. de som går på pulverkurer og slikt. Håper dette klarnet litt?
Kan det bli for mye fett? Hmm. Både ja og nei. I begynnelsen av mitt opplegg fokuserte jeg på fett og proteiner, og la heller et grovt lokk på karbohydratene. Jeg talte for hvert måltid og holdte denne andelen lavt.
Fett har et høyt energiinnhold, og ja hvis du legger inn alt du spiser i en tabell (mat på data etc), så vil du få høyere andel av KCAL. Men drit i det foreløpig. Hvis vekta stagnerer en periode kan du se over hva du spiser og se om du kan gjøre endringer. Noen kan spise problemfritt LCHF uten å tenke på kalorier, men det er noen av oss som må ta hensyn til begge faktorene.
Vil bare nevne til slutt at det er viktig å spise når du er sulten og spise til du er mett. Så skal du ikke tenke så mye på disse greiene :)
Hei:) Jeg skal prøve å hjelpe deg, er ingen expert på omeråde, men men. Dere får rette på meg om jeg tar feil:)
Lavkabo: Det generelle navnet som omhandler dietter/livsstiler der man kutter ned på karbohydrater og spiser da altså lavkarbo.
Ketolyse: Litt mer usikker. Vi har jo det som heter ketolysedietten/kuren. Men tror ketolyse er nevn på diett der man spiser så lit karbohydrater så man kommer i ketose.
Ketose: Tilstand man kommer i dersom man kutter godt nok ned på karbohydratene. Pga den lave menden kh, begynner kroppen å bruke fett som brensel. Noe som seff er gunstig når man vil ned i vekt.
Når man er i ketose, bør man i utganspunktet ikke telle kalorier. Man kan spise mye mer fett på et lavkarbokosthold enn på et lavkalorikosthol.
Takk for svar dere :) skal ikke mye til for at jeg blir litt klokere nei ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.