< Tilbake til oversikten

Økt proteininntak de første ukene i ketose?

Fisken sa for siden:

Jeg oppdaget denne siden hvor jeg synes det står mye fornuftig om lavkarbodiett og lavkarbokosthold. Jeg sliter litt med å finne ut hvor mye protein jeg egentlig trenger, og på denne siden er det en kalkulator hvor man kan få beregnet hvor mye proteiner man trenger i forhold til karber og fett. Det er gjort forskjell på om man har vært i ketose mindre eller mer enn 3 uker da det hevdes at man trenger mer proteiner den første tiden. Dette fordi kroppen trenger tid på å venne seg til å bruke ketoner som brennstoff til hjernen (?).

Sitat:
"This calculator calculates your protein requirement based on the assumption that your brain needs 110 grams of carbohydrate during the first three weeks of a low carbohydrate diet and 50 grams after that."

Noen synspunkter på dette?

lifejack sa for siden:

Oi, det var ikke en liten forskjell heller. Jeg fikk en forskjell på over 100g hvis jeg fylte inn formen og valgte "vært på dietten mindre enn 3 uker" versus når jeg valgte "vært på dietten i mer enn 3 uker". Jeg syntes proteininntaket virket veldig høyt i sistnevnte, og helt ekstremt høyt i førstnevnte. Lurer på bakgrunnen for denne kalkulasjonen...

Kitt sa for siden:

Det ligger da klistret en formel for proteininntak her inne et sted også, gjør det ikke?

Joda, jeg fant, jeg fant!

Det stemmer at kroppen kan trenge opp til 6 uker for å maksimalt kunne nyttegjøre seg ketoner som brennstoff, men det er første gangen jeg hører noe om økt proteininntak i den perioden!
På en måte kommer det kanskje litt av seg selv, da man ofte er mer sulten de første ukene og appetitten synker etter hvert!:confused:

Fisken sa for siden:

Takk for svar!
Kitt: Jeg har lest formelen fra Nille flere ganger :)
Det jeg sliter med er at jeg ser ut til å få for mye protein i forhold til fett når jeg ser på energiprosenten. Og så snubler jeg over den kalkulatoren som sier at jeg skal spise mye, mye mer protein og mindre fett - i hvertfall til å begynne med. Blir jo litt forvirret og håper kanskje at noen har hørt om dette før. :confused:

Kitt sa for siden:

Send en pm til dr. Torkil om du er så usikker, da vel! :)

Homer Simpson sa for siden:

Jeg valgte min vekt og "mer enn 3 uker" og i energiprosent blir forholdet for å gå ned i vekt (karb-prot-fett) ca: 2,5 - 24 - 73,5.
Vanligvis prøver jeg å følge tilnærmet 0 - 20 - 80, men jeg syntes ikke denne kalkulatoren var så ille.

Fisken sa for siden:

Nei, det høres jo bra ut. Omtrent sånn jeg prøver å få det til. Men dette med mer protein i starten for at hjernen trenger mer karbo har jeg ikke hørt om før.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.