ArnsteinB sa for siden:
(Jeg så nå etter at jeg la inn denne tråden at det finnes en liknende ("Trenger tips til hverdagsdrikk"), så moderator får bestemme om denne skal slettes)
Jeg sluttet med Grans Extra/Pepsi Max for 9 uker siden (samt alkohol), men det blir litt ensformig og kjedelig å bare drikke te og vann hele dagen. (har aldri drukket kaffe, og har ingen planer om begynne :))
Når jeg googler f.eks. "homemade soda Stevia" finner jeg en del om hjemmelaget brus (med kullsyremaskin/brusmaskin). De fleste treffene linker til nettsteder som angår helse, ofte skrevet av "helsefreaker". De anbefaler slik drikke.
Kullsyre må da være fullstendig harmløst? (med unntak av tannhelsen)
Er det noen her som vil si noe om hva dere vet om dette?
Er ca 10 stk slike Stevia søtningstabletter pr dag ufarlig/OK? (0.5 g rent Rebaudisid-A totalt pr dag).
Påvirker Stevia (Rebaudisid-A) også blodsukkeret?
Forslag til oppskrifter?
Vann + sitron og/eller lime + Stevia* + kullsyre
Finnes det noen bærekstrakter (som ikke er fulle av tilsetningsstoffer) jeg kan bruke som basis?
Kunne vært morsomt å forsøke å lage ingefærøl/vørterøl (eng.: ginger ale/root beer(?)). Amerikanerne er jo hektet på det.
Oppskrift 1 her. Komplisert og tidkrevende.
Oppskrift 2 her. Enkel og rask. Basert på ekstrakter.
...og mange andre
*) Fikk mine 1200 Steviatabletter (kr 320,- hvorav 50% porto) fra Govinda Natur GmBH (Tyskland) i går. De smakte utmerket i teen. Stevia kan selges som kosmetikk innen EU, ifølge Govinda, og var merket som det. Dermed slapp de gjennom tollen. Govinda ser ut til å være et stort, veletablert foretak innen bl.a. helsekost. Anbefales.