< Tilbake til oversikten

Karamellisering med Sukrin?

mam sa for siden:

Jeg elsker karamellpudding! Må ha det til jul.

Oppskriften er jo nesten perfekt for lavkarbo - hvis jeg kan karamellisere formen med noe annet enn sukker! :confused:

Er det noen som har prøvd... bør man ta spesielle forhåndsregler? Jeg kan jo eksperimentere selv, men hvis noen allerede har gjort det så...

Dilly sa for siden:

Eh, nei, det blir jo ikke helt det samme da.. men

sukkerfri kaffesirup med karamell?

mam sa for siden:

Mmmm den sirupen så god ut! Kan ikke ha den i hus! Fristerinne! :D

wevi sa for siden:

Lagde hjemmelaget sirup til saltkjøttet i går. Ble ikke så værst. :) Tok jo bare litt på slump da, men kan skrive det jeg tok.
ca 3dl vann som jeg kokte opp
smakte til med sukrin og stevia så det ble skikkelig søtt.
så tyknet jeg det med jbkm så det liksom ble sånn passe konsistens.
for å lure meg selv skikkelig, så tok jeg i en dråpe med sukkerkulør så det ble litt fin farge.

Det fungerte kjempebra, men jeg brukte ikke mye av gangen. Har enda ganske mye igjen. Tror ikke jeg kommer til å ha så mye Stevia i neste gang, det satte en litt bitter smak. Men kællen spiste også av den og syntes det var godt, og han er ikke på lavkarbo. :)

misslinda sa for siden:

Jeg tenkte jeg skulle prøve å karamellisere sukrin, evt. bjørkesukker før jul en gang, for hos oss er karamelliserte poteter ett av de mest populære tilbehørene til kalkun på julaften..
I kjernesunn familie skriver de at du kan skrelle poteter og legge de i kaldt vann i ett døgn for å redusere stivelsen i de. Så koke de på vanlig måte, så det må jeg prøve så mini får favoritten sin til jul ;) :D

Zillah sa for siden:

Dette stemmer, det felles ut litt etter litt i vatn. God gammaldags måte å lage potetmjøl på :)

Når det gjeld det opprinnelege spørsmålet om å lage karamell av sukrin, så trur eg du vil ha store problem med det. Karamell vert jo danna av nedbryting av sukkermolekyl når dei når ein viss varmeterskel, fulgt av danning av nye bindingar som endrar smak, farge og konsistens på sukkeret.

Sukrin (erytritol) er jo ikkje eit sukker, men eit sukkeralkohol. Det har såleis fullstendig andre kjemiske eigenskapar. Det du vil finne dersom du putter sukrinet på panna, er at det smeltar veldig raskt, smeltepunktet er 121°C, og når det smeltar så blir det tyntflytande og ikkje tjukt og seigt som vanleg sukker blir. Kokepunktet ligg rundt 330°. Væska i panna vil etter kvart bli lett brun, men svært mykje vil fordampe. Konsistensen blir ikkje seig og sprø slik karamellisert sukker blir, når det stivnar så blir det berre fast. Smaken er også den same, det er som iskaldt søtt - ikkje karamell.

Så her må eg dessverre skuffe deg, mam, Sukrin eignar seg ikkje til karamellisering for pudding, det har rett og slett ikkje eigenskapane som trengst for å få det til, reint kjemisk :( Eg vil anta - utan å ha prøvd det, men utifrå grunnkunnskapane eg har nemnd her - at andre sukkeralkohol vil gi liknande problem.

For lav-GI-oppskrifter så er jo fruktose eit godt alternativ, men ikkje for ein ketogen diett naturlegvis.

Håper dette hjalp.

mam sa for siden:

Takk for godt svar, Zillah. Jeg spurte om dette så jeg skulle slippe å kaste så mye ødelagt Sukrin, hehe. Eksperimentering med dyre ingredienser kan svi i både lommeboka og stoltheten.

For 1 gang i året kan jeg bruke Fruktose. Hvis Sukrin har den kalde smaken etter "karamellisering", så vil det ødelegge nytelsen ved karamellpudding.

misslinda sa for siden:

Oi, takk for utfyllende svar ;) Da vet jeg det til jul ;) Må finne noe annet alternativ, men vil ikke fruktose gi stigning i blodsukkeret? Eller så er det sant, at en gang i året kan det vel gå ;)

Zillah sa for siden:

Fruktose gir ganske lite og langsom stigning i blodsukkeret i forhold til vanleg sukker, med ein GI på 22. Det er jo 100% reint karbohydrat, så på ein ketogen kost der reint karbohydrat-tal spelar ei rolle så får ein vel vurdere kor strikt ein vil vere, men i alle fall dersom ein tenker mest på blodsukkerstigning så kan det godt gå an på juledagen, meiner no eg. :)

Oppskrifta på Fedon Lindberg sin karamellpudding bruker 50 g fruktose til å glasere forma og 100g fruktose til puddingblandinga. Når eg lagar vanleg karamellpudding bruker eg sukker kun til å glasere forma og ingenting i egge/mjølkeblandinga (eller om det berre er nokre teskjeier, det hugsar eg ikkje i farta), så alt sukkeret som blir i puddingen er det som trekk seg inn gjennom glaseringa (det meste av sausen kan ein jo velje å la ligge). Fruktose karamelliserer på ca 100° så det blir fortare brunt, bruk litt mindre varme på panna så det ikkje blir brent.

misslinda sa for siden:

Ja, på julaften er det snakk om at jeg spiser til sammen en potet med karamell på, så er ikke så store mengdene.. I tillegg skal jeg lage lavkarbo småkaker og snop til meg til etter middagen ;) Skal gå fint å holde seg til lavkarbo ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.