< Tilbake til oversikten

Skikkelig forklaring på tørsten?

drodla sa for siden:

Hei. Jeg er helt ny (på andre uka) på lavkarbo, og litt bekymret. Har lett og lest her inne, og ser at jeg ikke er alene om å tørste noe helt ekstremt i ketose. Og jeg mener helt ekstremt. Jeg er tørst hele tiden, drikker liter på liter med vann, og er fortsatt like tørst.

Det som bekymrer meg er at tørste ofte har sammenheng med diabetes, og sammen med de sterke advarslene på stixene, så vet jeg neimen ikke helt...

Jeg er slapp, energiløs og sliter med konsentrasjonen. Regner med at det går over når kroppen skjønner at den må bruke andre ting enn karbo som drivstoff. Men hva med tørsten. Er det noen som kan forklare skikkelig hva den kommer av? Ser folk skriver at "det er på grunn av fettforbrenningen", men som påstand uten forklaring så gir den ikke mening.
Anyone?
(Og skulle det være en tråd her fra før som jeg ikke har funnet, som forklarer dette skikkelig, så er jeg takknemlig for link)

Kitt sa for siden:

Det finnes en tråd her om noe sånt, ja:

Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!

Og om du er redd for diabetes, er det jo bare å stikke innom legen fastende en morgen og få målt et blodsukker! Men alt du beskriver høres ut som vanlig kostindusert ketose!:D

drodla sa for siden:

Takk, skal lese. Blodsukkeret mitt var fint på fastende prøve før omlegging. Skeptiker som jeg er så planlegger jeg utvidede blodprøver igjen ette en stund i ketose (tre mnd eller noe).
løper og leser vannfettbrennetråden

senorita sa for siden:

jeg ble også mer tørst etter jeg kom i ketose. Før kunne jeg gå en dag på 1-2 glass vann.. Nå drikker jeg litervis.. :D deilig :) Rensker opp! :D

Tropika sa for siden:

Åhh.. godt å høre at det ikke bare er meg.. Jeg drikker også mye vann, men er likevel tørst. Må opp om natta for å drikke også (og tisse selvfølgelig).

senorita sa for siden:

ja eneste som er ulempen er at jeg drikker så mye på kvelden at jeg må opp midt på natta for å tisse, hehe :P Må ha ei drikkeflaske med senga..

drodla sa for siden:

Vet ikke om jeg synes det innlegget egentlig forklarte ekstrem tørste. Den sa vel mer om hvorfor det var viktig med vann, og at behovet for vann kan øke.
Men det sa ingenting om tørste som det er umulig å slukke. Det er så ille at det er uaktuellt å fortsette med dette kostholdet hvis dette vedvarer. Jeg nekter å bli asosial innesitter fordi jeg må drikke og tisse hele tiden.

senorita sa for siden:

såpass ille.. Ja nei her er det ikke så ille at det er plagsomt nei.. Så merkelig, aldri hørt om noen som drikker SÅ mye..

Lillemy71 sa for siden:

Kan det være andre ting som gjør det som f.eks for mye salt i maten??

Jeg er blitt veldig følsom for salt i maten etter at jeg begynte på lavkarbo. Jeg klarer ikke å spise noe særlig bacon lengre for det er alt for salt og dersom jeg spiser litt (blir ofte det når jeg er på hotell) så holder jeg på å drikke meg i hel.

Jeg bruker bare en brøkdel av saltmengden jeg brukte før for ellers drikker jeg noe helt vannvittig. Har måttet slutte med saltet meierismør for det blir for mye for meg. Selv en del oster reagerer jeg på. Og når det hender at jeg bommer på saltmengden eller hiver nedpå for mye ost om gangen, pøser og pøser jeg med vann uten å få slukket tørsten. Må også opp på natten å tisse og jeg våkner av at jeg er tørr i munnen og tunga ligger klistret i ganen. Veldig ubehagelig kan man trygt si.

Jeg har bare måtte kutte ned på ferdigsaltet mat og jeg må være veldig forsiktig med salt ellers, bruker derfor uraffinert salt siden det inneholder mer næringsstoffer enn raffinert, det smaker derfor mye mer og jeg bruker mye mindre. Mulig det er noe du kan prøve??

drodla sa for siden:

Ja, det er jo definitivt verdt et forsøk. Jeg har aldri brukt noe særlig salt mat. Poden har laktoseintolleranse, så vi har nesten aldri brukt noe særlig ferdigprodukter, og jeg salter nesten aldri når jeg lager mat. Men nå har jeg jo spist en del bacon, og brukt en del meierismør. Og på jobb er nesten det eneste proteinalternativet å putte i salaten reker eller krepsehaler. Jo, prøver det.

Har sett i noen andre tråder at det anbefalles mere salt, fordi det binder vannet. Det synes jeg høres ut som et rart råd.

Kitt sa for siden:

Grunnen til det rådet er at når du drikker så mye vann, skyller du også en masse viktige vitaminer og mineraler ut av systemet!:eek:
Det er mulig å drikke for mye, ja, man kan faktisk drikke seg i hjel!
Mister man for mye kalium feks, vil hjertet få alvorlige problemer med å gjøre jobben sin. Mister man for mye magnesium, vil man få små og store muskelkramper osv!

Salt holder vann tilbake i systemet og du vil heller ikke bli så tørst! Men balansen er fin og kan være vanskelig å vite helt hva som er hva! Er du tørst fordi du spiser for mye salt, eller er du tørst fordi du har skylt alle salter ut av kroppen???;)

drodla sa for siden:

Ble jo først tørst da, og så drakk jeg mere vann. Så her er det nok ikke noe høna eller egget... :)

nellie sa for siden:

Hvis jeg drikker for mye så blir jeg helt slapp, sigen og ør:ja:
Da må det salt inn i systemet, så ordner det seg.

drodla sa for siden:

Tror egentlig ikke jeg mangler salt. Kroppen min har pleid å si ifra om sånt. Sånn enormt lyst på peanøtter eller potetgull med salt osv. Føler ikke noe sånt behov nå. Og hvis det kostholdet jeg har nå gir saltmangel, så burde det kostholdet jeg hadde før tatt livet av meg :)

nellie sa for siden:

Grunnen til tørsten er vel forresten at vannet er med på å drive forbrenningsprosessen?

misslinda sa for siden:

Jeg har vært ekstremt tørst i 5 uker nå, men nå begynner det å gi seg litt, så nå er jeg nede i ca 3,5 4 liter for dagen istedenfor de 5 jeg drakk i forrige uke.. :P

Kanutten sa for siden:

Bare pass på å få sjekket elektrolyttene. Mine gikk ad undas med lavkarbo. Jeg ble lam i venstre halvdel av kroppen og fikk tvert tilsatt kalium. Anbefaler alle å sjekke elektrolyttene minst to ganger i året.. Prikking i armer og bein som mange tilsier mangel på magnesium KAN skyldes mangel på kalium, og det er adskillig værre.

drodla sa for siden:

Hva er elektrolyttene? Og vet du, eller noen andre, om man kan få for mye kalium? Jeg tar ikke noe tilskudd av det nå, men det er mest fordi jeg er litt usikker på hva jeg har kuttet ut som har vært kaliumkilde tidligere.

Kanutten sa for siden:

Elektrolyttene er balansen mellom salt og vann i kroppen. Ja, du KAN få for mye kalium, men det skal mye til for at du klarer spise deg opp til for mye. Det er desto snarere at du får for LITE kalium. Det er lurt å dra til fastlegen for å få sjekket elektrolyttene; det er bare en blodprøve i albueknekken og du får svaret dagen etter.

Kaliumkilder:

drodla sa for siden:

Tusen takk for alle svar.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.