< Tilbake til oversikten

Hjemmelaget peanøttsmør?

mam sa for siden:

Det ser ut som om det er så enkelt å lage selv. Jeg googlet og fant ut at det bare var å kjøre 1 kopp usaltede peanøtter i blenderen, med 1-2 ss olje.
Kan en gjøre det så enkelt som å kjøpe billigste salte peanøtter i buttikken, og skylle de i et dørslag?

Kitt sa for siden:

Jeg prøvde akkurat det. Ble ikke så aller verst, men jeg har ikke gjort det igjen, for å si det sånn!;)

mam sa for siden:

Ble det for godt? :D
Jeg trenger noe sukkerfritt pålegg til ungene.

nellie sa for siden:

Jeg har prøvd å lage med smør. Synes det ble kjemperart og ikke særlig godt.

kamp sa for siden:

Jeg lager mandelsmør nesten den måten, jeg bare rister dem i ovnen først slik at dem blir varme.

lommerusk sa for siden:

Hvordan olje bruker man da?

aatinka sa for siden:

Jeg mener jeg lagde det til ungene da de var små. Jeg mener jeg kjøpte vanlige salte peanøtter og kjørte dem i food-prosessor sammen med litt olje. Og så hakket jeg noen peanøtter og hadde oppi til slutt for å få litt biter å tygge på hvis de liker det. Og det er da salt i vanlig peanøttsmør også(?)

Lillemy71 sa for siden:

Salt og masse annet gøff, ihvertfall i de billige typene :p. De aller fleste nøttesmørene (mandel, peanøtt, valnøtt osv) som jeg har funnet består av ristede nøtter, salt og olje, og i en del tilfeller andre skumle ting :eek:

Sikkert bedre å lage det selv for da vet man jo hva som er oppi. Har tenkt å lage mandelsmør selv for det elsker jeg. Kjøper pt på den lokale økologiske butikken og det er bare mandler, salt og olje og det er så godt. Tar en klatt på en ts og går og sutter på når jeg fyser på noe - NAM :D

aatinka sa for siden:

Var derfor jeg lagde selv av peanøtter, men kjøpte vanlige saltede :)

lommerusk sa for siden:

Dette høres godt ut! Men kan noen fortelle meg HVORDAN olje dere bruker? :)

Kitt sa for siden:

Best å velge en som ikke smaker så mye, som rapsolje, tenker jeg!
Jeg brukte avocadoolje. Smakte litt av den, men den er jo god, da! Koster en formue, men jeg hadde igjen fra et annet prosjekt, så......
Kan bruke Udo's eller linfrø feks for å få oppsunnhetsfaktoren enda mer!;)

TrillTrall sa for siden:

Kokosolje kanskje?

Lillemy71 sa for siden:

Vanlige (f.eks Polly) salte peanøtter er jo ristet så vidt jeg vet så da stemmer jo det med fremgangsmåten som er beskrevet lengre oppe en plass. Skylte du av noe salt eller brukte du de bare sånn som de var?

Vurderer å bruke den dyre valnøttoljen jeg har stående til dette prosjektet, ellers vil jeg tro at en nøytral olje er best men kan tenke meg at kokosolje kan gi en spennende smak dersom man liker smaken da :D

aatinka sa for siden:

Jeg husker ikke så godt, dette er mange år siden, men jeg brukte de som de var, bare kjørte de i food-prosessor til de ble finmalt, og måtte ha i noe olje fordi den ble for tørr ellers. Jeg husker ikke hvilken olje jeg brukte, sannsynligvis den jeg hadde for hånden :) Solsikkeolje kanskje?

Jeg vil nok anta at det beste er å bruke peanøtter som ikke er behandlet og evt. salte dem selv, mulig bruke peanøttolje hvis det trengs.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.