< Tilbake til oversikten

Fettkvalm

Cherry sa for siden:

Hvordan føles det å være kvalm av fettinntak? For første gang ever tror jeg nå at fettinntaket har blitt i høyeste laget. Jeg spiste laks, avocado og rømme til lunsj i dag.

Jeg er litt uvel, men ikke superkvalm, vet ikke om jeg egentlig er helt kvalm heller. Men det føles som om det ligger fett langt opp etter ørene mine :p

nellie sa for siden:

Føles som en heelt vanlig kvalme for meg:p Spørs vel hvor mye fett man har spist. Synes ikke laks, avocado og rømme høres så ille ut. Blir verre når man spiser en kladd med smør ved siden av, just for kicks.

Cherry sa for siden:

Haha, det er greit at folk syns man skal stappe så mye fett whatsover i maten, menneh...smør i tillegg? Øh, trenger ikke marinere meg selv i fett:p

Liker ikke "synlig" fett;)

urk, kommer sikkert til å gulpe opp fett:eek:. Fønni feeling. Aldri følt det sånn før, selv med strikt ketolyse.

nellie sa for siden:

Er sikkert ikke så mange som gjør det, men DA blir man hvertfall mer kvalm enn om man spiser fett som er naturlig i mat:p

nora22 sa for siden:

Med ketolyse, er det mulig å få i seg for mye fett/ kaloriinntak?

Cherry sa for siden:

Det er i prinsippet ikke mulig å få i seg for mye fett, siden karbinntaket er så lite, og disse karbene blir brukt til glukose i hjernen. Det levner da ingen karber til energi, og prinsipielt kan ikke fett alene binde seg som overskuddsenergi i kroppen. Fettet brukes som energi og overskuddet skilles ut i avføringen.

Men så er det noe som heter at man kan spise opptil 7 ganger så mange KALORIER på lavkarbo enn høykarbo. Det skulle jo indikere at ett helt og fullstendig fritt inntak av kalorier/fett kan føre til vektoppgang. Man skal allikevel ikke bekymre seg verken for fett eller kalorier i utgangspunktet på ketolyse. Det regulerer seg selv i de fleste tilfeller. Står man stille i en periode over 3-4 uker kan man imidlertidig begynne å se på om fettinntaket er for lite eller for mye, eller om kaloriinntaket er for lite (skjer VELDIG ofte på lavkarbo) eller høyt og må justeres.

sigboh sa for siden:

Hei! Er fettkvalm selv og har vært det i 2-3 dager nå. Er veldig ubehagelig! Får følelsen av å kaste opp bare jeg tenker på /ser mat jeg vet inneholder mye fett. Er i tillegg til å være fettkvalm, blitt matlei. Eneste jeg har lyst på er maxboller i tomatsaus med rømme.. :o Er jo ikke akkuratt så VELDIG lavkarbovennlig, men det funker. Har hatt en hel hermetikk boks i 3 dager nå. Har spist kanskje 4-6 maxboller, en god del saus og MASSE seterrømme til middag. Heldigvis tåler kroppen min det og jeg går fortsatt ned i vekt!

senorita sa for siden:

hva er maxboller? Er dere sikker på det er fettet som gjør dere kvalm da? Kan vel bli kvalm av så mangt?

BitTorres sa for siden:

Hvorfor kan ikke fett alene binde seg som overskuddsenergi?

odsa sa for siden:

En tanke: Kan det ikke være slik at litt kvalme er en reguleringsmekanisme som sier at man har fått i seg nok energi, og at denne reguleringmekanismen fungerer bedre med fett enn med karbohydrater? Men viss man er kvalm i flere dager så stilles det seg litt annerledes.

Kitt sa for siden:

Må det ikke være insulin til stede for at fett skal kunne lagres???
Trodde det var derfor LCHF virket, jeg!:confused:

TrillTrall sa for siden:

Maxboller er "kjøttboller" laget av kyllingavfall - det er masse muk (maskinelt utbeinet kylling) i dem og jeg spiser det definitivt ikke lenger! Spiste det mye da jeg var barn, elsket det og kunne godt sette til livs en hel boks på egenhånd sammen med en dunge pose-potetmos! :eek:

De er dessuten ikke i tomatsaus, men i paprikasaus, selv om jeg har mine tvil om at en ordentlig paprika noen gang har vært i nærheten av produksjonslokalene...

nellie sa for siden:

De er gode da:D

TrillTrall sa for siden:

Nei. :blinke: Ikke nå lenger. ;)

sigboh sa for siden:

De finnes i både tomatsaus og paprikasaus;) Jeg har aldri sett den med paprikasaus "her nede". Så har alltid gått i maxboller med tomatsaus

LenaBeatrice sa for siden:

Insulin har vi alltid til stede.
Hadde vi ikke hatt det , ville vi ikke overlevd særlig lenge

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.