< Tilbake til oversikten

Julebord/jul hva gjør jeg?

Ribea sa for siden:

Hei:)
Jeg begynte på lavkarbo for 8 uker siden, for første gang i mitt liv, og lurer på noen ting:confused:
To uker etter start på lavkarbo visste jeg at det kom til å bli en sprekk, men begynte likavel. Vi hadde, før jeg startet, bedt inn til selskap, med mat og drikke, og jeg valgte å gjennomføre kvelden med hjemmelaget pizza og vin. Etter denne festen tok jeg de to ukene/startfasen på nytt igjen.
Har gått ned 8,5 kg. på 8 uker nå, og er veldig fornøyd med det. Men, nå er det straks julebord (4.des) og jul... Hva gjør jeg??
Bør jeg øke karb.inntaket før julebord, slik at ikke kroppen får sjokk?
Må jeg ta de to første ukene/startfasen på nytt igjen etter juleborde?
Selv om jeg tror jeg aldri kan gå tilbake til kostholdet som det var før, har jeg tenkt og kose meg litt i jula. Vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette på best mulig måte... Noen tips/erfaringer?
-og, hvorfor er sticks`n min bare helt lys rosa/svakeste utslag? Har vært slik hele tiden, men "ånden" har jeg hatt, så jeg MÅ jo ha vært i ketose...?:confused:

arkine sa for siden:

så lenge det er farve på sticksen er du i ketose , farven kommer ann på urinen ,om du har drukket mye eller lite

julebord ,,prøv og lev så lavkarbo som mulig . hold deg unna poteter å sånne ting ,spis kjøtt / fisk / grønnsaker .tror ikke det er noen god ide å øke karboinntaket på forhånd ,

dagen derpå gå vidre der du slapp før julebordet

Imp sa for siden:

Enig, dra på julebord og kos deg med det du kan spise. Det er i alle fall min plan!

Ribea sa for siden:

Takk for svar:)
Men, kan jeg bare fortsette som vanlig etter julebordet? Kommer ikke til å kaste i meg poteter, men sliter med å nekte meg riskrem...
Jeg trodde jeg måtte ta de to første ukene på nytt igjen hvis jeg faller ut av ketose i forb. med en sprekk. Jeg har jo etter hvert begynt å spise litt soyabrød, og pizza med lavkarbobunn av og til på helg, så det frister ikke akkurat å ta de to første, strenge ukene på nytt...
Hvis jeg må det, får jeg heller droppe riskremen, som jeg ER så glad i.

Er fryktelig glad for at jeg kastet meg på lavkarbo. Har prøvd Grete Roede før, men dette er helt klart en MYE mer behagelig måte for meg å gå ned i vekt på. Helt UTROLIG:D Hvorfor har jeg ikke gjort dette FØR, spør jeg meg. Det går jo så det suser:D

sæterjenta sa for siden:

Jeg ville levd som normalt fram til julebordet, kost meg masse den kvelden, og gått tilbake til vanlige rutiner igjen neste dag. Det må være lov å kose seg litt også. Ta deg en god spasertur dagen etterpå og bruk litt karbohydrater, så skal du se at du snart er i ketose igjen :)

Nerthus sa for siden:

Enig - ikke "karb deg opp" - vær heller bevisst på at du spiser maten så lavkarbo som mulig, unn deg gjerne en liten potet, men spis kjøtt og grønnsaker. Drikk vin istedet for øl, sprit kan du også drikke med unntak av likør, og se om du kan bruke sukkerfritt blandevann. Nyt så riskrem porsjonen din med god samvittighet - men ikke spis MANGE porsjoner - det er det nemlig ikke verdt ;)
Julebord er lynkurs i å være bevisst når det gjelder lavkarbo - men det går faktisk an! Jeg har også julebord på fredag, og vil nok smake på det meste uten å overdrive :)

LiMe sa for siden:

Vær obs på at mange tåler alkohol dårligere på denne dietten. Pass på å drikke masse vann! Og ikke drikke på tom mage kan også være lurt :) Ellers så er det jo bare å spise det du kan spise, det går jo an å ta LITT riskrem uten å gå bananas i skåla.....

Spinning sa for siden:

Spis det som er lavkarbo. Det er masse deilig mat å velge i. Når jeg var på julebord så drakk jeg vodka med pepsi max, fungerte veldig bra:)
Kos deg på julebord;)

Ribea sa for siden:

Takk folkens:)
Så godt å ha noen å spørre når man lurer på noe.
Føler meg alt annet enn ensom i denne "lavkarbo-verden":D

blucher sa for siden:

Jeg tenker at julebord er ypperlig når man er på lavkarbokur, jeg! Som regel er det jo koldtbord, og da kan man spise en masse gode saker! Ihvertfall holde seg unna poteter, brød, pasta, ris - men det har jeg nesten aldri spist på julebord likevel. Litt usikker på om det blir like lett å holde seg unna potetsalat og waldorfsalat, jeg elsker spesielt waldorfsalat! Tenker å spise eggerøre, røkelaks, spekemat, ribbe, medisterkaker, roastbiff, majones, rømme (spørs om det er litt mye lettvarianter rundt omkring?, litt salat - joda, jeg kjenner jeg kommer nok til å bli mett!
Jeg er dog litt bekymret for dessertbordet, da! Er det noen som vet om hoteller pleier å ha noen lavkarbovarianter av desserter? Pleier det å være mye sukker f.eks. i multekrem? Jeg synes det blir litt sært å ikke spise noenting... Man kan selvsagt forsyne seg grovt av ostefatet istedet!
Blir litt verre på det julebordet der det pleier å være juletallerken, kjenner jeg, men heldigvis pleier vi å få forsyne oss selv der, men er redd det kommer til å se litt kjedelig ut på tallerkenen med bare ribbe og medisterkake... Freshe opp med bittelitt tyttebærsyltetøy? (Sikkert sukker der også, blæh)
Liker uansett ikke øl og brus, pleier å drikke farris og hvitvin, så det skal jeg fortsette med. Drinker etterpå har jeg også som regel vært forsiktig med. Elsker irish coffee, da, men hvordan er det med det hvis man ber om en uten sukker? Sånn 'ferdigkrem på boks' er vel ikke helt bra?
Må kanskje bestemme seg litt for hvor nidkjær man skal/må/kan/bør være før julebordet?
Jeg kommer i alle fall IKKE til å spise meg opp på karber, men bare holde meg mest mulig unna det hele veien, så tror jeg det kommer til å gå superfint!

Photobscura sa for siden:

Jula er jo den Oh Store Lavkarbofesten, spør du meg! Som Blucher ramser opp så er det hauger og bauger av lavkarbovennlig mat i jula. Tørre småkaker og spysøt gløgg kan man få billig av meg, men foreldrene mine holder unna en halvkilo med multebær som ikke blir grisa til med sukker ;), og de spiser jeg med piska krem. Om det i det hele tatt blir noe godteri jula så er det stort sett bare nøtter og litt mørk sjokolade, vin er det alltid overflod av hjemme i jula, og så kjøpes det også inn en sixpack eller to med lite-øl, for det er definitivt bedre med øl enn rødvin til ribba (selv om jeg er en godt øvet rødvinsdranker).
Og julefrokost og -lunsj er jo også en drøm; diverse sildesalater, sylte, tunge, skinke, majones (ekte, of course!), meiersmør, spekemat osv osv. Jeg spiser gjerne pålegget som det er, ellers har jeg liksom alltids en plan om å lage mitt eget brød å ta med.
Herregud, nå gleder jeg meg til jul! Jeg kommer til å måtte bli rulla rundt, haha!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.