Bamseline sa for siden:
Her er jeg igjen med ett nytt spørsmål.:o
Jeg merker at jeg har fått skikkelige angst anfall, opplevde det igår og idag.
Noen andre som har opplevd det??
Kan det bli forsterket i ketose?
Bamseline sa for siden:
Her er jeg igjen med ett nytt spørsmål.:o
Jeg merker at jeg har fått skikkelige angst anfall, opplevde det igår og idag.
Noen andre som har opplevd det??
Kan det bli forsterket i ketose?
mofe sa for siden:
Du har tidligere erfaringer med angstanfall?
Det første jeg tenker på, er hormoner.. At kroppen blir "forvirret"..
Kanskje noen har bedre forklaring? :)
MHM sa for siden:
Både angst og depresjon kan forsterkes i starten av en ketoseperiode, fordi mengden serotonin i hjernen er lav midlertidig. Men så kommer kroppen i gang med sin egenproduksjon (ikke stimulert av karbohydrater), og da blir alt så meget bedre... Dessuten er det et naturmedisinsk prinsipp som sier at man kan regne med en forverring før en forbedring, etter oppstart av de fleste typer behandling. Kostendring er jo en type behandling.
Ketonene som produserer under ketose virker oppkvikkende, slik at de aller fleste føler seg bedre både fysisk og psykisk i ketose (etterhvert). Kan ikke garantere at det gjelder deg Bamseline, men håper og tror det.
mofe sa for siden:
Er serotonin en type hormon?
MHM sa for siden:
Tja, nei tror det heller er "signalstoff" som finnes i mange slags vev i kroppen. Men i forhold til psyken, så er det serotoninets funksjon som neurotransmittor (stoff som overfører nervestimuli) i sentralnervesystemet som er interessant. Serotonin lages av tryptofan - en essensiell aminosyre (byggestein i protein).mofe sa for siden:
Jah.. Jeg tar jo medisin som skal øke serotoninnivået mitt. (antidepressiva).
Er det da rimelig å tro at man kunne hatt bruk for økt dose under induksjon/ketose? Jeg har absolutt ikke tenkt til å forske på det på ordentlig, bare nysgjerrig.. Mulig det bare er kjemikere som kan svare på det, dog :p
MHM sa for siden:
Det er helt riktig tenkt det Mofe, men jeg tror dosen bare økes dersom det er snakk om alvorlig depresjon eller en som er suicidal. For oss "vanlig deprimerte" skal man bare være obs på økt nedstemthet. Går rimelig fort over da, og medisinene trenger jo sine dager på å virke. Selv ikke-deprimerte kan jo være oppmerksomme på denne bivirkningen i starten. Synes det er lurt å starte ketose på en onsdag eller torsdag jeg, så er de verste dagene i helga...
mofe sa for siden:
Godt poeng, MHM :)
sommerfugl sa for siden:
:ja: serotonin er et signalstoff som har betydning for stemningsleiet, søvn, smertefølsomhet, kroppstemperatur og mage-tarmkanalen. tryptofan er en aminosyre som finnes i rikelige mengder i kjøtt, fisk og andre proteinrike matvarer. den inngår som byggestein i celler og vev, i tillegg til at hjernen bruker tryptofan som råstoff for sin serotoninproduksjon. personer som tidligere hadde hatt depresjon, fikk en forsøksdiett med altfor lite tryptofan, som førte tl at depresjonen kom tilbake.
uuææææ, kom ikke på mer :o
mofe sa for siden:
Ergo.. så er man mere utsatt når det gjelder søvn og smertefølsomhet under ketose?
Og det er smertefølsomhet av både psykisk og fysisk art?
Altså.. om jeg brenner meg på en varm kokeplate under ketose, så vil jeg oppleve det mere smertefullt, pga. lavere serotoninnivå (av ketosen)...?
(gitt kun under den første perioden av ketosen - da serotoninnivået stabiliserer seg)
sommerfugl sa for siden:
oj, nå fikk jeg noe å tenke på :rolleyes: er ikke helt sikker på hvordan det er, men skal tenke litt til jeg, så kommer jeg med svar :p
Mila sa for siden:
Tenke?? :forstoikk :snill:
:D
sommerfugl sa for siden:
ja, det du stadig prøver på men aldri får til vet du :p :p
lillemy sa for siden:
Leste for en stund siden i en artikkel at de som er depresive har stor trang til å spise søtt i depresive perioder.
Dette er vel for å øke seretonin behovet i hjernen i de aktuelle periodene. Et tegn er at man må stå opp om natten for å spise søtt.
Kanskje dette ikke er den rette dietten for deg. Dette er jo bare en av mange måter å bli kvitt kiloene på. Jeg ville diskutert dette med legen din, du skal jo ha det godt med deg selv selv om du slanker deg.
sommerfugl sa for siden:
sendte en mail til professoren på skolen jeg.. må jo ha ånkli svar :p
mofe sa for siden:
Åh, så kult! Jeg er imponert, sommerfugl! :ja:
sommerfugl sa for siden:
thihi :rodme: noe må jo professorene brukes til :p håper han svarer da... :rolleyes:
Nille sa for siden:
Serotonin nivået synker bare midlertidig da.... til det justerer seg igjen. De fleste pleier å få det bedre .... Det pleier å ta en ukes tid.... Tror ikke det er vits i å finne enn annen diett for det ??;)
mofe sa for siden:
Derfor jeg skrev:
Men det var kanskje en dårlig setning av meg :o
Nille sa for siden:
Neida mofe, setningen din var helt fin den. Det var noen andre som ikke hadde fått med seg at det var midlertidig !!:)
sommerfugl sa for siden:
jaa, da har jeg fått svar av professoren! er ikke helt fornøyd med svaret, så sender en mail til tenker jeg, men her er ihvertfall det han sa:
[color=black][/color]
enkelte samanhangar her kan vere
tilfeldige, i den grad det er ein samanhang. Faste vil redusere serotoninperifert og sentralt, og vil også ha ei rekke andre konsekvensar i kroppen ogsentralt. Dersom ein observerer ein samanhang mellom serotonin, eller ketoner,og humør, eller smerte, så er det derfor veldig usikkert om dette indikerernokon årsakssamanhang. Ketoner gir energi, men virkar dei oppkvikkande? Mulig. Om du brenner deg under faste, så er det godt mulig at du vil oppleve det sommindre smertefullt enn i normaltilstand, men under faste aukar f.eks.endorfinutskilling, og det kan jo vere ein samanhang mellom smerte og dette.Sannsynligvis vil også enkelte katekolaminer auke under faste, og disse er ogsåvist å redusere smerte. Nå er det ikkje så langt frå katekolaminer tilserotonin, men hovudpoenget mitt er at ein manipulasjon som faste gir ei rekkefysiologiske og psykologiske endringar, og sjølv om vi kan finne korrelesjonarmellom nokre av disse så er det ikkje grunnlag for slutningar omårsakssamanhangar.[color=black][/color]
rsy sa for siden:
Serotonin er et signalstoff i hjernen ja, på lik linje med dopamin og
noradrenalin osv... Serotonin kan fremstilles syntetisk, men passerer ikke
hjernebarken, så det vil ikke fungrere å ta det inn via munnen. Derimot er 5-HTP
(5-Hydroxytryptophan) et fortrinn til serotonin. 5-HTP kan bestilles fra utlandet i en
del helsekostsjapper og du får det også på Svinesund.
Det er riktig som beskrevet tidligere i denne posten at serotonin påvirker
stemningsleie, sult/tørst-føelse, sexlyst og en del mer. Det er et viktig signalstoff i
hjernen. SSRI er serotonin-reopptalshemmere som brukes mye til behandling av
depresjon. (Ectasy, MDMA, fører til at serotonin strømmer ut i store mengder, derfor
lykkeføelse og de "positive" effektene som missbrukere opplever. Men medaljens
bakside bringer med seg svært lave serotoninnivåer i hjernen som fører til det stikk
motsatte - og ikke noen timer, men på heltid!!.... helt til serotoninnivået er
stabilisert igjen. Det KAN ta år, akkurat som de som naturlig "lider" av lave
serotoninnivåer)
Hvis noen ønsker å prøve 5-HTP kan det bestilles herfra:
www.dnavitamins.co.uk/productpages/aminoacids.htm
Prisene på denne siden er inkludert frakt, og de er raske til å sende avgårde. Har
bestilt diverse herfra flere ganger - og dette er en bra netshop. De har bredt utvalgt
av vitaminer og mineraler også.
Lykke til!
RSy
HP sa for siden:
Kjempespennende RSy! :ja: Lurer faktisk på om jeg har lyst å teste 5-HTP :snill:
Kan du legge lenken til i lenkeregisteret? Her: www.lavkarbo.no/lenker/browselinks.php?c=6
rsy sa for siden:
Aktuelle linker:
www.lommelegen.no/art/art716.asp
www.forskning.no/Artikler/2002/oktober/1035269215.25
www.forskning.no/Artikler/2003/juli/1058535396.5
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=293
www.lommelegen.no/sl/slartikkel.asp?visart=4797
www.lommelegen.no/sl/slartikkel.asp?visart=882
www.lommelegen.no/sl/slartikkel.asp?visart=882
Hvordan påvirker lyset oss?
Lys er den viktigste regulatoren av vår døgnrytme. Det er påvirkning av lys
som i hovedsak gjør at vi omstiller oss til en ny døgnrytme, bl.a. etter lange
flyreiser. Døgnrytmen genereres av en liten kjerne i hjernen, som heter
nucleus suprachiasmaticus. Lys påvirker denne kjernen via en direkte
forbindelse fra øyets netthinne. De fleste med vinterdepresjoner har en
forskyvning av døgnrytmen (sover lenger om morgenen), og vil derfor
respondere positivt på lysbehandling til riktig tidspunkt. Det er også tegn på
at hjernens budbringerstoff serotonin er involvert i utviklingen av
vinterdepresjon. Antidepressive medikamenter påvirker funksjonen i det
serotonerge system i hjernen. Det er undersøkelser som tyder på at
lysbehandling også påvirker serotonin.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.