Kjipe dagen... Skulle ha vært på easylifekurs i kveld, men trur neppe det blir no, har gått opp siden forrige gang jeg var der...
Blir så usikker nå, gikk jo over til ketolysekuren fordi jeg syns det virka så bra, men vil jo ikke gå opp i kg. Og vil jo ikke tilbake til pulver heller....
Lurer på hva jeg gjør galt....
Det er helt normalt å gå litt opp og ned, du sier ikke noe om hvor mye og over hvor lang tid. Jeg kan svinge over ett kilo pluss og minus avhengig av om jeg har spist mye salt, hvor jeg er i menstruasjonssyklus, om jeg har drukket lite vann, om jeg har vært syk/hatt smerter, etc.
Veldig vanskelig å si om du gjør noe galt, når du ikke gir en beskrivelse av hva du gjør. :)
gått opp ca en halv kg den siste uka. Er i ketose, spiser ikke over 15kh om dagen og trener masse.... Kansje jeg spiser feil? Vet en halv kg ikke er mye, men syns det er kjipt. Hadde ikke brydd meg hvis ikke det var for kurset i dag. Blir veid der, og da er det IKKE morro å ha gått opp...
Dra allikevel, du trenger oppmuntringen og kanskje også få snakket litt om oppgangen din. Hvis du trener masse kan det rett og slett bare være vann - eller så har kroppen din "pause". Ser du har gått ned en del - jeg har gått ned 10 kg, og har stått stille i "evigheter" nå - gått opp kanskje 1 kg også går jeg ned igjen og vipper rundt minus 10 kg.
Drikk mer vann, MÅL deg!! Jeg kjenner faktisk at buksene har løsnet litt den siste tiden selv om vekta sier noe annet :)
Har liksom lyst til å dra, for pleier å være veldig hyggelig, men vet de kommer til å spørre hvorfor, og siden jeg har gått over til ketolyse, følger jeg på ingen måte kursopplegget:P har ikke lyst til å lyve, og sier jeg sanheten, er vel faren for å møte en haug med kommentarer om at det er klart jeg går opp så mye fett som jeg spiser... Tror liksom ikke det hjelper på motivasjonen. Målt meg har jeg gjort regelmessig. har gått inn SYKT mye i livet..faktisk 40cm...men kjennes på buksene at jeg har stått stille der i det siste også... Ellers er dette ikke meningen å syte, for har virkelig trua på ketolysekuren, men er vel heller bekymret på om jeg spiser feil eller tuller det til på en eller annen måte....
Skjønner godt hvordan du tenker - har stått stille i ukesvis jeg også nå... men vet ikke om jeg orker å ta så mye tak før jul - er ikke helt "min" tid denne siste tida før jul ;) Spiser lavkarbo-favorittene mine og koser meg jeg - jeg går jo ihvertfall ikke opp!! Har variasjon på +/- 1 til 1.5 kg og det er greit :)
Blir dere ikke veid med en sånn vekt som deler opp i muskelmasse, fettprosent, vann osv.? Det er jo ikke sikkert du har gått opp i fettprosent selv om du har blitt tyngre?
Selv går jeg på Xtravaganza. Det er såvidt jeg har lest ikke så ulikt Easylife. Jeg fikk meg en skikkelig overraskelse i høst da jeg skulle veie meg for første gang på 2 mnd. Jeg hadde jo "snikveid" meg på vekta hjemme, og visste at jeg veide mer enn ved siste veiing på kurset, så jeg gruet meg litt for å få dette svart på hvitt. Men vet du hva? Jeg hadde gått opp i muskelmasse og ned i fettprosent, og da gjorde det jo ingen verdens ting at jeg ikke var noe lettere! Man kan bli slankere uten at det vises på en vanlig vekt :-)
Jeg håper du dro på kurset i går - vi går jo tross alt på kurs for å få hjelp underveis! :-)
:heia: Bare vær standhaftig du! Gjør det du trives med! Dette med vekta har jeg aldri skjønt... Jeg vaker opp og ned opptil 4 kilo om dag og vet ikke NÅR jeg er på tur ned eller opp.. Uansett når på døgnet jeg veier meg varierer det.. :o
Nerthus: Nei, det er absolutt ikke den enkleste tiden på året å gi seg igang på en ny runde med "hardslanking" Selv trur jeg (med mindre jeg raser opp i vekt) at jeg skal unne meg en planlagt sprekk i jula. Har ikke hatt noen frem til nå, så det fortjener jeg:) Ser du skal ned ca like mye som meg og nesten har gått ned det som jeg har også:) Når begynte du?
Helsefreak: Ja, vi blir veid med sånn vekt:) Fetprosenten min har vært litt uhjamn. Litt opp og litt ned. Men har jo blitt fastere i fisken, så kursveilederen mener det like mye har med hvor mye vann jeg har drukket etc.
Ble til at jeg ikke dro på kurset gitt...:( Angra litt på det etterpå, men var litt nedenfor pga at vekta så da ble det bare sånn.....
Kanutten: Det skal jeg:) Har på ingen måte tenkt å gi meg, men blir bare så usikker. Man har hele livet fått kjørt inn i hue at jeg ikke må spise for mye fett, men har valgt å kaste alle slike påstander på dør og satse på dette. Og, ja, jeg trur på opplegget, men når jeg da plutselig går opp, så blir jeg redd for om jeg spiser feil, eller jeg ne annet som tuller til sakene...:)
Begynte i fjor høst med generell lavkarbo men gikk jo ikke ned et gram på over et halvt år... så da hadde jeg 2 uker med karbo-fråtsing og ble j... dårlig... begynte på spisdegslank i april - og gikk ned 10 kg fram til tja, september ca? Gikk ned 6 kg glatt, så litt stillstand pga ferie og sånt (spiste lavkarbo, men ble ikke så kontrollert), så resten fram mot sept.
Litt matlei ble jeg da - men jeg spiser lavkarbo. Avventer litt motivasjon til å telle og veie litt igjen så jeg får oversikt over hva jeg egentlig har i meg... kcal og karbo. HELDIGVIS står jeg ikke i fare for å sprekke. Av et par årsaker:
jeg har chrons, og blitt kvitt 95% av symptomene med lavkarbo - og fått et nytt liv faktisk :) Blir nå styggdårlig når jeg har i meg bare litt karbomat...
Jeg er så indoktrinert med lavkarbo-tankegangen at det går fint å fyse på noe lavkarbo istedet for "feil" mat. Gått litt sport i det nå... drikker lettbrus i drinker, holder meg til tørr hvitvin og sukkerfri alkohol på fest, smaker bare LITT i spesielle anledninger istedet for å fråtse... så dette skal jeg nok klare tilslutt. Målet er minimum minus 10 til fram mot begynnelsen av juni neste år for da skal jeg til syden! :)
Så utrolig flink du har vært:) Og syns du virker flink til å ta det med ro og ha lansiktige mål:) Der skulle jeg vært flinkere!! Og så utrolig flott du hr funnet et kosthold som holder magen i god form:D Jeg vil si meg heeelt fersk i lavkarboverdenen. Begynte på easylife i september og snubla over forume her i min søken om infomasjon om ketose:) Begynte og lese og syns det virka helt topp, så her er jeg:D
...og her blir du også! ;) jeg tror det hjalp å spise generelt så lenge i starten, fikk økt stoffskiftet, og redusert utrolig mange plager som muskel- og leddsmerter, leste fryktelig mye om mange retninger innen lavkarbo også :) Kunnskap er makt, og i dette tilfellet er kunnskap makt over mitt eget liv og helse ;)
Tror at det at jeg har tenkt mye mentalt i skiftet har hjulpet - og det var faktisk spisdegslank boka med Thor Foseid sine kommentarer om hvordan kroppen vil kreve karbo på forskjellige måter (på samme måte som når man har sluttet å røyke...) og at er man bevisst på dette, har alternativer klar, og har planlagt og handlet slik at man har mat i huset - så klarer man å overvinne disse kravene. Nå har jeg holdt på i 15 mnd +/- og jeg ser jo at jeg må fremdeles være obs på disse kravene som kommer når jeg har en dårlig dag feks :)
Så - du som har vært så flink og gått ned så mye - dette klarer du! Gjør det til en livsstil heller enn en rask slankekur så slipper du også å gå opp igjen senere. :)
Ja blir nok her ja:) Og er enig med deg når du sier det er viktig med kunskap. Det er i alle fall veldig viktig for meg, spesielt nå som jeg har gitt meg på en diett som går såpass i mot de normene en har fra før. Syns også det er kjekt å kunne komme med noen svar om folk skulle reagere eller lure ang dietten:P
Har ellers vert heldig. Ikke savna noe karbomat i det hele tatt. Har kommet meg gjennom fødselsdager, fester og liknende uten problemer. Og jeg var en innbitt kakemoms, så det er jeg stolt av:P
Selv om vekta ikke har rørt seg noe særlig i det siste, kjenner jeg hvor bra det er for kroppen:) magen er fin, humøret og energien er mye hjamnere og kjenner jeg rett og slett fungerer mye bedr enn før:)
Gå du, kurset kan bare gjøre godt i slike situasjoner. Gikk selv på GR for en del år siden, og da stod vekta bom i 2 uker, utrolig kjipt, men veldig godt å ha en gjeng å snakke med det om
Jeg gjorde vist ikke det. Følte meg som en furten unge:P Huff. Men hskal gå neste gang i alle fall:) For jeg syns det jo er kjempehyggelig:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.