< Tilbake til oversikten

Lavkarbo-brød

frkDoug sa for siden:

På et bakeri i Larvik selger de et brød som de kaller Lavkarbo brød. Dette inneholder 23 g karbs pr 100 g, og er veldig høyt på proteiner, og omega 3. Det er basert på rug og bygg og linfrø, men de bruker gjær i deigen. Jeg spiser ikke så ofte brød, men av og til blir det jo selvfølgelig ei skive eller to. Dette brødet er veldig godt på smak, det beste "lav-karbo" brødet jeg har smakt! Men mitt spm er, med tanke på at det er rug og bygg i det, er det "ketolyse-vennlig" da, eller burde jeg ikke spise det i det hele tatt?

Cherry sa for siden:

23 gram pr hundre gram? I think not. Ei vanlig brødskive veier 40-50 gram. Dvs på ei 50grams skive får du 11,5 karber av ei kvote på maks 20 på en diett hvor karbene i hovedsak skal komme fra grønnsaker. Det går ikke serru.

frkDoug sa for siden:

jeg tenker mer på en gang i blandt, å hvis man ellers er flink med karbene, så må vel dette kunne gå greit? det jeg mente var om karbene fra rug og bygg er "fy-fy" karber, eller "litt ok" karber.. Å mine brødskiver veier faktisk 30 g, så da blir det desto mindre karber ;)

Benedictee sa for siden:

Ville heller bakt brød med ketolyse bakemixen :) der er det vel 1 karb pr skive ca. bakte to brød i helgen og jeg storkoser meg med KJAPP frokost :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.