Hei!
Jeg er ganske ny på dette forumet. Jeg ble så glad da jeg fant det, og tenkte "endelig noen som tenker i samme bane som meg"
MEN ... splenda, natreen, sukralose, aspartam ... :confused: Dette er jo kunstige søtningsstoffer som er kreftfremkallende og direkte skadelig for kroppen! Visste dere at Splenda/sukralose er laget av SUKKER og tilsatt KLOR? :eek:
Dessuten tuller mange av de med blodsukkeret, så det blir vanskelig å bli kvitt søtsuget (som vel må være målet??)
Jeg mener ikke å peke nese her, men jeg ble bare så overrasket. Jeg trodde lavkarbofolk var opptatt av å ta vare på kroppen sin, ikke bare telle karber... Fun light, produkter uten sukker, lettprodukter osv - sjekk innholdsfortegnelsen neste gang! Det inneholder nesten garantert sukralose eller aspartam.
Det finnes SÅ mange naturlige søtningsmidler der ute som smaker sinnsykt godt, som har lav GI og ikke er skadelig for tenna.
Jeg nevner:
Palmesukker (istedet for brunt sukker, smaker nydelig karamell)
Palmenektar (istedet for sirup til pannekakene)
Yaconsirup (istedet for honning, sirup, karamellsaus, osv)
Yaconpulver (jeg bruker i hjemmelaget sjokolade f.eks, gir nydelig smak)
Steviapulver (veldig søtt, så det holder med en liten dæsj)
Steviadråper (kommer med mange smaker, til å søte usøtet yoghurt, te osv)
Agavenektar kan også brukes istedet honning, men det er litt strid om hvor sunt det er for blodsukkeret. Det er i alle fall bedre enn sukker og kunstig søting! :)
Jeg bruker sukrin fordi det er det mest naturlige stoffet, bortsett fra stevia da, har ikke kommet så langt at jeg har prøvd det ennå. Ellers er jeg enig med deg i alle disse kunstige sakene, kjemikalie-søtstoffer kan umulig være sunt! Men jeg bruker suketter i teen da... :o
Jeg er enig med deg i prinsipp, og bruker stort sett bare stevia selv.
...Men jeg vil ikke bebreide noen for å bruke splenda/natreen/etc - det er vanskelig å alltid være perfekt, selv om man vet hva man skal og ikke skal spise. :) For meg blir det en atkins-bar eller et glass pepsi max i ny og ne, og på samme måte en sigarett i ny og ne; ikke fordi jeg ikke vet eller forstår at dette ikke er de lureste valgene, men fordi jeg får en viss nytelse ut av det, og lar det veie tyngre enn hva som er helsemessig optimalt. Iblant bestemmer jeg meg for å bevisst kutte ut alt det kunstige, fordi jeg har lyst til det.
Det kan være greit å ha i bakhodet at veldig mange av brukerne her på forumet trekkes hit og engasjerer seg først og fremst på grunn av et ønske om å gå ned i vekt - mens det å prioritere "renest mulig" mat kanskje ofte følger senere, etterhvert som man kjenner effektene av den første kostomleggingen. Og nye forumbrukere dukker opp hele tiden, så spørsmål om søtemidler, ferdigprodukter og erstatninger dukker også opp "hele tiden". :cool:
Jeg vil ikke bebreide noen jeg heller, men jeg tror mange ikke er klar over forskjellen på Sukrin og Splenda, f.eks. Dessuten er det mye vanskelige å gå ned i vekt MED søtsug enn UTEN, så hvorfor ikke anbefale produkter som er godt for deg - og hjelper deg på veien ned i vekt? :)
Nå er ikke sukrin det jeg bruker mest av, for det kan ha litt spesiell smak... Men prøv palmesukker f.eks... Mmm! Mye bedre enn brunt sukker og er helt super å bruke i desserter, i sjokoladekuler, i kaffe, te osv! Nydelig karmamell-smak!
Er nok ikke altfor flink selv..
Drikker altfor mye funsaft, og bruker suketter i teen. Har ikke bakt så veldig mye med sukkererstattning før de siste dagene... Har hatt natreen i skapet, men har vært skeptisk til å bruke det.
Kjøpte sukrin for en ukes tid siden, for har lest at dette skal være bedre, så da blei det både muffins og kjeks-baking i helga :)
Jeg må bare få signere deg jeg 157,det er faktisk vanskelig å tenke fornuftig otg riktig om alt, til enhver tid. For min del er det litt en ting av gangen tankegang-jeg skal ned i vekt nå, så tar vi det derifra.:)MEn det er meg, respekterer andre syn på dette med søtning, for all del, dere er flinke dere som holder dere helt unna så klart:)
Ja, jeg tåler ikke sukrin selv, reagerer nesten like ille på det som maltitol. :p Så bare det at det er naturlig betyr ikke at alle kropper liker det, dessverre.
Så bra!
Jeg drikker kun ferskpresset juice eller smoothie uten tilsatt sukker og ikke fra konsentrat, aldri saft. Prøv flytende stevia i teen, du trenger bare en dråpe så den er veldig drøy! Og MYE bedre for kroppen enn natreen!
Tusen takk for tipset :) Trenger ikke så veldig mye søtning i teen, pleier å ha 1 sukett i 0.5liters koppen min :) Og noen type teer trenger jeg ingenting i. Men drikker mest grønn te, og synes ikke det smaker godt uten noe som helst søtt :p
Jeg har vært skeptisk til kunstige søtningsstoffer leeeeenge før jeg begynte med lavkarbo, men skal sjekke helsekosten for flytende stevia. :) For jeg ønsker meg noe mer naturlig i teen og nå er det jo lov å selge som menneskemat i Norge også. :heia:
Jeg kjøper det på iHerb.com, aner ikke om man får tak i det i Norge. Uansett er det rimelig å handle fra denne butikken (USA) og frakten er bare 4 dollar om du holder deg under 3lbs (1360 gram). Det er enkelt å se i kassen hvor tung pakken din er :) Jeg holder meg alltid under 3 lbs og under 200 NOK (for å slippe mva).
Har du prøvd å trekke den grønne teen på ca 70 grader? Det gir en mye bedre smak :)
Tror ikke de har åpnet opp igjen for å selge stevia i Norge ennå, så det tror jeg du må bestille fra utlandet. Høres spennende ut med smaksvarianter emilia.
Åh, ja, jeg har en pakke med sånne porsjonsposer stevia med french vanilla-smak, også fra iHerb. Bruker den til eggemelk og kokosmelk-kakao, liker den veldig godt. :)
Er det ikke sånn at mange uansett reagerer på SØTSMAK da? Så om man bytter ut med ditt og datt, stevia her og sukrin der, så opprettholder man fortsatt et søtsug.
Sikkert greit å velge de "sunnere" variantene, men det fikser ikke akkurat problemet.
Hei,
Vel, for mange går kostholdendringene i små skritt. Min erfaring her fra forumet er at en del eksperiementerer mye i begynnelsen, men så lærer man underveis og det er langt i fra alle her inne som bruker mye søtningsmidler til hverdags. Ikke alle greier å snu alt på en gang for mange av oss kan det ta litt tid før vi har greid å redusere/slutte med de ugunstige søtningsmidlene. Videre, så er det en del av det du nevner som ikke kan brukes på ketogene dietter.
Så må man jo også ta i betraktning at dette forumet er ett av de en så lenge få stedene der man kan finne gode oppskrifter på lavkarbo vennlige kaker, godterier etc. som man kan bruke til fest og høytid. Så mengden oppsrifter med søtningsmidler behøver ikke nødvendigvis bety at det er de oppskriftene som blir oftest benyttet.
[color=#000000][/color]
Mente jeg hade hørt om yacon før, tror jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg brukte det:
[color=#000000][/color]
[color=#000000][/color]
Stevia er vel fortsatt ikke tillatt som menneskeføde i Norge.
[color=#000000][/color]
Dadler/bananer/frukt – svært få lavkarboretninger inkluderer frukt og helt ualktuelt for meg som spiser ketogent.
Vel, jeg skjærer ned på forbruket mitt. Før brukte jeg gjerne 10 natreen tabletter om dagen, i tillegg til Fun Light. Jeg unner meg et glass Fun Light imellom ennå. Det blir ikke hver dag.
Jeg har kjøpt Sukrin, men jeg er enig med dere som sier det er "kaldt". Jeg fikk endelig somlet meg til å bestille Stevia. Jeg får prøve å lage egen saft av pressede sitroner og Stevia.
Jeg har bakt en kake i løpet av 3 uker, til å ha med i selskap, den spiste jeg to små stykker av. Jeg er veldig interessert i å finne sunnere kaker og godterier for ungene til lørdagskosen.
Jeg har inntrykk av at middagen går enklere for de fleste, enn frokost og kaker.... derfor blir det mange innlegg om det.
Vel - arnakristin sier egentlig det jeg mener, jeg har mer enn nok i starten med å få kostholdet til å fungere om jeg ikke skal "ta fra meg" søtsmaken også ;) En ting av gangen! Bruker natreen flytende - de andre har jeg ingen særlig erfaringer med :)
(Etter 15 mnd så kan jeg vel snart ikke ta den der " i starten av kostholdsendring" lengre...??) :cool:
Det er flere som har sagt det før, men selv tenker jeg også en ting av gangen. Jeg går på en relativt streng diett hvor det brukes en del søtstoffer, og vet med meg selv at dette hadde vært utrolig vanskelig uten disse. Om lettbrusen hjelper meg å holde meg unna sjokoladeplaten tror jeg nok det er en større helseverdi for meg.
Slutter først med sukker og pasta og brød og øl og frukt (som jo er sukker,,,), så tar jeg søtstoffer etterhvert, når jeg er trygg nok på kostholdet
Nerthus: jeg kommer nok til å bruke søtstoffer lengre enn 15 mnd;) endring tar tid!
Forresten så har selleri hjulpet meg et par ganger søtsuget har vært på sitt værste.
MEN, det er absolutt et poeng at man skal tenke over hva man putter i seg selv om det ikke påvirker blodsukkeret. Men det er jo mange ting som er naturlig som ikke er bra, sukker for eksempel? :p
Ja, vi er alle forskjellige:) Om et søtningsstoff er kunstig fremstilt eller ei, så påvirker det jo samme smakssans:) Noen reagerer med å få søtsug, andre ikke.
Tror ikke vi skal legge sånn all verdens i om visse søtstoffer forebygger kreft eller ei. Er snakk om minimale påvirkninger.
Kreft får du av å ligge i senga, hvis du er disponert for det.
Sunt godteri lager jeg hver helg :)
Sjekk ut: Superlivsstil.blogspot.com, siljesreise.com, mjuuugly.blogg.no og love-eat-pray.blogspot.com for mange gode tips. Det er mange flere blogger enn disse, men her er det i alle fall mange gode, sunne tips for lørdager :) Det er jo bare å tilpasse for lavkarbodietten.
Du får ikke søtsug av å spise søte ting.
Jeg har i alle fall mistet helt suget etter junk, søtt og salt etter at jeg begynte med naturlig søtning og kuttet sukker og kunstig søtning.
Jeg lager meg fortsatt søte ting, fordi det er godt, men jeg har IKKE søtsug.
Det kan jo diskuteres i det vide og det brede hva og hvor mye som er farlig. Alt er farlig om man overdriver:)
Jeg bruker Stevia, sukrin og innimellom Fruktose og trives med det:)
Har ikke problemet med at en smak av søtt gjør at jeg må-ha-mer, heldigvis. Og det hadde jeg ikke når jeg helte nedpå med Splenda heller.
Mitt poeng er jo at sjokoladeplaten vil ikke friste deg engang hvis du går over til naturlig søtning med lav GI, så en diett som dette vil gå LANGT lettere. Jeg har selv gått fra å være den største godterjunkien til å utelukkende velge sunne produkter når jeg handler, fordi usunt ikke frister lenger. Jeg slanker meg ikke, men kuttet sukker/kunstig søtning da jeg ble klar over helserisikoen. At søtsuget forsvant såpass fort og lett, og at jeg fikk så lyst på sunn mat - det hadde jeg aldri trodd! Sukker og kunstig søtning bedøver smakssansene våre, så å gå på en diett med sukkerbehov må jo være et mareritt.
Prøv det da ;)
Bytt ut alt sukker/kunstig søtning med noe med veldig lav GI. SøtSUGET forsivinner, vanlig godteri smaker VONDT og mørk, sunn sjokolade smaker plutselig godt.
jeg trenger å prøve dette. jeg har søtsug og jeg spiser kun kunstig søtning..Hvor får du kjøpt alt det du nevnte i første innlegget? Aldri hørt om noe av det omtrent.. Det påvirker ikke blodsukkeret heller?
Jeg må si du begynner å bli litt vel bastant her. Man kan helt sikkert finne artikler om at dette er farlig etc. Men du kan også finne sider om at gulrot er farlig, rødt kjøtt etc. Som nellie sier, alt med måte.
Selv får jeg søtsug, selv om jeg ikke velger søtningsmidler som øker blodsukkeret. Det betyr ikke at jeg spiser dette hver dag.
Som sagt over her, så bruker jeg mest Stevia, litt Sukrin og Fruktose innimellom. Også sa jeg vel også at jeg ikke får søtsug av å spise søtt, men at det er mange andre som gjør det:)
Jeg mener jo ikke å ta fra deg søtsmaken. Jeg prøver bare å påpeke at det finne så mange gode, sunne søtinger, så hvorfor velge de farlige?
Jeg mistet søtsuget på null komma niks. Det blir på en måte mer en livsstil enn en diett når det går så lekende lett, uten søtsug og med cravings for sunn mat :D
Så bra :)
Jeg kjøper det meste på iherb.com (bruk koden NEB207 og få dollar i rabatt)
Sjekk ut feks superlivsstil.blogspot.com, siljesreise.com osv. Mange som blogger om kjernesunne produkter som er godt for kroppen.
Jeg opplevde i alle fall at siden jeg mistet søtsuget da jeg erstattet sukker/kunstig søtning med de produktene jeg nenvte. Overraskende lett!
Det var ikke meningen å virke "bastant". Jeg har lest utallige artikler om at søtstoff er godkjent - og på den andre siden: om de farlige bivirkningene som mange opplever. Du ville vel ikke drukket om noen gav deg en flaske og sa "drikk, det er bare utvannet klor"! Men når det pakkes inn i et ufarlig navn, sukralose, da spiser vi... Nettopp fordi vi ikke vet at det er farlig.
Når jeg i min hverdag kan velge mellom kunstig søtning og naturlig, så velger jeg såklart det naturlige.
Så synd du ikke ble kvitt søtsuget. For meg funket det på utrolig kort tid. Ikke bare søtsuget, men det å fyse på noe i det hele tatt... Hadde aldri trodd at det gikk, jeg trodde at søtsug skulle være der, men nå er den borte og den har vært borte i mange måneder. Kaker og godteri frister overhodet ikke lenger :)
Jeg tjener ... hm, hva er det ... noen prosent på det du kjøper, så jeg skriver koden med en liten bismak. Du tjener jo langt mer på det enn meg, for du får 5 dollar, mens jeg får 3 kroner eller noe sånt.
Men du får din egen kode når du har handlet som du kan gi videre. Det er iherbs form for markedsføring! De fortjener kun god omtale, maken til BILLIG og bra sted å handle skal man lete lenge etter! Det eneste er et at det kan ta litt tid å få pakken, men det tror jeg er tollen i Norge sin feil.
Ja, det er vel sånn at man kun kan bruke en sånn kode den første gangen man handler der?
Har hørt mange som har valgt den hurtigleveringa og som er veldig fornøyd med det:) Fått pakkene veldig fort. Men av og til så stopper de vel i tollen og da kan det nok ta litt lenger tid ja. Min siste pakke sto fast i 12 dager:p
Ja, kun første gang.
Mine pakker har tatt alt fra 1 uke til 3 uker, tror jeg... Så kjedelig når man bare går og venter og verker ;)
Jeg har bare prøvd den til 4 dollar, jeg. Det eneste med den er at man ikke kan spore pakken og at man ikke får igjen pengene dersom den blir borte, men det har jeg aldri opplevd. Og jeg har bestilt MYE ;D
Hvis du har din egen kode kan du logge deg inn på iherb og se hva du har tjent. Jeg har ikke tjent mange kronene akkurat, så det er overhodet ikke derfor jeg sprer min kode ;) Men andre tjener jo litt på å spare frakten :D
Jeg bruker innimellom natreen. Ikke store mengder. Jeg drikker fun light også. Har ikke søtsug. Klarer meg strålende. Jeg skjønner at det KAN være bivirkninger av kunstig søtning. Men alt med måte som noen så klokt sa tidligere. Det er INGENTING som er bra i store mengder. Alt skal taes inn med måtehold. Syns det begynner å virke litt fanatisk her siden det går i både kreft og intens reklamering for desse produktene. Takker for tipset, men ikke alle trenger å få det inn med t-skje.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.