< Tilbake til oversikten

Vektplatå

Mellon sa for siden:

Jeg har lest, og vet jo at man kan havne på platå og stå litt stilt på vekta i perioder. Jeg lurer litt på hvor ofte dette kan skje, og at det da altså skjer mer en en gang? Jeg stod stilt en lang periode, både pga meg selv, men og uten at jeg hadde kontroll over det. Det løsnet noen uker, men etter 5 kg, ser det ut som om jeg igjen sitter litt fast. Kan det være et nytt platå? Ser selvsagt på hva jeg spiser, og det er jo noen partstoppere, men jeg har liksom ikke blitt hindret av de før.

Turte sa for siden:

Kan dessverre ikke komme med noen kloke svar, men derimot flere spørsmål. Har vært i ketose siden midt i august, og har i denne perioden tatt av ca 2 kg. :rolleyes:

Er selvsagt glad for det, men synes det går trått...

Spiser:
Frokost: 2 stekte egg med 3 baconskiver
Lunsj: Salat med skinke el. kylling, mye godt i, men er forsiktig med tomat... Bruker avokado, og som regel 1 ss olje eller rømme.
Middag: Blomkål/brokkoligrateng m/laks el. kjøtt/kyllingfilet/kjøttdeig. Har en skvett med fløte i gratengen, og noen skiver ost oppå.
Kvelds: Noen osteskiver, noen skiver med kjøttpålegg el. spekepølse og/eller noen nøtter.
Dette pleier å bli +/- 1600 kcal.
Registrerer i diett.no, en typisk dag;
Energi: 1655
Fett: 131.73
Karbohydrat: 11.46
Protein: 98.89
Skulle sikkert mosjonert mer, og drukket mer vann, men det blir ca 0,5 times tur med hunden daglig, og ca 1,5l vann, i tillegg til noen kaffekopper...

Er det noen erfarne som ser noe jeg kan gjøre annerledes?

Har vært jojo slanker det meste av mitt 48 årige liv, har insulinresistens, vekt nå 81,5, høyde 170 cm. Har tatt av 10 kg allerede over 2 år, med mager mat og lite kcal.
:forvirret

Anyone?

snartslank? sa for siden:

Turte: hvor mye er det du skal ned da? For du er jo ikke veldig overvektig nå heller. så jeg vil tro at kroppen stritter litt i mot! Du og jeg f.eks er like høye, men mitt mål er 80kg. Men så skal det sies at jeg har en veldig kraftig benbygning, så noe lavere er helt urealistisk for meg å klare!

du kan nok ikke forvente de raskeste resultatene, kontra de som har mange kilo å ta av..

rava sa for siden:

Jeg har vektplatå hele tiden. Har holdt på siden april 2010. Personlig føler jeg at vekten går veldig i rykk og napp. Plutselig så har jeg gått ned endel og må kassere klær som bare henger og slenger på meg. JEg veier meg ikke så jeg vet ikke hvor mye det er snakk om i kg, men jeg har gått fra å være en str XL til en M. :D:D:D

Mellon sa for siden:

Takk for svar, løsnet igjen denne uka typisk :p

Turte sa for siden:

Snartslank...

For å få en "normal" BMI skal jeg vel omtrent ned 10 kg til... :rolleyes:

Nå er ikke akkurat det et mål i seg selv, men jeg vil gjerne ned på en 75-76 uansett. Og jeg er en tålmodig dame, det er ikke det. Jeg vet også at kroppen min ikke slipper kg uten kamp. Jeg håpet vel at noen kunne si enkelt og greit; gjør sånn, ikke slik :)...

Jeg prøver å sette inn støtet på å få i meg litt mer vann, i håp om at det kan bevege seg litt iallefall... Motløsheten kommer når det liksom ikke skjer noe på flere uker... Men, gi opp er ikke tema, enda iallefall......

Vibeke-67 sa for siden:

Det kan vel være så mange grunner til platå. Men insulinresistens gjør jo ikke akkurat at man fyker ned i vekt.....
Det som hjalp meg var faktisk å trene. Jeg trente ikke så mye og hardt, men trente yoga et par ganger i uka (hot yoga). Rett etter treningsoiste jeg et par hardkokte egg (tilførte proteiner). Målet var å bygge litt muskler, da muskler gjør at man forbrenner bedre.

Turte sa for siden:

Takk for tipset!

Nå er ikke trening utover det å gå turer aktuelt for meg akkurat nå, men jeg tar poenget.

På grunn av stress har legen anbefalt med akkurat dette med yoga og andre "rolige" treningsformer, så det må vurderes etter hvert :meditere:

Foreløpig har jeg mer enn nok med å holde meg i full jobb :visemuskl

Men det går seg vel til........

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.