Pisk eggehvite og melis helt stiv. Bland fosriktig inn kokos og vanilje
[CENTER][/CENTER]
Jeg bruker en t-skje pluss hånden min til lage kuler/ topper og setter de på bakepapirkledd plate - jeg lager de ikke så veldig store - en munnfull størrelse synes jeg er ok
[CENTER][/CENTER]
Stek v 180 grader i 10-15 min (følg med ) de skal være sprø utenpå og myke inni., Skulle de bli for sprø -legg de i kjøleskap natten over. Kakene er seige når de er varme men blir sprø utenpå etter de er avkjølt -så pass på når de har riktig farge. I mon ovn er 12 min passe. Toppene kan og settes relativt tett for de flyter ikke utover.
[CENTER][/CENTER]
Denne porsjonen gå 31 kokosmakroner - På posen med kokokmasse sto det karboinnholdet var 6,5 så her er det ikke rare mengden karbohydrater pr kake.
nyyyyyyyydelige..hele familien blei helt ville etter de:-) .enda barna ikke går på lavkarbo..kommer snart til å lage en ny forsyning, uten tvil.takk for tipset ;-)
brukte forresten natreen flytende, og det var bra smak.med sukkerfri smeltet sjokolade på toppen.
På posen min med kokos sto det 6,5 karber -sukrin har ikke noe -Egg regnes ikke har jeg hørt, så med 31 kokosmakroner skulle det bli 0,52 gr karbohydrat pr kokosmakron. Det er vel absolutt å leve med :p
Sukrin er et sukkeralkohol (mener jeg å ha lest), det står bak på pakken at det er 100 gram sukkeralkoholer - og de kan du trekke fra.
Ergo 0 karbo i Sukrin :)
Jeg har forøvrig satt et brett i ovnen nå, håper de ikke har den "kalde smaken" Sukrin gir...
Eg lagde desse i går. Veldig lett å lage, enda eg ei stund var redd for at kvitene ikkje ville bli stive med sukrinet, men det blei dei - det tok berre litt tid før blandinga gikk over frå å vere suppe til å bli skum.
Forholdsvis lite kald smak, syns eg, til å vere såpass mykje sukrin i røra. Eg blei kjempegodt nøgd med dei, faktisk.
Enig, det er bare så vidt jeg kjenner den kalde smaken - ble positivt overrasket.
Kommer helt sikkert til å lage en porsjon til innen jul, jeg har også tenkt å smelte litt sjokolade over dem :)
Mine måtte forresten stå i ovnen rundt en halv time før de fikk skikkelig farge.
Deilig å tenke på at de nesten ikke inneholder karbo :p
Åååhh disse er bra gode!! Hadde litt mindre kokosmasse i så ble det litt mykere inni, og med litt natreen (flytende) - sprøe utenfor, og myke og deilig inni!
Spennende å se hvordan resultatet blir. Brukte kokosmasse utgått på dato :o
Også tenkte jeg å servere det til "normale" (Les: karbospisende) middagsgjester;)
I volum er splenda og sukker/sukrin det samme. I vekt skal du bruke 1/10 av splenda.
1 dl splenda = 1 dl sukrin
10 g splenda = 100 g sukrin
Ca i alle fall. Og vær obs på at splenda påvirker blodsukkeret. 10g splenda inneholder 10g "sukker" (maltodekstrin). Det er jo fortsatt bedre enn sukker siden man bare har 1/10 av sukkeret man hadde fått ved å bruke vanlig sukker, men det finnes bedre søtningsalternativer. Stevia og lo han er naturlig og så konsentrert at det ikke påvirker blodsukkeret. Tagatesse (tagatose) og xylitol er to andre. Men får fort vondt i magen av tagatesse. Det inneholder mye inulin som er et fiber og gir mageondt hvis man ikke er vant med det. Inulin er også forresten en mulighet for søtning. Selges som FOS som regel. Det funket veldig bra som harde drops.
... og ikke alle reagerer like mye på de ulike alternativene. Noen får problemer med tangatose, men ikke med FOS eller sukrin, andre reagerer på sukrin, men ikke tangatose... osv.
:lol: Jeg skar ut helt fra oppskriften... brukte blanding av malte skoldede mandler, kokosmasse og litt sjokoladebiter i stedet for bare kokosmasse. :p Resultatet er foreløpig uvisst. Det står i ovnen nå. Jeg reduserte sukrinmelismengden til 130 gram. Temmelig isete søtt fortsatt - når jeg smakte på røra. Men tror jeg skal venne meg til det når alternativet er masse sukker.
EDIT: Testet en lunken kake - som har begynt å bli litt sprø utenpå: Deilig!! Kunne spist meg mett på disse.. :o
Var ellers ikke meningen å kuppe tråden... :o
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.