< Tilbake til oversikten

Hvordan motivere meg selv til å starte igjen?

Mona_K sa for siden:

Jeg tok meg en helgepause som har vart noen uker nå.. jeg kjenner at når jeg har tatt meg en pause så er det ekstremt vanskelig å motivere meg til å gå tilbake på lavkarbo og jeg kjenner at jeg blir deprimert av det.. Jeg skulle atter en gang begynne med ritalin og legen sa at siden jeg ble så svimmel sist gang så burde jeg vente med lavkarboen... Probelemet da er bare at siden jeg fikk så angst av ritalinen så tør jeg jo ikke ta pillene mine.. og det har heller ikke blitt til at jeg tar å spiser riktig .. jeg ser at vekta kryper opp igjen til 96 (6kilo på 3 uker) og jeg sitter alikevel å trykker i trynet med sjokolade og kaker.. hodepinen min er tilbake og jeg er bare deppa og teit.. teit fordi jeg vet så mye bedre en å bare sitte her å spise dritt ..Noen tips om hvordan gjøre overgangen bedre? og lettere å motivere meg?

Skippy sa for siden:

Ja, hvorfor i all verden gjør vi ting som vi vet ikke er lure? Jeg har ingen forklaring på hvorfor jeg spiser uklokt. Eller jeg vet hvorfor jeg spiser uklokt i perioder, men ikke hvorfor jeg ikke kan la være når jeg vet at dette ikke er lurt. Beste rådet mitt er; hiv det du har i matskapene som ikke passer deg og kjøp bare lovlig mat. Husk; det er den maten du ser i handlevogna som du spiser. Visst du i tillegg konstant sier nei takk til alle som prøver å dytte på deg noe du vet du ikke har godt av, så er du veldig nært det kostholdet du vil ha.
Hva med å gå inn for "del-seiere" først få sving på f.eks frokost=flink! Så orden på lunsj=super! Middag=fantastisk!
Husk; ingen er på topp hele tiden. Men alle er superfantastiske til tider.

Mellon sa for siden:

Det som jeg har funnet er motiverende, er å se på oppskrifter, og da gjerne blogger:

fristendelavkarbo.wordpress.com/
loonesverden.blogg.no/
minlavkarbomat.blogspot.com/

Se litt igjenom disse, mange gode oppskrifter, og ikke minst fristende bilder. For meg er det også terapi å lage maten, så om jeg har tid så prøver jeg meg gjerne på en av disse tingene. Og i starten syns jeg selv det er greit å unne seg litt mer nei- lavkarbo, som mørk sjokolade, sukkerfritt snop og nøtter og slikt. En periode i starten da jeg slet, fant jeg ut at jeg måtte kjøre på med mer fett- så da fokuserte jeg hele tiden på å få i meg masse fett- da ble ting litt lettere. Lykke til

mam sa for siden:

Jeg lurer på om du kan si litt mer om bakgrunnen for at legen ønsker at du tar Ritalin?

Depresjon og å "trykke seg selv ned" vet jeg dessverre alt for mye om. Når jeg ble satt på lykkepiller, så fikk jeg bare mer problemer. Jeg har hatt lavt stoffskifte fra jeg var i 20-årene. Det er ganske skjeldent hos unge, men ikke umulig.
Vitaminmangel kan også gi depresjon og mangel på tiltakslyst. Alt blir et ork. Jeg håper du har noen hos deg som kan støtte deg... følge deg til legen og kreve at du blir grundig utredet. Lavt Stoffskifte, jernmangel, vitamin B12, vitamin D3 burde skjekkes og du skulle ha verdier godt oppe innen normalområdene.

Jeg tror du vil få mindre hodepine på lavkarbo. Men du må regne med noen uker med plager før kroppen har stabilisert seg. Dessverre kan det bli ekstra tungt siden du allerede er nedkjørt. Hvis svimmelhet var den eneste bivirkningen du hadde, så bør du tenke over om du kan gjøre det annerledes denne gangen. Alltid ha med en vannflaske og en pose med valnøtter uten skall f.eks, for nødhjelp hvis du føler deg svimmel. Og passe på at du spiser nok til måltidene.

Kitt sa for siden:

Hei på deg, snuppa! :love:
Du har jo alt tatt første skritt tilbake til lavkarbo- livet! Du er her inne igjen!!!:D

Jeg tror du bare må bestemme deg, jeg! Si til deg selv at neste onsdag feks skal jeg tilbake for fullt. Dagene frem til den bestemte dagen bruker du til å kjøpe inn den maten du vet funket for deg sist gang, lese litt oppskrifter/menyer og fortelle hodet ditt at sånn er det bare!:cool:

Du kan jo dette og vet at det virker!:ja:

Kom igjen, bestem en dag og sette i gang! Vi heier på deg, vi!:heia::heia::heia:

Mona_K sa for siden:

Tak skippy det :Hva med å gå inn for "del-seiere" først få sving på f.eks frokost=flink! Så orden på lunsj=super! Middag=fantastisk!er nok et godt råd.

Jeg er EGENTLIG glad i å lage mat er bare dritt lei.. Tror det har mye av skylden for at jeg gruer meg litt til å gå tilbake på lavkarbo. Og så er energi nivået mitt så lavt at tanken på bare ta meg en skive brød et ork.. mye lettere å bare ta seg en sjokolade.. Og ja jeg vet at hodepinen og energien min blir mye bedre bare jeg begynner å spise riktig igjen.. ork jeg blir så sint på meg selv.. Snakket med mannen min i dag og han skal hjelpe meg med å lage mat de første dagene det tar å få meg inn i ketose igjen. Det hjelper =)
Vurderer litt å kjøpe inn spis deg slank maten også de første 14 dagene, men det er så mye søtning i det.. maten dis er genial og jeg har aldri gått ned så mye som når jeg gikk på det men vet ikke..

Tusen takk for en varm hjemmkomst kittyen min =):p

blåbær sa for siden:

Lykke til med nystart! Har ikke så mye fornuftig å si ... Men det er jo fint med støtte hjemme, det hjelper sikkert mye :)

Queen of Wands sa for siden:

Mona, noen uker med dårlig kosthold er ikke så farlig. Verre når det blir år! At du ber om tips her inne på lavkarbo er vel et tegn på at ting snur seg for deg? Ikke kast bort innsatsen du har gjort allerede, de kiloene du har gått opp tar det sikkert ikke alt for lang tid å få av igjen. :) Kjenner selv på litt dårlig motivasjon nå, men hvis vi kommer oss gjennom denne mørke tida (som jeg syns det er da), så går det jo snart mot vår og lysere tider, da er det fint å være på riktig vei med kiloer og kosthold. Håper motivasjonen din tar seg opp! :)

Mona_K sa for siden:

Vi får klare det sammen =) Den mørke tiden er den letteste =) når sommeren kommer er det alt for mye som frister.. Og en ting å be om hjelp en annen ting å klare det.. Har bestemt meg at på torsdag som kommer begynner jeg ! basta.. hehe så får vi se om jeg klarer det denne gang .. onsdag skal jeg snakke med legen min om ritalin igjen.. tror jeg velger å vente med den da den ikke egentlig trengs akkuratt nå alikevel. Men vil alikevel høre hva legene har å si.. Jeg har JO levd med ADHD hele livet og de fant ikke ut av det før i sommer så kan jeg klare det noen mnd til =) uten meds mener jeg.. + lavkarbo har gjordt adhden mye lettere å leve med. Kitty inviterer du på middag igjen snart eller?

Kitt sa for siden:

Flink jente!:heia:

Der sa du noe! Vi fikk ikke til noe lavkarbo-julebordtreff i Oslo før jul. Kanskje jeg rett og slett skulle ha en sånn liten intim julebordsmiddag her?:)
Må se det an litt, men du kan bare si i fra ,du, og komme en tur når det måtte passe!:klem:

Mona_K sa for siden:

Aww koselig =) ellers kan jeg sikkert ka en kose kveld jeg =) vis jeg står for ribba så kan vi kansje alle ta med litt tilbehør som sist gang? :klem:

Kitt sa for siden:

Burde kunne få til noe, i hvert fall! Tar det litt etter hvert, vi! Er jo over 4 uker igjen!;)
:klem:

Idarull sa for siden:

For min del var det bare å ta en lang kikk i speilet. Ta noen bilder som du kan ta frem når du er lei. Ellers så tror jeg det er tråder her med grunner til å kjøre lavkarbo som bør sees på :) lykke til!

Mona_K sa for siden:

Jeg har et stort speil i gangen jeg må forbi mangen ganger til dagen.. vet hva du menr:p

Skippy sa for siden:

Håper du fikk begynt i dag.

Stixiepix sa for siden:

Sitter her og leser og tenker , takk for at jeg logga på idag. Har ikke vært her siden jula ifjor, da jeg skulle ha en uke "av kuren" - det har nå blitt ett år og nesten 10 kg på. Jula vart litt lang kan du si :p Hele dette året, hver eneste dag, har jeg tenkt på vekt, kropp og slanking. Hvorfor? Skal jeg virkelig holde på slik hele livet? Det er som om jeg har ett ødelagt syn på meg selv, og ett hat som gjør at jeg ubevisst saboterer for meg selv. Håper du kommer deg tilbake på rett levesett, ikke la det gå ett år slik som meg. Det føles så bortkasta.

Lava sa for siden:

Sukk ja.. :o :D

Lykke til Mona! :heia:

Mona_K sa for siden:

Begynte å gå inn for det på onsdag, men jeg spiste litt is fordi jeg ikke vil inn for fort da blir jeg bare svimmel (erfaring) og var enda flinkere på torsdag trodde jeg helt til de ringte fra adecco(som jeg har søkt jobb hos) Kan du komme hit om en time? jeg sier seff ja sulten og fæl.. der fikk jeg beskjed om at jeg skulle begynne å jobbe i dag på fredag. Etter møtet gikk jeg fortsatt sulten inn på meny der jeg kjøper 400g ribbe og masse sjokolade.. =( fant ut at det var for vanskelig å spise ribbe mens jeg kjørte bil:( Dum unnskyldning jeg vet.. pluss at det sikkert var noe nærvespising.. jeg har aldri jobbet før og jeg skulle jobbe som kantinearbeider for over 40 somviste seg å være nærmere 60-70 mennesker. Ble mildt sagt nærvøs og jafset i meg sjokolade.. arghh jeg er så sint..

Kitt sa for siden:

Grattis med jobb, vennen!:klem:

Gjort er gjort og spist er spist! ;)
Nå har du gjort det for denne gang!:p

Kan bare bli bedre nå!:D

Mona_K sa for siden:

nee i dag spiste jeg er sjokolade kake stykke fordi jeg ikke hadde fått frokost før hundemessa.. så siden jeg ikke klarte å holde meg så ble det godt med julebrus også =( fatter det liksom ikke for er motivert og jeg vet det er det beste for meg men alikevel er det ikke den samme kliken i hodet mitt.. :mad:

Kitt sa for siden:

Vet du, jeg oppdaget før jul i fjor at trikset er å planlegge litt!
Julen begynte tidlig for meg fordi jeg kom totalt uforberedt opp i en juleavslutning jeg ikke hadde tenkt på at det ville bli servering!:p
Og sprakk seff som et troll i solen. Ble masse kaker jeg aldri skulle spist og ikke hadde de sukkerfri brus heller!:(
Dersom jeg passer på å være forberedt, kanskje ha med meg noe enkelt eget, så er det mye lettere å holde seg unna "forbuden frukt"!;)

Så skriv det på tabbekvoten og begynn å planlegg slike ting littegrann, så går det så mye bedre!:klem:

Mona_K sa for siden:

Aww takk kjære =) Godt å ha deg her=)

Mona_K sa for siden:

Da har jeg laget en stor langpanne med blomkål og brokoli grateng med masse annet snadder i skal dele den opp å lege den i frysen så blir det min egen versjon av spis deg slank ;) ved siden av stekte jeg et brett med koteletter som havner i frysen de også nå har jeg klart å kutte ut poteter ris å pasta , nå er det bare sjokolade og kakene igjen.. Kjøpte meg en lavkarbo bakebok på alternativ messen så den kan jo være redningen der. Så nå er ihvertfall planen å bygge opp frysen med ferdige middager så jeg ikke har den "jeg gidder ikke lage mat" unnskyldningen;)
ps:
Nå har jeg lett å lett og det var sikkert rett forann nesa mi men er det noen som har en go oppskrift på rødkål til ribba?

Zillah sa for siden:

Rødkål er kjempelett. Du kan for eksempel bruke denne oppskrifta og bytte ut sukkeret med Sukrin, det gjorde eg forleden dag. Eg hadde ikkje eple oppi pga sukkerinnhaldet. (Epler har ca 10 gram sukker per 100 gram, og eit middels stort eple veg omlag 100 gram så tar du oppi to epler får du 20 gram sukker i kålen - det er dobbelt så mykje som dei to ts sukker vi erstatter med sukrin!) Det blir godt utan. Rør gjerne inn litt ribbefeitt også. :hungry:

Flott at du har førebudd deg på traurige dagar, det meste kan bekjempast med ein plan :) Lykke til!

Mona_K sa for siden:

TUSEN :ptakk =)

Mona_K sa for siden:

Nå er jeg i ketose og har vært det i nesten 3 dager=) Men holder på å sprekke allerde.. Men biter tennene sammen og prøver videre.. Vis noen ønsker å ta seg en pause vil jeg fraråde det på det sterkeste..:(

Mellon sa for siden:

Huff da, signerer den. Har hatt ufrivillig pause pga omgangsyka, og nå har jeg blitt skikkelig sugen på karber. Utrolig vanskelig å venne seg av igjen, men vet jo at det blir lettere når jeg bare får avvent meg

Mona_K sa for siden:

Ja.. Men det klarer du ;) jeg har nå gått ned 4 kilo på 10 dager så er storfonøyd=) da jeg gikk tilbake inn i ketose veide jeg 96,7 nå veier jeg 91,6:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.