< Tilbake til oversikten

Sliter mye med kvalme. Bør jeg bytte kosthold?

Nupsida sa for siden:

Etter jeg begynte på ketolysekur i august så har jeg slitt mye med kvalme. Før var jeg aldri kvalm, men nå er jeg det nesten annehver dag.

Jeg begynner å lure på om ketolyse ikke er min vei å gå, å funderer å bytte over til fedon lindbergs for å se om det kan hjelpe litt på kvalmen, for sånn her kan jeg ikke fortsette!

Men, så er det jo en del tanker rundt fedon lindbergs. Det blir mye mer å tenke på, og flere karber, mindre fett. Dette vil vell resultere att jeg går opp i vekt?

Noen her som har noen råd å komme med? Noen meninger?

Kitt sa for siden:

Du har jo allerede gått ned mye og vil helt sikkert fortsette nedover med Fedon.
Dersom det er fettet som gjør deg kvalm, er det jo helt klart bedre å fortsette med Fedon!;)
Litt mindre fett og litt større utvalg i mat!:)

Nupsida sa for siden:

Ja, for å si det slik så sliter jeg veldig med å få i meg nok fett, så trur det skal bli godt å komme seg dit der det er mindre fett :)

Men, så er jeg så redd for at vektnedgangen skal stoppe! Eller gå opp! grøss

Gerd sa for siden:

For det første er det viktig å trives med kostholdet. Da har kroppen det best.
Det er flere som går over fra ketolyse til fedon, og går godt ned i vekt av det :ja:

Lykke til :heia:

Helene M sa for siden:

Det er ikke sånn at du tar tablettene uten å spise først da? Det gjorde jeg og ble ufattelig kvalm.

Hvis det ikke er det, så tror jeg bare du og kroppen din har godt av å bytte til noe du føler deg vel med. Og vektnedgangen kommer helt sikkert til å fortsette:D

Lykke til!

Nupsida sa for siden:

Jeg tar ikke de tablettene

Fjasnissen sa for siden:

Hmmmmm... jeg veit ikke om manko på viktige vitaminer og mineraler kan være årsak til kvalme, men det er en mulighet.

Nupsida sa for siden:

Jeg tar andre tabletter, Dobbel multivitamin dose, og dobbel kalsium, magnesium og krom dose.

Pluss omega 3 tabletter.

Fjasnissen sa for siden:

Akkurat ja.... så du får i deg mye av det som Torkil anbefaler, bare ikke akkurat de tablettene han selger?

Njei, da veit jeg ikke. Men som noen sier... trives du ikke på kostholdet, så er det jo absolutt verdt å prøve noe annet som kroppen din kanskje liker bedre.

Nupsida sa for siden:

Jupp, får i meg det jeg trenger.

Helene M sa for siden:

Men da kanskje det er det? De inneholder jo en god del vitaminer vi ikke får i oss? Eller tar du andre vitaminer kanskje?

Jeg gikk på Ketolyse nesten to uker uten tabletter og ble kvalm og skjelven.

:)

Kitt sa for siden:

Lese hele tråden kan være lurt!;):D

Helene M sa for siden:

Trodde jeg hadde gjort det, men overså det innlegget gitt:p

nellie sa for siden:

Jeg taklet ikke fettet og gikk fra ketolyse til Lindberg:) Synes ikke det er sååå vanskelig med Lindberg som alle skal ha det til.. Gjelder å sette seg inn i retningslinjene, holde seg til dem i starten også etterhvert finne den veien som passer best for enselv. Jeg spiser som oftest mindre karber og ganske mye mer fett enn han tillater, men grunnprinsippene er Lindbergske:)

Yonah sa for siden:

Jeg klarer ikke fett når jeg blir kvalm. Og blir jeg kvalm er det fordi jeg ikke har spist nok, jeg kan bli så lite sulten på ketogen kost at jeg ender med lavt blodsukker og blir kvalm.. De fleste får visst ikke lavt blodsukker, men når jeg er kvalm og nærmest svimmel, da måler jeg 3 på blodsukkerapparatet.. Da har jeg gått for lenge uten mat.

Derfor spør jeg, spiser du ofte nok? Eller om du har sjekket ut at det ikke er for lenge mellom måltidene som gjør at du blir kvalm? Ellers er det en kjennsgjerning at noen blir kvalme av fettet( uten at jeg ser at det er så mye mere fett enn Ola Nordmann spiser, bare en annen sammensetning).

Medli sa for siden:

Nupsida:
Jeg begynte samme måned som deg, og har også merket en del uvanlig kvalme den siste tida. Så da søkte jeg i forumet og kom over denne tråden, interessant!

Jeg tar heller ikke disse spesielle ketolyse-tilskuddene, men andre typer vitamintilskudd og noe for magnesium, og holder meg i ketose så godt som hele tida.
For min del er det morgen som er verst. Og det er skikkelig plagsomt om jeg ikke vil spise tilstrekkelig med frokost, for da er jeg mer eller mindre sulten inntil det blir litt lunsj og så sprengsulten til middag.. Jeg har liksom ingen frokoster jeg 'gleder' meg til lengre, alt jeg tygger på kjennes forferdelig og får så lyst til å spytte det ut. Middager er derimot aldri et problem! På kvelden kan jeg kjenne litt ubehag, men da er jeg ikke så sulten, eller føler noe spesielt behov for mat uansett. Pleier å spise salami og smeltet ost på kvelden, kanskje det hadde vært noe å prøve om dagen starter skikkelig dårlig? :P

Men etter å ha lest litt i liknende tråder har jeg fått inntrykk av at dette ikke er uvanlig for de som holder seg i ketose over noe lengre tid. Det skal kunne gå over, og det er nettopp det jeg blir å satse på. :)

Jeg ble litt redd for at jeg kanskje hadde greid å utvikle en form for spiseforstyrrelse (pga kvalmen). Men samtidig vet jeg at jeg er lite fiksert på mat nå for tida fordi ketogen kost faller ganske naturlig for meg, så det skurret litt.. :P

ada-emilie sa for siden:

Jeg blir nysgjerrig på hva du vanligvis spiser jeg, siden du blir kvalm. Spiser du nok salat/grønnsaker og drikker du nok?

Nupsida sa for siden:

Ja, jeg spiser nok grøntfor :) å drikker en hel del.. men er usikker på hvormange liter iløpet av en dag :P

ada-emilie sa for siden:

Du kan jo bare innføre litt og litt frukt, nøtter etc på den måten atkins anbefaler. Da ser du når du eventuelt stagnerer.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.