Fliza sa for siden:
Jeg har spist lavkarbo i ni dager og føler meg så forferdelig energifattig.
Vet ikke om jeg orker mer. Noen som har noen erfaring med dette?
Fliza sa for siden:
Jeg har spist lavkarbo i ni dager og føler meg så forferdelig energifattig.
Vet ikke om jeg orker mer. Noen som har noen erfaring med dette?
Cherry sa for siden:
Det er helt normalt. Omtrent alle, med få unntak, føler seg sånn de første par ukene. Det er kroppen som jobber med den nye måten å bruke energi på. Som regel går det over etter ett par uker og man vil boble over av energi.
lifejack sa for siden:
Det er helt vanlig, ja. Kroppen har vært vant til å bruke karbohydrater som hovedenergikilde, og plutselig skal den over på fett. Det krever en omstilling som fører til at man ofte føler seg slapp. Det er viktig å få i seg nok fett i denne perioden! Hvis du vil ha enda mer detaljert hjelp av de flinke folkene her inne, kan du jo legge ut en typisk dagsmeny:)
sæterjenta sa for siden:
Jepp, vært der selv...hos meg gikk det over etter et par uker. Nå har jeg bedre utholdenhet enn før :)
Fliza sa for siden:
Æsj, jeg sliter en del med det fettet. Byttet ut sæterrømmen med lettrømme. :o
I dag er jeg så slapp at jeg ikke orker lage mat, men jeg har spist to skiver lavkarbobrød (solsikkebrød) med rømme og bringebær og en Atkinson-bar.
Cherry sa for siden:
Æsjamei. Lettrømme? Du trenger jo ikke å spise rømme og for å være helt ærlig er det bedre å la være enn å spise lettrømme.
lifejack sa for siden:
Bytt tilbake til seterrømme! Det er en ordre! Hehe:p
Men ville absolutt byttet til seterrømme igjen, også kan du jo heller ta litt mindre av det i starten og øke mengden litt etter litt!
Ellers vil jeg bare gi et lite råd/tips: Jeg ville vært ganske forsiktig med kunstig søtning (Atkinsbar) og mye erstatningsprodukter nå i starten. For å sette kroppen igang på biokjemisk nivå har den best av en periode med mest mulig ren, naturlig mat (og mye fett). At man ihvertfall holder seg unna søtning o.l. de første to ukene. Da blir de fleste også kvitt det verste søtsuget:D Dette er individuelt, og du trenger jo for all del ikke høre på meg, men jeg bare tenkte det var greit å si ifra:)
Gerd sa for siden:
Viss du sliter med fettet så kan kanskje en mer Fedon-retning være bedre?
Bare et tips, altså. :)
sæterjenta sa for siden:
Ha kokt egg liggende. Krever jo ikke så mye arbeid :) Jeg bruker å skive det og ha på majones og pepperoni/mårpølse på. Gjerne et par skiver tomat og agurk ved siden av.
Eggerøre og bacon går også fort å lage :)
mam sa for siden:
LCHF anbefaler ikke at en spiser nøttebrød til hvert måltid... jeg tror faktisk ikke du spiser nok. Har du tenkt å spise mer i dag? Hvis ikke, er du heller på en VLCD (Very Low Calorie Diet) enn LCHF.
Denne bloggen har masse gode oppskrifter: lchf-bloggen.blogspot.com/
Og denne: lenabeatrice.net/ Her snakker hun litt om fett: lenabeatrice.net/overvekt-og-slanking/alt-dette-fettet/
Fliza sa for siden:
Jeg skal spise mer i dag. Kylling til middag, med indisk saus og grønnsaker.
Så blir det vel en skive med kjøttpålegg til middag.
Har vært inne på de bloggene der. De er livreddende!
Gerd: Kanskje jeg bør lese mer om Fedon?
Kutte ut lettrømme, Atkins-bar og søtning. :noterere:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.