< Tilbake til oversikten

Å sette opp husleia!

Hyper sa for siden:

Hei alle..Som alltid, når jeg lurer på noe, kommer jeg innom her....
Vet det er mange smarte mennesker her, som har peiling på mye forskjellig...

Jeg flytta inn i et lite bryggerhus i sommer...
Var på visning...og det var en fra jobben min som også hadde vært på visning på dette lille huset....
Han har kjæreste, og i annonsen mener jeg også at det stod for jente, eller par.....

Nå har det seg sånn, at jeg får samboer fra desember av!!!! :)
Sendte mail til husvert, og opplyste om dette, og håpet at det var i orden...

Så får jeg dette til svar...

På den ene side er det ikke helt etter forutsetningene. Det blir større belastning på eiendommen, rennovasjon mv, med 2 enn med 1 leieboer pr enhet. Leier derfor helst ut til 1. På den annen side er det jo hyggelig at du har en kjæreste. Foreslår i så fall at vi setter opp leia med 500 kr/mnd. Nøkkel kan du evt kopiere. Fom. når flytter han inn?

Har han lov til å sette opp husleia pga. dette?...
Bare fordi han flytter inn ETTER at jeg har bodd her alene i noen måneder?

nellie sa for siden:

Står det ikke noe om det i kontrakta?

nellie sa for siden:

Betyr ikke det at de kan da?

Hyper sa for siden:

Det står ingenting i kontrakten..sjekka nå..
Hverken om økt husleie, eller at jeg trenger godkjenning for å ta inn en ekstra person....sendte mail til han nå..så får vi se...

Nerthus sa for siden:

På generelt grunnlag kan ikke huseier/utleier ha en kontrakt med betingelser som er dårligere enn lovverket tilsier - så OM det hadde stått det ville fremdeles husleieloven vært gyldig.

Jeg har vært leietaker i over 20 år (nå huseier) - og har vært borti de fleste typer av utleier... ;)

Bare henvis til loven du :)

senorita sa for siden:

For en grisk huseier.. Herlighet...

Hyper sa for siden:

Ja, ikke vel?..jeg synes det var litt spesielt..Selv om vi er to mennesker som bor her, så betaler vi jo den husleia som står i kontrakten...så lenge han får pengene sine, burde han jo være en happy camper han?

senorita sa for siden:

Ja vettu.. Jøje meg.. dere sliter da ikke så mye på en leilighet... må du betale hver gang du har besøk også da? hihi.. nei huff.. :)

Opheliia sa for siden:

Si hva han svarer da, utleieren:)

Hyper sa for siden:

Jupp..venter:)..
Jeg kunne jo faktisk unnlatt å fortelle han at det flytter inn noen her..men jeg gjorde det...fordi det føltes rett..har jo med respekt å gjøre...

Og det er jo tydeligvis i orden at det bor 2 stykker her....så det er bare et forsøk på å tjene noen ekstra gryn...

TrillTrall sa for siden:

Er varmt vann (strøm) inkl. i husleia? I så fall skjønner jeg utleier jeg, det kan jo gå myyye mer varmtvann med to i huset enn med en...

Hyper sa for siden:

Nope..jeg betaler strøm i tillegg...
Og varmtvannstanken er bitteliten, så mye vann kan vi ikke bruke uansett:P

snartslank? sa for siden:

Jeg tror faktisk du plikter å opplyse om en annen person skal flytte inn!! det har noe med hvem som eier boligen osv... Om du f.eks fant en kjæreste med to barn osv osv osv osv.. Det samme gjelder jo f.eks husdyr! er ikke overalt man har lov til å anskaffe seg det, uten godkjenning...
En annen ting er at om du ikke går med på økt husleie (som i mine øyne ikke var så stor økning) .. så kan han faktisk si deg opp. Selvsagt vet du hva årsaken er, men han kan komme med mange andre gode argumenter!!

jeg ville gått med på det jeg, i allefall om du trives med boligen din og har lyst til å bo der videre. Da er det en fordel å være på godfot med huseier! :)

senorita sa for siden:

Jeg tror hun stiller mye sterkere enn han her i alle fall. Kan ikke bare kaste ut folk uten videre... Øke husleien kan han vel gjøre uansett om det flytter inn noen eller ikke, men har vel så og så langt varsel på det og sånn?

senorita sa for siden:

§ 4-2. Indeksregulering
Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:
a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,
b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og
c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.

§ 7-1. Opptak i husstand
Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

han kan i teorien ikke kaste henne ut uten grunn, men han trenger heller ikke gi henne den sanne grunnen!!

senorita sa for siden:

skal være ganske bra grunn for å kaste ut noen.. da må han bevise det vel.. kan ikke bare si at hun må flytte vel..

Hyper sa for siden:

Det er ikke de 500 kronene det er snakk om...Dette er jo en prinsippsak....

Jeg skal ikke være kranglete, men saklig...

Om han er saklig, og kan holde seg til regler og lover, som han jo burde, så går det fint dette:)..

Jeg venter fortsatt på mail..
Og jeg har ikke vært annet enn hyggelig (og saklig) i mailen min...

han kan rett og slett benytte seg av den vanlige oppsigelsesfristen! trenger ikke grunn da, så lenge det er en vanlig oppsigelse. Og da blir ingen kastet ut!

jeg vet flere som har "kommentert" noe i leieforholdet, som har fått oppsigelsen i posten. OG det er mange "gode" grunner de kan bruke!!

senorita sa for siden:

uff.. grusomt.. jeg holder på å bygge hus nå, leier foreløpig.. kan nesten ikek vente til å få flyttet.. dritlei av husverten vår, hehe..

Men men,. kattene mine har herpet veggene her så kan ikke si jeg gleder meg til han oppdager det, det blir dyrt :(

Hyper sa for siden:

Om han sier meg opp,så gjør han det..
Må jo være lov å si ifra, og å påpeke lover og regler..
Jeg har jo rettigheter jeg også, som leietaker..

Og om han er en seriøs utleier, hører han også på det jeg har å si..

Dette burde jo ikke være noe problem i det hele tatt spør du meg...

TrillTrall sa for siden:

Ikke uten grunn at mange nekter å leie ut til folk med dyr... Vi brant oss på det gitt, tok oss flere mnd å få vasket ut kattepisslukta. Aldri mer leietakere med dyr hos oss nei.

Hyper sa for siden:

Jeg har katt jeg, men det spurte jeg spesifikt om da jeg flytta inn..Og det var mer enn i orden..han ville gjerne låne med seg katta på hytta for å ta mus der...hehe...

Dette ordner seg...på den ene eller andre måneden..

Og vi betaler de 500 kr, om det er det det skal stå på...

senorita sa for siden:

Hehe, han sa ja til at vi skulle få ha katt her.. Ingen lukt her men den billige strietapeten hans har fått igjennomgå gitt.. Og leiligheten var helt ny da vi flyttet inn... har 3 innekatter.. Men jeg har jo tenkt å pusse det opp igjen, så da er det i orden håper jeg.. :S Han skal se over leiligheten nå om ikke så lenge, håper ikke han hiver meg ut, for huset er ikke ferdig før til sommeren... hehe :)

Vi skal selv leie ut i vårt hus, og det blir nok til folk uten dyr ja :P

TrillTrall sa for siden:

Det sa vi også. Dvs. vi sa ja til en voksen katt. Lite visste vi om at den ene voksne katten brått ble til to små kattunger som overhodet ikke var husrene og som leietakerne heller ikke viste videre interesse for å gjøre husreine.

Men det var bare en liten ting ang. deres leieforhold og heldigvis flyttet de ut frivillig etter noen mnd bare. Vi hadde da tenkt å be dem flytte, men slapp det. Antagelig gikk vi under tilnavnet "husvertene fra helvete" eller noe sånt en stund. :lol:

senorita sa for siden:

Hehe huff :P Nei jeg har bodd her i 2,5 år nå snart og betaler 12000 i mnd, så de skal vel slite med å få inn noen andre.. Overpriset leilighet gitt.. bor i "gokk" :p

Hyper sa for siden:

Håper dere alle har det bra forresten..long time no see!

TrillTrall sa for siden:

12.000????????? :eek:

senorita sa for siden:

jepp.. derfor vi velger å bygge nå.. :p hehe

Sivensvans sa for siden:

Hyper...!!! :love:
DET var lenge siden det - jeg har tenkt på deg, og sjekka bloggen din inne i mellom for å se om du har skrevet noe, men neeeeida...! Godt å se deg igjen - og, så kos å høre at du får deg samboer!! :klem:

Hamster59 sa for siden:

Kanskje du kan få til en avtale med huseier, at han får låne katta med seg på hytta, som kompensasjon for at katta har herpa veggen. :D

Lava sa for siden:

Har ikke sett dette før nå, og vil bare si at da jeg og min sønn måtte bo hos min mor i ett skoleår, så satte huseiger opp leien med 500 pr mnd. jeg hadde avtalt med mor å betale henne 1000,- mnd, for at hun skulle få litt igjen for at vi bodde der..
Han satte ned igjen leien når vi flyttet ut.

Hyper sa for siden:

Vi betaler 500 kroner mer fra januar av..jeg orka rett og slett ikke lage noe stort nummer ut av det, når det ikke var noen større sum enn det....

Samtidig sa jeg ifra at mora hans, som er naboen her, roter igjennom søpla vår, og posten..Så får vi se om det blir noen bedring der...ellers burde han sette leia ned igjen for tort og svie...

Skikkelig ubehagelig!!....

Fikk levert en åpna(!!) pakke av han her en dag..mora hadde "funnet den på gulvet", og ikke sett at det stod adressat på den!???..MAKAN!..
Og dette var en nøkkel jeg venta på fra søs og samboer som var på ferie..Jeg skulle passe hund, og de glemte å levere nøkkel til meg før de dro...
Denne ble sendt på torsdag, og jeg fikk den på mandagen......

senorita sa for siden:

i går fikk jeg også brev :( blæh.. satt opp husleia fra 12000 til 12540.. greit de har ikke satt opp etter vi flytta, men leiligheta er jo i utgangspunktet så overprisa at :(

Hadde ikke det vært for at vi skal flytte om 8-9 mnd så hadde jeg klaga :|

Sivensvans sa for siden:

Jøssenavn!!:eek: Roter gjennom søpla og posten deres?? Og åpna pakka?? Det kan forsåvidt skje den beste, men det blir jo veldig mystifistisk når hun roter gjennom søpla osv! Hva med hunden? Måtte den være alene alle disse dagene??

Sivensvans sa for siden:

Det var en noget stiv pris ja! Kan jo kjøpe deg noe fint for den summen i måneden;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.